Gå til innhold
  • Bli medlem

Morakniv - The Ash Wood Outdoor Collection


zimwalker

Anbefalte innlegg

Morakniv - The Ash Wood Outdoor Collection:  morakniv.se/the-ash-wood-outdoor-collection/

Morakniv Finn BlackBlade (S) Ash Wood  -  "För Vandraren"
www.youtube.com/watch?v=DIREtD-sXsw

Morakniv Wit BlackBlade (S) Ash Wood  - "För Bushcrafteren"
www.youtube.com/watch?v=uVy8LUlseyc

Morakniv Lok BlackBlade (S) Ash Wood  - "För Âventyraren"
www.youtube.com/watch?v=P9MxGpJ0x-s

Morakniv Rombo BlackBlade (S) Ash Wood  - "För Kocken"
www.youtube.com/watch?v=dPffHSjgRyM

Stive priser, til Mora å være. Fra 1595 til 2195 SEK.
Men så lenge de fortsetter å gjøre det de har gjort til nå, forsyne oss med billige, gode og robuste kniver, så .... vel......

Med de prisene syns jeg det er noe svakt at de ikke sier nøyaktig hvilket rustfritt stål de bruker, bare "återvunnet svenskt rostfritt stål".  Fant ikke noe mer om det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diger Jotne skrev (4 timer siden):

Jeg vurderte dem helt fram til jeg nå leste prisen. Blir fort mye annet gøy til slike priser.

Enig. Selv om de skulle sette de ned en tusenlapp vill jeg fortsatt ha vurdert alternativer ja. De vil sikkert gå noe ned i pris når de kommer ut i butikkene, men..vel vi får se om eller hvor lenge de annonserte prisene står seg. Dog ikke overraskende at Mora nok ønsker seg en litt større andel av "kaka".

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 2.3.2023 den 22.42):


Med de prisene syns jeg det er noe svakt at de ikke sier nøyaktig hvilket rustfritt stål de bruker, bare "återvunnet svenskt rostfritt stål".  Fant ikke noe mer om det nå.

Det er bekreftet at det er samme stålet som vi finner i Garberg knivene. Skal se om jeg ikke finner kilden hvor jeg så det. Mener på det var en Mora representant som bekreftet dette på messen. 

Personlig liker jeg de nye knivene veldig godt, om de er "verdt" prisen er vanskelig å bedømme ved hjelp av bilder. Man må nesten holde kniven i hånden å få en feel for produktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (12 timer siden):

Det er bekreftet at det er samme stålet som vi finner i Garberg knivene. Skal se om jeg ikke finner kilden hvor jeg så det. Mener på det var en Mora representant som bekreftet dette på messen. 

I så fall er det 14C28N, siden de jo sier at det er rustfritt. Men lurer nå litt på hvorfor de sier "återvunnet svenskt rostfritt stål" / "recycled Swedish stainless" og hva det egentlig betyr i denne sammenheng. Er det bare en markedsførings gimmick, at "recycled" selger? Eller ender man egentlig opp med en mislykket Garberg kniv som ikke passerte kvalitetskontrolen og derfor endte opp i støpeforma igjen? :-) (kan jo være at de gjør bruk av "avkapp" som tidligere bare endte opp som jernbaneskinner og armeringsstål, hva vet jeg)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg klarte ikke motstå fristelsen lengre. Det ble en Wit på meg (i første omgang) blir spennende å sammenligne denne direkte mot andre kniver jeg har som er i samme kategori. 
Jeg liker spesielt godt at bladet er noe tynnere på denne. Også liker jeg utformingen på håndtaket, så spent på om den er behagelig til mitt bruk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vidt fått brukt kniven litt i dag. Å første inntrykket er bra, det er veldig bra! Her har Morakniv virkelig gjort noe genialt.

Kniven framstår langt mer eksklusiv enn jeg hadde forventet. Den sitter veldig godt i hånden og er velbalansert. Den nye sliren er ikke langt unna det samme vi ser hos Casström 

Jeg er spesielt glad for at de har valgt å holde bladet på Wit litt tynnere enn «normale» kniver i dette segmentet. Den er veldig mye bedre i bruk enn Garberg. 

Skal få tatt bedre bilder i morgen ute i dagslys. 

1340FE4B-5ABF-4DE5-A6F8-4E8408EE554A.thumb.jpeg.3201514ada7860b97580c0ef09254bc2.jpeg

160E2DD1-DA27-40A1-9A86-C65E50FDEB34.thumb.jpeg.e14142e4bbd6c17de6a578e9305cb337.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye snakk om at disse knivene er alt for dyr, men jeg kan si at dette er den mest imponerende «bushcraft» kniven jeg eier. Det tynne bladet gjør den til en drøm å spikke med, samt skjære opp mat. Balansen i kniven er veldig bra og det er første slik type kniv jeg har klart å lage en skje med så lett. 
Soleklar favoritt så langt. Denne blir å henge fast i beltet mitt fra nå av. 
Kommer bilder senere i dag

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 3/24/2023 at 11:35 AM, tshansen said:

Det tynne bladet gjør den til en drøm å spikke med, samt skjære opp mat

Vurderte du Finn? Den har jo enda litt tynnere blad (2mm mot Wit 2,5mm) og (og kortere 7 mot 10cm). Kunne tenke meg Finn selv, men avventer nå litt. Ser om prisene faller litt når flere tar de inn samt at jeg har et par ubrukte rabattkoder til forhandlere som ikke har de inne enda. Også litt spent på om de gjør som med Garberg og Buschraft serien, at de kommer med en utgave i karbonstål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2023 at 1:00 PM, zimwalker said:

Vurderte du Finn? Den har jo enda litt tynnere blad (2mm mot Wit 2,5mm) og (og kortere 7 mot 10cm). Kunne tenke meg Finn selv, men avventer nå litt. Ser om prisene faller litt når flere tar de inn samt at jeg har et par ubrukte rabattkoder til forhandlere som ikke har de inne enda. Også litt spent på om de gjør som med Garberg og Buschraft serien, at de kommer med en utgave i karbonstål.

Ja, det stod lenge mellom Finn og Wit, men siden jeg har en håndlaget Puukko kniv med akkurat samme spec som Finn, valgte jeg Wit i stede, å det er jeg faktisk glad for til mitt bruk. 
De er nedsatt hos Speidersport.no eller de har hatt den prisen hele veien. Billigste butikken jeg har kommet over når det gjelder disse knivene. 

 

Screenshot 2023-04-17 at 17.11.54.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo virker som en veldig fin kniv. Men jeg sliter litt med å se appellen til resten av dem.

 Uavhengig av kvalitet og pris så blir dette slike "gammeldagse" kniver.. Tar mye heller med meg en kniv med full flat grind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Gabs88 said:

Rambo virker som en veldig fin kniv. Men jeg sliter litt med å se appellen til resten av dem.

1 hour ago, Espen SS said:

Det trodde jeg da jeg var syv år også, men jeg tok feil 🤣

Da har du nok gått glippet av noen Rombo filmer! :) ( litt gøy fra en mindre skvinefein)

Kunne godt tenkt meg en Rombo kniv fra Mora jeg, Sikkert fin til kokkelering for viderekommende tur-grillere.

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.