Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski eller truger i vårfjellet


Hoppestul

Anbefalte innlegg

Hei !  

Har relativt lite erfaring med fjelltur i høyfjellet seint på våren, da fjellskogen i Telemark på 600moh normalt er mine hjemme områder. Men i år skal jeg starte en tur fra Ljosland, via Setesdal vest hei , Haukeliseter og opp til  Finse.  Starter den 26.mai i år, med plan om å nå Finse etter ca 14-16 dager. 

Bra med snø og nattefrost de neste 10 døgn gjør at jeg har gått bort fra opprinnelig plan om å gå med fjellstøvler. Har da følgende alternativ, breie fjellski eller mellomstore truger. Har med ca.16 kilo i sekken, og mener jeg da har det jeg trenger. Dessuten, vil det være noe særlig å vinne å ta med pulk (med tanke på dennes egenvekt), eller er det like greit å satse på å bære på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper det vil bli en del partier med god snø, noe råtten snø og områder uten snø, samt friske bekker og elver, for ikke snakke om utrygge innsjøer og vatn. For en slik tur ville jeg ha pakket i sekk og gått med ski. Det er jo fort gjort å smette skiene av og på sekken etter behov.

Jeg var på Finse 15. mai i fjor, da var det full vinter der og rimelig snøfattig nede ved Ustevatnet, men mulig å gå på ski. På Geilo var det helt bart. Jeg kjørte over Haukelifjell omtrent på samme tid året før og da var det relativt bart oppetter fjellsidene ved Haukeliseter.

Det er et godt stykke du har tenkt å gå på to uker i en årstid hvor fremdriften kan være svært variert... men det er jo bare å gå ned til nærmeste tog- eller busstasjon hvis det blir travelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Nettopp dette med partiene uten snø som stresser litt, og da er den pulken noe herk. Har 5 mnd på meg i alt, og er greit forberedt på at turen kan ta vesentlig lengere tid enn nå planlagt. Spesielt det at vi har nattefrost så langt meldingen på Yr rekker som gjør at jeg og holder knapp på ski og sekk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt truger. Ski, skisko og staver er noe herk å gå med på ryggen. Truger er mer fleksibelt på den tiden av året og snøen forsvinner fort når det først begynner å smelte. Har selv gått fra ljosland til Finse med ski og pulk i midten av mai og da ble skiene brukt kun mellom Haukeli og Finse, pulken ble satt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (51 minutter siden):

Ville tatt truger. Ski, skisko og staver er noe herk å gå med på ryggen. Truger er mer fleksibelt på den tiden av året og snøen forsvinner fort når det først begynner å smelte. Har selv gått fra ljosland til Finse med ski og pulk i midten av mai og da ble skiene brukt kun mellom Haukeli og Finse, pulken ble satt igjen. 

Takker for tisp !! Pulken er allerede skrotet, da sekken er for lett til at det er bryet verdt. Men gikk trugetur i går, og savner flyten fra skia ned bakkene da... Så liten knapp nå på ski og ryggsekk..  har en mulighet til å legge ski, staver og skisko igjen på Haukeliseter om våren skulle komme bråfort da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som har kjøpt seg oppblåsbare truger og er i området på omtrent samme tid som deg. Men hun har heller ingen erfaring med disse. Hadde selv tatt ski tror jeg, men er innstilt på å bære tungt om de må på sekken 50 %av turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.