Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke problemer har du opplevd med brenner på langtur?


Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (14 minutter siden):

Selvsagt har de som designet brenneren tenkt at man skal kunne frakte rødsprit i brenneren. Men de har åpenbart ikke testet om det faktisk fungerte.

fra: https://trangia.se/support/faq/

Sitat

Kan jag spara bränslet i spritbrännaren till en annan gång?

Bränsle går bra att förvara i brännaren till exempelvis nästa dags matlagning. Annars är det bättre att hälla tillbaka det i flaskan, men allra bäst är det att bränna ur det sista bränslet

 

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (12 minutter siden):

Dette er nok en erfaring de har gjort seg i etterkant. Og en FAQ på Internett? Jeg mener jeg fikk min første trangia på 70-tallet, minst 20 år før Internett i det hele tatt fantes (mener jeg hadde Internett første gang hjemme i 1996 på en lånt maskin og 28 kB/s telefonmodem, og FAQ på noe som heter trangia.se tenker jeg kom langt inn på 2000-tallet, 2015?) De burde ha tettet falsen. Definitivt! I det minste burde det stå tydelig i bruksanvisningen at brenneren ikke er tett for frakt av rødsprit eller lagring av rødsprit annet enn til matlagingen neste dag siden stort sett enhver gjetter at man kan oppbevare sprit i den inntil de har prøvd selv. Og du kan ikke putte den i sekken med rødsprit i med mindre du pakker den inn i noe sprittett (eller tolererer søl og lukt). Det vansligste er jo dessuten å oppbevare den i trangiasettet der sølet til slutt havner i maten.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 minutter siden):

Det vansligste er jo dessuten å oppbevare den i trangiasettet der sølet til slutt havner i maten.

;-)

Been there, done that! Det hadde jeg faktisk glemt eller fortrengt. Har i alt brukt spritbrenner kun 3 ganger, men støtte faktisk på dette problemet allerede mellom tur 1 og 2. Skjønte jo at det hadde vært lekkasje så jeg vasket kjelene så godt jeg kunne i nærmeste bekk, men maten smakte høgg! Merkelig at det skal være så vanskelig å få skålen tett nok til frakt og oppbevaring av sprit…

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

Jeg har forresten en feil til som jeg har opplevd mange ganger, og det er med en trangia spritbrenner. Den lekker. Den lekker ikke under bruk, men når jeg har slukket den og skrudd på lokket for å kunne bruke resten av rødspriten ved neste opptenning, så har det lekket ut rødsprit. Har den stått en stund kan den faktisk være helt tørr. Problemet er at toppen av brenneren er falset fast i bunnen. Denne falsen lekker (vet ikke om det gjelder alle brennerne, men i hvert fall mine). Så jeg lot derfor brenneren brenne ut resten av rødspriten før jeg pakket den ned. Inntil jeg fikk tak i en modifisert trangiabrenner der falsen var loddet i etterkant. Den holder på rødspriten.

Nå kan sikkert noen mene at trangiaen ikke er beregnet for å oppbevare rødsprit i når den ikke er i bruk. Men dette mener jeg er feil. Lokket har jo en gummipakning, og hva skal man med en gummipakning i lokket hvis det ikke er noe den skal forhindre i å lekke ut? (Ja, hva man skal med et lokk i det hele tatt?) Selvsagt har de som designet brenneren tenkt at man skal kunne frakte rødsprit i brenneren. Men de har åpenbart ikke testet om det faktisk fungerte.

Jeg har prøvd å lodde de andre trangiaene mine, men har dessverre ikke utstyr til å lodde noe som er såpass varmeledende og stort, kun til elektronikk, og det blir for puslete. Men andre har kanskje utstyr til å lodde sine egne, så tipset kan kanskje være av nytte for noen?

Mener det stod i bruksanvisningen på den siste trangiaen jeg kjøpte at det ikke skulle lagres sprit i brenneren? Lokket blir vel da å anse som noe man bruker i leir mellom måltidene med brenneren stående i stormkjøkkenet. Jeg brenner alltid mine tørre før transport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Optimus Nova for en hel del år siden, og den ga meg problemer stort sett fra dag 1. Mine primus erfaringer før den var Trangia og 111 primuser. Det var alltid noe med Novaen. Stigerøret løsnet en gang og ble liggende å skrangle løs nede i flasken.  Og så var det dette filteret i enden av stigerøret som stadig måtte byttes for at brenneren skulle fungere. Og rensenålen renset ikke dysen godt nok med bare å riste på brenneren som bruksanvisning sa skulle gjøres. Så jeg måtte ofte skru ut dysen og holde rensenålen i Leatherman tangen min for å stikke opp dysehullet. Selvfølgelig mistet jeg den lille rensenålen i lyngen en gang og fant den aldri igjen. Til slutt, på Hardangervidda,  brakk bolten som holder brenneren fast i vindskjerm huset en av de utallige  gangene jeg demonterte brenneren, når den bare ikke ville brenne. Heldigvis sammen med en kompis som hadde en Trangia med seg den gangen. Novaen ble kastet i sinne da jeg kom hjem. Og jeg har bygget meg opp sterke fordommer mot slangebrennere og Nova i særdeleshet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ha silverlod och spetsbrännare på gasol för att kunna löda mässing på Trangia så det håller men detta lod är så dyrt att det ej lönar sig till att laga en brännare jag haft det till bilkylare och då Acetylen/luft brännare för snabbare uppvärmning.

På äldre MF är ju många delar hårdlödade och dyrare brännare till dessa kan ju silverlod anv och helst med flussmedel utv lod eller pasta eller flytande krävs för att få lödningen att hålla,och man ska skrapa rent  med vass kniv eller fila före man börjar reparera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 13.12.2022 den 22.39):

...såvel som 3- sesongsturer der man endte opp med å spise frysetørret mat laget på kaldt vann

Vel, det skulle vel la seg gjøre å samle sammen nok tørrkvist til å koke en skvett vann, selv i høyfjellet. ; )

Jeg fikk problemer med en BRS-3000 toppmontert gassbrenner en gang jeg lå inne ved Søre Bisseggvatnet, sånn temmelig midt i Børgefjell. Hver gang jeg tente den så brant den kun i rundt ti sekunder før den sakte døde ut og slukket. Men jeg fant etter hvert ut at det var den nye, ubrukte gassboksen som var problemet: etter at brenneren var skrudd helt nedpå måtte jeg tvinge den rundt en runde til, som om gjengene på boksen ikke gikk langt nok ned til at pinnen fikk åpnet ventilen. Siden fungerte boksen greit. Jeg har senere opplevd det samme med 100g-bokser fra Primus ved en håndfull anledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (9 timer siden):

Mener det stod i bruksanvisningen på den siste trangiaen jeg kjøpte at det ikke skulle lagres sprit i brenneren? Lokket blir vel da å anse som noe man bruker i leir mellom måltidene med brenneren stående i stormkjøkkenet. Jeg brenner alltid mine tørre før transport. 

Det står ikke i den bruksanvisningen som trangia selv henviser til på nettisda i hvert fall. Det står heller ikke på noen andre bruksanvisninger jeg har sett for trangia. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skriver rett ut i klartekst at den lekker sprit hvis den ikke står vannrett. Gjør du?

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (5 timer siden):

Vel, det skulle vel la seg gjøre å samle sammen nok tørrkvist til å koke en skvett vann, selv i høyfjellet. ; )

Det er et tjuvtriks som de som har vært en del på tur har lært seg 😄

ketilring skrev (5 timer siden):

gjengene på boksen ikke gikk langt nok ned til at pinnen fikk åpnet ventilen.

Rart ikke noen har funnet opp "Gas burner pin extension adapter (GBPEA i bushcraft terminologi)" for å tvinge gassboksen til å tro at brenneren har lang nok pinne til å åpne ventilen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 minutter siden):

Det står ikke i den bruksanvisningen som trangia selv henviser til på nettisda i hvert fall. Det står heller ikke på noen andre bruksanvisninger jeg har sett for trangia. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skriver rett ut i klartekst at den lekker sprit hvis den ikke står vannrett. Gjør du?

;-)

Fordi de ønsker å gi inntrykk av at spritbrenner er den enkleste og mest idiotsikre tingen i verden, men det er den ikke. Ved fraværende kunnskap er faktisk gassbrennere enklere å betjene enn Trangia. Synes det minner om unndragelse når man ikke opplyser om ting som dette. Sprit er dessuten, som allerede nevnt 1000 ganger…, farligere i ukyndige hender enn gass jf alle ulykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Det er et tjuvtriks som de som har vært en del på tur har lært seg 😄

Rart ikke noen har funnet opp "Gas burner pin extension adapter (GBPEA i bushcraft terminologi)" for å tvinge gassboksen til å tro at brenneren har lang nok pinne til å åpne ventilen 😁

Njæ, kan være at man er redd for lyngbrann selv på vidda. Er jo så mye skremselspropaganda ute og går i sommerhalvåret. ALT skaper visstnok brann…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (47 minutter siden):

Det står ikke i den bruksanvisningen som trangia selv henviser til på nettisda i hvert fall. Det står heller ikke på noen andre bruksanvisninger jeg har sett for trangia. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skriver rett ut i klartekst at den lekker sprit hvis den ikke står vannrett. Gjør du?

;-)

DCE1DF15-9FFB-4B77-8CA5-6226513CD03E.thumb.jpeg.d21d631f2e767139a80d3af7e668d1a7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (22 minutter siden):

DCE1DF15-9FFB-4B77-8CA5-6226513CD03E.thumb.jpeg.d21d631f2e767139a80d3af7e668d1a7.jpeg

Den siden der har jeg ikke sett i det hele tatt. Ikke finner jeg den heller, så den må jo være nokså godt gjemt. Og hvorfor henviser de ikke til denne siden i FAQ-en, men heller til bruksanvisningen som ikke nevner dette? Det er ikke den som kommer opp når du trykker på bruksanvisning på trangia.se. da kommer denne siden opp der du kan laste ned en pdf. Er det meningen at man skal lete med lys og lykte etter mulige problemer man i utgabngspunktet ikke en gang har misstanke om kan være et problem? (før man faktisk oppdager det, men da er det jo litt sent, eller?)

Men som allerede nevnt. Dette må være noe de har opplyst om etter å ha fått tilbakemeldinger mange årtier etter at brennerne ble lansert midt i forrige århundre. Når jeg oppdaget at disse brennerne lekker fantes det ikke noe internett. Jeg har også lest gjennom to bruksanvisninger på classiccampstoves der det ikke fremgår at man ikke kan lagre sprit i brenneren. Det nærmeste de kommer er å opplyse under slukking at man skal bruke "flammedemperen" med lukket lokk eller la den brenne ut. Hva den gummipakningen i lokket skal være til blir jo nokså mystisk all den tid du ikke kan oppbevare sprit i brenneren når brenneren ligger i en posisjon der gummipakningen ville tettet mot lekkasje. Den inviterer faktisk heller til å tenke at her har de tenkt på at spriten ikke skal lekke ut hvis jeg har noe igjen etter bruk og vil ta vare på den til neste gang.

Og nå forstår jeg jo bare enda mindre hvorfor i huleste de ikke tetter den utette falsen, nå som de åpenbart kjenner til problemet...

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (24 minutter siden):

Den siden der har jeg ikke sett i det hele tatt. Ikke finner jeg den heller, så den må jo være nokså godt gjemt. Og hvorfor henviser de ikke til denne siden i FAQ-en, men heller til bruksanvisningen som ikke nevner dette? Det er ikke den som kommer opp når du trykker på bruksanvisning på trangia.se. da kommer denne siden opp der du kan laste ned en pdf. Er det meningen at man skal lete med lys og lykte etter mulige problemer man i utgabngspunktet ikke en gang har misstanke om kan være et problem? (før man faktisk oppdager det, men da er det jo litt sent, eller?)

Men som allerede nevnt. Dette må være noe de har opplyst om etter å ha fått tilbakemeldinger mange årtier etter at brennerne ble lansert midt i forrige århundre. Når jeg oppdaget at disse brennerne lekker fantes det ikke noe internett. Jeg har også lest gjennom to bruksanvisninger på classiccampstoves der det ikke fremgår at man ikke kan lagre sprit i brenneren. Det nærmeste de kommer er å opplyse under slukking at man skal bruke "flammedemperen" med lukket lokk eller la den brenne ut. Hva den gummipakningen i lokket skal være til blir jo nokså mystisk all den tid du ikke kan oppbevare sprit i brenneren når brenneren ligger i en posisjon der gummipakningen ville tettet mot lekkasje. Den inviterer faktisk heller til å tenke at her har de tenkt på at spriten ikke skal lekke ut hvis jeg har noe igjen etter bruk og vil ta vare på den til neste gang.

Og nå forstår jeg jo bare enda mindre hvorfor i huleste de ikke tetter den utette falsen, nå som de åpenbart kjenner til problemet...

 

Ikke SÅ vanskelig å finne :) Men hvorfor de ikke lager brenneren tett aner jeg ikke. Du kan jo prøve å sende de et brev, for e-post svarer de ikke på.4A06A2AC-16BA-4A2A-9829-196FBEE7EEF8.thumb.png.de1256d6f319aa9fab75c5f734fd7b29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (24 minutter siden):

Ikke SÅ vanskelig å finne :) Men hvorfor de ikke lager brenneren tett aner jeg ikke. Du kan jo prøve å sende de et brev, for e-post svarer de ikke på.4A06A2AC-16BA-4A2A-9829-196FBEE7EEF8.thumb.png.de1256d6f319aa9fab75c5f734fd7b29.png

Se der ja. Under kataloger! Forhåpentligvis står den samme teksten i bruksanvisninga som følger brenneren i dag da. Det er jo der dette bør stå.

Litt interessant trangiahistorie i katalogen da (ikke i handbook, men den som heter workbook). På side 8 i workbook er det et trangiasett som ser ut som dagens, men der håndtaket ikke har disse hullene foir å spare vekt som dagens håndtak har. Det eldste settet mitt har et sånt håndtak. Brenneren er den samme som i dag, og den mener jeg å ha lest at de har produsert siden 1971. Før dette var det ikke gjenger for lokket på brenneren slik det er i dag.

Fiskepadde skrev (24 minutter siden):

Du kan jo prøve å sende de et brev, for e-post svarer de ikke på.

He he. Høres ut som de lever litt i gamle-dager.   😄Det passer jo forsåvidt med trangia da. Den er jo snart 100 år gammel. Egentlig en respektabel alder for en produsent av kokeapparat for tur. Det sier nok litt om hvilken suksess de har hatt med dette settet .

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har avbrutt to vinterturer på grunn av problemer med Optimus 111. Begge stillebrenner, den ene av nyere type med venstreratt. Begge sluttet å brenne rent, bare gul flamme høyt til værs  Den første fikk ny brenner, den andre måtte bare renses. Uansett, etter mye eksperimentering og tips har jeg best erfaring med god gammel Whisperlite på bensin. Brenner rent, aldri noe trøbbel. Gir minst hodepine i telt også:).

Endret av Båtbygger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Hva den gummipakningen i lokket skal være til [...] Og nå forstår jeg jo bare enda mindre hvorfor i huleste de ikke tetter den utette falsen, nå som de åpenbart kjenner til problemet...

Fiskepadde skrev (44 minutter siden):

Men hvorfor de ikke lager brenneren tett aner jeg ikke.

Det er faktisk mulig å få lokket tett ved å smøre inn hele gummipakningen med matolje og skru til ganske hardt, men særlig lenge varer det ikke. I de seneste årene har jeg ikke brydd meg med å ta med dette lokket, kun "sparringen". Har blitt mer nøye og fått et ganske godt øyemål på hvor mye sprit som trengs for det som skal kokes opp/tilberedes, og lar bare brenneren brenne ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (15 minutter siden):

Har blitt mer nøye og fått et ganske godt øyemål på hvor mye sprit som trengs for det som skal kokes opp/tilberedes, og lar bare brenneren brenne ut.

Ei lita sprøyte, som beskrevet i innlegget under her, og du suger opp spriten når den har kjølnet og tar den over i flaska.  Har alltid ei slik med, veier ingenting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (6 timer siden):

Ei lita sprøyte, som beskrevet i innlegget under her, og du suger opp spriten når den har kjølnet og tar den over i flaska.  Har alltid ei slik med, veier ingenting.

 

Nå gjelder jo denne tråden for langturer, så her kjører jeg off pist, men for meg er et poeng med å frakte spriten i trangiaen at jeg da slipper å ta med ei flaske med rødsprit hvis jeg bare skal koke meg en kopp kaffe. Da får jeg brenneren med sprit i, en veldig minimalistisk kjelestøtte, en brettekopp (eller to silikonkopper) og noe å fyre på med oppi en liten kjele. Og 36 gram kokekaffe som er det som skal til i denne kjelen. Ei lita flaske brennstoff er jo selvfølgelig ikke mye ekstra å bære på, men den får ikke plass oppi kjelen da, så imponatoreffekten er ikke like stor 😁 Og jeg trenger ekstra ledig plass i ei jakkelomme 😇 Må jo ha med 1/2 liter vann også hvis det ikke er vann å få tak i der jeg skal være. Kan jo være greit å kunne gjøre noe sånt på langtur også, hvis man for eksempel bare vil gå en rundtur mens man lar telt og ryggsekk være i leiren (for å svinge inn på piste'n igjen 😇)

Bildet viser brenneren som er loddet og holder tett samt kjelestøtten som går rett på toppen. Plata under pleier jeg å oppbevare på utsida under kjelebunnen (hullet i kjelen er for lite til at jeg kan få den oppi)

IMG_20210126_154214_DxO_600.jpg.ef66186d6d537bccadd8ceec94dbca01.jpg

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ketilring said:

Det er faktisk mulig å få lokket tett ved å smøre inn hele gummipakningen med matolje og skru til ganske hardt, men særlig lenge varer det ikke. I de seneste årene har jeg ikke brydd meg med å ta med dette lokket, kun "sparringen". Har blitt mer nøye og fått et ganske godt øyemål på hvor mye sprit som trengs for det som skal kokes opp/tilberedes, og lar bare brenneren brenne ut.

Hei, jeg padlet fra Bodø til Stad fra 10 mai 2015 til august 2015 med Trangia stormkjøkken. Lærte tidlig i min karriere at du må tømme brenneren hver morgen. O-ringen holder ikke særlig lenge. Men stormkjøkken med rødsprit er alt jeg brukte de 30 første årene av mitt friluftsliv. Kanada, Femund, Inari osv. Så begynte jeg å eksperimentere, Msr Whisperlite er mitt nye go to alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.