Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur/Fjellstøvler for smale føtter?


ess_mutz

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen! 

Jeg leter etter tur/fjellstøvler til smale, og da mener jeg virkelig smale, føtter. 

Skoene skal brukes bla. til: dagsturer i skogen, ulendt og bratt terreng, enkle toppturer i variert terreng, turstier, enkelte fjellturer (ikke høyfjell), kyststier

Skoene må ha følgende egenskaper: Gore Tex Membran, vanntette, stabil, utmerket grep også på våt/glatt underlag (våte steiner/fjell, røtter) kalosjering 

Per i dag bruker jeg et par turstøvler i lær fra Ecco som jeg er veldig fornøyd med når det gjelder passformen. Disse sitter som støpt. Dessverre er de helt ubrukelig når det er vått/glatt og jeg må passe ekstrem på hvor jeg går, slik at jeg ikke sklir. Noe som påvirker turgleden ekstrem til det negative. I tillegg har et par lave Scarpa Zen Pro (uten membran) som jeg bruker mest i vår, sommer og høst når det er tørr. Passformen er veldig bra og skoene har et utmerket grep. Også på vått undergrund. Ulempen er at jeg får mye kvister, småstein etc. inn i skoene når jeg går i skogen. 

Jeg har bla. vurdert jaktstøvler, fordi da slipper jeg å få inn så mye grums når jeg går i skogen og jeg blir ikke vått på beina i vår og høst.

Kan noen her anbefale skomerker som passer til veldig smale føtter? Og eventuell modeller som dere med smale føtter har gode erfaringer med?

Takk på forhånd :-)

 

Endret av ess_mutz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig smale føtter og det beste alternativet jeg har funnet så langt er La Sportiva. Sitter veldig godt og er ikke glatte. Har ikke utfordret dem veldig mtp vanntetthet.

Imidlertid foretrekker jeg lærstøvler på litt lengre turer. Da bruker jeg Alfa. De synes jeg er litt for brede, men jeg kjører på med såler. Har foreløpig ikke funnet et annet alternativ i lær. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Scarpa Zen passer godt, så er det jo naturlig å se på andre modeller fra Scarpa. Men jeg synes det er litt rart at Zen passer så godt, hvis du har så smale føtter. Jeg har ikke spesielt smale føtter, og bena min trives usedvanlig godt i Zen. 

 

Edit: Jeg ser nå at du skrev Zen Pro. Jeg vet ikke om de har samme lest som vanlig Zen...

Endret av Larix
...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (41 minutter siden):

Jeg har veldig smale føtter og det beste alternativet jeg har funnet så langt er La Sportiva. Sitter veldig godt og er ikke glatte. Har ikke utfordret dem veldig mtp vanntetthet.

Imidlertid foretrekker jeg lærstøvler på litt lengre turer. Da bruker jeg Alfa. De synes jeg er litt for brede, men jeg kjører på med såler. Har foreløpig ikke funnet et annet alternativ i lær. 

 

La sportiva sitter bra på mine føtter også, men de blir fort våte inni. Kjøpte nettopp alfa walk king som holder føttene tørre, men de er for brede for føttene. Så vis noen vet om lærstøvler som er for smale føtter så gi beskjed!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt Inge skrev (På 10.7.2021 den 14.50):

La sportiva sitter bra på mine føtter også, men de blir fort våte inni. Kjøpte nettopp alfa walk king som holder føttene tørre, men de er for brede for føttene. Så vis noen vet om lærstøvler som er for smale føtter så gi beskjed!

Når du skriver at du blir fort våte inni støvlene, mener du at det trekker inn vann eller pga. svette?

Har sjekket litt på nett i går og fant noen fra Scarpa i lær og uten membran.

Mine Scarpa Zen Pro sitter jo veldig godt på føttene og jeg tenkte å se bla. litt nærmere på Scarpa i lær både med og uten membran.

Er der noen som har vært bort i Alfa Rype mtp. breden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ess_mutz skrev (6 timer siden):

Når du skriver at du blir fort våte inni støvlene, mener du at det trekker inn vann eller pga. svette?

Har sjekket litt på nett i går og fant noen fra Scarpa i lær og uten membran.

Mine Scarpa Zen Pro sitter jo veldig godt på føttene og jeg tenkte å se bla. litt nærmere på Scarpa i lær både med og uten membran.

Er der noen som har vært bort i Alfa Rype mtp. breden?

P.g.a vann som trekker inn. Veldig gode sko, men gore tex membranen holder ikke ute noen ting. Skal sjekke ut Scarpa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet walk king skoene til alfa holt, de var lettere og ikke så stive. Så spørs det om de holder ute vann, men satt som et skudd på foten. Skulle bare ønske det var mulig å kjøpe forskjellige størrelser🙈🙈44 på ene foten og 43 på andre🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har nå prøvd et par Alfa Rype, da jeg hadde lyst å prøve med jaktstøvler og fordi jeg leste flere steder på nettet at disse skal være forholdsvis smal.

Det var som å legge et fyrstikk i en langpanne 😂 og det blir dermed ingen Alfa sko for meg. Jeg må vel dra på butikken for å prøve flere merker.

Kan noen her si om det er bra med tur/fjellsko i semsket skinn og Goretex membran? Jeg går også på tur når det regner og er gjørmete. Suger skinnet seg fort full meg vann? Hvordan er det med renhold og pleie av slike?
Takk 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semsket er nok ikke så praktisk, men er heller ikke så vanlig. Hvis du derimot tenker på nubuck, som er mye brukt, så funker det helt greit. Dog foretrekker jeg selv glatt lær. Og hvis jeg kjøper støvler med nubuck så pleier jeg å "ødelegge" overflata ved å behandle dem med voks, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg også tenkt på å gjøre med sko i semsket skinn. Altså behandle de med voks. Selv om skoene blir litt stygg av det, så har det ikke så mye å si for meg.

Eneste ulempe er jo at skoene kanskje «puster» litt dårligere etterpå?

Etter mye research på nettet ser det ut som at jeg må se litt nærmere på Salewa, La Sportiva og Mammut. Disse 3 merker skal  passe fint for smale føtter.

Dessverre er de meste av modellene som passer til mitt bruk laget i semsket skinn 🙄😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd forskjellige fjellstøvler fra Salomon før og de var for brede for mine føtter.

Lave terrengsko fra Salomon går greit, men ikke støvler.

Midfoten og fotryggen er veldig lav hos meg også og kombinert med den smale breden er det virkelig en utfording å finne sko som sitter god. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt turen til friluftsbutikken i dag og kjøpte meg et par Alfa Holt. De er faktisk veldig smal og satt som støpt. i tillegg er de veldig godt dempet. En fin sko til turer i skog og mark.

Jeg prøvde også damemodellen av Crispi Kongsvoll som føltes veldig bra på foten, og jeg tror jeg skal skaffe meg en slik i tillegg. Fordi i vår og høst når det er skikkelig vått, er jeg usikker om Alfa Holt holder mål.

Takk til dere for tips og hjelp 😊👍

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martina D. Utzinger skrev (3 timer siden):

Da har jeg tatt turen til friluftsbutikken i dag og kjøpte meg et par Alfa Holt. De er faktisk veldig smal og satt som støpt. i tillegg er de veldig godt dempet. En fin sko til turer i skog og mark.

Jeg prøvde også damemodellen av Crispi Kongsvoll som føltes veldig bra på foten, og jeg tror jeg skal skaffe meg en slik i tillegg. Fordi i vår og høst når det er skikkelig vått, er jeg usikker om Alfa Holt holder mål.

Takk til dere for tips og hjelp 😊👍

Gratla med nye sko, har fått testa ut Holt skoene på flere turer nå og de er kjempegode å gå i fjellet med. De holder føttene lenge tørre selv i vått terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Arnt Inge skrev (På 16.7.2021 den 16.19):

Byttet walk king skoene til alfa holt, de var lettere og ikke så stive. Så spørs det om de holder ute vann, men satt som et skudd på foten. Skulle bare ønske det var mulig å kjøpe forskjellige størrelser🙈🙈44 på ene foten og 43 på andre🤪

Er du fornøyd med skoene? Jeg vurderer veldig å kjøpe disse, de ser ut til å sitte veldig godt rundt mine veldig smale og "håpløst å finne fjellsko til" ankler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleil skrev (5 timer siden):

Er du fornøyd med skoene? Jeg vurderer veldig å kjøpe disse, de ser ut til å sitte veldig godt rundt mine veldig smale og "håpløst å finne fjellsko til" ankler :) 

Fortsatt fornøyd, lette og gode sko. Sitter bra på smale føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på mellom- og søreuropeiske merker: Garmont, la Sportiva, la Trezeta og Hanwag.

Bruker selv Hanwag Alverstone 2 for tiden, som jeg er veldig fornøyd med. Hadde et par la Sportiva før det som også passet bra. Alfa blir altfor bredt for min del.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (3 timer siden):

Se på mellom- og søreuropeiske merker: Garmont, la Sportiva, la Trezeta og Hanwag.

Bruker selv Hanwag Alverstone 2 for tiden, som jeg er veldig fornøyd med. Hadde et par la Sportiva før det som også passet bra. Alfa blir altfor bredt for min del.

Jeg hadde la Sportiva, de ga forferdelig dårlig ankelstøtte og var ikke bra for mine smale føtter/ankler. Alfa Holt passer veldig godt smal fot, men resten av Alfa sine modeller har vært altfor brede for mine føtter også. Tror Alfa Eggi også skal være greie for smalere lest, har ikke prøvd dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søk på nett med amerikanske tall + bokstav størrelse. Selv mange europeiske merker oppgir de. Går selv ekstremt andre veien (bred fot), kjøper inget fottøy uten å sjekke usa størrelser lenger.

For de med smal fot kan kanskje neste års Altra modeller (årets usa modell) være verdt å prøve, de har gått ned i bredde og lagt til en Wide modell.

Alfa bruker smal («narrow») til medium-bred («mw») lest for sine sko, hvis det hjelper for å gi et referansepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TimoS skrev (2 timer siden):

Alfa bruker smal («narrow») til medium-bred («mw») lest for sine sko, hvis det hjelper for å gi et referansepunkt.

Walk King er Wide.

Alfa Kvist 1 er til sammenligning ganske tight fit på min fot, mens det er god plass i walk king. Kvist omtales vel som «regular».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (57 minutter siden):

Walk King er Wide.

Alfa Kvist 1 er til sammenligning ganske tight fit på min fot, mens det er god plass i walk king. Kvist omtales vel som «regular».

Kvist er for bred rundt min ankel, mens Holt sitter perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde Alfa orre aps, og eg likte den skoen so godt at sjølv om den var alt for smal til mine føtter, gjorde eg eit desperat forsøk på å gå dei inn - men eg måtte gje tapt.

 

Aggressive sko, dvs stive og meint for røft terreng. Fjærlette i forhold til alt anna eg har hatt av fjellsko før, det føltes som eg gjekk med joggesko i fjellet, syntetiske/vedlikeholdsfrie og eit vanvittig godt grep, spesielt på stein/berg. 

 

Eg likte absolutt aly med denne skoen, men passformen gjorde den umulig for meg å bruke - har du smale føtter bør du absolutt vurdere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.