FU Skrevet 10. november 2006 Skrevet 10. november 2006 Nokon meiner det bør bli lettare å få lov til å køyre i utmark med skuter og ATV, ei litt kontroversiell haldning her inne vil eg tru. Sjølv er eg skeptisk! http://www.nationen.no/nyheter/article2400692.ece Siter
asghegg Skrevet 10. november 2006 Skrevet 10. november 2006 Nei, det synes æ ikke. Scooterkjøring foregår jo i merkete løyper og det bør det fortsette med. ATV burde helt klart vært forbudt å kjøre med i utmark, selvfølgelig lov å kjøre på barmarksløyper. Har sett mye stygge spor i naturen etter ATV, og når forsvinner sporene, tja kanskje aldri. Siter
Sjogholsglupen Skrevet 11. november 2006 Skrevet 11. november 2006 Greit nok å gjøre løyveordningen mindre byråkratisk, og fortrinnsvis også mer rettferdig (mer regelbasert i praksis). Men det er overhodet ikke rom for å gi noe slækk som kan føre til kommersiell transport av "friluftsfolk" som ikke klarer å gå selv, så som jegere som synes sekken er for tung. Varetransport til hytter synes jeg også er noe svineri, men det kan jo aksepteres i tette hytteområder som jo er "ødelagt" likevel. Siter
HVA Skrevet 11. november 2006 Skrevet 11. november 2006 Hvis vi legger ihop lovlig og ulovlig skuterkjøring er det vel strengt tatt nok. APT AFT el ATV (wathever) NIKS OG ATTER NIKS Siter
Lars Skrevet 11. november 2006 Skrevet 11. november 2006 Ser at næringsinteresser er sterkt representert i det nye utvalget. I mine øyne er det ingen tvil om hva som kommer til å selge på sikt: STILLHET! Hvis vi klarer å holde hodet kaldt 10-15 år, så vil vi ha en kjempemulighet til å få vekst i turistnæringen om en knappe generasjon. STILLHETEN ligger for døden, og jeg tror den er DYPT savnet. Her er det utrolig viktig å heve debatten over JA/NEI/PENGER, men prøve å tenke strategisk og fremtidsrettet. Siter
Yngve Skrevet 11. november 2006 Skrevet 11. november 2006 Mener Lars peker på noe viktig,nåtidig og fremtidig salgbar stillhet,det er nemlig mangelvare. Siter
FU Skrevet 11. november 2006 Forfatter Skrevet 11. november 2006 Er samd med Lars, stillheit er ein viktig ressurs, også i reiselivssamanhang. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 11. november 2006 Skrevet 11. november 2006 Skal dere selge og markedsføre stillhet? Romantiske og godtroende.................... Stillhet er vell og bra, er mest bare å gå og oppsøke den da Men i turistsammenheng så funker det nok dårlig. Blir som å selge ingenting det Siter
Svein Skrevet 12. november 2006 Skrevet 12. november 2006 Skal turistnæringen selge stillhet, blir det i alle fall ikke stille lenge... Så lenge en må tenke økonomi, må en ha mest mulig inntekt pr investert krone. Ikke vanskelig å skjønne hva det vil bety for steder som hadde stillhet... Som SRX sier, man må selv oppsøke stillheten, på egenhånd. Siter
panda Skrevet 12. november 2006 Skrevet 12. november 2006 Er det forbudt med motorisert transport i utmark da ? Ikke veldig mye som tyder på det nei.... Siter
Lars Skrevet 12. november 2006 Skrevet 12. november 2006 Stillhet er vell og bra, er mest bare å gå og oppsøke den da Men i turistsammenheng så funker det nok dårlig.Blir som å selge ingenting det Hvis du leser TØIs rapport, så er det allerede en veldig stor andel turister som gir "Muligheten til å oppleve stillhet" høy score. Synes du kommer med påstander helt uten å belegge dem. Hvis du ser på stillhet som "ingenting" - så har du helt klart MASSEVIS av verdier igjen å oppleve i friluftslivet! Ønsker deg lykke til! Siter
GuttPåTur Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Jeg tror ikke svaret er å gi tillatelse til mere utmarkskjøring. For dem som ikke klarer å forflytte seg over lange avstander finnes det likevel mange muligheter. Det er vel snarere et spørsmål om å klare å orinentere seg i alle mulighetene i den flotte naturen som Norge har å by på. Litt Googling så er det utrolig hvilke tips en kan finne Istedet for å bruke millioner på å bygge ut veier/stier i uberørt natur så burde det heller bygges opp internett sider som beskriver tur-tips for alle nivå. Det er viktig at alle får muligheter som passer til hans nivå. Foreldre med små barn kan ikke gå 3 dagsmarsjer. Folk med kne-skade kan heller ikke det osv. Men selvsagt finnes det muligheter for dem også. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Hvis du leser TØIs rapport, så er det allerede en veldig stor andel turister som gir "Muligheten til å oppleve stillhet" høy score. Synes du kommer med påstander helt uten å belegge dem.Hvordan skal du selge denne stillheten din da? Kjøre turistende til enden av veien, ta betaling og sende dem avgårde i hver sin retning Hvis du ser på stillhet som "ingenting" - så har du helt klart MASSEVIS av verdier igjen å oppleve i friluftslivet!Diskuterer ikke med deg hva jeg har opplevd og hva jeg evt. ikke har opplevd. Uansett så nyter jeg friluftslivet både motorisert og umotorisert, og stillheten er der for meg hvis jeg trenger den, og oppsøker den. Ønsker deg lykke tilTakk det samme Siter
Svein Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Hvis du leser TØIs rapport, så er det allerede en veldig stor andel turister som gir "Muligheten til å oppleve stillhet" høy score. Hadde vært interessant å vite hva den enkelte turist legger i "muligheten til å oppleve stillhet". Her tror jeg f.eks du selv har fullstendig andre preferanser enn den gjengse "kafe-berte". Jeg tror nok jeg ikke tar mye feil når jeg sier at de aller fleste som går over Besseggen mener de har hatt en kjempeflott naturopplevelse, og setter den synonymt med "en opplevelse av stillhet". Siter
harhauga Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Hurra, slipp alle gærninger ut i skogen med snøscootere og firehjulinger av alle slag. Opphev gjerne allemannsretten i samme slengen, slik at grunneierne kan stenge skogen, opprette camp'er med inngangspenger, der vi får en inngjerda krok til teltet, med ferdig oppsatt bål, dynket med parafin, bare å sette fyrstikka borti! Det blir kos, tenker jeg. Jeg kan love en ting,..........moderert Siter
Lars Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Det er veldig vanskelig å være i dialog om dette temaet - det blir som Einar Stenstrøm. Svart/hvitt og volumdemokrati... Et nyttig utgangspunkt må vel være at folk kan få bedrive sitt friluftsliv, og at de ikke blir fortrengt av andre grupper? Vi er ganske mange som er opptatt av å ha det still i naturen (dessverre er de stille til daglig også - i motsetning til en del andre grupper). Utgangspunktet om at motorisert ferdsel i utmark er forbudt ligger jo der som et premiss fra før, så da er egentlig spørsmålet om vi skal løse opp på dette. I mine øyne vil det føre til økt motorisert ferdsel, og mindre muligheter til å oppleve fred og ro i naturen. Undersøkelser fra Finnmark viser vel også at den ulovlige kjøringen øker i takt med utbygging av løypenettet for scootere, og det er også verdt å ta med seg. Jeg ønsker at folk i stedet for å svare JA/NEI, ser litt mer på hva dette er JA TIL (evnt NEI TIL). Da blir det fort litt mer røddig dialog, og ikke bare sleiving. Siter
Stuttjukken Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Naudsam og avgrensa nyttekøyring etter søknad og utrykning som i dag, men lettare bør det ikkje verta. Anna køyring bør unngåast. Helsing Stuttjukken. Siter
Svein Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Vi er ganske mange som er opptatt av å ha det still i naturen (dessverre er de stille til daglig også - i motsetning til en del andre grupper). Hva er stille? Og hvor mye er "mange"?? Hva hvis flertallet ikke lar seg affisere av scootere?? Jeg bare spør siden jeg selv er kravstor i forhold til stillhet, samtidig som det ikke påvirker meg at en scooter passerer. Jeg syns det er litt for enkelt å si at det er mange som er opptatt av å ha det stille i naturen. Mange er ikke opptatt av naturen i det hele tatt. Svært mange bruker naturen "med motor", f.eks båt. Og svært mange bryr seg ikke om en scooter eller to, de liker gjerne å være mange sammen når de bruker naturen (sosialt, betyr støy), det er andre faktorer som er viktigere enn stillhet. Hvor mange er "vi er ganske mange"?? Kanskje det ikke er så mange?? Gruppen er kanskje marginal?? Siter
Lars Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Hvor mange er "vi er ganske mange"?? Kanskje det ikke er så mange?? Gruppen er kanskje marginal?? I rapporten "Den Norske turkulturen" av Vaagbø som ble laget på oppdrag av FRIFO, svarer 87% (det svaralternativet som får høyest score) at de går på tur "for å oppleve naturens stillhet og fred". At du finner fred selv om det feier scootere forbi er jo fint for deg, men tror kanskje at det er du som representerer en marginal gruppe her. Rapporten ligger i fulltekst på: http://www.frifo.no/default.asp?WCI=file&WCE=669 Tabellen jeg henviser til står på s. 7. I samme slengen kan jeg jo også få sitere fra St.meld 39 (s.103 - første spalte). Denne stortingsmeldingen blir også kalt "Friluftslivsmeldinga", og der står det: ".... ro og fred er dei kvalitetane ved friluftslivet som utøvarane legg mest vekt på. I ei fersk undersøking frå Norsk Gallup kjem det fram at berre 4% av dei spurde er "heild samde" og 10% "ganke samde" i at det bør bli lettare å få løyve til å bruke motorkøyretøy i norsk utmark. 55% er "heilt usamde" i ein slim påstand." Sitatet er hentet fra kap 9.4.2.1 "Bruk av motorkøyretøy". Hvis en legger til de som er "ganske samde", så ser jeg for meg at det du omtaler som marginale grupper kanskje er stikk motsatt av det du ville tro. Eller hvilke undersøkelser støtter du deg på? Jeg er veldig åpen for å få referanser! Jeg tror det er viktig her at man ikke bare slutter fra en til mange sånn helt uten videre... Saken er altfor viktig for det! Siter
Svein Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 I rapporten "Den Norske turkulturen" av Vaagbø som ble laget på oppdrag av FRIFO, svarer 87% (det svaralternativet som får høyest score) at de går på tur "for å oppleve naturens stillhet og fred". At du finner fred selv om det feier scootere forbi er jo fint for deg, men tror kanskje at det er du som representerer en marginal gruppe her. Spørreundersøkelser kan utformes akkurat slik en vil, alt etter hvordan man ønsker resultatet. F.eks ville mine svar blitt representert i alle kategorier utenom jakt og samle ved. Like fullt lar jeg meg ikke affisere av en scooter, på en 8 timers skitur blir jeg i tilfelle forstyrret noen skarve minutter. Det betyr ingenting. Og det mener jeg bestemt at ikke er noen uvanlig måte å "reagere" på. På våren durer motorsagene, so what? De lager mer lyd enn scootere, hvor skal de kategoriseres?? Spørsmålet som står åpent er: Hva er stillhet?? Hva hvis vinden uler rundt ørene på en så en ikke hører en dritt?? Er det stillhet? Ja, for noen men ikke for andre. Hva med alle de som valfarter til de kjente turmålene og stimer seg sammen med store tendenser til kødannelse?? Og hvor mange drar viddelangs mutters alene for å få den "ekte" stillheten?? Er ikke begge deler å "oppleve naturens stillhet og fred" ??? Hvis du tar spørreundersøkelsens mest valgte alternativ, og gikk mer i detalj på hvordan folk oppfatter "stillhet og fred", ville du fått store sprik i svarene. F.eks kan jeg nesten ikke tenke meg noe mer avslappende enn å høre 6 hestern putre, mens dorgen henger på slep. Motorlyd, ja. Lukter bensin, jepp. Avslappende, aaahh ja. Naturopplevelse, så klart. Sosialt, hvis 2 eller flere. Bort fra mas og stress, det kan du banne på. Jeg syns synd på de som ikke klarer å ha en slik naturopplevelse pga motoren. For den er vel ikke bare et problem på land?? Igjen, hva er stillhet for den gjengse nordmann/-kvinne?? Siter
Lars Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Det er ikke bare du som har prøvd å problematisere/finne ut av akkurat det. I NOU 2001:15 står det blant annet: Vet ikke om det gir det en liten pekepinn på hvor det offentlige (og forsåvidt flertallet på tinget) befinner seg. Jeg kan eventuelt prøve å finne mer stoff til deg. Ligger en del om stillhet på www.naturliv.no. Siter
Lars Skrevet 14. november 2006 Skrevet 14. november 2006 Nå fant jeg frem til TØI-rapporten igjen: TØI rapport 687/2003 Forfatter: Jens Kr. Steen Jacobsen Oslo 2003, 27 sider Sammendrag: Utenlandske turisters opplevelser av stillhet og støy i norske vinterlandskaper Opplevelse av stillhet er viktig for det store flertallet av de utenlandske vinterferiegjestene i Norge. Nærmere en av tre utenlandske bilturister syntes stillhet er svært viktig, mens ytterligere en tredel av de besøkende i vintersesongen 2002 syntes dette er ganske viktig. Bare et lite mindretall på mellom 13 og 18 prosent la overhode ikke vekt på stillhet i forbindelse med norgesferien denne vinteren. De som var opptatt av vakkert landskap ved valg av reisemål var mer enn andre interessert i å oppleve stillhet i norske vinterlandskaper. Videre er vintergjester som betoner langrenn og turskiløping svært opptatt av stillhet, hele 88 prosent av dem som la vekt på skiturer syntes stillhet var viktig, mot 69 prosent av de øvrige ferierende. De som vektla stillhet hadde flere overnattinger i Norge enn de øvrige gjestene i vintersesongen 2002. TØIs gjesteundersøkelse viser videre at besøkende som hadde vært på vinterferie i Norge tidligere la størst vekt på stillhet. Flere kvinner enn menn var opptatt av stillhet i vinterferien. Et klart flertall på 69 prosent av de utenlandske bilturistene vinteren 2002 syntes at støy fra motorisert ferdsel i naturmiljøer er forstyrrende, 14 prosent hadde ingen klar oppfatning av motorstøy, mens sju prosent svarte at de ikke lar seg forstyrre av motorferdsel i naturområder. Allment sett er det liten aksept for motorstøy i naturområder blant de utenlandske vinterferiegjestene. Trolig hadde bare et mindretall av de utenlandske vinterturistene opplevd mye snøscootertrafikk der de ferierte. Bare en svært liten andel på rundt to prosent av de utenlandske bilturistene hadde kjørt snøscooter under oppholdet i Norge vinteren 2003. Derimot var det et flertall på rundt 60 prosent av feriegjestene som kunne tenke seg å forsøke snøscooter ved en eventuell senere vinterreise til Norge. Snøscooterinteressen var størst blant dem som var opptatt av nedoverski: rundt 69 prosent av dem kunne være interessert i å kjøre snøscooter ved en senere reise til Norge, mot 44 prosent av dem som hadde brukt mye tid til turskiløping/langrenn. Generelt var snøscooterinteressen minst blant dem som var opptatt av turski og betraktet seg som gode skiløpere, og det er i forhold til denne typen ferierende at snøscooterferdsel i størst grad er på kollisjonskurs. Blant de fleste utenlandske feriegjestene som denne undersøkelsen omfatter kan det se ut til at snøscooterkjøring ikke generelt forbindes med støy i naturområder. Blant dem som var opptatt av stillhet ved valg av reisemål var det bare noen færre som ikke var interessert i å kjøre snøscooter enn hva man fant blant de øvrige vinterferiegjestene. Det kan se ut til at snøscooterkjøring bare delvis blir assosiert med ferdsel i naturområder, altså at mange ser for seg at snøscooterkjøring er noe man foretar i et avgrenset område og at dette dermed bare har innflytelse på en mindre del av de besøkendes naturopplevelser. Rapporten kan kjøpes fra: Transportøkonomisk institutt, Postboks 6110 Etterstad, 0602 Oslo Telefon: 22 57 38 00 Telefaks: 22 57 02 90 Det er jo egentlig ganske spennende lesning, og gir uttrykk for noe som fort kan tolkes som "Ja takk - begge deler" Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.