Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring med Helsport Fjellduk X-Trem?


vetting

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har denne. Bruker den mye på vintertur med pulk enten som gulv i telt, som ekstra soveposetrekk eller som varmepose ute på isen når jeg isfisker. Digger posen, men den er dog stor og pakker mye. Ville ikke hatt denne dersom dem skulle bæres i sekk, da ville jeg valgt en litt lettere variant med ikke fullt så mye fyllmasse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom en Fjellduk av Helsport pga. artig hetteløsning. Men stoffet car for tynt for min smak, identisk med ponchoen deres bare lett sølvbelagt. Kom ferdig med hull i stoffet så den ble sendt i retur. Jervenduken er mer solid og av bedre kvalitet. Har kikka på Dovre sin i butikk, lite imponerende syferdigheter hos de små kineserne de bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt både Helsport og Jerven, og opplever ingen kvalitetsforskjell.

Det er litt ulike dimensjonar og løysingar. Fjellduk X-Trem har glidelåsar så ein både kan brette han på langs (til å ligge i) og på tvers (til å sitje i), men det gjer også at det er mange glidelåsar å halde styr på. Jerven har (sist eg sjekka) ikkje nokon slik løysing.

Eg trur det er Fjellduk Trek XT https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/tarp-og-shelters/fjellduk-trek-xt/?item=826-838-V eg brukar no. Den er bare til å brette på tvers, og har litt tunnare isolasjon og er følgeleg litt lettare, og passar mitt behov betre.

Endret av Skal bare...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport pro fjellduk (uten fôring) og vil si at duken er blant topp 3 på utstyrsfavorittlisten min. Sist jeg sjekket så er dette den letteste duken vs. fjellduken/dovre.

Ja, den veier 760 gram med hette- og armstykkene på (530g uten). Ja, den pakker som en ekstra termos i sekken. Og ja, det er en del glidelåser å holde styr på. 

MEN:

1. Den er helt genial å bruke på langtur og uværet kommer. Smett den på og du holder både sekk og deg selv tørr med utrolig god ventilasjon. Jeg kan ofte droppe å ta med skalljakke (440g) og skallbukse (350g) hvis jeg har med denne duken. I kraftig uvær hvor alt av skall er med, så går duken ofte over skallbekledning, spesielt hvis jeg går i mange timer og vil være sikker på at Gore-texen ikke mettes og får gjennomslag.IMG_8600.thumb.jpeg.f90feaf5f6f6606af613441bea1be3ff.jpeg

2. Den fungerer som erstatning for vindsekk, bivy og isolasjonsbukse ved at den blir tilnærmet vindtett når man lukker alle glidelåsene. Refleksjonsmaterialet gjør at det blir varmt og godt fort når man først snurper igjen.

3. Jeg har med tau og bruker den som tarp ved behov, ekstra regnbeskyttelse ved å spenne den over teltet i uvær eller som som footprint ved behovIMG_8523.thumb.jpeg.d087feca70be1ffe017d62f954e4c0ce.jpeg

4. I nødsituasjoner er materialet mer enn sterkt nok til å bli satt sammen som et rektangel + 2 stokker og dermed brukes som båre.

Kunne fortsatt med denne kjærlighetserklæringen, men poenget er vel kommet fram: Duken er supermultipurpose og så godt som alltid med i sekken for min del.

Endret av Msadian
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.