Gå til innhold
  • Bli medlem

NORGE PÅ TVERS


Vivian Kaulen Nedenes

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 20 som har drømt om å gå Norge på tvers i noen år og funnet ut at i år er tida for å realisere drømmen min. På grunn av alt fra privatisteksamen i mai, og jobb i fjellet om sommeren har jeg funnet ut at høsten er det mest aktuelle turtidspunket for meg. Dette synes jeg er storartet, da høsten etter min smak er den vakreste årstida! Men høst betyr også snø, så midt spørsmål går på snøforholda i fjellet i oktober.

Jeg tenkte å begynne å gå rundt 15. september. Er ennå i startfasen av planlegginga, men grovplanen er at ruta starter i Trysil, videre nord for Lillehammer og gjennom Langsua før jeg kommer til Jotunheimen. Her vil jeg fortsette sør for, men relativt tett på Jostedalsbreen før jeg ender turen en plass i nærheten av Førdefjorden. Dette slår kanskje mange som en litt kronglete rute, men det er fjellområder jeg er glad i og vil se mer av. Regner med at jeg er ferdig rundt 20. oktober, uten at jeg kan si det for sikkert. Hvordan tror dere snøforholdene vil være i fjellområdene jeg skal gjennom på denne tiden av året? Og tror dere det eventuelt er lurt å legge ruta et annet sted (feks. lenger nord Femunden-Rondane-Dovrefjell-Tafjordfjella-Sunnmøre, eller evt via Hemsedalsfjella-Skarvheimen-Stølsheimen på noe vis)? 

Hvis noen har tips og tanker om andre temaer og utfordringer man kan møte på tar jeg også imot det med stor takk! 

Endret av Vivian Kaulen Nedenes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en fin tur. Jeg har vasset i snø midt i september på Hardangervidda, så jeg ville nok ha satset på å starte et par-tre uker tidligere.

Med fare for å legge til ekstra mil på turen; med start i Trysil og ønske om fjell, ville jeg svingt nordover med sikte på Sølen, videre til Alvdal og derfra inn i Rondane.

Rett vest fra Trysil til Lillehammer blir det mye skog. Greit å gå, men horisonten kommer til å være nær mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradestokken krøype under null i slutta av august her jeg bor, rett før sola sto opp 🤪Planlegg ikke å ha klar langt undertøy i slutten av august 2023.

Det er alltid en viss fare for snø i september, men det kan like fint bli 25 grader og vindstille midt på dagen. Så lenge du ikke har tenkt deg å holde deg over 2000 m.o.h tenker jeg det er bankers. Har tilbrakt en del tid i høyfjellet på jakt, så september og starten oktober er alltid bankers, selv om jeg har opplevd snøfall både i september og oktober. Har tilmed og med kommet opp jakt i november de gangen snøen har kommet seint. 

Får du snø, så er det lite sannsynlegvis at den blir liggende. I så fall er du maks uheldig. Som Sofasliteren skriver er det nokså vanskelig å spå været. Spesielt et halvt år frem i tid.

Gi gass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 2.2.2023 den 17.03):

Høres ut som en fin tur. Jeg har vasset i snø midt i september på Hardangervidda, så jeg ville nok ha satset på å starte et par-tre uker tidligere.

Med fare for å legge til ekstra mil på turen; med start i Trysil og ønske om fjell, ville jeg svingt nordover med sikte på Sølen, videre til Alvdal og derfra inn i Rondane.

Rett vest fra Trysil til Lillehammer blir det mye skog. Greit å gå, men horisonten kommer til å være nær mesteparten av tiden.

Takk for godt svar! Jeg kan tidligst starte en uke før, men bare det vil jo hjelpe litt. Ser også på alternative ruter, og via Alvdal og in i Rondane er absolutt en god mulighet. Hvor ville du i så fall fortsatt etter Rondane? Jeg er ikke veldig kjent i de områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 3.2.2023 den 11.01):

Gradestokken krøype under null i slutta av august her jeg bor, rett før sola sto opp 🤪Planlegg ikke å ha klar langt undertøy i slutten av august 2023.

Det er alltid en viss fare for snø i september, men det kan like fint bli 25 grader og vindstille midt på dagen. Så lenge du ikke har tenkt deg å holde deg over 2000 m.o.h tenker jeg det er bankers. Har tilbrakt en del tid i høyfjellet på jakt, så september og starten oktober er alltid bankers, selv om jeg har opplevd snøfall både i september og oktober. Har tilmed og med kommet opp jakt i november de gangen snøen har kommet seint. 

Får du snø, så er det lite sannsynlegvis at den blir liggende. I så fall er du maks uheldig. Som Sofasliteren skriver er det nokså vanskelig å spå været. Spesielt et halvt år frem i tid.

Gi gass!!

Herlig motivasjon! Det er godt å høre, litt snø vil jo heller ikke være ødeleggende, så langt det ikke blir for store mengder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Vivian Kaulen Nedenes said:

Hvor ville du i så fall fortsatt etter Rondane? Jeg er ikke veldig kjent i de områdene.

Kikker litt på det i forbindelse med mulig, forhåpentligvis egen tur. Kommer "ut av" Rondane ved Høvringen og derfra er det mer eller mindre strake veien over til Vågåmo. Svinge ned til Bringsfjellet og ta sikte på Gråhøe. Fra Gråhøe går det (ikke på kartet), en sti ned i hyttefeltet i sørenden av Lemonsjøen. Herfra kan du sprinte opp Trollhøe eller svinge sørover gjennom tett skog og trafikk eller slå inn på stien som svinger nordover på vestsiden av Lemonsjøen og ta til venstre opp ved Kreklinghaugen. Vel over på andre siden er det 2,5 mil til Glitterheim.

Elvene rundt Vågåmo og Otta er av den typen hvor det svært kjekt med bru.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Rondane og videre vestover: Når jeg planla min NPL-tur såg jeg lenge på kart over det her området. Jeg ville få med meg Jotunheimen og Rondane og måtte derfor gå her. Det blir en del asfalt og grusvei uansett ruta, og jeg som ville ha depot i Otta måtte bara leve med det. Jeg gikk Glitterheim-Randsverk-Heidal-(over fjellet)-Otta-Uldalen-Rondvassbu. 

Jag ville videre til Femundsmarka, derfor ble det Rondane og videre mot Alvdal Vestfjell. Hadde jeg exkludert Femunden så hadde jeg nog heller gått mot Dovre etter Jotunheimen og videre over Forollhogna og kanske spart en dag veitrasking. Grimners forslag ser fint ut og med mindre vei enn veien jeg tok. Ellers er det rett og slett vanskelig å krysse Gudbransdalen öst-vest der uten ganske mye vei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fjellet er lunefullt når det gjelder mulighetene for snøfall allerede fra slutten av august. Synes oktober høres litt i overkant ambisiøst ut skal jeg være dønn ærlig. For all del, det KAN absolutt være relativt bart så sent på året, men snø og sludd vil bli en faktor nesten uansett. Ville forsøkt enten å fremskynde turen, eller gått den en måned/ 2 mnd senere på ski med pulk. 
En annen ting som gjør høsten litt ekkel på fjellet er tåka. Den forekommer oftere da enn ellers og kan komme på veldig plutselig. Å ligge værfast/ tåkefast inne i fjellheimen i oktober med relativt sommerlig utstyr unner jeg ingen. 
Dette er bare mine «five cent» om turen du skisserer. Personlig har jeg svært beskjeden erfaring med vandreturer i fjellet, men jeg vokste mer eller mindre opp med ferier på ei hytte på ca 1100 meters høyde som barn. Høsten er vakker, men veldig varierende i slike høyder.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.