GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Hilleberg Unna (kopier?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter Ä drÞmmer litt om telt. Har egentlig lyst pÄ Hilleberg Unna, men det er fryktelig dyrt. Ser ogsÄ for meg noen endringer som hadde gjort seg pÄ Unna: 

-"Tolags" dÞr, slik at man kan enten ha helt stengt eller hel insektsnetting.

-Tilsvarende dÞr pÄ andre langsiden.

-Utvendige stenger og klips slik som soulo, allak osv.

Finnes det noen gode alternativer (kopier) til Unna?

Kriterier:

-SelvstÄende

-To stenger

-StÞrst mulig Äpning pÄ langside, helst pÄ begge sider.

-Valget mellom dĂžr kun av innsektsnetting eller helt "tett".

-Ingen fortelt

-Toduks

Hilleberg Niak og Rogen har dÞr kun i insektsnetting og er ikke 100% selvstÄende.

Det nÊrmeste jeg har funnet er Black Diamond Highlight. 3p har dÞr pÄ begge sider, men er egentlig litt stort. 2p har kun dÞr pÄ ene siden, og er litt kort. I tillegg er dette 1-duks telt.

Hilleberg Unna er vel egentlig verdens enkleste telt, rart det ikke er mer kopiert...?

Og...er det mulig Ă„ legge til en funksjon her som heter "fjern mellomrom etter avsnitt"..? :-D

black-diamond-hilight-3p-tent-distance-blue-3.jpg

810156_4028_HILIGHT3PTent_OPEN_0.jpg

Skrevet

-Minst mulig fotavtrykk, og dermed er mulig Ă„ sette opp flest mulig plasser.

-Lettest mulig tilkomst til innerteltet, i praksis kunne gÄ ned i teltet nÄr det er oppholdsvÊr

-Best mulig utsikt innenfra.

-Best mulig plass og romfĂžlelse innvendig i forhold til vekt og fotavtrykk.

Unna som akkurat har plass til sko mellom yttertelt og innertelt tenker jeg er perfekt.

Skrevet
sneakyowl skrev (27 minutter siden):

Er det noen spesiell grunn til at du ikke Ăžnsker noe fortelt? Selv ikke et lite et med plass til sekk og sko? :)

Sekk fÄr man inni ett Unna mtp at det er lengre og omtrent like bredt innvendig som ett 2-mans.
Er vel mange av oss her pÄ forumet som har Unna og vi fÄr plass til bÄde stÞvler, brenner og kjeler + mer
i det forteltet Unna ikke har 😊

• Liker 6
Skrevet

Alternativ til... skjÞnner ikke spÞrsmÄlet eller problemstillingen!

Bare Ä spare mer eller gÄ "all in" fÞrst som sist, sÄ slipper man Ä kjÞpe et annet telt fÞrst, som man egentlig ikke liker og ikke vil ha der man gÄr Ä dagdrÞmmer om Unna - verdens beste telt ;)

• Liker 4
Skrevet

Savner dere som har Unna muligheten for Ä ha insektsnett i hele Äpningen pÄ innerteltet? Ser for meg at der er litt bortkastet Ä ha en sÄ stor flott Äpning, og sÄ mÄtte stenge utsikten helt nÄr det er mygg..?

Skrevet
eehgil skrev (28 minutter siden):

Savner dere som har Unna muligheten for Ä ha insektsnett i hele Äpningen pÄ innerteltet? Ser for meg at der er litt bortkastet Ä ha en sÄ stor flott Äpning, og sÄ mÄtte stenge utsikten helt nÄr det er mygg..?

Egentlig ikke. Vil man ha det mer luftig og lettere Ä se ut og vÊre beskyttet mot mygg og insekter, sÄ kan man jo kjÞpe mesh-innerteltet til Unna:
https://hilleberg.com/eng/shelters/mesh-inner-tents/

Jeg har kjÞpt et annet billigere alternativ som skal testes, bÄde for Ä fÄ det mer luftigere om sommeren, samt mindre pakkvolum og lettere sekk:
https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-mosquito-net-1-pers-myggnett-svart/p/1133657_1_style

Evt kan man jo fÄ noen til Ä spesialsy slik at man kan ha myggnett selv om "dÞra" er Äpen..

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (15 minutter siden):

Egentlig ikke. Vil man ha det mer luftig og lettere Ä se ut og vÊre beskyttet mot mygg og insekter, sÄ kan man jo kjÞpe mesh-innerteltet til Unna:
https://hilleberg.com/eng/shelters/mesh-inner-tents/

Jeg har kjÞpt et annet billigere alternativ som skal testes, bÄde for Ä fÄ det mer luftigere om sommeren, samt mindre pakkvolum og lettere sekk:
https://www.xxl.no/sea-to-summit-sts-mosquito-net-1-pers-myggnett-svart/p/1133657_1_style

Evt kan man jo fÄ noen til Ä spesialsy slik at man kan ha myggnett selv om "dÞra" er Äpen..

Tenker du dette som selvstendig eller som innertelt til Unna? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Anund Wigen skrev (3 timer siden):

Tenker du dette som selvstendig eller som innertelt til Unna? 

Mesh-teltet er jo beregnet som innertelt til Unna, men kan ogsÄ brukes selvstendig, men da mÄ man ha stangholdere i tillegg.

Det STS myggnettet har jeg tenkt Ä bruke til begge deler, bÄde inne i Unna, eller pÄ andre turer uten telt der det kan vÊre behov for myggnett, feks under Äpen himmel eller ved bruk av tarp.

Endret av Kristian J. VabĂž
  • Liker 2
Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (3 minutter siden):

Mesh-teltet er jo beregnet som innertelt til Unna, men kan ogsÄ brukes selvstendig, men da mÄ man ha stangholdere i tillegg.

Det STS myggnettet har jeg tenkt Ä bruke til begge deler, bÄde inne i Unna, eller pÄ andre turer uten telt der det kan vÊre behov for myggnett, feks under Äpen himmel eller ved bruk av tarp.

Var det siste jeg tenkte pÄ. :-)

• Liker 1
Skrevet
Kristian J. VabĂž skrev (1 time siden):

Mener Ä huske at stangholdere fÞlger med nÄr man kjÞper mesh innertelt.
Husker du @Sovjetunionen  ?

• Liker 1
Skrevet
tubbs skrev (1 minutt siden):

Husker du @Sovjetunionen  ?

Stemmer det ja. AngÄende deg med myggnett i hele dÞra sÄ kan du fÄ sydd pÄ det pÄ det vanlige innerteltet, hos en av Hilleberg sine skreddere, det er bl.a en i Oslo som gjÞr det. Jeg savnet myggnett i hele dÞra og vurderte det, men endte med p kjÞpe meshtelt. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
Sovjetunionen skrev (1 time siden):

Stemmer det ja. AngÄende deg med myggnett i hele dÞra sÄ kan du fÄ sydd pÄ det pÄ det vanlige innerteltet, hos en av Hilleberg sine skreddere, det er bl.a en i Oslo som gjÞr det. Jeg savnet myggnett i hele dÞra og vurderte det, men endte med p kjÞpe meshtelt. 

Spennende đŸ€” vet du vekten pĂ„ et unna med myggnetting istedenfor det vanlige innerteltet?

• Liker 1
Skrevet
Msadian skrev (Akkurat nÄ):

Spennende đŸ€” vet du vekten pĂ„ et unna med myggnetting istedenfor det vanlige innerteltet?

Meshteltet veier det samme og jeg gÄr ut ifra at et med modifikasjoner vil bli pittelitt tyngre, men neppe mye. Skriv en mail til Hilleberg, de vet det sikkert.

• Liker 1
Skrevet
Sovjetunionen skrev (2 minutter siden):

Meshteltet veier det samme og jeg gÄr ut ifra at et med modifikasjoner vil bli pittelitt tyngre, men neppe mye. Skriv en mail til Hilleberg, de vet det sikkert.

Supert, will do. Takk!

• Liker 1
Skrevet (endret)
tubbs skrev (2 timer siden):

Du har rett der ja. Bare jeg som har sett at de selges lÞst i sett, sÄ tok det for gitt at man mÄtte kjÞpe dette i tillegg.

Var inne Ä dobbeltsjekket pÄ Unna mesh-teltet nÄ.
"Includes the pole holder kit to pitch the inner tent or mesh inner on its own."

Og ang vekt pÄ Mesh-teltet til Unna:
"Weight: 700 g
Note: the mesh inner tents weigh about the same as the corresponding standard inner tents, so there is not a significant weight savings."

Endret av Kristian J. VabĂž
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange tilbakemeldinger.

Klar over at det er mulig Ä kjÞpe eget innertelt i netting til Unna, men det vil gjÞre teltet enda dyrere. Ser ogsÄ for meg at det kan bli vel kaldt pÄ vÄr/hÞst?

Vurderer Black Diamond Hilight nesten seriÞst. Hvor stor ulempe er det med enduks til bruk pÄ vÄr/sommer/hÞst?

Hilight 2p, 208x127cm, 1790g, 4300kr pÄ Outnorth nÄ med 1000kr rabattkode. Har ogsÄ i fjor vÊrt nede i 3500kr ref prisjakt.

Hilight 3p, 218x152cm, 2165g, 4500kr pÄ Outnorth nÄ med 1000kr rabattkode. Har ogsÄ i fjor vÊrt nede i 4000kr ref prisjakt.

https://www.blackdiamondequipment.com/en_NO/product/hilight-2p-tent/

https://www.blackdiamondequipment.com/en_NO/product/hilight-3p-tent/

NorrĂžnna lanserer vel snart telt? Blir spennende Ă„ se hva de kommer med.

Skrevet
eehgil skrev (13 timer siden):

Ja.

• Liker 1
Skrevet

Igjen takk for svar. Kort, konsist og verdifullt fra Marius Engelsen, fantastisk underholdende og velskrevet (og like verdifullt) fra Msadian! :-D

• Takk 1
Skrevet

Liten avsporing:

Mesh-innterteltene til Hilleberg er sannsynligvis en del bedre ventilert enn de som kommer med teltet som standard. SÄ hva er egentlig de store fordelene med standard-innerteltet? Det er ikke den delen av teltene som holder elementene ute, det gjÞr vel utterduken som atpÄtil sitter helt nede pÄ bakken helt fint?

Jeg leser mye kondens-klager rundtomkring for flere av teltene fra Hilleberg. Med mesh-innertelt mÄ jo dette vÊre et mye mindre problem/kondensen klarer Ä dra seg ut til ytterduken lettere.

Skrevet
sneakyowl skrev (3 timer siden):

Liten avsporing:

Mesh-innterteltene til Hilleberg er sannsynligvis en del bedre ventilert enn de som kommer med teltet som standard. SÄ hva er egentlig de store fordelene med standard-innerteltet? Det er ikke den delen av teltene som holder elementene ute, det gjÞr vel utterduken som atpÄtil sitter helt nede pÄ bakken helt fint?

Jeg leser mye kondens-klager rundtomkring for flere av teltene fra Hilleberg. Med mesh-innertelt mÄ jo dette vÊre et mye mindre problem/kondensen klarer Ä dra seg ut til ytterduken lettere.

Opplever minimalt med kondens i unna med standard tett innertelt. Jeg har brukt teltet i lange turer i regnvĂŠr og ruskevĂŠr.

Blir lunere og varmere med tett innertelt

• Liker 3
  • Takk 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Blir lunere og varmere med tett innertelt

StÞttes. Har samme opplevelse og solgte mitt innertelt i mesh. Sammenlignet med Enan vil jeg pÄstÄ at jeg ikke har kondensutfordringer i Unna.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.