Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny MSR Dragonfly, skjærte gjengene på justeringsspindel


Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny MSR Dragonfly som jeg hentet hos posten på fredag.

Pakket ut å rigget den opp med ei flaske med 4T-alkylatbensin. Syns justeringsspindel/flammekontroll gikk noe vondt. Tenkte at dette ville gå seg til ved litt bruk.

Forvarmet den med rødsprit å fyrte den opp,  lot den brenne rundt 20-30min for å se til at den fungerte som normalt. Det gjorde den, men spindel gikk litt hakkete/lugget.

Kvelden kom å tenkte at jeg mått lage noen fester til den på ei primusplate. Fikk ordnet dette å ville ta en koketest av 1L vann for å se hvordan den fungerte. Etter koketesten prøvde jeg å justere flammen opp og ned i effekt, gikk fortsatt litt vondt. Plutselig ble det motstand å spindel satte seg bom fast.

Rustfrie gjenger som ikke passer helt sammen/har en liten feil er jo notoriske til å skjære seg.

Nå har jeg ikke lest noe dårlig omtale om Dragonfly, men dette er latterlig dårlige greier.

På Dragonfly boksen står det "satt sammen i US med importerte matrialer" mens på XGK EX boksen står det made in US. Whisperlite International boksen står det samme tekst som på Dragonfly boksen.

Har de satt produksjon av brenner deler til utlandet?received_2300147243521127.thumb.jpeg.6becd06ed324dc0304b61ae399df3bc1.jpegDragonfly boksen, står samme på Whisperlite International boksen.received_1422648954974127.thumb.jpeg.a1ff19dbd60feed4b83e1a269fa3b9e6.jpegXGK EX boksen.

20230429_003328.thumb.jpg.0a9c7bd7587c7d9bc3d39af4295c4cb5.jpgForsåvidt en fin flamme før alt gikk til h******* 😆

Nå har Primus Omnifuel fått en del pes inne på forumet, men aldri hørt om omnifuels som skjærer spindel etter to gangers bruk. Tror nesten jeg må kjøpe en ny omnifuel II igjen 🤷 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å når det kommer til produksjonrester i brennere vil jeg ikke si at MSR er noe bedre enn andre.

Ny Whisperlite International hadde masse avleiringer, rensekabel satt bom fast. Måtte dynkes i WD-40 å spennes opp i en høvelbenk for å få den ut. Kliss ny i eske.  Så å si umulig å utføre rense-prossen med rensekabel.  Denne reklamerte jeg på å får tilsendt ny loop med kabel.

received_3348440492034201.thumb.jpeg.33d5ee9b90436f65a699205eb6952133.jpegDragonflyen var full av skitt. Ser faktisk ut som kobberpasta, å konsistensen tilsa også at det var det. Nå finnes det mer egnet gjengepasta enn kobberpasta til den salgs. Kanskje ikke så rart gjengene gikk til h i denne brenneren.

Hva er sjansen? To nye MSR brenne rett i fra esken med trøbbel. 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kristoffer Sandnes endret tittelen til Ny MSR Dragonfly, skjærte gjengene på justeringsspindel
  • 3 uker senere...

Dette ble jo mer tidskrevende enn ønskelig.

Jeg kjøpte brenneren hos Outnorth da de hadde et tilbud på dragonfly.

Henter ut brenneren fredag 28.mars feilen oppstår også 28.mars på kvelden samme dag. Venter med å kontakte kundeservice siden det er 1.mai helga.

Tirsdag 2.mai ble kundeservice kontaktet og opplyst om feilen.

Kundeservice ber meg sende bilder og en video som forklarer problemet. Dette gjorde jeg, de skulle ta det med leverandør( hvem outnorth bruker som leverandør er jeg noe usikker på, men regner med det er den norske importøren?)

Tiden gikk å fikk svar fra outnorth at leverandør ville at jeg skulle sende den inn til outnorth 16.mai.

Nå er jeg lei, feilen er helt åpenbar det handler ikke om brukerfeil eller lignende. Det er rett og slett en produksjonsfeil evt spon etter gjengene ble gjenget som har skapt dette problemet.

Nå har dette tatt såpass med tid å jeg gidder i utgangspunktet ikke vente på at denne skal sendes inn å da tar det plutselig 2 nye uker før der skjer noe.

Brenneren har en vesentlig feil, kan jeg bare heve dette kjøpet? Så kjøper jeg heller en annen dragonfly et annet sted?

Dette er nok ikke normalen med dragonfly, men det er flere som har hatt samme problem.Screenshot_20230519_104855_SamsungInternet.jpg.6fc33f0d41810aca5639faba96bca578.jpg

Slik så spindelen ut etter jeg skrudde den ut etter den satt seg bom fast.

Screenshot_20230510_002708_Outlook.thumb.jpg.ee5524613f553efacc207bcc8d8869f0.jpgScreenshot_20230510_002650_Outlook.thumb.jpg.b5e9c8e032e0c9279b41c2d34d5df249.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Brenneren har en vesentlig feil, kan jeg bare heve dette kjøpet? Så kjøper jeg heller en annen dragonfly et annet sted?

Nå tar jeg det bare på husken, men er skråsikker på at du ikke har krav på å heve kjøpet enda. Leverandør/selger har vel mulighet til å forsøke å rette feilen to ganger før du eventuelt kan kreve kjøpet hevet med loven i hånd etter § 31 i forbrukerkjøpsloven. Men gitt at Outnorth og du blir enige om å heve kjøpet blir jo ikke dette så aktuelt, selv om jeg kanskje tviler på at selger godtar det sånn uten videre.

Er en stund siden jeg var innom forbrukerkjøpsloven på universitetet, men anbefaler å ta en titt på lovens kapittel 6,  f.eks. §§ 29 til 30. Det heter seg vel at du kan kreve omlevering (ny vare) i stedet for retting, gitt at kostnaden ved dette ikke er urimelig for selger. Les også i § 30 angående det at du blir hindret fra å bruke tingen i mer enn én uke, og dermed kan ha krav på erstatningsgjenstand for selgers regning. Da blir det plutselig mer aktuelt med omlevering for begge parter, vil jeg tro.

Husker i alle fall at lovanvendelsen av forbrukerkjøpsloven ikke alltid er så lett å lese seg frem til for hvermannsen, men det skader i alle fall ikke å kjenne til loven. Har selv endt opp med å måtte henvise til forbrukerkjøpsloven gjennom kontakt med kundeservice hos noen butikker, og dessverre er de ofte dårlig kjent med hvilke plikter de har, og hvilke krav du som kunde har. Enkelte følger etter mitt skjønn mest interne retningslinjer som i større eller mindre grad hensyntar loven, og satser på at du som kunde ikke kjenner dine rettigheter, dessverre. Heldigvis finnes det også de som er seriøse.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 19.5.2023 den 12.33):

Nå tar jeg det bare på husken, men er skråsikker på at du ikke har krav på å heve kjøpet enda. Leverandør/selger har vel mulighet til å forsøke å rette feilen to ganger før du eventuelt kan kreve kjøpet hevet med loven i hånd etter § 31 i forbrukerkjøpsloven. Men gitt at Outnorth og du blir enige om å heve kjøpet blir jo ikke dette så aktuelt, selv om jeg kanskje tviler på at selger godtar det sånn uten videre.

Er en stund siden jeg var innom forbrukerkjøpsloven på universitetet, men anbefaler å ta en titt på lovens kapittel 6,  f.eks. §§ 29 til 30. Det heter seg vel at du kan kreve omlevering (ny vare) i stedet for retting, gitt at kostnaden ved dette ikke er urimelig for selger. Les også i § 30 angående det at du blir hindret fra å bruke tingen i mer enn én uke, og dermed kan ha krav på erstatningsgjenstand for selgers regning. Da blir det plutselig mer aktuelt med omlevering for begge parter, vil jeg tro.

Husker i alle fall at lovanvendelsen av forbrukerkjøpsloven ikke alltid er så lett å lese seg frem til for hvermannsen, men det skader i alle fall ikke å kjenne til loven. Har selv endt opp med å måtte henvise til forbrukerkjøpsloven gjennom kontakt med kundeservice hos noen butikker, og dessverre er de ofte dårlig kjent med hvilke plikter de har, og hvilke krav du som kunde har. Enkelte følger etter mitt skjønn mest interne retningslinjer som i større eller mindre grad hensyntar loven, og satser på at du som kunde ikke kjenner dine rettigheter, dessverre. Heldigvis finnes det også de som er seriøse.

Ja, forbrukerkjøpsloven er litt innviklet. Får vel bare sende inn brenner å satse på at de løser det kjapt.

Hvis det begynner å ta tid så blir det å henvise til §30.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

Er det ikke slik at hvis reparasjonen/erstatningen tar mer enn to uker, så har du krav på å be om en lånebrenner i mellomtiden?

Som nevnt over er det vel faktisk én uke:

Sitat

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Den spindelen er jo helt totalt ødelagt. Sannsynligvis delen den skrus inn i også..

Ja, det var enten spon fra gjengene ble laget eller dårlige gjenger. Spindelen er ødelagt å det er nok gjengene inni brennerhodet også!

Men jeg rengjorde den, skrudde spindel inn igjen litt for litt samt dusjet på med wd-40. Det er igjen gjenger bakerst på spindelen så jeg fikk den faktisk til å fungere igjen. Den har vært med på en helgatur uten noen problemer, men jeg skal ikke ha en sprell ny brenner med defekt spindel fordi jeg fikk den til å fungere igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter masse frem å tilbake å tidsbruk ble jeg temmelig lei outnorth. De kan ha så gode priser de bare vil, men gode priser hjelper lite når det tar en mnd å få fikset en reklamasjon.

Etter det ble utvekslet noen emailer og et par telefoner, ble saken plutselig løst. Ny dragonfly er på vei I posten. 

Dragonflyen jeg sendte i retur befinner seg i Sverige, så returene går tydeligvis dit. Heller ikke veldig tidsbesparende sånn sett.

Når den nye kommer i hus er det 110% sikkert at den skal demonteres å omhyggelig sjekkes for produksjonsrester/eventuelle stålspon. 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drageflygeren del 2.

Dukket opp en ny Drageflyger på postkontoret i dag. Hentet ut denne å bestemte meg for å ta en grundig rens av udyret mens guttungen sov dupp.

Overrasket er jeg ikke, men den er såklart full av produksjonsrester.

Tok av flammespreder, ut med dyse og shaker-jet.

Løsnet set-skruen til spindel, skrudde spindel ut. Fant frem medfølgende renseverktøy å brukte dette i første omgang.

received_1354738702050757.thumb.jpeg.06adb32cbe5c29cf9636e91fd3097f7f.jpegIkke noe å si på resultatet, her var det mye rusk å rask.20230531_141653.thumb.jpg.46a1bdd87ed8e467e4fdad219aab8a19.jpgDet var det jeg fikk ut med medfølgende renseverktøy før jeg ga den noen dusjer med wd40 å fortsatte med renseverktøyet enda mer kom ut. Men dette havnet i spilldunken.

Slo meg ikke helt til ro med at det ikke var noe mer der inne i brenneren. Den ble skylt igjennom med en god porsjon bensin fra flaske og pumpe.

Så skrudde jeg inn spindelen igjen, kjentes ut som den gikk litt treigt til tider.

Frem igjen med WD-40, dusje inn i røret, skru spindel inn, skru spindel helt ut, dusje mer wd40 å la det renne ut. Dette ble gjort 15-20 ganger før jeg sa meg fornøyd.received_274473698365919.thumb.jpeg.233998651d276c9bde9a0fb96162b4ba.jpegResultatet! Enda mer rusk å et delvis stort korn.

Nå skal den skylles med bensin før jeg montere den sammen å forhåpentligvis ikke vil by på trøbbel.

20230531_130912.jpgDet går nok unna på produksjonslinja, har ikke tid til å skru skruene helt inn heller. Småprik, men det er slurv.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (3 minutter siden):

Drageflygeren del 2.

Dukket opp en ny Drageflyger på postkontoret i dag. Hentet ut denne å bestemte meg for å ta en grundig rens av udyret mens guttungen sov dupp.

Overrasket er jeg ikke, men den er såklart full av produksjonsrester.

Tok av flammespreder, ut med dyse og shaker-jet.

Løsnet set-skruen til spindel, skrudde spindel ut. Fant frem medfølgende renseverktøy å brukte dette i første omgang.

received_1354738702050757.thumb.jpeg.06adb32cbe5c29cf9636e91fd3097f7f.jpegIkke noe å si på resultatet, her var det mye rusk å rask.20230531_141653.thumb.jpg.46a1bdd87ed8e467e4fdad219aab8a19.jpgDet var det jeg fikk ut med medfølgende renseverktøy før jeg ga den noen dusjer med wd40 å fortsatte med renseverktøyet enda mer kom ut. Men dette havnet i spilldunken.

Slo meg ikke helt til ro med at det ikke var noe mer der inne i brenneren. Den ble skylt igjennom med en god porsjon bensin fra flaske og pumpe.

Så skrudde jeg inn spindelen igjen, kjentes ut som den gikk litt treigt til tider.

Frem igjen med WD-40, dusje inn i røret, skru spindel inn, skru spindel helt ut, dusje mer wd40 å la det renne ut.received_274473698365919.thumb.jpeg.233998651d276c9bde9a0fb96162b4ba.jpegresultatet! enda mer rusk å et delvis stort korn.

nå skal den skylles med bensin før jeg montere den sammen å forhåpentligvis ikke vil by på trøbbel.

 

 

20230531_130912.jpg

Dette er jo helt sykt.

Det er vel varri.no som tar msr inn til norge, kanskje gjøre de oppmerksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Dette er jo helt sykt.

Det er vel varri.no som tar msr inn til norge, kanskje gjøre de oppmerksom?

I akkurat dette tilfelle er jeg noe usikker, outnorth sender nok varene fra Sverige. Så holder egentlig en knapp på at det er svensk importør🤷

Egentlig enklere å kjøpe et parafin-prosjekt på finn.no å få det til å fungere 😆

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter masse rensing ble drageflygeren prøve brent, men etter en liten stund syns jeg ikke spindelen gikk så fint igjen.

Avbrøt, ny runde med rensing.

20230531_214906.thumb.jpg.7026ea49bf27370ccc85462448904ffa.jpgFull effekt, lot den brenne slik en periode. Men etter noen justeringer opp og ned gikk den litt tyngre.

20230531_215504.thumb.jpg.913816a57b0a4180097f23b2881a3826.jpgDet er noen merker bakerst på spindel, ikke påført av meg. Trolig noe på innsiden.20230531_221634.thumb.jpg.34d346d1e8975d7841c382aa45a95bb3.jpgNy runde med renseverktøy.20230531_221725.thumb.jpg.2c9be0606f39fb82fa7928a7b3f1a705.jpgSkylt med rødsprit fra dysehullet og ut røret spindel monteres i.

Djevelens verk, tror det blir reklamasjon på denne også.

Skulle hatt noe lurium som løser opp denne smørja, jeg tror det er uttørket kobberpasta med evtuelle rester fra gjengeprossen. 

Hverken WD40, rødsprit eller bensin løser det opp. Funker kun til å skylle ut løse partikler.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Hjelpemeg. I alle dager.

Dette er jo snakk om store mengder med metallspon. Ingen i verden som kjøper en ny Dragonfly med så mye spon vil kunne få den til å fungere pålitelig.

Håper egentlig bare at det er jeg som er uheldig, men dette må være en koko batch eller noe.... jeg skjønner ingenting.

Denne ville jo ha tetta dysa på kort tid igjen og igjen og igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (10 minutter siden):

Hjelpes for et styr. Tror jeg hadde prøvd å få hevet kjøpet på dette tidspunktet. Burde man demontere og rense opp gassbrennere og, eller er det primært viktig bensin/parafin-brennere?

Dette er ikke normalen med bensin/parafin. Primus har hatt en del produksjon rester i sine omnifuels, men ikke sånn som denne dragonflyen eller retter sagt disse to.

Nå har vel noen også opplevd problemer med sine gassbrenner, men de er skjeldent like enkel å plukke istykker som en bensin/parafin brenner.

Jeg skal prøve litt til, ellers blir det å prøve å få hevet kjøpet. Alt er i allefall dokumentert.

Hva MSR driver med vet jeg sannelig ikke.

Det er som regel mindre styr å kjøpe en parafinbrenner fra 1950 tallet å få den til å fungere enn dette 😂

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra outnorth, jeg får heve kjøpet som er eneste fornuftige med denne brenneren. 

Men jeg har jo fortsatt lyst på en Dragonfly som er fungerende. Tanken var jo at den skulle fungere til litt mer avansert matlagning på tur med familie og som et lite kjøkken ilag med optimus 111.

Fuelblokka på den sier at den er laget 05/2022, jeg glemte å sjekke den første jeg kjøpte men sjansen for at den også sier 05/2022 er nok veldig stor.

MSR Dragonfly skyter menger av stjerneskudd ved justering.

En video av brenneren i bruk, uansett innsats med å prøve å rense den så ble jeg ikke kvitt partikler/spon/produksjonsrester. Den tettet faktisk dysen etter den enorme innsatsen med å få den ren på innsiden. 

Jeg lurer virkelig på hva MSR har drevet med, det er jo helt sikkert andre uheldige der ute med Dragonfly fra samme tidsrom/parti.

På kald brenner går spindelen ganske fint, men når den er varm og under trykk hakker den å lugger. Det er tydeligvis nok partikler i systemet til å gjøre ugang.20230601_022008.thumb.jpg.89501cbb156b71dc276464316e33adf6.jpgSpindelen har nå fått litt merker helt bakerst på gjengepartiet. Den lugger når brenner er varm og under trykk. 

Jeg må se meg slått av en brenner ny ut av esken, men å overhale gamle, missbrukte, nedsota parafin-kokoverk fyrt på "grønnguffe" er ikke et problem. Mye rart en skal oppleve 🤷🤦

 

 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Men jeg har jo fortsatt lyst på en Dragonfly som er fungerende. Tanken var jo at den skulle fungere til litt mer avansert matlagning på tur med familie og som et lite kjøkken ilag med optimus 111.

 

Skal du på tur med familien er 111 ett bra valg. Særlig stillebrenner om du ikke skal lage mat i vinden uten å bruke vindskjerm.

Skal du supplere med ett kjøkken til er en 111C litt kjekk å ha, så får du justeringen på andre siden :) Evt. høviken du har, de går jo på samme drivstoff alle sammen :) 

Å supplere med en slangebrenner når du  allerede har en parafinbrenner med fast tank på bordet blir jo kanskje litt rart. To kassebrennere side om side er ihvertfall meget smidig og praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Skal du på tur med familien er 111 ett bra valg. Særlig stillebrenner om du ikke skal lage mat i vinden uten å bruke vindskjerm.

Skal du supplere med ett kjøkken til er en 111C litt kjekk å ha, så får du justeringen på andre siden :) Evt. høviken du har, de går jo på samme drivstoff alle sammen :) 

Å supplere med en slangebrenner når du  allerede har en parafinbrenner med fast tank på bordet blir jo kanskje litt rart. To kassebrennere side om side er ihvertfall meget smidig og praktisk.

Dragonflyen vil jo kunne brukes til det aller meste, den har lav kullos og bra effekt. Jeg byttet den ut med Omnifuel II noe som jeg angrer på nå, men kunne ikke forestille meg slik trøbbel. Max uflaks.

Har benyttet 111 og  whisperlite ilag, det funker fint siden WL kan justeres ganske så lavt. Klart mer praktisk med samme fuel osv, men som regel er det korte utflukter så noe problemer med fuel har vi ikke hatt enda :)

Har en 111 stillebrenner liggende her, men jeg må få loddet en liten feil på den. Det blir med tiden når jeg finner lysten 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.