Gå til innhold
  • Bli medlem

Planlagt tur over Vassfjøro


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å komme meg opp på Vassfjøro, et fjell på 1633 meter innerst i Hardangerfjorden. Planen er å starte i Ulvik, gå opp til vannet Ljoneskrulen og videre opp til Vassfjøro. Deretter følge ryggen nordøstover og ned til Skrulsvatnet og inn på merket turiststi til Hallingskeid togstasjon der jeg tar toget mot Oslo. 

Screenshot_20220728_194934.thumb.jpg.c2f6aa83b234e71fe4dcc49647565be8.jpg

Fra Ljoneskrulen til et stykke forbi Skrulsvatnet er det ikke noen sti og det er nok denne delen av turen som blir mest utfordrende. 

Screenshot_20220728_192711.thumb.jpg.20c4995d30e14b6ed2305cee8532850f.jpg

Kanskje nedstigningen sør for Skrulsvatnet blir for bratt? Ser da for meg en alternativ rute B nord for dette vannet. Tenker 2 overnattinger på denne turen. Hele løypa måler jeg til ca 35 km. Pakker relativt lett. Kanskje rundt 11 kg. Håper å gjennomføre turen i løpet av august eller tidlig september. 

Er det noen som er kjent i området, har vært på Vassfjøro eller har noen tanker og innspill så mottas de med takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har som innlegget over her gått fra Hallingskeid på ski. Vi omgikk Skrulsvatnet på nordsiden. Husker det var en del mikroterreng der, men burde være helt greit på sommerføre. Sørsiden vurderte vi ikke som følge av bratt terreng. Så om det er farbart på sommerføre må du vurdere selv. Legger ved et bilde av vannet. Det er jo en annen årstid, men gir et inntrykk. 

 

0AA6F897-8AFA-4402-AC36-DED25EEE09C2.jpeg

Endret av asse22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asse22 skrev (16 timer siden):

Har som innlegget over her gått fra Hallingskeid på ski. Vi omgikk Skrulsvatnet på nordsiden. Husker det var en del mikroterreng der, men burde være helt greit på sommerføre. Sørsiden vurderte vi ikke som følge av bratt terreng. Så om det er farbart på sommerføre må du vurdere selv. Legger ved et bilde av vannet. Det er jo en annen årstid, men gir et inntrykk. 

 

0AA6F897-8AFA-4402-AC36-DED25EEE09C2.jpeg

Da virker det som nordsiden av Skrulsvatnet er den sikreste ruten. Utvekslet nylig noen eposter med noen som var godt kjent i området og fikk samme råd der. Takker forøvrig for svar og flott vinterbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (På 5.8.2022 den 19.05):

La du forresten merke til hvordan terrenget var på sørsiden av Skrulsvatnet? 

Har du sett på Norge i Bilder sin 3D-visning? Den gir et greit inntrykk av terrenget, særlig i kombinasjon med et topografisk kart :) Dette er et verktøy jeg bruker flittig både i jobbsammenheng og for turplanlegging, et kjempeverktøy i mine øyne! Utklippet under er en kjapp visning av noe av terrenget rett sør for Skrulsvatnet.

1788451068_Srside_Skrulsvatnet.thumb.png.3b2b0a46297cb94803090918ee0cba97.png

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (11 minutter siden):

Har du sett på Norge i Bilder sin 3D-visning? Den gir et greit inntrykk av terrenget, særlig i kombinasjon med et topografisk kart :) Dette er et verktøy jeg bruker flittig både i jobbsammenheng og for turplanlegging, et kjempeverktøy i mine øyne! Utklippet under er en kjapp visning av noe av terrenget rett sør for Skrulsvatnet.

1788451068_Srside_Skrulsvatnet.thumb.png.3b2b0a46297cb94803090918ee0cba97.png

Bruker Norge i Bilder, men har ikke merket at det finnes en funksjon for 3D visning. Takk for tipset. Benytter meg forøvrig av Mapant, som er orienteringskart over hele Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.