Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt enkeltmannspakker?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har veid enkeltmannspakkene sine? Skal bytte ut litt av innholdet i førstehjelpssettet og tenkte inkludere en enkeltmannspakke som veier minst mulig samtidig som den fremdeles gjør nytte for seg ved en eventuell ulykke. (Jada, jeg jakter gram.. ikke nødvendigvis stolt av det, men noen gram her og der blir fort litt over en 2-3-4-ukers tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har med gasbind og en steril kompress. Veier «ingenting» og kan brukes som støttebandasje, forbinde sår etc. Veier nok omkring 25 gram det også.

Den sterile kompressen er plastbelagt, så den skal ikke gro fast i såret.

Sager du av en bit av en plastfolierull har du også en tilnærmet steril plastrull som kan brukes til mye rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltmannspakke er jo bare en steril bandasje pluss litt gass bind. Har du allerede dette med kan du kutte ut hele enkeltmannspakken. Hvis den har en kompress i pakken kan denne erstattes med nærmest hva som helst da den ligger utenpå den sterile bandasjen og bare skal bygge opp for å kunne legge trykk på et sår med kraftig blødning. Bruk noe du allerede har med deg eller en ting fra naturen (liten stein for eksempel). Det er normalt bare pulsåreblødninger som trenger dette. Ta også med 2-3 strips. De er fine til typiske kuttskader og veier ikke mer enn 1 gram pr stk.

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hadde tidligere strips i førstehjelp settet mitt.

To ting fikk meg til å slutte med det. Jeg hadde dagkirurgi i beinet. Såret etterpå ble teipet. Av ca 10 festepunkter ble strips brukt en gang. Resten ble det brukt vanlig plasterteip på. 

Mitt inntrykk er at medisinsk personell bare bruker strips på "vanskelige steder". 

For å bruke strips må du først stanse blødningen. 

En annen erfaring var laserkirurgi på foten. Det ga et dypt sår som måtte behandles i 14 dager. Jeg ble dreven med coban, for å si det sånn. Dette ga meg innsikt i, hvor mye bandasjemateriell som faktisk er nødvendig for å behandle en litt dyp sårskade.

Enkeltmannspakke er bare for å stanse blødningen, før man henter hjelp. Standard førstehjelp er beregnet på at man også har rask tilgang på andrehjelp osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Nils Einar Ljosland said:

Hadde tidligere strips i førstehjelp settet mitt.

To ting fikk meg til å slutte med det. Jeg hadde dagkirurgi i beinet. Såret etterpå ble teipet. Av ca 10 festepunkter ble strips brukt en gang. Resten ble det brukt vanlig plasterteip på. 

Mitt inntrykk er at medisinsk personell bare bruker strips på "vanskelige steder". 

For å bruke strips må du først stanse blødningen. 

En annen erfaring var laserkirurgi på foten. Det ga et dypt sår som måtte behandles i 14 dager. Jeg ble dreven med coban, for å si det sånn. Dette ga meg innsikt i, hvor mye bandasjemateriell som faktisk er nødvendig for å behandle en litt dyp sårskade.

Enkeltmannspakke er bare for å stanse blødningen, før man henter hjelp. Standard førstehjelp er beregnet på at man også har rask tilgang på andrehjelp osv. 

Som sykepleier med de siste 7 årene på postoperativ (4 år) og intensiv (3 år and counting) ville jeg utvilsomt hatt med strips. Det er nærmest uslåelig på pakkvolum og vekt ifht hvor bra det funker. Strips er ganske bra greier som fint kan lukke et relativt dypt kutt så lenge den normale hemostasen er god. Selv har jeg alltid med Coban, strips, Surgicel og gangsårplaster. Har også med sutursett på lengre turer da det knapt veier noe. I tillegg par meter med Gorillateip på flaska. Da kommer du ganske langt. Får du en skade som er stor nok har du neppe med deg det du trenger for å fikse det uansett, men da er selvsagt kompresjon og bandasjering helt essensielt. 

Jeg personlig ville nok ikke brukt dagkirurgi som argument for hvorvidt jeg burde ha med meg strips eller ikke da den settingen er veldig annerledes enn i skauen. Du må ikke nødvendigvis stoppe blødningen helt før du bruker strips hvis du har normale koagulasjonsforhold. Om det er et vanlig og litt dypt kutt er det bare å holde den aktuelle ekstremiteten høyt, stripse og bandasjere. Får du lukket såret så vil du bli overrasket over hvor fort det koagulerer. Er du på medikamenter som hemmer koagulasjonen så er det ikke om du har stripset eller teipet som har noe å si. Jeg slår et slag for strips. 

Endret av Roaas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Skogens Stønn said:

Jeg har ingen erfaring med surgicel. Hvordan brukes den og på hvilke skader/problemer kan det brukes? Hva gjør den?

Surgicel er en liten bit med "tøy" som har svært gode koagulerende egenskaper og stopper mindre lokale blødninger raskere enn om du skal komprimere selv. Eksempelvis hadde jeg en kompis som kuttet seg greit når vi var i skogen, på fingeren. Et litt kjipt sted å bandasjere og det blødde en del. La på en bit med Surgicel og bandasjerte med coban. Det stoppet relativt raskt. Det lager et lite "nettverk" hvor blodplatene kan feste seg og gir hurtigere hemostase. Eneste minuset med det er at det er dyrere enn safran. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jizzes! Nesten 200 kr for ei stripe som er 5 cm lang og 1,25 cm bred! 😵

Som sagt, driiiiiiiiit dyrt. Allikevel, jeg har en pakke og den brukes kun når det trengs, ikke et sekund før.  

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (16 minutter siden):

Som sagt, driiiiiiiiit dyrt. Allikevel, jeg har en pakke og den brukes kun når det trengs, ikke et sekund før.  

Ja, selv en måteholden begravelse koster jo minst 10 sånne pakker, så det er jo tross alt en del å gå på før det lønner seg å dø i stedet for å reparere...😁

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det kirurgtejp ni menar så är de värda sitt pris istf för att ha ett stort ärr kvar resten av livet tex på hand eller i ansiktet.

Vid köp på nätapotek och oftast lite prisavdrag så får man lägre pris.

Om det sedan kan anv rätt av en amatör är en annan fråga,jag har med instr.bok för att läsa före anv då man kan vara lite ´uppjagad´efter en så stor skada då denna produkt ska anv.

Tidigare när jag var för ung och gå själv i fjällen var ofta en sjuksköterka med i gruppen och då ökades säkerheten,maten blev godare och trivseln ökade.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (4 timer siden):

Är det kirurgtejp ni menar så är de värda sitt pris istf för att ha ett stort ärr kvar resten av livet tex på hand eller i ansiktet.

Vid köp på nätapotek och oftast lite prisavdrag så får man lägre pris.

Om det sedan kan anv rätt av en amatör är en annan fråga,jag har med instr.bok för att läsa före anv då man kan vara lite ´uppjagad´efter en så stor skada då denna produkt ska anv.

Tidigare när jag var för ung och gå själv i fjällen var ofta en sjuksköterka med i gruppen och då ökades säkerheten,maten blev godare och trivseln ökade.

Slik jeg har forstått det er Surgicel noe helt annet enn kirurgisk tape og har en helt annen funksjon:

Surgicel (kr 3658,00 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/surgicel-original-125x5cm-937233p

Kirurgisk tape (kr 2,85 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/transpore-kir-tape-25cmx91m-913597p

Surgicel anvendes også endoskopisk (innvendig kirurgi?) i følge denne siden: https://www.ortomedic.no/produkter/surgicel-original/

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jag skrivit om heter 3M Steri-Stripp små vacumförpackade remsor på ca 8 cm x 1cm sterila tejp bitar att försluta större sår med efter rengöring för att underlätta läkning och få en fin läkning med minnimalt ärr när sårskorpan ramlat av.

Kirurg tejp kanske det ej heter är nog det du sänt bild på och det har jag på sår ist för plåster för att påskynda  läkning då ev fukt från sår dvs troligen blodplasma avdunstar snabbare.

Jag anv tryckförband och höjdläge av skadad arm el ben tex för att minska blödning.

Och som tid påpekat att en sjuksköterka är bra att ha med på längre utflykter i väglöst land och utan mobiltäckning och ev ej väder för helikopterräddning.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (15 minutter siden):

Det som jag skrivit om heter 3M Steri-Stripp

Ja, det er det jeg kalte for strips lenger opp. Det er heller ikke det samme som Surgicel. Jeg synes strips fungerer veldig bra til kuttskader som man fikser selv.

Håkan S skrev (17 minutter siden):

Och som tid påpekat att en sjuksköterka är bra att ha med på längre utflykter

Tviler ikke på det 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Skogens Stønn said:

Slik jeg har forstått det er Surgicel noe helt annet enn kirurgisk tape og har en helt annen funksjon:

Surgicel (kr 3658,00 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/surgicel-original-125x5cm-937233p

Kirurgisk tape (kr 2,85 pr meter): https://www.apotek1.no/produkter/transpore-kir-tape-25cmx91m-913597p

Surgicel anvendes også endoskopisk (innvendig kirurgi?) i følge denne siden: https://www.ortomedic.no/produkter/surgicel-original/

Korrekt. To vidt forskjellige ting, med bruksområder som er meget langt fra hverandre. Hvis du @Håkan S tenker at du skal ta med deg Surgicel og velger å ta med deg kirurgisk tape istedenfor kan du forberede deg på en overraskelse hva angår ønsket effekt. Begge deler er dog veldig gode på sine respektive områder, samme med 3M strips. 

Du kan bruke det ved kirurgi som gjøres endoskopisk, altså med instrumenter som føres inn via små snitt i eksempelvis buk, så du slipper større inngrep som laparatomi (snitt som for eksempel deler magemusklene, enkelt forklart). Dette fordi at det absorberes av kroppen så du trenger ikke hente det ut igjen. Nå skal ikke denne tråden dra ut om kirurgiske metoder og greier, men rett skal jo være rett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.