Gå til innhold
  • Bli medlem

Fleeceforet vindbukse med glidelås - hva finnes og hvor?


aico

Anbefalte innlegg

Som vanlig, eller egentlig ikke, ligger jeg litt etter trendene når jeg «oppdager» ett behov.

Nå som vinterkulda er her som julekvelden på kjerringa igjen, så blir mann påminnet alt mann har gått å tenkt på mens mann frøys seg gjennom tidligere vintre.

Det jeg (trur jeg) trenger er en vindbukse med integrert fleecefór ala Marmot Driclime eller Rab Vapor-rise, med hel eller 3/4 glidelås i siden, så den enkelt kan tas av og på. Marmot ser ut til å ha sluttet å lage buksen, og Rab har så vidt jeg kan se ikke noen med glidelås i siden.

Grunnen til at jeg skriver at jeg egentlig ikke oppdaget dette behovet for sent, altså etter at produktenen forsvant fra markedet, er at jeg har hatt både Marmot DriClime zip pants og en Rab Vapor-rise bukse tidligere. Med Marmot’n bommet jeg kraftig på størrelsen, litt usikker på hvorfor den ikke ble byttet, men etter å ha ligget ubrukt i 10+ år så ble den solgt. Rab buksa var også bittelitt for stor, men hovedproblemet var at den manglet glidelås i siden, så den ble også solgt etter en tilsvarende modningsprosess (og tilhørende verditap) i klesskapet.

DriClime buksa var egentlig perfekt, bortsett fra størrelsen. Forholdsvis lett, med glatt og tettvevd ytterstoff som så ut til å kunne stå i mot vind og lett nedbør veldig greit.

Finnes det noe lignende på markedet fortsatt? Hva da? og evt. hvor?

Jeg kommer til å bruke denne buksa mer til hverdags enn på fjellet, da som forsterkningsplagg når jeg trasker til og fra jobb. Pakkvolum og tildels vekt er derfor viktig, slik at ikke jobbsekken blir alt for nedlesset. 
Jeg kan være litt fleksibel mtp. ytterstoff siden det stort sett er snakk om forholdsvis lavt aktivitetsnivå, så ett type vanntett PU belagt/membranstoff ytterst er greit så lenge det er tynt og lett. Stretch og mer luftige/pustende ytterstoff er også greit. 
Men lang glidelås og integrert fleecefor må det altså være for at logistikken skal bli smidig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så ei bukse, som måtte være rimelig nær det du etterspør, tidligere i dag, men jeg er ikke kar om å huske hvilket merke som hadde den. Det kan ha vært en av de typiske skiklær-produsentene. Jeg skal gi beskjed hvis jeg husker det.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei bukse fra Craft med fleecefor og hel glidelås. Strikk i liv og ankler + knapping. På baksiden av knærne har buksa strikkstramming. Hva den heter vet jeg ikke da det på merkelappen bare står Craft Scandinavia, 3 Layer. Hvilke aktiviteter buksa er ment for aner jeg ikke. 

Jeg "arvet" den for 5-6 år siden av en arbeidskollega som brukte den daglig til jobbpendling i den kalde årstiden, enten på sykkel eller til fots. Etter at jeg overtok buksa har jeg brukt den når jeg sykler og når vi går på ski.

Den er kanskje ikke fullt så lett og pakkvennlig som du etterspør, men på alle måter en perfekt bukse til mitt bruk. Buksa er fortsatt ikke helt utslitt, men jeg er selv på jakt etter ny og dermed litt i samme ærend som deg. 

Buksa jeg har lages dessverre ikke lenger, men jeg ser på nett at Craft har har diverse bukser med for og med litt glidelås, dog ikke fullengde glidelås så vidt jeg kan se. Har ikke fysisk sett disse buksene fra Craft så vanskelig å vite, men kanskje du finner noe på nettsiden som kan matche dine ønsker.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.