Gå til innhold
  • Bli medlem

Dine forberedelser til vintersesongen


sneakyowl

Anbefalte innlegg

sneakyowl skrev (På 17.1.2024 den 13.18):

En god del andre småendringer, som f.eks. å droppe den trofaste Trangia matboksen i metall. Lokket må uansett med, siden det brukes til å skrape innerteltet for rim på morgenen. Hva bruker dere andre til dette?

Litt rart - jeg har skjønt dette med å skrape rim fra innerteltet. Leser, ser og hører om at det er noe alle gjør, men jeg har aldri sett behovet. Det kan ha sammenheng med at jeg fyrer i innerteltet, og har alltid gjort det, helt siden jeg fikk min første 111 en gang på åttitallet. Et lite minutt med bensinbrenner, så har all rim fordampet. Og nei - det er ikke sånn at det da drypper masse vann rundt i teltet. Det forutsetter selvsagt at det er plass.

Jeg er ganske god på å pakke lett, men når det gjelder teltet er jeg villig til å bære en kilo ekstra for å ha god plass. Minste teltet jeg har trivdes i alene er Exped Venus 2. Allak 3 er det perfekte solotelt (!), mens Keron 4 er akkurat passe for to. Da kan man også ligge på tvers av lengderetningen, og ha døren på siden av seg, og ikke i hodeenden/fotenden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Baryshnikov skrev (Akkurat nå):

Litt rart - jeg har skjønt dette med å skrape rim fra innerteltet. Leser, ser og hører om at det er noe alle gjør, men jeg har aldri sett behovet. Det kan ha sammenheng med at jeg fyrer i innerteltet, og har alltid gjort det, helt siden jeg fikk min første 111 en gang på åttitallet. Et lite minutt med bensinbrenner, så har all rim fordampet. Og nei - det er ikke sånn at det da drypper masse vann rundt i teltet. Det forutsetter selvsagt at det er plass.

Jeg er ganske god på å pakke lett, men når det gjelder teltet er jeg villig til å bære en kilo ekstra for å ha god plass. Minste teltet jeg har trivdes i alene er Exped Venus 2. Allak 3 er det perfekte solotelt (!), mens Keron 4 er akkurat passe for to. Da kan man også ligge på tvers av lengderetningen, og ha døren på siden av seg, og ikke i hodeenden/fotenden.

For min del fyrer jeg lite i innerteltet kun for varme, og når jeg gjør det - Ikke nok til at det fuktighet i innerteltduken fordamper og forsvinner helt. "Problemet" med riming i taket er egentlig bare gjeldende hos meg om det er spesielt lite vind, og dermed ikke god nok gjennomstrømming av luft på natten til å ta unna kondensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Litt nørd å fyre opp denne tråden nå med sommeren i nesten fullt kjør allerede, men dette er noe jeg har knadd litt på siden påskens langtur.

Vorn SR10 hoftesekken har jeg blitt veldig fornøyd med som pulktrekker. Den er solid, har et kraftig hoftebelte og har noen av fordelene som sekk, minus ekstra svett på ryggen.

På langtur denne påsken innså jeg at løsningen burde hatt skulderseler også. SR10 kommer i utgangspunktet kun med én avtagbar skulderstropp, men over tid blir det litt slitsomt, og det slet mer enn nødvendig på ryggen å ikke få fordelt lasten/trekket litt bedre.

Løsningen ble et selesett tilhørende Savotta Keikka duffelbaggene, noe ekstra reimer og kompatible klips som ikke krever noe sømarbeid. Med SR10 sine Molle-fester i hoftebeltet ble montering temmelig enkelt. Fornøyd med opplegget og gleder meg til neste vinter for å teste!

 

IMG_4439.thumb.jpeg.4523fefb7c44a46003e2f208760bfb3f.jpeg

IMG_4438.thumb.jpeg.321fffc2fd2f3d536331cf9e56ac337b.jpeg

IMG_4435.thumb.jpeg.05bf5b3e820c972303ef8f948e8b54d5.jpeg

IMG_4434.thumb.jpeg.34d578a25cdcbae8001376e7bfb7453f.jpeg

IMG_4433.thumb.jpeg.e4ae957956073b6cb86a0bac2396e87e.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (På 20.1.2024 den 1.51):

Gode erfaringer! Egentlig tror jeg 1 liter er plenty for meg personlig på en lang dagsetappe om jeg har i noe energidrikkpulver e.l. For å holde på væsken bedre. Den ekstra literen i pulken blir strengt talt en backup/lettere tilgang på mer væske når man er i camp. Ellers så er brenneren slik jeg har den i pulkboksen nå klar på bare noen få sekunder om det må tines/smeltes mer snø underveis.

Ca det jeg også bruker også ca 0,5 - 1 liter på dagsetappe på vinteren. Men jeg drikker ekstra mye i forkant i forbindelse frokost og på vei i bil. Er det høyaktivitet så kan jeg drekke mye vann i forkant, dette kan dekke opp for mye væsketap og dehydrering og jeg slipper å måtte pisse støtte og stadig på tur. Men dette er balansegang og man kan fort gå på en liten smell i form av en kraftig hodepine. Har gjort dette flere ganger :-). Skal jeg på langtur, så sjekker jeg alltid at jeg har nye paracet og zyrtec som fungere veldig bra som en nødløsning for å bli kvitt hodepinen. For å kompensere mot stort væsketap ifb med svetting, så er jeg også blitt flinkere med å "kle av meg" og fryse mer, samt redusere aktivitet (feks ved å reduseret farten med 0,5 - 1 km/t) En del av mitt problem har vært at at vannet i sekken har fryst til is og jeg ikke har hatt med brenner for å smelte. Vann vinterstid bør uansett være på kropp. Så om man ikke skal fylle opp lommene med halvliters flasker, så må en lære seg å klare seg med en. Bruker en halvflaske whisky flaske som er fin på innerlomma (et lite tips er ikke å bruke varmt vann, da smelter flaska). Denne er da lett å finne fram og ta seg klunk eller to underveis :-), til nøds kan denne også fylles med snø som smelter til vann underveis.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Dompappen said:

Bruker en halvflaske whisky flaske som er fin på innerlomma (et lite tips er ikke å bruke varmt vann, da smelter flaska). Denne er da lett å finne fram og ta seg klunk eller to underveis :-), til nøds kan denne også fylles med snø som smelter til vann underveis.

Som et tips får du også nalgene i halvliters-flaske. Veldig robust og tåler kokende vann. Da også ypperlig som varmeflaske på innerlomma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (2 timer siden):

Som et tips får du også nalgene i halvliters-flaske. Veldig robust og tåler kokende vann. Da også ypperlig som varmeflaske på innerlomma. 

Når du fyller Nalgene flaskene med kokende vann så får du litt plastsmak av vannet. Anbefaler å bruke ikke riktig så varmt vann, dersom det skal drikkes når det er avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (14 timer siden):

Som et tips får du også nalgene i halvliters-flaske.

Ja har sett den, men har heller kjøpt meg 1,5 liter nalgene :-) Har nok av tomme halvfalsker hjemme, så det går fint :-)

sofasliter skrev (12 timer siden):

Når du fyller Nalgene flaskene med kokende vann så får du litt plastsmak av vannet. Anbefaler å bruke ikke riktig så varmt vann, dersom det skal drikkes når det er avkjølt

Har brukt forskjellige flasker, jeg mener at nalgene flasker avgir minst smak, Uansett pleier jeg å avkjøle litt og tømmer ikke kokende vann rett i flaska. Alt kokt vann smaker, jeg mener at det heller smaker mer "metalisk" enn "plast" smak. Jeg tenker at det sannynligvis ikke er "100%" rent det vi få i oss mtp flaske og kokekar, men du skal lete lenge for å finne 100% ren kilde/bekk/vann og det du drikker fra springen hjemme innholder nok en tilsatte stoffer som heller ikke er 100% naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer forfallende arbeid - Nytt taudrag av estetiske og vektmessige grunner😁

Brukte et bretau, Mammut 6.0 Glacier Cord Dry tau til formålet. Svindyrt, men så har jeg jo mange meter igjen av det for å bruke til andre ting senere... En stor fordel er lav vekt og egenskapene det har til å holde seg tørt.

Sammenlignet med Fjellpulken sitt hyllevare-taudrag på 430g kom mitt tau, som faktisk ble bittelitt lenger på 303g. Marginal forskjell isolert sett, men alle monner drar for mindre total vekt i alle ender.

Karabinerne er Black Diamond MiniWire, og strikken er Fjellpulken sin.

IMG_4653.thumb.JPG.545a769b4588a1d0b5b34cf9abc9247b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (8 timer siden):

Mer forfallende arbeid - Nytt taudrag av estetiske og vektmessige grunner😁

Brukte et bretau, Mammut 6.0 Glacier Cord Dry tau til formålet. Svindyrt, men så har jeg jo mange meter igjen av det for å bruke til andre ting senere... En stor fordel er lav vekt og egenskapene det har til å holde seg tørt.

Sammenlignet med Fjellpulken sitt hyllevare-taudrag på 430g kom mitt tau, som faktisk ble bittelitt lenger på 303g. Marginal forskjell isolert sett, men alle monner drar for mindre total vekt i alle ender.

Karabinerne er Black Diamond MiniWire, og strikken er Fjellpulken sin.

IMG_4653.thumb.JPG.545a769b4588a1d0b5b34cf9abc9247b.JPG

Hvis vekt er viktig på taudraget, så kan du fortsatt spare mye.

Jeg har en løkke i ene enden på hanefoten som er i pulkselen/sekken. Jeg tar da barer å trer den på den ene d-ringen, på andre D-ringen knyter jeg den fast. Den kan egentlig henge der hele tiden, jeg klipper heller av karabinen på dragtauet om jeg vil koble meg av.

Hanefoten ved pulken er knytt fast i pulken.

En karabin i hver ende av dragtauet er alt som trengs, og siden den på pulksiden sjeldent trenger å løsnes kan dette være en mindre karabinkrok, en liten skrukarabin, eller en metallring.

Jeg synes den løsningen fungerer utmerket.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

Hvis vekt er viktig på taudraget, så kan du fortsatt spare mye.

Jeg har en løkke i ene enden på hanefoten som er i pulkselen/sekken. Jeg tar da barer å trer den på den ene d-ringen, på andre D-ringen knyter jeg den fast. Den kan egentlig henge der hele tiden, jeg klipper heller av karabinen på dragtauet om jeg vil koble meg av.

Hanefoten ved pulken er knytt fast i pulken.

En karabin i hver ende av dragtauet er alt som trengs, og siden den på pulksiden sjeldent trenger å løsnes kan dette være en mindre karabinkrok, en liten skrukarabin, eller en metallring.

Jeg synes den løsningen fungerer utmerket.

Litt vanskelig for å visualisere dette - Har du et bilde?

Ellers forstår jeg nok hovedpoenget om at man egentlig ikke trenger karabinere rett i selen/sekken. I mitt tilfelle har jeg de koblet rett i molle-festet på hoftesekken, og ikke D-ringer. Det kommer jeg nok ikke foruten. Blir nok litt mye friksjon i molle-festet om jeg kun knyter tauet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker samme opplegg som Marius Engelsen beskriver. Knyter dog fast hanefoten på sekken med knute på begge sider så det er lite bevegelse og dermed lite friksjon mot mollefestene. Knyter det fast i november og tar det ikke av før pulksesongen er over,.

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (6 timer siden):

Litt vanskelig for å visualisere dette - Har du et bilde?


Løkken på ene siden ved trekkselen er bare for å slippe unna med en knute. Du kan like gjerne bare knyte fast på begge sidene på trekkselen, det kan jo bare henge fast hele vintersesongen.

På pulken har jeg det omtrent slik:

 

IMG_4444.thumb.jpeg.24a36c66254c49aa58a991b4a5bf3cba.jpegIMG_4446.thumb.jpeg.6b089560ed6b900ad13735875653d5f5.jpegIMG_4451.thumb.jpeg.f305732425164d43f93b34cadae02458.jpeg

 

Men etter å ha gått litt i fjellet i vinter, og Hardangervidda på langs, er taudraget kun med som backup. Det har for smalt bruksområde for min del. Jeg har ett relativt tynt og lett tau med tynnere steikk, så draget er 100-200 gram. Men ville nok hatt litt tykkere tau om jeg brukte det som primærdrag.

Det er stivt drag med rykkdemper jeg bruker til alt nå egentlig, og to strikktau løkker i D-ringene som jeg klipser draget fast til.

«Hanefot-tauet» på pulken surrer jeg en gang rundt det stive draget når jeg setter det på, så er det ute av veien, og klar til bruk om jeg skulle trenge det.

Det som ikke vises på bildene er at jeg har fjellpulken sine dragfester montert frampå pulken (de var tatt av når jeg tok bildene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt den ift. første saken med å kutte ut karbinerne, men uansett tror jeg nok de blir på seletøyet/hoftesekken. På Transporter-pulken er det enkelt feste for taudrag. To hull i front, tau igjennom og knute i begge endene så den holder seg der 👍

For min del er det taudrag all the way

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (29 minutter siden):

Skjønte ikke helt den ift. første saken med å kutte ut karbinerne,

Skiløper til venstre, pulk til høyre.

Karabinere er de sorte, resten utføres med knuter.

Men det var kun tips i forbindelse med kommentaren «vekt» som du introduserte lengre oppe. Det er ellers selvsagt ingenting ting i veien med å bruke karabinere :)

 

IMG_5790.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Skiløper til venstre, pulk til høyre.

Karabinere er de sorte, resten utføres med knuter.

Men det var kun tips i forbindelse med kommentaren «vekt» som du introduserte lengre oppe. Det er ellers selvsagt ingenting ting i veien med å bruke karabinere :)

 

IMG_5790.jpeg

Omlag som dette reknar eg med?

markup_1000003851.jpg

markup_1000003849.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (2 timer siden):

Omlag som dette reknar eg med?

markup_1000003851.jpg

markup_1000003849.png

Ja, omtrent sånn ja :)

Jeg har også en tanke om at det er lurt å ha skrukarabiner, eller noe som ikke kan gå opp, nærmest pulken. Slik at det ikke kan hekte seg av når pulken kjører over det. Men det er jeg nok ikke førstemann som har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Ja, omtrent sånn ja :)

Jeg har også en tanke om at det er lurt å ha skrukarabiner, eller noe som ikke kan gå opp, nærmest pulken. Slik at det ikke kan hekte seg av når pulken kjører over det. Men det er jeg nok ikke førstemann som har tenkt på.

Utan skru kan tauet klippe seg ut ved rett vridning er mi erfaring i alle fall. Ikkje eit stort problem men i eksponert terreng vil det vere kanskje vere litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Skiløper til venstre, pulk til høyre.

Karabinere er de sorte, resten utføres med knuter.

Men det var kun tips i forbindelse med kommentaren «vekt» som du introduserte lengre oppe. Det er ellers selvsagt ingenting ting i veien med å bruke karabinere :)

 

IMG_5790.jpeg

Åja, ja det er slik jeg har det nå :) De to ekstra karabinerne er kun for festet i hoftesekken. typ:

image.png.1e7fa22f6141a1d4ad18111e9d2fdb4f.png

I første utgaven av taudraget mitt prøvde jeg å replikere Fjellpulken sitt, men det er jo ekstremt unødvendig komplekst, med dragtauet fordelt over tre taustykker med metallringer i mellom for å feste strikken i osv. Nå har jeg bare ett tau med to løkker på for å knyte strikken i.

Skrukarabiner ser jeg mange nevner og bruker, men personlig ser jeg ikke helt vitsen. Selv med totale pulkvelt og tryn har aldri standard klips-karabinerne skuffet. Hvis det er så bratt at man er i trøbbel om man mister pulken, da skal det nok ekstra mye til for at tauet hopper ut av karabineren, siden det allerede er stramt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 minutt siden):

Skrukarabiner ser jeg mange nevner og bruker, men personlig ser jeg ikke helt vitsen. Selv med totale pulkvelt og tryn har aldri standard klips-karabinerne skuffet. Hvis det er så bratt at man er i trøbbel om man mister pulken, da skal det nok ekstra mye til for at tauet hopper ut av karabineren, siden det allerede er stramt.

Eg personleg har opplevd at den har klippa seg ut, men som sagt ikkje noko stort problem til vanleg.

I halvkomplekst breterreng med mykje ryggar, kular, djupe sprekker og smelteelvar tek eg dog ikkje sjangsen på at pulken kan leve sitt eige liv etter å ha klippa seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (Akkurat nå):

I halvkomplekst breterreng med mykje ryggar, kular, djupe sprekker og smelteelvar tek eg dog ikkje sjangsen på at pulken kan leve sitt eige liv etter å ha klippa seg ut. 

Den ser jeg. Hvis det blir langtur med innslag av bre typ. Svalbard på meg etter hvert kommer jeg nok kanskje til å bytte ut den karabineren :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sneakyowl said:

Skrukarabiner ser jeg mange nevner og bruker, men personlig ser jeg ikke helt vitsen. Selv med totale pulkvelt og tryn har aldri standard klips-karabinerne skuffet. Hvis det er så bratt at man er i trøbbel om man mister pulken, da skal det nok ekstra mye til for at tauet hopper ut av karabineren, siden det allerede er stramt.

Kryssa Hardangervidda i vinter med en kompis. Han brukte fjellpulken sitt taudrag med standard klipskarabiner. Kan vel telle på to hender antallet ganger pulken "klipsa seg av". Personlig er ikke det noe jeg vil ta sjansen på. Skrukarabiner er en enkel forsikring mot at slikt skal skje. Passe kjipt å stå i en bratt bakke og plutselig bevitne at pulken kjører avgårde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipser pulken seg av på skareføre kan den få en helsikens fart nedover bakkene, og knuser bena til alle den treffer på veien, før den selvdestruerer når den stopper i ett hull, en stein, eller ruller nedover.

Jeg mener det er galskap å bruke en vanlig klipskarabiner på dragtauet nærmest pulken, og en helt unødvendig risiko å utsette seg for, når løsningen er så utrolig enkel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dramatisk, men det får så være😁 Løsningen funker, og har aldri klipset seg ut hos meg etter mye bruk i diverse terreng. Jeg klarer ikke helt å se i hvilke tilfeller den skal klare det heller egentlig, siden tauet i pulken (min) er såpass kort at det skal mye til for å legge seg dobbelt (med vesentlig kraft) og dermed kunne klipse seg ut.

Det er en større sjanse for at karabineren på enden mot seletauet skal klipse seg ut, for der har tauet faktisk lengden til det.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.