GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Svette og vask av Gore-Tex skalljakke


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

KjÞpte min fÞrste "skikkelige" skslljakke nylig Arctyrex Beta SL, sitter perfekt, bra score pÄ en test, sksl visstnok passe mitt bruk, ok pris. 

HÞrte i butikken at om jeg svetter veldig mye, mÄ den vaskes sÄ gort som mulig. Stemmer det? Ikke tenkt noe pÄ det fÞr, og kun brukt skall i regn. 

Og hvor mye er mye?

Gikk pÄ trugetur i dag, brynje og en halvtykkullhoody under, Äpna lufting under armene ved start. Var vel nesten 10 blÄ i dag. FÞlte meg meget komfortabel og ikke for varm, (en av de mest komfortable trugeturer, bekledningsmessig jeg har hatt)

 Men naturlig nok blir det jo litt fukt pÄ innsiden av jakka. GÄr vel ikke an Ä ikke avgi noe kroppsvarme uten at det blir litt fukt i skalljakka, eller? 

Sikkert knotete formulert, men skjÞnner sikkert hva jeg lurer pÄ. 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

HÞrte i butikken at om jeg svetter veldig mye, mÄ den vaskes sÄ gort som mulig. Stemmer det?

Det heter seg at saltet fra svetten vil tette porene i membranen og fĂžre til at den ‘puster’ dĂ„rligere. Det stemmer sikkert.

Jeg mĂ„ innrĂžmme at min skalljakke med GTX bare er maskinvasket og re-impregnert omtrent 3 ganger pĂ„ de snart 5 Ă„rene jeg har hatt den. Det er kanskje lite? 😊

Normalt holder det Ä spyle den med lunkent vann i dusjen en gang i blant hvis det skulle bli for ille med tanke pÄ lukt og eventuelt saltinnhold.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ville ikke ha vasket jakken fÞr fabrikkimpregneringen (DWR) er blitt borte. Denne er sÄ overlegen det du selv mÄtte klare Ä reimpregnere at jeg mener det er uklokt Ä vaske den bort. Jeg har aldri klart Ä reaktivere denne igjen selv om jeg har prÞvd Ä tromle i tÞrketrommel. 

Forresten sÄ skriver Randulf Valle om pusteegenskapene til ulike membraner, og hvilke betingelser som mÄ vÊre tilstede for at de skal kunne puste. I praksis er det glidelÄsen under armene som er det viktigste for Ä fÄ ut fukten, fordi membranen egentlig ikke puster sÄ godt som produsentene hevder. Om du teoretisk sett mister noe pusteevne ved Ä la vÊr Ä vaske er det ikke sikkert det i praksis har sÄ stor betydning 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

KjÞpte min fÞrste "skikkelige" skslljakke nylig Arctyrex Beta SL, sitter perfekt, bra score pÄ en test, sksl visstnok passe mitt bruk, ok pris. 

HÞrte i butikken at om jeg svetter veldig mye, mÄ den vaskes sÄ gort som mulig. Stemmer det? Ikke tenkt noe pÄ det fÞr, og kun brukt skall i regn. 

Og hvor mye er mye?

Gikk pÄ trugetur i dag, brynje og en halvtykkullhoody under, Äpna lufting under armene ved start. Var vel nesten 10 blÄ i dag. FÞlte meg meget komfortabel og ikke for varm, (en av de mest komfortable trugeturer, bekledningsmessig jeg har hatt)

 Men naturlig nok blir det jo litt fukt pÄ innsiden av jakka. GÄr vel ikke an Ä ikke avgi noe kroppsvarme uten at det blir litt fukt i skalljakka, eller? 

Sikkert knotete formulert, men skjÞnner sikkert hva jeg lurer pÄ. 

Ta der med knusende ro :)

Heng den opp i dusjen og skyll den etter du har vert ute pÄ turer hvor den er blitt veldig skitten, hvis du vil.
 

NĂ„r den begynner Ă„ lukte eller er skitten, vask med tech wash i vaskemaskinen, (eller vanlig vaskemiddel, men IKKE milo), og la den tĂžrke pĂ„ kleshenger. NĂ„r den har dryppet fra seg dusjer du lett over med nikwax spray inpregnering, sĂ„ lar du den tĂžrke ferdig 👍

Bruk laveste fart pÄ sentrifugen i maskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Ta der med knusende ro :)

Heng den opp i dusjen og skyll den etter du har vert ute pÄ turer hvor den er blitt veldig skitten, hvis du vil.
 

NĂ„r den begynner Ă„ lukte eller er skitten, vask med tech wash i vaskemaskinen, (eller vanlig vaskemiddel, men IKKE milo), og la den tĂžrke pĂ„ kleshenger. NĂ„r den har dryppet fra seg dusjer du lett over med nikwax spray inpregnering, sĂ„ lar du den tĂžrke ferdig 👍

Bruk laveste fart pÄ sentrifugen i maskinen.

Vask og spray du nevner har jeg praktisert i flere Är pÄ bukse og jakke.. men de har da kun blitt brukt i regnvÊr og blitt vÄt uansett.. kanskje dÄrlig jakke. 

Har da bare brukt sprayen.. og latt den lufttĂžrke. Men burde kanskje tromle den tĂžrr?

Skyller jo alltid turklÊr etter bruk.. vasker ved behov. Tenke da mer pÄ Ä ikke fÞkke opp en ny jakke, men en annen post lenger opp var god hjelp. 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

DenGladeVandrer skrev (47 minutter siden):

Vask og spray du nevner har jeg praktisert i flere Är pÄ bukse og jakke.. men de har da kun blitt brukt i regnvÊr og blitt vÄt uansett.. kanskje dÄrlig jakke. 

Har da bare brukt sprayen.. og latt den lufttĂžrke. Men burde kanskje tromle den tĂžrr?

Skyller jo alltid turklÊr etter bruk.. vasker ved behov. Tenke da mer pÄ Ä ikke fÞkke opp en ny jakke, men en annen post lenger opp var god hjelp. 

 

Jeg forstÄr «bekymringen» din, det er dyre saker disse goretex jakkene.

Bruker du nikwax trenger du ikke Ä tromle jakken, og det er flurokarbonfri inoregnering. Jeg tror tromlingen sliter unÞdvendig pÄ jakken, sÄ jeg er sluttet med det. Jeg tromlet fÞr nÄr annen type impregnering krevde det.

Jeg vasker de nÄ akkurat som andre typer ytterklÊr: nÄr det er behov for det :)

Bruk Tech vash eller vanlig vaskemiddel, ikke milo! Som sagt. Milo kan Ăždelegge membranet i fĂžlge norrĂžna.

 

Men impregnering har uansett begrenset effekt. Ytterstoffet blir vÄtt allikevel, men membranet er tett sllikevel :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Oksen skrev (9 timer siden):

Ville ikke ha vasket jakken fÞr fabrikkimpregneringen (DWR) er blitt borte. Denne er sÄ overlegen det du selv mÄtte klare Ä reimpregnere at jeg mener det er uklokt Ä vaske den bort. Jeg har aldri klart Ä reaktivere denne igjen selv om jeg har prÞvd Ä tromle i tÞrketrommel. 


Dette er min erfaring ogsÄ. Men fÞr eller siden forsvinner fabrikkimpregneringen, og det spiller vel strengt tatt ikke sÄ stor rolle synes jeg.

Men jeg kan legge til at ved bruk at jeg erfarer at Tech Wash sliter mindre pÄ impregneringen enn vanlig vaskemiddel, sÄ man fÄr kanskje ett par vaske mer ut av fabrikkimpregneringen om man bruker Tech Wash, hvis man er heldig :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

DenGladeVandrer skrev (12 timer siden):

Gikk pÄ trugetur i dag, brynje og en halvtykkullhoody under, Äpna lufting under armene ved start. Var vel nesten 10 blÄ i dag. FÞlte meg meget komfortabel og ikke for varm, (en av de mest komfortable trugeturer, bekledningsmessig jeg har hatt)

Samme erfaring som jeg har. Jeg er pÄ tur hver eneste dag og min Arcteryx A SV er en trygg turvenn. 

Mange gode rÄd her. Vil bare tilfÞye at min erfaring er Ä unngÄ mellomlag nÄr man er i aktivitet, selv med 10 blÄ. Heller ta av mellomlag nÄr man er i hÞy aktivitet, og ta pÄ mellomlag ved pauser eller dun over det hele. Om jeg gÄr tur "god og varm" fryser det pÄ innsiden av gore-tex med temperaturer under minus 10. Dette skjer mer sjelden nÄr jeg har jakka rett pÄ ulltrÞya. Innbiller meg at varm fuktig luft lettere luftes bort da. NÄ skal det sies at jeg er veldig varm generellt sett, sÄ det kan jo vÊre individuelt..

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg forstÄr «bekymringen» din, det er dyre saker disse goretex jakkene.

Bruker du nikwax trenger du ikke Ä tromle jakken, og det er flurokarbonfri inoregnering. Jeg tror tromlingen sliter unÞdvendig pÄ jakken, sÄ jeg er sluttet med det. Jeg tromlet fÞr nÄr annen type impregnering krevde det.

Jeg vasker de nÄ akkurat som andre typer ytterklÊr: nÄr det er behov for det :)

Bruk Tech vash eller vanlig vaskemiddel, ikke milo! Som sagt. Milo kan Ăždelegge membranet i fĂžlge norrĂžna.

 

Men impregnering har uansett begrenset effekt. Ytterstoffet blir vÄtt allikevel, men membranet er tett sllikevel :) 

Er nok ikke umulig at forskjellig impregnering krever forskjellig framgangsmÄter. Men i de fleste plaggene jeg har av gore-tex stÄr det at jakke/bukse skal tromles pÄ normal varme i ca 20 min etter at jakken er drypptÞrr for Ä reaktivere gore-tex? 

TÞy mykner og milo er ikke en god kombo pÄ membran plagg, ikke fjellreven sitt g-1000 materiale heller :-) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 hours ago, SnorreL said:


«Salt water does not contaminate, clog the pores, decrease the breathability, alter or harm GORE-TEX fabric

https://www.gore-tex.co.uk/blog/effects-salt-gore-tex

Nei, ikke rent saltvann. Men svette kan gjþre det. Arcteryx sier: "Dirt buildup and body oils from sweat can compromise the membrane and overall effectiveness of the textile’s Durable Water Repellent (DWR) treatment."

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Men i de fleste plaggene jeg har av gore-tex stÄr det at jakke/bukse skal tromles pÄ normal varme i ca 20 min etter at jakken er drypptÞrr for Ä reaktivere gore-tex? 

Ja, de produsentene av Goretex-plagg som oppgir vaskeanvisning sier akkurat det. Enten tromling pÄ lav varme (jeg bruker dun-knappen), eller gÄ over med et strykejern. Det er varmen som reaktiverer DWR-behandlingen i ytterstoffet.

Og Goretex-plagg har godt av Ä bli vasket. Arcteryx er klar pÄ det:
"It depends on how often and how hard you use your gear. As a rule of thumb:
Heavy use (e.g. running, ski-touring) – wash every 10 to 12 days of use
Light use (e.g. dog walking, urban use) – wash every 20 to 30 days of use. Use your best judgment. If your garment looks dirty or is no longer beading water, it’s time to give it a wash."

Endret av BjĂžrn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

i de fleste plaggene jeg har av gore-tex stÄr det at jakke/bukse skal tromles pÄ normal varme i ca 20 min etter at jakken er drypptÞrr for Ä reaktivere gore-tex? 

Man tĂžrketromler for Ă„ reaktivere DWR* ikke Gore-Tex.

*(DWR= Durable Water Repellency = impregnering). 

Mange impregneringer med fluorcarboner trenger varmeaktivering ved hjelp av strykejern eller tĂžrketrommel, for Ă„ fungere.

Nikwax er fluorcarbonfri, og trenger ikke tÞrketrommel. Mye enklere Ä bare spraye pÄ vÄt jakke og la den tÞrke ferdig, sÄ sparer man plagget for slitasje, (samt strÞmforbruk). NÄ er fluorcarboner blitt (eller i ferd med Ä bli), forbudt i impregnering av klÊr (ihvertfall for forbrukere).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutes ago, DenGladeVandrer said:

Og jeg er like langt.🙄.

Konklusjon, vaske etter rÄd fra Arxteryx, og impregnere som det stÄr pÄ NikWax? 

KjÊre vene da. Det mÄ du nesten finne ut av selv, ingen her vet mer enn produsentene av plagget hvordan det skal vedlikeholdes. Hvis det er Arcteryx-jakke gjÞr du som Arcteryx sier. Tromling (eller strykejern) reaktiverer den fabrikktilsatte impregneringen (DWR), det er det viktige.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minute ago, BjĂžrn J said:

KjÊre vene da. Det mÄ du nesten finne ut av selv, ingen her vet mer enn produsentene av plagget hvordan det skal vedlikeholdes. Hvis det er Arcteryx-jakke gjÞr du som Arcteryx sier. Tromling (eller strykejern) reaktiverer den fabrikktilsatte impregneringen (DWR), det er det viktige.

Etter mye og rÞft bruk vil fabrikkimpregneringen slites og svekkes. Da bÞr du reimpregnere. Min metode er Ä vaske i maskin med spesialvaskemiddel. DrypptÞrke, sÄ i trommel pÄ lav varme. Heng opp jakken. NÄr den er helt tÞrr sprayer jeg den med impregnering. Hvis instruksjonen pÄ impregneringen sier at den skal varmes etterpÄ, kjÞrer jeg den i trommelen en gang til. Det er ikke sÄ vanskelig :-)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

jeg stusser ogsÄ hvordan Nikwax kan si at en flaske pÄ 500 ml holder til 2-3 plagg. 

Gudene vet hvor mange runder jeg hadde pÄ den gamle jakka med den siste Ära. 

Mulig jeg gjÞr det vanskeligere, men nÄr noe som i teorien burde vÊre svart/hvitt, og ha en fasit, sÄ er det jo Þrten ulike meninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 minutt siden):

jeg stusser ogsÄ hvordan Nikwax kan si at en flaske pÄ 500 ml holder til 2-3 plagg. 

Gudene vet hvor mange runder jeg hadde pÄ den gamle jakka med den siste Ära. 

Mulig jeg gjÞr det vanskeligere, men nÄr noe som i teorien burde vÊre svart/hvitt, og ha en fasit, sÄ er det jo Þrten ulike meninger. 

Det er helt innafor Ä vÊre usikker nÄr det kommer til akkurat dette. Jeg brukte jaggu meg noen timer pÄ YouTube og google fÞr jeg fant svaret som funket pÄ mine plagg. Er du i det minste tvil, sÞk svar og still spÞrsmÄl. Det er helt riktig. Personlig fÞlger jeg slavisk vaskelappen inni jakka/buksa. Jeg har en lapp med vaske anvisning fra Gore-Tex som er i strid med merkelappen inni ene jakken jeg har. Da velger jeg Ä fÞlge jakkens anvisning. Da det kan vÊre flere lag med materiale som krever mer skÄnsom behandling (3 lags Goretex motorsykkeldress) 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

DenGladeVandrer skrev (48 minutter siden):

Og jeg er like langt.🙄.

Konklusjon, vaske etter rÄd fra Arxteryx, og impregnere som det stÄr pÄ NikWax? 

RengjĂžr som produsenten av plagget sier, impregner som produsenten av impregneringen sier. Mener jeg.


Det tilsier vask + tÞrketrommel sÄ lenge fabrikkimpregneringen er god og dette stÄr i plagget. 
 

Etter fabrikkimpregneringen er blirr dÄrliger er det vask, drypptÞrk litt, spray pÄ, la tÞrke ferdig.

Skallplagg reimpregneres best med spray pÄ utsiden av plagget, siden de puster best om innsiden av plagget ikke er vannavstÞtende.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

23 minutes ago, Marius Engelsen said:

Skallplagg reimpregneres best med spray pÄ utsiden av plagget, siden de puster best om innsiden av plagget ikke er vannavstÞtende.

Det er riktig og viktig. Derfor frarÄder stort sett alle produsenter at man bruker sÄkalt wash-in impregnering pÄ membranplagg. AltsÄ at man tilsetter impregnering i vaskemaskinen. Det kan brukes pÄ f.eks. bomullsplagg, men ikke pÄ goretex.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.