Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne passende teltplasser/planlegge flerdagsturer i humpete Vestlandslandskap?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Vi har nylig flyttet til Romsdalsområdet og ønsker å bli flinkere til å dra på teltturer, men sliter litt med turplanleggingen og det rent praktiske. Vi har gått en del dagsturer her, og som forventet går man stort sett bratt oppover/nedover, eller i myr. Det har vært få/ingen plasser som så ut til å være flate eller tørre nok til å slå opp et telt! 🤣 Det er mulig disse dukker opp høyere opp i fjellet etterhvert som snøen smelter, men det ser jo like myrlent ut der, på kartet ihvertall.
Finnes det noen oversikt over teltturforslag i dette området, og hvordan planlegger man slike turer generelt i denne type landskap?  Det er åpenbart ikke bare å traske i vei og satse på at man finner en ok teltplass, slik som man kan gjøre mange steder på østlandet f.eks,

(Vi har sjekket ut.no, StikkUt og morotur.no, men der er det stort sett dagsturer og lite å finne om telting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske fuktig på våren, mye som smelter og renner nedover. Jeg pleier bruke kartet og se etter flate områder rundt der jeg har tenkt meg, fungerer bra det. Men om det er snakk om tur med barn er det litt andre hensyn så klart. Greit å kjenne plassen på forhånd. Problemet med teltturforslag på nett er at halve landet plutselig skal ligge/henge akkurat det. Blir mye slitasje og enda mer dasspapir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Man finner da alltids en liten flekk til slutt når man er på fjellet, om man begynner å se etter teltplass en times tid før man må stoppe. Greit med telt som ikke er alt for digert.

Særlig i lav granskog og furuskog kan det være ekstremt vanskelig å finne teltplass. Tuer, busker og myr overalt. I landskap som brukes til utmarksbeite er det mye bedre.

 bof.no er jo veldig bra hvis det er friområder på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med frittstående telt og lite fotavtrykk. Jeg kjøpte meg nylig nytt telt og det eneste jeg var helt klar og tydelig på var at det skulle være frittstående slik at det ble litt enklere å finne plass til det.

 

Jeg telter jo mest i området rundt Årdal, så feks Tyin og rundt Sognefjellshytta. Det er jo mildt sagt mye bratt her men du finner vanligvis noe, gjerne nære vann, så det hjelper kanskje på at alle mine fjellturer er fisketurer av et slag. Jeg har nå også noen ganger teltet på noen skikkelige tuer og med en god og tykk luftmadrass så går det meste så lenge det er flatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her i tråden har frittstående telt som regel mindre fotavtrykk og er lettere å finne plass til.

Når jeg går på turer der jeg vet/forventer at det ikke blir lett å finne teltplass, så begynner jeg å se etter alternativer i god tid før jeg har tenkt å slå leir. Og jeg har da flere ganger endt opp med å gå et stykke tilbake dersom jeg ikke fant noen mer høvelig plass lengre frem. Bedre å gå litt ekstra for en god natts søvn!

I noen telt og med noen liggeunderlag kan du fint ligge i "motbakke" uten å skli den ene eller andre veien.  Men ikke med alle telt/underlag. Derfor greit å ha bakhodet at dersom du ender opp med en teltplass som skrår litt, så er det greit å ha testet ut på forhånd hvor sklisikkert teltgulvet og liggeunderlagene som skal brukes er. Har selv prøvd å sove i et telt som hadde teltgulv som var silikonbehandlet ikke bare på undersiden, men også oversiden. Det var glatt det, med lite søvn som resultat da jeg hele tiden sklei mot det laveste punkt og inn i en av teltveggene. 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Halkatla said:

Det har vært få/ingen plasser som så ut til å være flate eller tørre nok til å slå opp et telt

.... og dersom du må slå opp telt på fuktig grunn, så hjelper det (bl.a mot kondens) med en bunnduk ("a ground sheet") under teltgulvet.....

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Vi har Mutha Hubba NX + bunnduk. Ikke det minste teltet, men mer eller mindre frittstående. Forhåpentligvis finner vi noe annet enn myr å plassere det på :D Det er helt utrolig hvor mye myr det er her altså ☠️😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romsdaling her. Ikke vanskelig i det hele tatt å finne teltplass 🤩

Men det gjelder jo å lese høydekurver på kartet før man drar. Viser kartet motbakke så er det motbakke.

Gode teltturer:

Ytre Romsdal

Melen

Midtre Romsdal

Moldemarka, Silsetvannet, Langdalsbu (dalen rett nord fra Langdalsbu er nydelig!)

Skåla, Trollvatnet, Skålvatna (bomvei), Horja

Indre Romsdal

Kavlisetra, Måsvassbu, Vistdalsheia med inngang mot Vasstindbu, Herjevatnet, Sandgrovbotn (40km anleggsvei fra 1. Juni), Haudukhytta, Hen fjellstyre, Vermevatnet og langs Verma, Skorgedalsbu og dalen rundt.

I tillegg Nordmøre:

Aursjøveien, høyfjellsvei på 65 km.

Innerdalen, Trollheimen, Grøvudalen

Dalsidevegen fra Lesja og inn til Aursjøen fra sørøst. Nyyydelig kanopadling på elven Jora. Bilvei helt frem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
zimwalker skrev (På 16.5.2023 den 17.39):

Som nevnt her i tråden har frittstående telt som regel mindre fotavtrykk og er lettere å finne plass til.

Når jeg går på turer der jeg vet/forventer at det ikke blir lett å finne teltplass, så begynner jeg å se etter alternativer i god tid før jeg har tenkt å slå leir. Og jeg har da flere ganger endt opp med å gå et stykke tilbake dersom jeg ikke fant noen mer høvelig plass lengre frem. Bedre å gå litt ekstra for en god natts søvn!

I noen telt og med noen liggeunderlag kan du fint ligge i "motbakke" uten å skli den ene eller andre veien.  Men ikke med alle telt/underlag. Derfor greit å ha bakhodet at dersom du ender opp med en teltplass som skrår litt, så er det greit å ha testet ut på forhånd hvor sklisikkert teltgulvet og liggeunderlagene som skal brukes er. Har selv prøvd å sove i et telt som hadde teltgulv som var silikonbehandlet ikke bare på undersiden, men også oversiden. Det var glatt det, med lite søvn som resultat da jeg hele tiden sklei mot det laveste punkt og inn i en av teltveggene. 

Sliter akkurat med det samme: nyinnkjøpt Helsport SL ...og flyforbanna over gulvsituasjon. Dette lover ikke bra. Hva skal man gjøre når en ikke finne HELT PLANE steder å sette opp telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 2.7.2023 den 21.48):

Sliter akkurat med det samme: nyinnkjøpt Helsport SL ...og flyforbanna over gulvsituasjon. Dette lover ikke bra. Hva skal man gjøre når en ikke finne HELT PLANE steder å sette opp telt?

auda, du har min sympati!

Fikk noen "kjærringråd" i den tråden, men for min del ble det retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (På 2.7.2023 den 22.25):

Jeg har lest her inne om bruk av denne sprayen som håndballspillerne bruker på nevene sine på liggeunderlaget. Hvis man kan unngå at liggeunderlaget glir, bryr jeg meg ikke om gulvet er glatt. Jeg skal stikke ned på XXL i morgen og kjøpe en boks og prøve dette.

 

zimwalker skrev (16 timer siden):

auda, du har min sympati!

Fikk noen "kjærringråd" i den tråden, men for min del ble det retur.

ja, kan tenkes retur her også, men endte opp med å prøve antiskli matter...så får vi se

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.