Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda på tvers med telt


Anbefalte innlegg

Hei, Fjellforum! En venn og jeg planlegger en tur rett etter påske fra Alta til Karasjok, med én overnatting på Jotka fjellstue og deretter videre overnatting i telt. Vi har begge litt erfaring med vintertelting, men ikke så mye, og ikke på selve vidda. Jeg lurer på om noen her på forumet kunne gi oss litt råd angående:

  • Valg av leirsted på vidda
  • Graving av kjøkkenhull og generell graving. Er snøen for hard på denne tiden av året?
  • Bruk av feller vs. voks
  • Telting i nærheten av fjellstuene

I tillegg, etter turen, har jeg noen dager alene, så jeg ønsker et par dager enten på vidda eller i nærheten. Kan noen anbefale slike steder?

Tusen takk for forhånd,

Hamish og Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hamish Hay skrev (25 minutter siden):

Hei, Fjellforum! En venn og jeg planlegger en tur rett etter påske fra Alta til Karasjok, med én overnatting på Jotka fjellstue og deretter videre overnatting i telt. Vi har begge litt erfaring med vintertelting, men ikke så mye, og ikke på selve vidda. Jeg lurer på om noen her på forumet kunne gi oss litt råd angående:

  • Valg av leirsted på vidda
  • Graving av kjøkkenhull og generell graving. Er snøen for hard på denne tiden av året?
  • Bruk av feller vs. voks
  • Telting i nærheten av fjellstuene

I tillegg, etter turen, har jeg noen dager alene, så jeg ønsker et par dager enten på vidda eller i nærheten. Kan noen anbefale slike steder?

Tusen takk for forhånd,

Hamish og Anne

Hei, 

jeg bor i Alta og har vært mye på tur i området rundt jotka. Har bare tatt turen fra Alta til Karasjok en gang på ski, og da overnattet vi på fjellstuene, så telterfaring i dette området har jeg ikke. Men her er i alle fall mine synspunkter på det du spør om:

  • Valg av leirsted på vidda

Dersom du ønsker å være på den sikre siden så er det to områder du bør styre unna å sette om teltet på; på Iesjsvri og på høyfjellområdet mellom øvre mollisjok fjellstue og ravnastua fjellstue. Dette er utsatte områder som kan ha mye vind dersom været er dårlig. Men i begge ender av iesjsvri og i skogområdene rundt fjellstuene er det mye lune fine områder. 

  • Graving av kjøkkenhull og generell graving. Er snøen for hard på denne tiden av året?

nei. Det øverste snølaget er ofte hardt, men under er det ofte sukkersnø på denne årstiden. Ta med en god spade. 

  • Bruk av feller vs. voks

Når jeg gikk denne turen hadde alle sammen smurning bortsett fra en som hadde kortfeller. Ved første anledning tok hun av fellene siden vi gikk fra henne på flatmark. Så bruk voks, men ta med kortfeller for sikkerhets skyld for klatring opp de verste bakkene. 

  • Telting i nærheten av fjellstuene

Vil tro dette er uproblematisk. Spør når du kommer på fjellstuen før du slår opp teltet og så teltet der de sier. 

ift tips til andre områder her oppe;

Det kommer kanskje mest an på hvor mobil du er, dvs har du tilgang på bil eller må du ta buss for å komme deg rundt. Etter påske er snøen ofte «råtten» i skogområdet, men fin over tregrensen. Scooterløyper pleier å være fine å bruke dersom man må klatre opp gjennom skogen, for de er fine og harde. Det er veldig mange fine området på Finnmarksvidda, jeg er veldig glad i Sennalandet og området rundt jotka, kanskje mest fordi det er bra fiskevann der. 
Selv kunne jeg tenkt meg å brukt tid øverst i Stabbursdalen i tiden etter påske, men da må man ikke være var for scooterlyder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.