Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur hytte til hytte feb, mars 23, Hardangervidda


Mari3

Anbefalte innlegg

Planlegger en skitur på Hardangervidda i feb-mars. Planen er å gå fra hytte til hytte. 

Er det noen som har tips til tur på mellom 5 og 8 dager? Jeg skal bruke kollektivtransport, da jeg ikke har noen god vinterbil, så må kunne gå tog(evt buss) ved destinasjon og start. 

Jeg er vandt med ski på beina, og veldig aktiv av meg. Så kan nok gå ett stykke om dagen. Har sett på turene dnt har lagt ut, men usikker på om dagsetappene passer meg. De virker litt korte. Link under 

https://ut.no/turforslag/115972?_gl=1*f9ma0q*_ga*MTc0NzMyODMzMC4xNjY2MTU5NzEx*_ga_63XYTWFZRL*MTY2NjM3MTg5OC42LjAuMTY2NjM3MTg5OC4wLjAuMA..

Usikker på åssen høydemeter er der oppe, mellom dnt hyttene? Aldri vært på Hardangervidda før. Noen som he erfaringer? 

En annen ting jeg lurer på, er om det funker å gå med vanlige ski og skisko, eller må det fjellski til? 

Til sist, dere som har vært mye på fjellet på vinteren, hva er lurt å ha med i sekken, hvis vi ser bort i fra det åpenbare, som mat, skift, sovepose , førstehjelpsutstyr osv ? 

 

 

 

 

Endret av Mari3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Februar tilsier vel at du skal gå uten stikka løyper? I så tilfelle ville jeg personlig ikke benyttet noe annet enn fjellski. Såpass tidlig er det vel heller ingen garanti for mat og gass på hyttene som fortsatt er tilgjengelig. Antar at du har ved planlegging sjekker hvilke hytter det vil være mulig å benytte. En del er jo kun betjente uten selvbetjent-del utenfor sesong. Dessuten en del stengte hytter grunnet villrein: https://www.nationen.no/nyhet/dnt-stenger-16-turisthytter-av-hensyn-til-villreinen/

Dersom du ikke har oversikt over utstyr er det kanskje enklest å starte med DNT sin pakkliste vinter: https://www.dnt.no/artikler/turtips/7098-pakkeliste-for-vinterturen/

Tenkt å vente til løypene er klare og hyttene åpne? Både hastighet og krav til utstyr er veldig avhengig av vær og føre. Med dårlig føre vil det være upraktisk med vanlige ski selv med stikka løyper. Hva er forresten "vanlige ski"? Bør helst være noe bredde. Vedrørende støvler vil utstyr ment for fjellet tåle mer av både fukt og kulde. Gitt hvor flatt det er over vidda er det egentlig ingen krise å benytte ski uten stålkanter.

Endret av Markamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar. Jeg tenker å gå når dnt hyttene er åpne, og sporet er kjørt. Jeg er ikke så erfaren med ski på fjellet, så vil helst gå i sesongen. Ser at hyttene åpner i i midten av februar. Tenker å gå etter det. Jeg har vanlige skisko og ski, ikke fjellski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mari3 skrev (1 time siden):

Hei. Takk for svar. Jeg tenker å gå når dnt hyttene er åpne, og sporet er kjørt. Jeg er ikke så erfaren med ski på fjellet, så vil helst gå i sesongen. Ser at hyttene åpner i i midten av februar. Tenker å gå etter det. Jeg har vanlige skisko og ski, ikke fjellski. 

Var nysgjerrig på ski da typiske markaski gjerne er bredere og har varmere støvler enn mer kostbare treningsski/racingski. For en tur over vidda i februar ville jeg personlig vurdert innkjøp av fjellski. Selv eldre fjellski fra finn er betydelig bedre egnet enn langrennsski for løyper.

Antar at du har funnet denne vedrørende tidspunkt for stikking: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/8eca02ccdc0ed94c546106f77e3e2632ac572c06.pdf

For en tur rundt påske med sannsynlig bedre vær, mer mennesker i fjellet (oppgåtte stikka løyper) og åpne betjente hytter ville jeg personlig vært mindre skeptisk til regulære langrennsski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (2 timer siden):

 

Var nysgjerrig på ski da typiske markaski gjerne er bredere og har varmere støvler enn mer kostbare treningsski/racingski. For en tur over vidda i februar ville jeg personlig vurdert innkjøp av fjellski. Selv eldre fjellski fra finn er betydelig bedre egnet enn langrennsski for løyper.

Antar at du har funnet denne vedrørende tidspunkt for stikking: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/8eca02ccdc0ed94c546106f77e3e2632ac572c06.pdf

For en tur rundt påske med sannsynlig bedre vær, mer mennesker i fjellet (oppgåtte stikka løyper) og åpne betjente hytter ville jeg personlig vært mindre skeptisk til regulære langrennsski.

Den har jeg ikke funnet, så tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok sette turen din til påsketider om du ønsker åpne og betjente hytter på Hardangervidda. Det er vel kun de "selvbetjente" delene av hyttene som åpner før dette (korriger meg om jeg tar feil)?

Du får deg nok en betydelig mer komfortabel og sikker tur i den perioden uansett, som nevnt lenger opp her. Mer folk og stikkede løyper som er enkle å følge.

En fin klassisk tur som jeg selv gikk i påsken i år er fra Finse til Haukeliseter: https://ut.no/turforslag/1114166/hardangervidda-pa-langs-pa-ski. På denne ruten er det flust med folk og mye liv på de betjente hyttene.

Uansett vil jeg anbefale å ta minst én prøvetur en helg før du begir deg på en ukes skitur i fjellet. Da finner du fort ut hva som funker av utstyr osv.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari3 skrev (På 22.10.2022 den 10.57):

Hei. Takk for svar. Jeg tenker å gå når dnt hyttene er åpne, og sporet er kjørt. Jeg er ikke så erfaren med ski på fjellet, så vil helst gå i sesongen. Ser at hyttene åpner i i midten av februar. Tenker å gå etter det. Jeg har vanlige skisko og ski, ikke fjellski. 

Det blir ikke kjørt noen spor. De kjører med skuter når de setter opp stikkene, men det sporet kan blåse igjen på noen minutter, så det rette er å forberede seg på å gå uten noe spor i det hele tatt. Er du heldig så er det andre som har tråkka løype for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@Mari3 Dersom du har en DNT nøkkel kommer du inn i nødbuene som jeg mener de fleste turisthyttene har der nå.

Der er det både husrom og varmeovn (bør sjekkes, jeg har kun gått innom Hellberghytta, februar i år) 

Det var ikke kjørt løyper da vi gikk i februar i år, men det var hardt nok mellom Helberghytta og Kalhovd så vi fulgte egentlig bare sommerløypa

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.