Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo eller Staika


Mizzy

Anbefalte innlegg

Vurderer en av disse i fargen rød😌Trenger et litt mindre og lettere telt enn de jeg har fra før, ser etter et telt for meg og mannen og en liten på 1,5 år. Noen erfaringer med disse? Kommer til å bli brukt med sommer, høst, og vår, men kanskje også vinter som solotelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staika og Nallo er jo ganske forskjellige telt, så det kommer helt an på hvilke egenskaper du prioriterer. Staika er tyngre en selv Nallo 4GT så om vekt og innvendig plass teller mye så er Nallo alternativet å gå. Vurderer du Nallo 2/3/4, GT eller uten stort fortelt? 

Om du vil ha et tunnelltelt som også fungerer bra på vinteren så er Namatj et steg opp med 2 høye lufteventiler (Nallo har en høy i front og nede i bakkant), til sammenligning så veier Namatj 3GT det samme som Staika men har mye mer innvendig plass og volum. Når det er skrevet, Nallo fungerer på vinter det også, men med litt dårligere lufting vinterstid.

Staika er et bra telt både vinter og sommer (god gjennomlufting med 2 innganger), men har f.eks små fortelt (dersom dette teller noe) sammenlignet med GT versjonen av Nallo.

Har Staika, og Nammatj telt selv. Har hatt Nallo 4GT innom, og det kan bli aktuelt igjen etterhvert som "familietelt" på turer med kidsa. Da som barmarkstelt siden jeg har mer egna vintertelt. 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Staika og Nallo er jo ganske forskjellige telt, så det kommer helt an på hvilke egenskaper du prioriterer. Staika er tyngre en selv Nallo 4GT så om vekt og innvendig plass teller mye så er Nallo alternativet å gå. Vurderer du Nallo 2/3/4, GT eller uten stort fortelt? 

Om du vil ha et tunnelltelt som også fungerer bra på vinteren så er Namatj et steg opp med 2 høye lufteventiler (Nallo har en høy i front og nede i bakkant), til sammenligning så veier Namatj 3GT det samme som Staika men har mye mer innvendig plass og volum. Når det er skrevet, Nallo fungerer på vinter det også, men med litt dårligere lufting vinterstid.

Staika er et bra telt både vinter og sommer (god gjennomlufting med 2 innganger), men har f.eks små fortelt (dersom dette teller noe) sammenlignet med GT versjonen av Nallo.

Har Staika, og Nammatj telt selv. Har hatt Nallo 4GT innom, og det kan bli aktuelt igjen etterhvert som "familietelt" på turer med kidsa. Da som barmarkstelt siden jeg har mer egna vintertelt. 

Nallo 2 jeg vurderer, trodde jeg hadde skrevet det ;) Har tunneltelt fra før, men ingen kuppel telt, så ble litt frista av Staika og ikke minst fargen (om det er lov å si det  .. ) Ser det er en del prisforskjell på Staika og Nallo, men skal legge inn en stor bestilling hos Fjellsport, så tenkte bestille der og de har ikke Nammatj inne som jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sammenligne Nallo og Staika blir det vel mer naturlig å sammenligne Nallo og Allak, som begge er i red label serien?

Allak 3 er større og lettere enn Staika, Allak 2 er enda lettere, men littegrann mindre enn Staika.

Etter å ha lagt en del i både kuppetelt og tunelltelt har jeg skiftet mening til hva jeg foretrekker, jeg synes kuppeltelt med sideinngang er helt overlegent om jeg ikke er på vintertur i kraftig vind. Mulig man kan slå opp Staika/Allak også i sterk vind på vinteren siden de har ett litt annerledes oppsett, det har jeg ikke prøvd.

Men til to voksne og ett lite barn trenger man to oppblasbare underlag, og ett skumunderlag til barnet, og da må man opp i 3-manns for å få plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertK skrev (32 minutter siden):

Du vurderer 2-mannstelt selv om dere er 3? Jeg ville sett på Allak 3 og kaitum 3, men de er ikke inne på Fjellsport. 

Nei, tenkte bestille slik at jeg hadde det inne til helgen. Så derfor tenkte jeg mellom disse to. Ellers ville jeg gått for 3-manns telt. Minsten ligger mye godt oppå meg likevel, så tenkte det holdt med 2-mannstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertK skrev (29 minutter siden):

Hvilke telt har du fra før?

 

Jeg har Helsport Fjellheimen 6 og Lofoten 3 fra før i tillegg til Lavvo (Varanger). Ser nå at Staika i hvertfall ikke er spesielt lettere enn Lofoten. 😅

Edit: Ser de har Allak 3 inne. Jeg er klar over at det er bedre plass, men er det slik at Staika Kuppel er et dårligere valg? Vi tenkte bruke exped XP LW og eventuelt et bamseunderlag (selv om minsten ligger tett oppå meg på nattestid). 

 

Endret av Mizzy
Autokorrekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika er i 'Black label'-serien og er svært robust. Allak er lettere og mindre robust, men fortsatt et helårstelt og robust nok til alt av vanlig bruk. Du vil fort merke at det er for liten plass til dere i et tomannstelt. Med to LW-underlag fyller du hele teltet og det er ingen plass igjen når ungen skal ligge på eget underlag. Jeg regner med du har en lofoten 3 pro camp, så du har et kjemegodt telt til ditt behov. Hva er det du ikke liker ved det bortsett fra fargen? Nallo 3 gt er stort sett helt likt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder plass og gulvareal godt. Krabaten vokser og blir mer aktiv (mer plass gir mer komfort når det skjer). 

F.eks. Nallo 2 er et "lite" 2manns telt med 109 cm bredde i fotenden (Ikke optimalt  sammen med 2 stk Exped XP LW som samlet er 120+ cm brede).

Det skiller 200/300g mellom 2 pers og 3 pers modellene for Nallo og Allak.  3-pers vesjonene er egentlig +1/2 voksen person ift 2-pers vesjonen, og de grammene gir mye komfort under bruk.

image.png.af421b14b7e7630a49b9a43f4da478c8.png

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke ha Staika til det bruket, selv om du ikke vet det selv ennå.  Jeg har Staika og det er for trangt for meg med en 7-åring og en 11-åring.  Sistnevnte synes det er helt håpløst trangt. Så det vil nok bli kjipt for to voksne og et voksende barn.  I tillegg trenger du kanskje ikke et så tungt solid 5-sesongers telt til det bruket du planlegger med ungen? 

Mine 10 cent.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertK skrev (1 time siden):

Staika er i 'Black label'-serien og er svært robust. Allak er lettere og mindre robust, men fortsatt et helårstelt og robust nok til alt av vanlig bruk. Du vil fort merke at det er for liten plass til dere i et tomannstelt. Med to LW-underlag fyller du hele teltet og det er ingen plass igjen når ungen skal ligge på eget underlag. Jeg regner med du har en lofoten 3 pro camp, så du har et kjemegodt telt til ditt behov. Hva er det du ikke liker ved det bortsett fra fargen? Nallo 3 gt er stort sett helt likt. 

Det stemmer. Jeg har Lofoten 3. litt vanskelig å skulle finne en unnskyldning nå for å kjøpe telt merker jeg 😇😆 Sånn bortsett fra fargen da. Allak frister litt også. Sparer jo noen kroner der i forhold til Staika og vekt? Snakket med Fjellsport, de skulle ikke få inn flere før nærmere november. Staika fristet da jeg ikke har noen kuppel og folk virker fornøyd med det, men siden de ikke har 3, får jeg droppe den ideen. 

Endret av Mizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (58 minutter siden):

Vurder plass og gulvareal godt. Krabaten vokser og blir mer aktiv (mer plass gir mer komfort når det skjer). 

F.eks. Nallo 2 er et "lite" 2manns telt med 109 cm bredde i fotenden (Ikke optimalt  sammen med 2 stk Exped XP LW som samlet er 120+ cm brede).

Det skiller 200/300g mellom 2 pers og 3 pers modellene for Nallo og Allak.  3-pers vesjonene er egentlig +1/2 voksen person ift 2-pers vesjonen, og de grammene gir mye komfort under bruk.

image.png.af421b14b7e7630a49b9a43f4da478c8.png

Dere har overbevist meg her. Ser ut som det blir Allak 3 nå 😌 
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.