Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye randonneeski


m_brovold

Anbefalte innlegg

Jeg har etter tre år lyst til å kjøpe nye randoski da jeg absolutt ikke blir venn med mine Fischer Ranger 94 FR. Disse skulle være topp til mitt bruk men nedfarten er et mareritt. Synes de er veldig «ustabile og glatte», vet ikke hvordan jeg skal forklare det😅 Kan nok være ferdighetene det står på også, men har et par slalomski jeg er meget fornøyd med (K2 anthem 76 dame). Jeg klarer ikke finne ut helt hva som er forskjellen på de to, men har dere noe tips (og begrunnelse) på ski som kan gi meg samme godfølelsen som Anthem-skia? Jeg er 1,69 lang dame. 

Endret av m_brovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dedikert bakkeski er tung og føles lett tryggere enn randoski (uten at jeg kjenner din modell). Det kan være lurt å ta randoskiene med i alpinbakken og øve deg tryggere med dem der. Bruker du samme støvler på rando og i bakken? En del randostøvler er mykere og har rettere leggvinkel enn vanlige alpinstøvler, så noe av forklaringen kan kanskje ligge der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (4 timer siden):

En dedikert bakkeski er tung og føles lett tryggere enn randoski (uten at jeg kjenner din modell). Det kan være lurt å ta randoskiene med i alpinbakken og øve deg tryggere med dem der. Bruker du samme støvler på rando og i bakken? En del randostøvler er mykere og har rettere leggvinkel enn vanlige alpinstøvler, så noe av forklaringen kan kanskje ligge der også. 

Har brukt de masse i bakken (både prepoaløype og utenfor), likte de ikke der heller😅 Samme støvler begge steder ja, de synes jeg er gode men kanskje du sier noe der…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt, lengde og oppbygging kan gje veldig ulik kjøreoppleving av ski.

Det lille eg finn av informasjon om dine ski tilseier at dei er lite samanliknbare. Så vidt eg greier sjå er K2 skia dine ei relativt mjuk og lettkaurd/svingvillig dameski, vesentleg smalare enn Fischerskia dine. 

Fischerskia er vesentleg breiare (sjølv om dei ikkje er breie i "pudder-samanheng"), og har nokså mykje rocker og slik eg forstår det lite spenn. I testar les eg også at dei får omtale som ustabile i fart. No veit ikkje eg om problemet ditt er at du opplever dei som ustabile i fart eller om det berre vert "mykje" ski, eg veit heller ikkje kva lengder du har, men kanskje kan du ha meir glede av ei randoski som er noko meir tradisjonelt oppbygd. Eg har registrert at både K2 og Volkl har ein del populære modellar som har meir tradisjonell oppbygging under foten men på same tid har dradd med seg nokre eigenskapar retta mot topptur og offpiste kjøring. 

Det blir veldig generelt og "tåkete" dette svaret mitt, fordi eg veit for lite om skia dine og korleis du køyrer (eg er heller ingen ekspert på randoski, men går generelt mykje på alle former for ski). Dog trur eg at dersom du går til ein butikk som legg si stoltheit i nøgde kundar, og fortel om opplevinga di, så vil du få hjelp til å finne ei ski som er slik som du likar den. 

Elles er det å håpe på at det kan komme inn nokon i tråden med erfaring med desse modellane, eller meir inngåande kunnskap. 

Edit; @Terka plar ha god oversikt over skimarknaden. Kanskje han har meir utfyllande innspel å kome med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (11 timer siden):

Vekt, lengde og oppbygging kan gje veldig ulik kjøreoppleving av ski.

Det lille eg finn av informasjon om dine ski tilseier at dei er lite samanliknbare. Så vidt eg greier sjå er K2 skia dine ei relativt mjuk og lettkaurd/svingvillig dameski, vesentleg smalare enn Fischerskia dine. 

Fischerskia er vesentleg breiare (sjølv om dei ikkje er breie i "pudder-samanheng"), og har nokså mykje rocker og slik eg forstår det lite spenn. I testar les eg også at dei får omtale som ustabile i fart. No veit ikkje eg om problemet ditt er at du opplever dei som ustabile i fart eller om det berre vert "mykje" ski, eg veit heller ikkje kva lengder du har, men kanskje kan du ha meir glede av ei randoski som er noko meir tradisjonelt oppbygd. Eg har registrert at både K2 og Volkl har ein del populære modellar som har meir tradisjonell oppbygging under foten men på same tid har dradd med seg nokre eigenskapar retta mot topptur og offpiste kjøring. 

Det blir veldig generelt og "tåkete" dette svaret mitt, fordi eg veit for lite om skia dine og korleis du køyrer (eg er heller ingen ekspert på randoski, men går generelt mykje på alle former for ski). Dog trur eg at dersom du går til ein butikk som legg si stoltheit i nøgde kundar, og fortel om opplevinga di, så vil du få hjelp til å finne ei ski som er slik som du likar den. 

Elles er det å håpe på at det kan komme inn nokon i tråden med erfaring med desse modellane, eller meir inngåande kunnskap. 

Edit; @Terka plar ha god oversikt over skimarknaden. Kanskje han har meir utfyllande innspel å kome med :)

Tusen takk for svar! Har hørt med vpg, og fikk nytt tips på ski uten noen begrunnelse for hvorfor (kun at mange var fornøyd med de- Dynafit blacklight 88), og da blir jeg redd for at det igjen blir kjøp som ikke passer meg😅 Følte jeg fikk god hjelp på shu i Trondheim da jeg kjøpte Fischer-skia, men det ble bom ihvertfall. Tar med meg tipsa dine på nytt besøk i butikken!👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (6 minutter siden):

Kva med å spørje kvifor det meiner det er ei bra ski til deg? VPG har mykje flinke folk så dei bør greie å forklare deg og forstå kva som er dine behov. 

 

Jada, jeg gjorde det. Svaretjeg fikk på hvorfor de ville være bedre enn de jeg hadde eller hvorfor jeg kunne bli fornøyd med disse var at det kunne han ikke helt si, men at de han sendte tips på er lettkjørte og bra ski, som mange har vært fornøyd med. Det var jo det de sa om de forrige skia jeg kjøpte også😂 Mulig jeg må ta en tur til, de har jo masse kompetanse😊

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til Fischer Ranger 94 FR. Men plassering av binding kan ha mye å si. Feks flytte binding 0,5 - 1 cm fram eller tilbake kan ha veldig mye å si på kjøregenskapene. De fleste topptur/frikjøringski har man et "rom" hvor man kan plassere binding etter preferanser og kjørestil. Produsenter oppgir også et "anbefalt" punkt, men det ikke alltid at det er best plassering. Jeg tenker at flytting av binding kan være et alternativt å prøve før du kjøper nye? Da anbefaler jeg å få en ekspert til å gjøre dette, siden gamle hull må plugges skikkelig og det er dessverre ymse kompetanse på dette på div sportsbutikker.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 minutt siden):

Nå kjenner jeg ikke til Fischer Ranger 94 FR. Men plassering av binding kan ha mye å si. Feks flytte binding 0,5 - 1 cm fram eller tilbake kan ha veldig mye å si på kjøregenskapene. De fleste topptur/frikjøringski har man et "rom" hvor man kan plassere binding etter preferanser og kjørestil. Produsenter oppgir også et "anbefalt" punkt, men det ikke alltid at det er best plassering. Jeg tenker at flytting av binding kan være et alternativt å prøve før du kjøper nye? Da anbefaler jeg å få en ekspert til å gjøre dette, siden gamle hull på plugges skikkelig og det er dessverre ymse kompetanse på dette på div sportsbutikker.

Ok, jeg får høre med skandinavisk (høyfjellsutstyr) hva de sier om det, takk for tips😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 4/13/2023 at 9:46 AM, Tessatroll said:

Edit; @Terka plar ha god oversikt over skimarknaden. Kanskje han har meir utfyllande innspel å kome med :)

Sorry, såg litt seint at du hadde tagga meg @Tessatroll 

K2 Anthem 76 er definert som ei "Beginner-Intermediate" ski, dvs lett og lettkjørt ski, som eg  ganske myk. Fisher Ranger 94 FR er ei heilt anna type ski, definert som ei "Intermediate - Advanced" ski og som og er ein god del stivare spesielt i framtupp og baktupp, dvs må "kjøres" i stedet for at den svinger av seg selv for å få satt svingene akkurat slik en ønsker dem selv om svingradius er nær det samme. 

image.png.fc4db2299f53e9786cfa8f2c34c06d0a.png

En annen forskjell er 16-20 mm større midtbredde (avhengig av lengde) som gjer at den er litt tyngre å få på kant. Andre faktorer som Tessatroll har nevnt 13.april er høyst relevante. I tillegg kjem egen erfaring. F.eks. så har eg fleire gonger høyrt frå folk som har stått årevis i skibakker, at skikjøring  offpiste er vanskeleg når dei har begynt å gå toppturar. Underlaget/snøen er ikkje lenger "stovegolvet" dei er vant med å kjøre på og teknikken må tilpassast variabelt undelag, dette kjem med øving / fleire turer.

 

Uten å vite meir om brukaren (vekt, høyde, erfaring/skiteknikk, osv.), hva slags turer/forhold (løssnø, vårturer med skare og slush) man går turer i, osv. så er det vanskeleg å anbefale ei ski som passer "best", men ut fra innleggene frå trådstarter så virker det som om ei relativt mjuk og svingvillig ski er veien å gå for å få samme følelsen som på K2 Anthem 76 (Men det kan igjen gjere at skiene oppleves som ustabile/rufsete på sastrugi og andre ujevne snøflater).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 14.4.2023 den 9.46):

Nå kjenner jeg ikke til Fischer Ranger 94 FR. Men plassering av binding kan ha mye å si. Feks flytte binding 0,5 - 1 cm fram eller tilbake kan ha veldig mye å si på kjøregenskapene. De fleste topptur/frikjøringski har man et "rom" hvor man kan plassere binding etter preferanser og kjørestil. Produsenter oppgir også et "anbefalt" punkt, men det ikke alltid at det er best plassering. Jeg tenker at flytting av binding kan være et alternativt å prøve før du kjøper nye? Da anbefaler jeg å få en ekspert til å gjøre dette, siden gamle hull må plugges skikkelig og det er dessverre ymse kompetanse på dette på div sportsbutikker.

Jeg ble ganske overrasket når jeg skulle sette bindinger på et par Black Crows Camox Freebird.. Der er monteringspunktet fra fabrikk -9cm, altså frem 9cm. Jeg gikk opp en lengde, men selv med 5cm mer lengde enn et annet skipar, er tuppen kortere. 

Resultatet er at de må ha "hard charging", altså kjøres med høyere fart og større svinger. Korte svinger funker også, men noe midt i mellom føles rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Omnilite said:

Jeg ble ganske overrasket når jeg skulle sette bindinger på et par Black Crows Camox Freebird.. Der er monteringspunktet fra fabrikk -9cm, altså frem 9cm. Jeg gikk opp en lengde, men selv med 5cm mer lengde enn et annet skipar, er tuppen kortere. 

Resultatet er at de må ha "hard charging", altså kjøres med høyere fart og større svinger. Korte svinger funker også, men noe midt i mellom føles rart.

Du mener vel 9 cm bak fysisk midpunkt av skia?

For Cammox Freebird  2023 utgaven i 171.1 cm vil midten av skia være 85.55 cm  (midtpunkt) fra framtupp eller baktupp, anbefalt monteringspunkt er 9 cm bak dette (- 9 cm) mens smaleste punkt på skia(setback) er 13,5 cm bak midtpunkt.

Til sammenligning så har f.eks Rossignol Black Ops Gamer anbefalt montering - 2.4 cm fra skiens midtpunkt (som er bra om man skal gjøre "triks"), og Völkl Nunataq anbefalt monteringspunkt ca - 10 cm fra skiens midtpunkt. Begge i 186 cm lengde.  Nunataq skiene får da 20 cm mer ski forran skoene en bak skoene, mens Gamer skiene får ca 5 cm mer ski forran skoene enn bak skoene ihht anbefalt monteringspunkt.

Mer midtmontert er bra om man er en jibber/kjører baklengs innimellom/etc., litt mer bak på skia er bra om man er mer "retningsbestemt" skikjører, samt om man er litt "oldschool" og kjører med press fra leggene frem i skoa. Dog avhenger mye av skiens konstruksjon (innsving, plassering smaleste punkt, spenn, etc.), å midtmontere en retningsbestem ski som f.eks. nevnte Nunataq har ikke noe for seg. 

Flere produsenter har begynt å ha anbefalt monteringspunkt litt lenger frem på dagens ski en tidligere basert på at dagens alpinsko er mindre fremoverlent enn tidligere (skikjører er i mer "oppreist" posisjon enn med "legga frem i skoa"), og topptursko har ofte mindre fremover vinkling enn alpinsko. Dette påvirker presset man gir skia når man initier en sving (forenklet: trykket man legger inn i framskia nåt man starter en sving).  Tidligere bakmonterte man ofte en ski om den skulle brukes i løssnø, mens dagens ski har både rocker og andre egenskaper som gir en ski bedre løft i løssnø, dvs det er flere parametre som påvirker monteringspunkt.

Nok ski-nerding herfra, det kan fort skremme mer en det er positivt 🙈

Men som Dompappen skriver, man kan påvirke skiens egenskap med å flytte monteringspunkt (midptunkt på skoa) noe fremmover eller bakover ift anbefalt monteringspunkt. Nevnte gamer har jeg montert 6 cm bak midpunkt/2.6 cm bak anbefalt monteringspunkt, fordi jeg er litt "oldschool" og vil ha en bittelitt mer retningsbestemt ski.  

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Du mener vel 9 cm bak fysisk midpunkt av skia?

For Cammox Freebird  2023 utgaven i 171.1 cm vil midten av skia være 85.55 cm  (midtpunkt) fra framtupp eller baktupp, anbefalt monteringspunkt er 9 cm bak dette (- 9 cm) mens smaleste punkt på skia(setback) er 13,5 cm bak midtpunkt.

 

 

Skiene er 183.3 og 22 utgave. Midpunktet på støvlen er på merket på skia. Det burde vel være riktig..

12726-2022-black-crows-camox-freebird-studio-2-1024x1024.jpg.5edad6747ac1daa04682773ed2393d2d.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.