Gå til innhold
  • Bli medlem

Produsenter som setter prinsipper/kvalitet foran penger


Labbis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i min tidligere ungdom labbet mye i fjellene, og sverget den gangen til Norrøna for friluftsbekledning. De gjorde generelt veldig mye riktig den gangen, men på et eller annet tidspunkt i historien så skjedde en eller annen merkelig helomvending i selskapet, og det virket som om de prøvde å spare penger både her og der for å tjene enda mer penger og prioritere fancy farger og annet fjas i stedet for tekniske egenskaper. Jeg har ikke noe imot å bruke mye penger på gode friluftsklær, men da må jeg i så fall føle at jeg får mye igjen for det i form av turglede. 

Siden jeg ikke lenger føler at Norrøna prioriterer turglede og tekniske egenskaper foran penger, så er jeg ikke så veldig interessert i å bruke de lenger. Jeg har forsiktig begynt å kjøpe litt tøy fra Brynje, som virker å være oppriktig interessert i å lage bra friluftsklær, men jeg er også nysgjerrig på hvilke andre dyktige produsenter som finnes der ute.

Hva er din favorittprodusent av turtøy og hvorfor?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ytterklær: har ei bukse fra svenske Plusminusnoll som etter nærmere, om ikke mer enn 10 år fremdeles holder mål. Solid (og tung). Jakka holder forsåvidt også enda, men bærer mer preg av bruken. 

Votter: vindvotter med hvitt geiteskinn fra det svenske forsvaret....

Ullundertøy: woolpower og lanullva har holdt lenge, har også ei Devoldtrøye som har holdt siden påsken 2006. Har begynt å bruke Northern Playground i det siste pga konseptet, men vet ikke om de holder i 20 år enda. 

 

Feilen er jo at når det som har funka lenge slites ut, så er det jo ikke lenger i produksjon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (3 timer siden):

Feilen er jo at når det som har funka lenge slites ut, så er det jo ikke lenger i produksjon...

Det er dette som er selve kjernen i bruk og kast. Varer ting lengre må enten produksjonen ned eller over på andre ting som vi ikke har og derfor må skaffe oss. Dette er en spiral som nok verden ikke helt ønsker å takle. Den (vi) vil heller ha vekst, altså økt produksjon, og dermed mer bruk og kast (økt omsetning). Det gjelder altså å få ned kvaliteten på varene, noe som også har skjedd i stor stil over hele fjøla siden ca. 90-tallet. Jeg tror det eneste vi kan håpe på er økt resirkulering, men det virker egentlig bare litt utsettende, en tidsforsinkelse, siden vi ønsker oss kontinuerlig vekst, så noen egentlig løsning ser i hvert fall ikke jeg - før eventuelt hele greia kollapser på grunn av overbelastning av ressursgrunnlaget. Da tvinges vi til å redusere produksjon og forbruk - enten vi vil eller ikke. Dystopisk? Ja, som å se døden i hvitøyet.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 15.3.2023 den 21.08):

Det er dette som er selve kjernen i bruk og kast. Varer ting lengre må enten produksjonen ned eller over på andre ting som vi ikke har og derfor må skaffe oss. Dette er en spiral som nok verden ikke helt ønsker å takle. Den (vi) vil heller ha vekst, altså økt produksjon, og dermed mer bruk og kast (økt omsetning). Det gjelder altså å få ned kvaliteten på varene, noe som også har skjedd i stor stil over hele fjøla siden ca. 90-tallet. Jeg tror det eneste vi kan håpe på er økt resirkulering, men det virker egentlig bare litt utsettende, en tidsforsinkelse, siden vi ønsker oss kontinuerlig vekst, så noen egentlig løsning ser i hvert fall ikke jeg - før eventuelt hele greia kollapser på grunn av overbelastning av ressursgrunnlaget. Da tvinges vi til å redusere produksjon og forbruk - enten vi vil eller ikke. Dystopisk? Ja, som å se døden i hvitøyet.

 

1990? Neida, dette har vært planlagt lengre enn det:

"Our enourmously productive economy demands that we make consumption our way of life, that we convert the buying and use of goods into rituals, that we seek our spiritual satisfactions, our ego-satifactions, in consumption. We need things consumed, burned up, worn out, replaced and discarded at an ever increasing pace. We need to have people eat, drink, dress, ride, live, with ever more complicated and, therefore, constantly more expensive consumption.» (Victor Lebow, 1955)

Legg spesielt merke til formuleringen som egentlig sier at det er ikke økonomien som er til for at vi skal få de produktene vi trenger til gode liv, men vi som skal forbruke mest mulig for å holde økonomien i gang. 

Løsningen er en styrt degrowth og deretter overgang til steady state økonomi, men det innebærer ganske mange endringer i samfunnet. Herman Daly (nylig avdød økologisk økonom) formulerte noen prinsipper for dette på 70-tallet: Maks og minimumsgrense på inntekt pr person, maksgrense på formue pr person, kvoter på uttak av alle naturressurser og maks 2,1 barn pr kvinne i snitt. 

Som friluftsfolk er jo det beste vi kan gjøre å bruke utstyret å lenge som overhodet mulig, og være mest mulig på tur, og minst mulig på jobb... 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull pleier jeg kjøpe lokalt fra Janus. Har diverse plagg som må begynne å nærme seg 20 år nå. Ungene har brukt mye (!) Janus de også. De har en god del B vare i utsalget ved fabrikken, anbefales å stikke innom om man er i nabolaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (4 timer siden):

Som friluftsfolk er jo det beste vi kan gjøre å bruke utstyret å lenge som overhodet mulig, og være mest mulig på tur, og minst mulig på jobb...

Enig! Om ikke annet gir det en god følelse å prøve å gå mot strømmen. Så la oss gjøre det, så godt vi klarer! (men av og til føles det som å øse vann med en sil) 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse produkter står seg virkelig over tid. Jeg kjøpte Recon-dressen i 2008/09 - den er fortsatt like hel og fremstår nesten ikke slitt i det hele tatt - utrolig nok - tross for to-sifret langturer over flere måneder med hardkjør. Fikk den nettopp tilbake fra Nørrøna etter å ha byttet all teiping med ny. Ingen planer om å kvitte meg med disse plaggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Ull pleier jeg kjøpe lokalt fra Janus. Har diverse plagg som må begynne å nærme seg 20 år nå. Ungene har brukt mye (!) Janus de også. De har en god del B vare i utsalget ved fabrikken, anbefales å stikke innom om man er i nabolaget. 

Jeg kjøpte en ull islender i Oslo for en billig penge en gang på 80-tallet. Den ser akkurat sånn ut som denne: https://bratens.no/produkt/islender-genser-sort/. Den er fremdeles like god. Man ser at den er brukt, men den ser ikke spesielt mye brukt ut. Sannheten er at den har vært brukt vanvittig mye gjennom snart 40 år, både til hverdags og på tur. Jeg aner ikke hva de har strikket inn i tillegg til ulla, men et så vannvittig slitesterkt plagg har jeg ikke hatt siden de uslitelige bevernylonbuksene vi gikk rundt i på 70-tallet. Og den er fremdeles i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.