Gå til innhold
  • Bli medlem

Timetringene i Norge


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan den er å bestige fra eggen som kommer opp fra Finnhalsen. Nederst på bildet til eaa ser jeg at eggen brekker en del av, men på kartet er det mindre til stup på baksiden og kanskje det finnes noen klyvemuligheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Var bortom å så på denne i vinter.

Det buttet allerede før skaret. Det kan være at østsida via skaret er en mer egnet vei opp, men vanskelig å si.

Jeg mener å huske at det var noe på toppen som vi diskuterte om kunne være en varde, men det vises i såfall ikke på bildene.

http://www.tinderangling.no/Album/album070224/images/070224%20038.jpg

Tipper det bare er toppsteinen som tilfeldigvis akkurat bikker timeteren :?

Burde være enkelt å måle denne og vil være svært takknemlig for tilbakemelding/rapport dersom noen drar opp dit før oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan den er å bestige fra eggen som kommer opp fra Finnhalsen. Nederst på bildet til eaa ser jeg at eggen brekker en del av, men på kartet er det mindre til stup på baksiden og kanskje det finnes noen klyvemuligheter her.

Her ser du hele ryggen opp fra Finnhalsen, sett fra den "Lion King"- aktige vesttoppen på Austre Trollsteinhø.

Ser bratt ut, spør du meg, og noen annen adkomst fra østsiden syne også umulig.

Enten ned fra oven på vestsida, eller opp langs ryggen du ser her altså...

post-51-133474462642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummet gjennom denne tråden og skal ikke på noen måte melde meg på blant dem som rakker ned på dem som samler på hva som helst i fjellheimen. Jeg skjønner jo at de ivrigste her er noget over gjennomsnittet interesserte fjellfanter, og det rekker for meg!!

Men, så til spørsmålet fra den uinnvidde: Hva f... mener dere med timetringer ? Og primærfaktor ? :?::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 28. april ble det tur til de Vestre Memurutindene. Forholdene var optimale for barometriske målinger.

Nede fra Hellstugubrean ser V1.1 og V1.2 gode ut, men bpf ble målt til 1-2 og 3-4 meter.

V4.1 ble målt til 12-14 meter. Denne tar vi rett inn på lista vår med pf 12.

Sørøst for V3 er det et toppunkt. Denne bikket akkurat 10 meter. Kandidat: V3.1 / ca 2203 / 9-11.

post-2426-133474464334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestre Tverråtind / pf 7-10 / moderat gode forhold -> havner i samme kategori som Vest for Midtronden Øst, dvs kandidat til å gå ut av lista.

På eggen mellom Styggehøe og Nordaustre Bukkeholstinden målte vi et punkt med pf 6-8.

1.mai var vi oppom flere kandidater. Forholdene var dessverre dårlige med kastevind og følgelig stor lokal variasjon i barometrisk trykk.

Storebjørn N1, Storebjørn N2, Nordvest for Veslebjørn og Skeie V.

2.mai var det igjen tildels gode forhold.

Sokse Nordtoppen / pf 5-7 + snø i skaret.

Smørstabbtinden SØ2 / pf 7-11

3.mai under ypperlige forhold.

Austre Kalvehøgde NØ1 / pf 9-11

Vest for Midtre Kalvehøgde / pf 14-16 / går inn som nr. 64.3 på lista vår med pf 14

Vestre Kalvehøgde SØ1 / pf 7-9 / tvilsom, men bør kontrollmåles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vestre Tverråtind / pf 7-10 / moderat gode forhold -> havner i samme kategori som Vest for Midtronden Øst, dvs kandidat til å gå ut av lista.

Den var både Torgeir og jeg også sikre på at skulle ut egentlig, men av respekt for Røynes liste lot vi den stå. Det blir allltid litt kalas ved å kødde med Røyne, men V.Tverråtinden tror jeg det er liten tvil om at skal ut. Verken jeg eller Torgeir fikk 10m pf på våre målinger, noe også dine målinger og det visuelle inntrykket understøtter.

Vest fort Midtronden øst mener jeg å huske at ble målt med laservater av en kar hvis rapport ble publisert på Bergtatt.net en gang, men er usikker på om denne rapporten fortsatt ligger ute på nettet.

På eggen mellom Styggehøe og Nordaustre Bukkeholstinden målte vi et punkt med pf 6-8.

Relativt høyt oppe på eggen mot Styggehøe eller?

1.mai var vi oppom flere kandidater. Forholdene var dessverre dårlige med kastevind og følgelig stor lokal variasjon i barometrisk trykk.

Storebjørn N1, Storebjørn N2, Nordvest for Veslebjørn og Skeie V.

Har du virkelig tro på Skeie Vest og Storebjørn N1? (Den nabben man runder på vei opp til toppen ikke sant?) Nordvest for Veslebjørn ligger nok en god kandidat. Hva sikter du til med Storebjørn N2? Samme som Nils og Erik i sin turrapport?

2.mai var det igjen tildels gode forhold.

Sokse Nordtoppen / pf 5-7 + snø i skaret.

Smørstabbtinden SØ2 / pf 7-11

Førstnevnte bekrefter flere målinger vi har gjort av "nordskjæret", men Smørstabbtinden SØ2, hva tenker du på da? Det borteste av de to tvillingpunktene på toppeggen? Har aldri målt der, men den virket jo ikke så veldig mye. 7-11 var jo også et stort sprik?

3.mai under ypperlige forhold.

Austre Kalvehøgde NØ1 / pf 9-11

Vest for Midtre Kalvehøgde / pf 14-16 / går inn som nr. 64.3 på lista vår med pf 14

Vestre Kalvehøgde SØ1 / pf 7-9 / tvilsom, men bør kontrollmåles.

Austre Kalvehøgde NØ1, tenke du på den hevelsen som går under navnet Munken på kartene (og som du så riktig påpekte at vi hadde plassert Munken oppå på kartene i vår bok) ? Håper virkelig ikke noen kan dokumentere at den er over 10m i så fall.

Vest for Midtre Kalvehøgde, den var interessant - jeg har aldri vært Midtre med måling i hodet. Ser jo både på bilder og kart at det er mer der oppe, men aldri noen som har tatt bladet fra munnen og kommet med det, men her kommer det altså. Så av de tre ringene på karter, er det altså 2 som er over 10mpf

Vestre Kalvehøgde SØ1, tenker du da på det fremspringet med en markert renne opp fra breen på vestsiden? Hvis så, er jeg enig i at den er tvilsom. Målte den også i fjor husker jeg og det var ikke snakk om 10 meter da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest fort Midtronden øst mener jeg å huske at ble målt med laservater av en kar hvis rapport ble publisert på Bergtatt.net en gang, men er usikker på om denne rapporten fortsatt ligger ute på nettet.

Den ble nok ikke publisert på Bergtatt.

Jeg er overrasket hvordan 10-meter hysteriet har blusset opp igjen. Det virker som om det er om å gjøre å finne en ny topp. Svært mange kandidater virker for meg fryktelig tvilsomme, men den dagen det blir målt skikkelig så skal jeg tro på det. Topper med f.eks. 9-10-11-12 i pf, målt med GPSens dårlige høydemåler vil helt klart være solide tvilstopper til vi får noen skikkelig målinger, enten konstruert fra flyfoto eller målinger med nøyaktig utstyr i felt. Med sanntids GPS, med bruk av basestasjon over et kjent punkt og en mobil rover vil man kunne måle med en høydenøyaktighet på ca +/- 2-3 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket hvordan 10-meter hysteriet har blusset opp igjen. Det virker som om det er om å gjøre å finne en ny topp. Svært mange kandidater virker for meg fryktelig tvilsomme, men den dagen det blir målt skikkelig så skal jeg tro på det. Topper med f.eks. 9-10-11-12 i pf, målt med GPSens dårlige høydemåler .

Du er vel ikke overrasket over det? Bare fordi du har lagt den ballen relativt død, er det jo mange som står klar til å overta :) For øvrig doble målinger med GPS under gode barometriske forhold, gjerne med en 2. gangs verifiserende måling, gjerne supplert med "magefølelsen", gir nok en statistisk ganske stor sannsynlighet for at man er innenfor. Det blir noe annet under vinglete forhold. 9-11 er jeg langt mer tilbøyelig til å være enig i. Men det er jo opptil flere i den gamle lista som er oppgitt med 10 mpf som helt sikkert kommer i samme kategori.

Flyfoto gir iflg. Trond E ca. 1 m nøyaktighet. Å frakte opp tungt dyrt utstyr for å måle relative høyder med en fast "basestasjon" er nok litt hypotetisk. Det er jo tross alt ikke samfunnsnyttig landmåling vi snakker om lenger i jakten på mulige 10m knauser over 2k :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyfoto gir iflg. Trond E ca. 1 m nøyaktighet. Å frakte opp tungt dyrt utstyr for å måle relative høyder med en fast "basestasjon" er nok litt hypotetisk. Det er jo tross alt ikke samfunnsnyttig landmåling vi snakker om lenger i jakten på mulige 10m knauser over 2k :)

Utstyret trenger ikke være så tungt. Vi landmålere går jo land og strand rundt med en GPS-rover på ryggen når basen først er satt opp. Nå har jo også GPS-roverene blitt mye lettere å ha med seg. Basestasjonen er gjerne også en GPS med roverutrustning, men står på stativ over et gitt punkt. Og man måler nok greit mesteparten av Jotunheimen fra en basestasjon så lenge man bruker mobil til kommunikasjon med basestasjonen. Ulempen er unøyaktighet som man drar på seg når avstanden til basestasjonen blir for stor, men dette er ikke noe av betydning for slike målinger. Men dette er som du skriver lite samfunnsnyttig. Men hva er samfunnsnyttig av det vi driver med på fritiden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim: Hvor mye veier og hvor mye koster slikt utstyr å leie, og er det mulig å få leid det og er det vanskelig å benytte. Jeg har ingen umiddelbare planer om å springe rundt å måle topper på denne måten, men jeg ble litt nysgjerrig.

Slikt utstyr kan leies ja. Eller "lånes" hvis man er snill gutt på jobben :)

Hva det veier, tja si det. Det kan ikke være mange kg. Siste GPS-rover fra Leica er kun en lett stang med antenne på toppen og målebok festet til stanga. Lett å putte oppi en sekk ved transport. Veier iallfall ikke mer enn en dagstursekk. Basen vil veie det samme, men her trengs et stativ i tillegg som veier noen kg.

Jeg har ingen umiddelbare planer om et slikt prosjekt, men kanskje en dag når bleieskiftene er over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest fort Midtronden øst mener jeg å huske at ble målt med laservater av en kar hvis rapport ble publisert på Bergtatt.net en gang, men er usikker på om denne rapporten fortsatt ligger ute på nettet.

Som nevnt var dette Øst for Midtronden Vest. Vest for Midtronden Øst er det 2 toppunkt, men jeg tviler på om noen av disse kvalifiserer.

Relativt høyt oppe på eggen mot Styggehøe eller?

Ja. Bildet til Håvard viser det aktuelle punktet.

Har du virkelig tro på Skeie Vest og Storebjørn N1? (Den nabben man runder på vei opp til toppen ikke sant?) Nordvest for Veslebjørn ligger nok en god kandidat. Hva sikter du til med Storebjørn N2? Samme som Nils og Erik i sin turrapport?

Storebjørn N1 (den nabben, ja) har jeg tro på. Det var dårlige forhold, men det vi fikk lovet godt. Den så da også godt ut der den stod. Skeie Vest er jeg mer usikker på. Storebjørn N2 mellom Veslebjørn og Storebjørn N1. (Se kart nedenfor)

Førstnevnte bekrefter flere målinger vi har gjort av "nordskjæret", men Smørstabbtinden SØ2, hva tenker du på da? Det borteste av de to tvillingpunktene på toppeggen? Har aldri målt der, men den virket jo ikke så veldig mye. 7-11 var jo også et stort sprik?

Smørstabbtinden SØ2 ca midt mellom Søraustre og Øst for Søre. Ingen av de nordligste tvillingpunktene, nei. (Kart)

Vi gjorde dobbel måling. Første måling indikerte 10 meter mens neste gav 8. Derfor sprik og usikkerhet, 7-11.

Austre Kalvehøgde NØ1, tenke du på den hevelsen som går under navnet Munken på kartene (og som du så riktig påpekte at vi hadde plassert Munken oppå på kartene i vår bok) ? Håper virkelig ikke noen kan dokumentere at den er over 10m i så fall.

Vest for Midtre Kalvehøgde, den var interessant - jeg har aldri vært Midtre med måling i hodet. Ser jo både på bilder og kart at det er mer der oppe, men aldri noen som har tatt bladet fra munnen og kommet med det, men her kommer det altså. Så av de tre ringene på karter, er det altså 2 som er over 10mpf

Vestre Kalvehøgde SØ1, tenker du da på det fremspringet med en markert renne opp fra breen på vestsiden? Hvis så, er jeg enig i at den er tvilsom. Målte den også i fjor husker jeg og det var ikke snakk om 10 meter da heller.

Nei, med Austre Kalvehøgde NØ1 tenker jeg ikke på den hevelsen med navnet Munken som forøvrig har pf 3-4 meter. NØ1 mellom Austre og Mugna. (Kart)

Hmm..av de tre ringene blir det vel bare 1, Vest for midtre, som er over 10mpf ? (Eller 2 av 4 dersom "Midtreringen" til høyre også er med.)

Den ringen i midten (nr. 2 fra venstre) har forøvrig to jevnhøye punkter som vi målte til å være et par meter høyere enn det østligste toppunkt på Midtre. (Kart)

Vestre Kalvehøgde SØ1 er vi nok enige om både i lokasjon og pf. Tvilsom sak.

post-2426-13347446866_thumb.jpg

post-2426-133474468664_thumb.jpg

post-2426-133474468669_thumb.jpg

post-2426-133474468675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Urdadalsryggen er godt kupert og har mange småtopper.

Mye rundt 6-7 meter, men også noen litt mer potente høyder. På forhånd så det ut til å være 5 kandidater her, men etter å ha gått traversen står vi igjen med ca. halvparten.

Urdadalstinden S3 - pf 8-10

Midtre Urdadalstinden N1 - pf 9-11 (Rustrød knaus side 292 i fjellbibelen)

Store Urdadalstinden Nordtoppen - pf 7-9

post-2426-133474471202_thumb.jpg

post-2426-133474471209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.