Gå til innhold
  • Bli medlem

Holde teltet tørt utenpå sekken


Jon Steinar

Anbefalte innlegg

Hei, har et Helsport tresesongers tunneltelt for tre personer. 3,5 kg, ergo relativt stort og tungt. Noen som har konkrete tips til salgssted for en stor nok pakkepose som er vanntett og som i sin tur gjør at jeg kan henge teltet på utsiden av sekken under vandring (i også tungt regnvær)? 

Takk så mye😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste sportsbutikker har vel slike vanntette pakkposer til salgs:

Jeg har selv en Sea to Summit Ultrasil på 20 L som jeg nettopp testa, og der fikk jeg akkurat pressa mitt Helsport Isfjell 2 Camp ned i (firesesong 2-mannstelt, men omtrent samme pakkvolum/vekt som et lettere 3-mannstelt).

Pakkpose og teltposeTeltpose i pakkposeTeltpose i lukket pakkpose

Jeg har også en litt mer solid pakkpose på 20 L (litt usikker, men 20 eller 25 L) hvor jeg pakker Helsport Svalbard High 3 Camp (4-sesongs tremannstelt) nedi, men det er på håret at jeg får rulla igjen posen da.

Ellers er det andre ting som kan være kjekt å ha et forhold til for utvelgelse av pakkposen:

  1. Hvor solid trenger den å være?
    Pakkposer får i mange tykkelser og styrker (f.eks. 15 D nylon, 70 D nylon). Høyere D (denier) er større tetthet i vevinga av stoffet, altså vil vekta gå opp og som regel går også styrken opp. De fås også i både polyester og nylon.
  2. Ripstop i stoffet?
    Særlig tynnere pakkposer av typen ultralight og lignende har slik ripstop i nylonstoffet for å hindre at eventuelle rifter blir store, og det blir dermed lettere å lappe en eventuell skade. Uten ripstop kan det være at man bør frem med nål og tråd for å hindre at denne skaden utvider seg over tid.
  3. Skal det være kompresjonsreimer på pakkposen?
    De fleste pakkposer har ikke dette, og det er nok mer aktuelt for pakking av eks. klær/sovepose enn et telt.
  4. Bære-/festeløkker?
    Det er ulike løsninger på pakkposer her ut fra ulike behov. Enkelte har en skulderreim, andre har påsydde hemper/løkker for å lettere kunne feste den til utsiden av f.eks. en sekk eller lignende. Finnes også pakkposer med bæreseler à la ryggsekk, men det er sikkert ikke hensiktsmessig for ditt bruk.
  5. Form/fasong: ikke velg en veldig avlang pakkpose dersom du skal pakke ned teltposen i denne.

Personlig ville jeg sett etter en litt lettere pakkpose med ripstop til den bruken du beskriver, og ikke mindre enn 20 L. Greit å huske at man må ha litt ekstra plass til overs for å få rullelukkinga til å fungere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt bruke en søppelsekk/plastpose inni den originale pakkposen.

Bruker du exped liggeunderlag og pumpepose kan du bruke pumpeposen som vanntett trekk utenpå eller inni den originale teltposen.

Er pakkposen du allerede har laget av vanntett stoff kan du sømforselge posen. Åpningen blir ikke tett da.

Men vanntette pakkposer kommer i mange fasonger og størrelser, så det burde være enkelt å finne.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller packa inner tältet inne i säcken och ytter tält och tex liggunderlag i enklare påse utv på ´topplocket´då har du alltid det viktigast torrt och kan snabbt sätta upp ett skydd och få in packning och personer under ´tak´samt god plats för matlagning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er jo vanntett, så det er bare å rulle det sammen med ytterduken ut og ha det i den tilhørende pakkposen (som jo også pleier å være vanntett..). Evt stappe en plastpose inn i åpningen i enden av pakkposen om det blir en glippe der. Om det kommer noen få dråper inn så gjør ikke det noe. Det er bare å riste av vannet når du skal slå opp teltet. På tur i regnvær blir det uansett såpass mye vann med når du pakker teltet ned på morgenen, at det ikke spiller så mye rolle fra eller til om det kommer med mer i løpet av dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon, men et vått telt betyr ingenting annet enn litt mer vekt på/i sekken. Så snart teltet er satt opp er det bare å gå kjapt over med en liten fille e.l. og ta unna det værste i innerteltets bunnduk. Resten tørker fort opp av seg selv så lenge du har varmegrader og gjerne litt bevegelse i luften.

 

Og litt mer on topic, nesten:

Som Espen sier, så foretrekker jeg også å pakke telt, stenger og plugger hver for seg. Med dette får jeg til og med Keb Endurance 3 teltet mitt fiiint inn i nederste del av ryggsekken min. Stengene har jeg enten festet på utsiden eller i en sidelomme.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett vanlig kjøkkenhåndkle i bomull er gull verdt på våte turer. Jeg tørker over teltgulvet, liggeunderlager, alle pakkposer og øvrig utstyr før det kommer inn. Særlig på lange kajakkturer blir ting litt vått.

(Disse turhånkle i microfiber er ikke brukbare).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.