Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR XGK, varmeveksler og CO


Kristoffer Sandnes

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det ha seg at MSR XGK produserer mindre kullos med en varmeveksler kjele enn med uten kjele på brenneren? 

Samt er en XGK II og en XGK EX lik i sine målinger?

Jeg betviler ikke målingene, men hvordan skjer den magikken?

En XGK har større mellomrom mellom brennerhode og kjelerbunn enn feks omnifuel som har mindre.

20220920_084553.thumb.jpg.1d9cc97c6a9281942dc1aa9ec0eb198f.jpg

Bilde fra boken til Randulf Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Faun skrev (2 timer siden):

Hvordan kan det ha seg at MSR XGK produserer mindre kullos med en varmeveksler kjele enn med uten kjele på brenneren? 

Samt er en XGK II og en XGK EX lik i sine målinger?

Jeg betviler ikke målingene, men hvordan skjer den magikken?

En XGK har større mellomrom mellom brennerhode og kjelerbunn enn feks omnifuel som har mindre.

20220920_084553.thumb.jpg.1d9cc97c6a9281942dc1aa9ec0eb198f.jpg

Bilde fra boken til Randulf Valle

Det ser du når du bruker den aktuelle kjelen sammen med brenneren. På denne kjelen og brenneren så kommer kjelestøttene under varmeveksler-ribbene. Så da får man såpass stor avstand til flammen at flammen er helt forbrent før den treffer kjelen.

XGK II har større avstand enn den første XGK, pga. kullos. Det reduserer overført effekt noe. Jeg vet ikke hvordan det er sammenlignet med XGK EX.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Det ser du når du bruker den aktuelle kjelen sammen med brenneren. På denne kjelen og brenneren så kommer kjelestøttene under varmeveksler-ribbene. Så da får man såpass stor avstand til flammen at flammen er helt forbrent før den treffer kjelen.

XGK II har større avstand enn den første XGK, pga. kullos. Det reduserer overført effekt noe. Jeg vet ikke hvordan det er sammenlignet med XGK EX.

Takk for svar!

Skjønner, da skal jeg prøve å få testet med oppsettet etter hvert. XGK EX og ETA Pot. 

Driver å skal lage meg en snøsmelter for bruk på vinterturer, ikke at jeg trenger det. Men syns det er artig å nerde litt, samt lage noe sjøl. Kommer til å teste for hvor mye CO det kommer til å produsere så det fortsatt er trygt i bruk. Jeg vil også ha muligheten til å øke avstanden om jeg ønsker samt prøve å få utnyttet sekundærvarmen.

Jeg har brukt Primus Omnifuel i en periode nå, men den produserer en god del mer kullos enn XGK II så spent på hva EX gjør.

 

Hvis noen skulle ha XGK II kunne de målt avstanden fra brennerhode til kjelestøtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns många inlägg här om CO mätare och skaffa en sådan för att testa men skippa värmeväxlare vid anv i tältet eller ventilera mkt.

Men brännaren är känd för att ge lite CO när den brinner bra.Men för extremt högt ljud och svår att laga mat på.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (50 minutter siden):

Finns många inlägg här om CO mätare och skaffa en sådan för att testa men skippa värmeväxlare vid anv i tältet eller ventilera mkt.

Men brännaren är känd för att ge lite CO när den brinner bra.Men för extremt högt ljud och svår att laga mat på.

 

 

 

 

Har CO måler og brenneren er kjøpt for å brukes til snøsmelting/koking av vann. Omnifuel'n blir med som reserve og kan brukes til matlaging om ønskelig.

 

Men jeg skal lage et en trangia til eta pot og xgk som forhåpentligvis blir noe mer effektivt enn bare vindskjerm. Men har lyst å vite avstanden på brennhode og kjølestøtter på XGK II, så kan jeg prøve å minimalisere kullos produksjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faun skrev (1 time siden):

Har CO måler og brenneren er kjøpt for å brukes til snøsmelting/koking av vann. Omnifuel'n blir med som reserve og kan brukes til matlaging om ønskelig.

 

Men jeg skal lage et en trangia til eta pot og xgk som forhåpentligvis blir noe mer effektivt enn bare vindskjerm. Men har lyst å vite avstanden på brennhode og kjølestøtter på XGK II, så kan jeg prøve å minimalisere kullos produksjonen.

Følger med på dette. Håper du legge ut resultat og bilder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (6 timer siden):

Følger med på dette. Håper du legge ut resultat og bilder

Det kan jeg godt gjøre, men ingen garanti for at der blir suksess. Kan hende det blir en kullos-fabrikk 🤭

Tukla litt i ene pausen på jobb i dag. Dette blir prototype, tenker å lage hele i aluminium etter hvert. ETA-potta kommer i posten i morgen.

Er langt i fra ferdig. Kommer til å lage ny plate, perforer hele med hull.20220921_171711.thumb.jpg.2bf92ce82632674c675635553b04d0d0.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XGKII har to vindskjermer. Den vanlige man bretter rundt kjelen, og en som har hull i som man setter på brenneren før man setter på kjelestøttene.

Da får man ett ganske lukket system som utnytter varmen meget bra.

Den med hull i gidder jeg sjeldent å bruke, det skal jo være enkelt og greit å bruke uten for mye dilldall også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar: haugoy

Stemmer, du får kjøpt kokewilly av Thomas Ulrich tror den koster mellom 16 og 20 løk.

Kappen er isolert og jeg mener varmen går i kanaler inni den kappa. Så det som kommer ut av brenner er nok ikke mye varmt. Tror den veier en del. Det jeg lager nå veier ikke spesielt mye.

Ingen intresse av å selge, skal bare prøve for min egen del. Det er hentet inspirasjon fra diverse kjøkken jeg har sett, så det er på ingen måte min oppfinnelse. 

Svar: Marius

Joda, men å brette er varmeskjold rundt brenner er ikke like gøy som dette. Jeg har ikke bruk for det, men nå har jeg lyst å forske litt på dette, kanskje havner XGK'n på treplata sånn som omnifuelen har vært brukt.

 

Hev sammen ei kappe i dag pg boret hull i den nederste delen. Blir vel å teste etter hvert, det er ca 5mm klaring rundt hele kjelen, mulig det blir for tett.  Tanken er å holde mer enn bare kjelebunnen varm.

Uansett om det skulle vise seg å ikke fungere optimalt så blir det å re-designe litt. Har trua på at det kan fungere. Nå må jeg finne et kjelelokk som passer helst et gammelt fra Høyang 😅

20220922_184409.thumb.jpg.c931c4ae208425615573c73a27482289.jpg

Endret av Faun
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 22.9.2022 den 12.13):

XGKII har to vindskjermer. Den vanlige man bretter rundt kjelen, og en som har hull i som man setter på brenneren før man setter på kjelestøttene.

Da får man ett ganske lukket system som utnytter varmen meget bra.

Den med hull i gidder jeg sjeldent å bruke, det skal jo være enkelt og greit å bruke uten for mye dilldall også.

Har du et bilde av den med hull i?

Alle bilder jeg har sett av XGK II, er kun av selve "kroppen", den som kjelestøttene festes i (+evt trillium basen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (10 timer siden):

Takk @Marius Engelsen, den har jeg ikke sett. Det fulgte ikke med vindskjerm til den jeg kjøpte brukt, selv om den var ufyrt.

Til tross for det stive røret, gjør kanskje det runde huset og de løse kjelebøylene det lettere å integrere XGK II i en "kokeløsning".

 

Som sagt, jeg bruker den sjeldent. Men kjøkkenbenktestene mine viser at den reduserer koketiden noe.

Jeg har brukt diverse primusunderlag. Men med XGKII og trillium base får man ett stødig oppsett som kan flyttes omkring mens det er i gang, settes rett på snø, og settes oppå ett skumunderlag i teltet. Meget kompakt og tar lite plass når det er i drift.

Bærer den omrking etter flasken, med trillium base festet, null problem.

Det blir varmt rett under brenneren, og etter en tid kan det komme merker på skumunderlaget fra varmen, men det har ikke vært fare for smelting eller brann.

 

957A3450-DD25-4C1F-A4AE-66570796FFDC.jpeg

53164386-6D57-4EC8-B550-452E00897F3A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.