Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av Hestra lærvotter/hansker.... hva slags såpe


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja ikke vet jeg hva som er best, men når jeg ikke bruker Sunlight såpe(stykke) til håndvask, bruker jeg den når min gamle skinnlue (bjønne*****) en sjelden gang må vaskes. 

Altså, jeg får veldig ofte tørre såre hender på vinteren og ingen annen såpe jeg har prøvd virker mer behandlende for tørre hender enn Sunlight. Til mitt forsvar må jeg vel opplyse at jeg er over middagshøyden og i min barndom ble Sunlight såpe brukt til det meste som trengte litt vann og såpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes det jo egen lærsåpe, f.eks EKOL lærsåpe .. alle hestejenter (og gutter..) som har pussa sin andel av saler og seletøy er vel godt kjent med den. Funker sikkert på lærhansker også, så lenge de ikke er semsket. Prøv en hesteutstyrsbutikk, ellers har biltema også lærsåpe (flytende). Jeg har aldri brukt noen spesiell såpe på hanskene mine, men olje er jo en nødvendighet når man har utsatt lærhansker for vann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på tynn is, men jeg ville brukt vanlig håndsåpe og ikke kjøpt noe spesialgreier til dette også. Håndsåpe skal visstnok inneholde fett i motsetning til eks. Zalo/Sunlight, og er hudvennlig. (Lær er jo hud).

Jeg har vasket mine Heli Ski gloves med Sunlight og børste. Smører håndflatene med medfølgende fett etterpå. En gang i sesongen foreløbig. Men jeg går nok over til håndsåpe nå.

Til slutt sliter jeg nok hull på disse også, og syr/lapper til det ikke går mer. Innerhanskene kan jo byttes når det trengs.


(OT: Jeg har kjøpt nye innerhansker av ull. Brukt på en hånd på flere skiturer for å sammenligne varmen med den godt slitte syntetiske innerhansken som følger med. Foreløbig konklusjon er at de er akkurat like varme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For maaaaange år siden kjøpte jeg skihansker med elgskinn i håndflaten. Disse kom jeg ikke til å slite ut sa selgeren. Han hadde muligens rett, men regnet nok ikke med at jeg etter 20+ år skulle vaske de i vaskemaskin med vanlig middel. Det tørket ut skinnet og de ble fort ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg er på tynn is, men jeg ville brukt vanlig håndsåpe og ikke kjøpt noe spesialgreier til dette også. Håndsåpe skal visstnok inneholde fett i motsetning til eks. Zalo/Sunlight, og er hudvennlig. (Lær er jo hud).

Jeg har vasket mine Heli Ski gloves med Sunlight og børste. Smører håndflatene med medfølgende fett etterpå. En gang i sesongen foreløbig. Men jeg går nok over til håndsåpe nå.

Til slutt sliter jeg nok hull på disse også, og syr/lapper til det ikke går mer. Innerhanskene kan jo byttes når det trengs.


(OT: Jeg har kjøpt nye innerhansker av ull. Brukt på en hånd på flere skiturer for å sammenligne varmen med den godt slitte syntetiske innerhansken som følger med. Foreløbig konklusjon er at de er akkurat like varme).

Fast eller flytende sunlight? 

Hestra selv anbefaler hyppig/ofte innsetting med voksen. 

Det er i hvertfall digge votter og hansker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo bli svimmel og uvel når en leser innholdsfortegnelsen på det vi vasker oss med, men i følge forståsegpåere (ikke meg) skal Sunlight såpestykke være basert på vegetabilsk fett. Har aldri hatt flytende Sunlight i huset så hva den innholder vet jeg ikke, kanskje det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.