Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommernostalgi fra Trollheimen (19. – 22. juli 2006)


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Snøen er dyp.

Minnene går tilbake til sist sommer da man kunne gå på gress og tørt fjell. I anledning av en lune (jeg trakk meg fra en tur som ble for luftig for meg) fikk jeg fire dager for meg selv i området rundt Innerdalen. Heldigvis hadde noen et telt å låne bort, et ti år gammelt Stetind. Sikkert ikke helt vanntett, men...

Jeg startet fra Innerdalshytta – hvor det faktisk lukter kloakk hvis du ligger på feil sted på teltplassen – en skjønn formiddag og begav meg sørover gjennom Giklingdalen. Jeg gikk forbi Storvatnet og slo en tidlig leir et par kilometer nedenfor ved Langvatnet. Der lå jeg i to netter og gjorde ingenting. Mye sommerjobbing måtte hviles ut av systemet. Dette fungerer utmerket i naturen, dårligere hjemme. Deilig å være alene, og i slikt vær, da. Strålende sol og sterk varme. For å slå ihjel tid tok jeg mange bilder av fluer (se bilde nedenfor for å se et resultat). Etter to dager gikk jeg videre i solskinnet, sørover mot Sunndalen, så et stykke langs den i vestlig retning, for deretter å gå mot Innerdalen igjen via Tverråvatnet og skaret mellom Storsalen og Storsomrungnebba, hvor jeg noen kilometere senere fant en ypperlig teltplass ved det enslige vannet som ligger rett vest for 1720-toppen til Storsalen (se siste bilde). Derfra hadde jeg utsikt over deler av Innerdalen og mot fjellene i nord og nordøst.

Jeg husker at jeg neste morgen våknet ved 10-tiden, spiste frokost rundt 11, sov så frokost en times tid og fikk endelig fart på primusen etter at behovet for kaffe hadde vekket meg. Jeg drakk min typisk sterke kaffe og strakk meg så lang jeg var. Det gjorde jeg i et par timer, hvilket forøvrig ikke var en eneste time for lite. Jeg samlet omsider mitt pikk og pakk og kom meg avsted ved 15-tiden. I høyt tempo, vel og merke, for kreftene hadde for alvor kommet tilbake.

Personlig synes jeg at selve Innerdalen er overvurdert (for mye grønt buskas og for smal), men jeg liker området rundt – ihvertfall det jeg gikk i – ganske godt.

post-898-133474452561_thumb.jpg

post-898-133474452569_thumb.jpg

post-898-133474452577_thumb.jpg

post-898-133474452584_thumb.jpg

post-898-133474452591_thumb.jpg

post-898-1334744526_thumb.jpg

post-898-133474452606_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det hviler en egen ro over bildene dine. Du kan nok kunsten med "å være i fjellet" (fritt etter Faarlund).

Takk. Kunsten? Jeg tror kanskje du har rett. I fjellet føler jeg meg helt fri, særlig når jeg er alene. Resultatet er at alle spenninger forsvinner, men det er nok ingen kunst i den forstand at jeg foretar meg noe spesielt for å få det til, nei tvertimot, det kommer helt naturlig. Alt jeg behøver å gjøre er å dra til fjells og være alene, og vips. Hvordan det er å være alene mer enn en uke, vet jeg derimot ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bildene bringer gode minner. Jeg var selv i Innerdalen i samme periode i fjor (19-20 juli). Godværet var fantastisk! Vi gikk fra Storlidalen inn i Innerdalen og via Giklingdalen ned til Fale i Sunndalen.

Jeg har forresten en tante som er kunstner som har malt et veldig fint bilde (synes jeg da) av Innerdalen:

Innerdalstindene,liten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er flere som savner sommeren. Riktignok er det fint å gå på ski, men det er liksom noe eget ved sommerturene med alle fargene og de behagelige temperaturene.

Når jeg ser bildene dine skjønner jeg imidlertid ikke hvordan du kan si at Innerdalen er kjedelig. Jo flere bilder jeg ser fra denne dalen, jo mer spennende synes jeg den virker. Snart på tide at jeg tar meg en tur inn dit selv. Jeg har lagt merke til at det er noen veldig spesielle fjellformasjoner rundt Innerdalen, som f.eks det fjellet på det første bildet ditt. Det minner meg om et eller annet nordamerikansk fjell jeg har sett bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren ruler! Fantastisk maleri. Det er dette jeg kaller kunst, abstrakt kunst er noe oppskrytt møl som alle kan lage, dette derimot :? Respekt! Dette burde hun selge kopier av. Jeg hadde med glede invistert i et slikt bilde for å pynte opp stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser bildene dine skjønner jeg imidlertid ikke hvordan du kan si at Innerdalen er kjedelig. Jeg har lagt merke til at det er noen veldig spesielle fjellformasjoner rundt Innerdalen, som f.eks det fjellet på det første bildet ditt. Det minner meg om et eller annet nordamerikansk fjell jeg har sett bilde av.

Naturligvis finnes det mange fine partier i Innerdalen. Helt klart. Den oppleves forøvrig best når man ser den fra tilstøtende områder.

De spesielle fjellene, som er ganske bratte, er grunnen til at stedet ofte benyttes av klatrere. Da jeg var der, ble det arrangert to klatrekurs, ett av DNT og ett av OSI-fjell (fjellforeningen ved UiO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er flere som savner sommeren. Riktignok er det fint å gå på ski, men det er liksom noe eget ved sommerturene med alle fargene og de behagelige temperaturene.

Ja, sommer i fjellet slår helt klart vinteren! Naturen har så mye mer å by på av farger og liv, og det går an å sette seg ned å virkelig nyte den tørre brødskiva uten å fryse fingrene av seg. Vinteren har den klare fordelen med at man kan forflytte seg langt fortere og mindre belastende for beina. I tillegg er lyset veldig spesielt og flott til tider.

Det er dette jeg kaller kunst, abstrakt kunst er noe oppskrytt møl som alle kan lage...

Abstrakt kunst er det vår 2-årige datter holder på med for tiden... :?

Forresten nydelige, og som ods er inne på, fredfulle bilder Terje WJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en tante som er kunstner som har malt et veldig fint bilde (synes jeg da) av Innerdalen.

Kongebilde! :shock:

Reneste Tiedemann og Gude dette!

Hvor stor er originalen?

Håper inderlig tanta di får spredt slike omkring, til erstatning for alt modernistisk og nonfigurativt søppel

som visstnok skal være så veeeldig seriøst og flott, ihvertfall iflg. alpeluene som med kjennerblikk jåler seg foran

sånne bilder, og egentlig mest håper at andre skal se på dem - istedet for bildene... :)

Ellers enig med "gi" - hvit vinter er tingen, ingen hast med sommer ennå!

- Snowman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vebjørn Sand maler som en smågutt i forhold. Skulle gjerne bytta det ene Sand bildet jeg har på veggen mot noe slikt. Få din tante til å få kopiert maleriet til salg, for slikt selger. Jeg hadde med glede brukt noen tusinger for en skikkelig kopi med ramme. Skulle likt å sett hun hadde malt et bilde fra Falketind mot Hurrungane, det hadde blitt knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig tanta di får spredt slike omkring, til erstatning for alt modernistisk og nonfigurativt søppel

som visstnok skal være så veeeldig seriøst og flott, ihvertfall iflg. alpeluene som med kjennerblikk jåler seg foran

sånne bilder, og egentlig mest håper at andre skal se på dem - istedet for bildene... :arrow:

Godt å se at flere er enig med meg angående kunst.

Dette bildet er virkelig kunst som jeg gjerne skulle ha hatt på veggen hvis jeg hadde råd. Se hvordan kontrastene blir dusere med avstanden. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

Innerdalen er faktisk kåret til Norges vakreste dal. Og du skal lete lenge etter steder med mer variert natur. Fra Innerdalshytta og Renndølsætra har man hele 10 topper over 1400 meter man kan nå innenfor en dagsmasj. Innerdalen ligger på 400 moh, så turene er faktisk ganske krevende. Det som gjør Innerdalen så spesiell er fargene. Kanskje krattet. Uframkommelig...ja. Spesiellt via Tverrådalender du har lagt din løype. Der går det ingen sti lenger. Den er igjengrodd. Men krattet kommer ikke før helt på slutten av løypa di. Derimot glemte du å beskrive den helt spesielle naturen du finner i Tverrådalen. Hele fjellsiden av Navarnebba som er dekt med stein fra urtiden, og hele siden ved Storsalen som ligger som en sandstrand. For ikke snakke om fossen som kommer ut fra ingenting. Den turen fra Tverrådalen og ned til Innerdalshytta er den som er leiest å gå. Ellers er det stier og ikke noe spesielt kratt. Hvis du ikke velger ruter utenfor stien da. For de som kan gå utenom de store stiene vil jeg anbefale ruter fra Fahle til Innerdalen via Tverrådalen og/eller fra Grøa til Innerdalen via Grasdalen. Den ruta som gir den beste naturopplevelsen i bra vær er alikevel den enkle løypa fra Todalen eller Kårvatn over Bjøråskaret og til Innerdalen. Da får du Snøfjell og Skjerdingfjell på hver side før du når Skaret. Det som du Terje kaller Fjerdingfjell. Absolutt å anbefale!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forbi Storvatnet og slo en tidlig leir et par kilometer nedenfor ved Langvatnet. Der lå jeg i to netter og gjorde ingenting. Mye sommerjobbing måtte hviles ut av systemet. Dette fungerer utmerket i naturen, dårligere hjemme. Deilig å være alene, og i slikt vær, da. Strålende sol og sterk varme. For å slå ihjel tid tok jeg mange bilder av fluer (se bilde nedenfor for å se et resultat).

Jeg husker at jeg neste morgen våknet ved 10-tiden, spiste frokost rundt 11, sov så frokost en times tid og fikk endelig fart på primusen etter at behovet for kaffe hadde vekket meg. Jeg drakk min typisk sterke kaffe og strakk meg så lang jeg var. Det gjorde jeg i et par timer, hvilket forøvrig ikke var en eneste time for lite.

Jeg må le, du er den lateste i fjellgruppa tror jeg! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være pirkete men:), jeg tror det du kaller Skjerdingfjellet skal være Snøfjellet som ligger vest for Bjøråskaret. Skjerdingfjellet ligger øst for Bjøråskaret og er en av mange flotte luftige egger i Trollheimen.

mvh

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sommeren ruler! Fantastisk maleri. Det er dette jeg kaller kunst, abstrakt kunst er noe oppskrytt møl som alle kan lage, dette derimot :( Respekt! Dette burde hun selge kopier av. Jeg hadde med glede invistert i et slikt bilde for å pynte opp stua.

Helt enig. Hadde jeg hatt nok millioner i banken, ville stua vært fylt av nasjonalromantiske malerier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.