Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur på hardangervidda


Saandyy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen☺️

Skal gå en liten rundtur på Hardangervidda i slutten av juli og skal bo på disse hyttene (minus Trondsbu som bare er start og stopp)

Trondsbu-Rauhelleren-Lågaros-Sandhaug-Trondsbu.

Noen som har gått denne løypa før? Har også hørt at man bør ha med seg et telt i tilfelle været skulle snu og det blir skikkelig uvær, men hva tenker dere erfarne fjellfolk? Og hvordan er det med snø på vidda i slutten av Juli? Er en 60l sekk stor nok for en slik type tur? 
 

Tips og råd tas imot med takk☺️

Endret av Saandyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke med telt når jeg går fra hytte til hytte langs merka stier (ofte trafikert av folk) i fjellet. Men sitteplate, nødduk (folie) og varme klær til å kunne klare seg til hjelp kommer om et uhell skjer, har jeg med. Av og til også fjellduk (ala Jerven), hvertfall om barn er med. 60liter bør være mer enn stort nok ja, kommer an på hvor mye luksus man tar med for hyttelivet. Det bør ikke være problematisk mye snø på den delen av vidda i slutten av juli.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rundtur. Har ikke gått akkurat den, men terrenget er lett og fint. Sandhaug-Lågaros husker jeg som evig lang, men grått vær og veldig flatt landskap spiller nok en rolle i mitt minne.

Hytte til hytte? Da burde 60 liter holde i massevis, men det kommer jo an på hva du "bare må ha med". Pass på at sekken sitter skikkelig mot hoftene og ikke henger på skuldrene.

Snø? Nei.

Uvær? Det @Megalep sa. Med en vanntett og vindtett duk, underlag, tøy og litt ekstra mat, så klarer du deg fint en dag hvor regnet går vannrett.
 En Jerven fjellduk orginal vil gjøre tjeneste som nødly, alt inkluderende regntøy og velkomment hvilested. Ikke sponset av Jerven, men det er et bra produkt.

 

PS - Aldri bomull!

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-35 liter tror jeg blir for snaut. Jeg klarer å pakke for hytte til hytte i 40-45literssekk selv, men da er det ganske gjennomtenkt minimalistisk og krever Tetris-ferdigheter. Å snurpe inn 60-literen og ikke falle for fristelsen til å fylle den opp (bare ta med det du faktisk trenger) bør funke fint. DNT har fine forslag til pakkelister.

Sånn, da klarte jeg - som benytter de fleste anledninger til å kjøpe meg nytt tur-stæsj, å la være å anbefale andre å kjøpe seg ny sekk.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått noen dager i fjellet med 36 liters sekk (hovedrom 28L eller deromkring) uten planer om å verken sove eller kjøpe mat på hytter. Så mye er mulig. Uansett fornuftig å ha med seg en form for ly om uhellet skulle være ute og man går på tryne i en steinur og knekker lårhalsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.