Gå til innhold
  • Bli medlem

Podcasts om jakt, fiske, friluftsliv


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Annonse
Nordhauk skrev (På 22.8.2020 den 19.36):

Anbefalinger med link: 

FEFO´s Lávvu . En podd for deg som høster av naturen. 

STATSKOG´s Jeger & Fiskepodden.

Podcasten Uteliv av RANDULF VALLE. 

Og sist men ikke minst: Jegerpodden. En podcast av og for jegere. Laget av to trivelige trøndere. 

Gull tråd. Visste ikkje om hverken FEFO eller Villmarksliv sin! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Selv har "abonnerer" jeg på:

De norske.

Turpodden (med Naturveilederen (instagram))

Jakt- og fiskepodden (njff og statskog)

Utestemmer (DNT)

Naturligvis (Nina)

Uteliv (Randulf Valle)

Tur & Tøys (Gamme/Ebbesen)

Villmarksliv 

Langt, lengre litt til.

Utenlandske.

America's national parks - mye fin historie

Friluftspodden - Svensk

Trust the trail - Amerikansk

The first 40 miles - Amerikansk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
CarstenT skrev (26 minutter siden):

Friluftsliv er sundt,
Det véd vi alle sammen, men jeg fandt et argument som jeg, og sikkert osse jer, ikke har hørt før. 
Spol 1 time & 25 minutter frem og lyt selv.

friluft .. bogstavlig talt.

Jeg er litt kritisk til sånne postulater som han kommer med. Det er mye farlige ting der ute også, som vil blir syke eller forgitet av selv om de er helt naturlig. Det finnes dog eksperimenter der det å være ute i naturen virker positivt på helsa, jeg skal ikke underslå det. Men her var det tynt med argumetasjon. Det var liksom bare å få inn mest mulig av det som fantes der, for det må jo være sunt alt sammen. Litt på linje med de som mener at steinalderkost er det mennesket er tilpasset og derfor må være det beste for oss - inntil jeg pleier å nevne at de jo ikke ble særlig gamle i steinalderen da.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 timer siden):

Men her var det tynt med argumetasjon. Det var liksom bare å få inn mest mulig av det som fantes der, for det må jo være sunt alt sammen. Litt på linje med de som mener at steinalderkost

Grundlaget i argumentationen er den samme som for sundheden i andre biotoper: økologisk diversitet. Den er under angreb i konventionelle levevaner.
Jeg mistænker 'stenalderen' for at være en dårlig metafor når jeg læser at nu er 'én' kommet hjem fra en løbetur kloden rundt og næste dag nu er 'en anden' 18-årig mø gået i land på Mauritius efter at have krydset Atlanten alene i kajak. Gør vi 'stenalderen' ret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (2 timer siden):

økologisk diversitet

Dette ble ikke noe klarere for meg, snarere tvert i mot. Økologisk diversitet er ingen substitutt eller garanti for helse. Du blir ikke friskere jo flere sykdommer du pådrar deg, selv om biodiversiteten i kroppen din øker. Nei, man må ha noe mye mer konkret å vise til en diverse hypoteser som framføres som postulater.

Her er jo en historie om en fotograf som oppsøkte miljøet der løver drikker vann for å ta bilder av dem. Der var det vist større økologisk biodiversitet enn han hadde øsnket seg, for han pådro seg en antall sykdommer bare ved å sitte i vannet:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1253935/Photographer-captures-amazing-images-lions-watering-hole-submerging-months.html

Kritisk sans kan redde livet ditt. Det er alt for mange heksedoktorer der ute. Ja, ja. Sånn går nu dagan.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Dette ble ikke noe klarere for meg, snarere tvert i mot. Økologisk diversitet er ingen substitutt eller garanti for helse.

I det danske landskab .. dækket som der er af landbrug .. er der brug for det. 

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Nei, man må ha noe mye mer konkret å vise til en diverse hypoteser som framføres som postulater.

Hm, det er nyt, at man kan studere mikrobiomet i detalje. Det er viden fra læger og forskere som giver fundament til en anden måde at betragte og handle på sygdom. Prøv at google "microbiome + "Clostridium difficile" " og få et konkret indtryk. Kender du problemerne med bakteriel resistens-udvikling?
Jeg kan jo ikke be' dig om at træde ind i et nyt medicinsk speciale, men du behøver ikke at være gammel for ikke at have hørt om det i skolen. Et at de åbenbare konklusioner er, at vi er utrolig gode til at slå ihjel .. osse uhyggelig mange af de 'nyttige' bakterier. Der er en positiv korrelation mellem tarm-diversitet og immun-systemets effektivitet. 
Gør du ikke dig selv skyldig i at hypotisere ved at skrive "Økologisk diversitet er ingen garanti for helse" ... som et bredt udsagn er der mange der handler netop på, at det er tilfælde.

edits ------

Altså, det er ikke en hr. hvemsomhelst jeg har linket til:
Zach Bush MD is one of the few triple board-certified physicians in the country - with expertise in Internal Medicine, Endocrinology and Metabolism, and Hospice/Palliative care. The breakthrough science that Dr. Bush and his colleagues have delivered offers profound new insights into our modern disease epidemics, as well as human health and longevity. His business innovation and educational mission provide a foundation of cutting-edge philosophy and science for a grassroots movement that will change our business and legislative structures, and ultimately up-shift consumer behavior to bring about radical change in the mega industries of big farming, big pharma, and Western medicine at large.

Endret av CarstenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (10 minutter siden):

Prøv at google "microbiome + "Clostridium difficile" " og få et konkret indtryk. Kender du problemerne med bakteriel resistens-udvikling?

Nei. Det er alt for mange hobbyforskere og hobbyleger rundt om kring, og jeg tenker ikke å bli enda en til.

 

CarstenT skrev (11 minutter siden):

Gør du ikke dig selv skyldig i at hypotisere ved at skrive "Økologisk diversitet er ingen garanti for helse" ... som et bredt udsagn er der mange der handler netop på, at det er tilfælde.

Nei. Jeg gav deg jo dessuten et stjerneeksempel på at dette stemmer.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Nei. Det er alt for mange hobbyforskere og hobbyleger rundt om kring, og jeg tenker ikke å bli enda en til.

... men, du har stærke meninger om emnet alligevel. Hvor har du dem fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (9 minutter siden):

... men, du har stærke meninger om emnet alligevel. Hvor har du dem fra?

Hvorfor tror du det? Jeg kan ikke se at jeg har gitt noe uttrykk for hva jeg mener om dette emnet. Det nærmeste jeg kommer er vel kanskje setningen "Det finnes dog eksperimenter der det å være ute i naturen virker positivt på helsa, jeg skal ikke underslå det", og selv om jeg kan legge til at jeg ikke da snakker om trim og mosjon, så kan vel dette neppe betegnes som "stærke meninger om emnet", eller?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (1 time siden):

... men, du har stærke meninger om emnet alligevel. Hvor har du dem fra?

Det som vel egentlig hadde vært et mer interessant spørsmål her er: Hvor har MD Zach Bush sine "stærke meninger om emnet" fra? Det er jo kanskje heller det han burde snakket om i den videoen sin, hvis meningen var å vekke interesse for emnet...

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 minutter siden):

Hvor har MD Zach Bush sine "stærke meninger om emnet"

Han hviler sine meninger på medicinsk forskning. Lige som din læge.

Om dit eksempel med løve-fotografen: Hvis du er hurtigere til at spise ormen, malaria-myggen, og for den sags skyld osse løven, før de spiser dig, så vinder din indvendige diversitet. Hvis du er for langsom, taber du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CarstenT skrev (14 minutter siden):

Han hviler sine meninger på medicinsk forskning. Lige som din læge.

Og hvordan vet du så det? For meg blir framstillingen i videoen bare nok et digert gjeeesp 🥱

Det finnes mye slags "forskning" og "bevisførsel". "Jeg fastholder at Joralf Gjerstads synskhet er bevist med samme prosentkraft - med samme prosentvise sikkerhet - som vi opererer med i straffesaker, sier advokat Cato Schiøtz i en ny dokumentar om Snåsamannen" hevdes det i en artikkel i dagbladet. Cato Schiøtz kalles for en "stjerneadvokat". Om det er fordi han er god eller fordi han har sittet og pustet ved siden av en giftig bregne så han bare ser stjerner vet jeg ikke, men hvis det han sier er sant, så skjønner jeg godt hvorfor det er en del alvorlige justismord i nyere norsk rettshistorie.

CarstenT skrev (14 minutter siden):

Om dit eksempel med løve-fotografen: Hvis du er hurtigere til at spise ormen, malaria-myggen, og for den sags skyld osse løven, før de spiser dig, så vinder din indvendige diversitet. Hvis du er for langsom, taber du.

😅 ja, du kan spøke du.

Takker for diskusjonen. Nå skal jeg krype til køys.

;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej skogens-stønn
Jeg føler jo, at det er det forkerte forum vi ta´r snakken i, men vi har ikke andet. Og, jeg synes at emnet er for spændende at give slip på. 
Med dit eksempel fra Afrika tvinger du mig ind i flere lægelige overvejelser end jeg bryder mig om. Parasitter er, sikkert nu som altid før, et problem, men med mikrobiomet tænker man først og fremmest på de helt små som lever af det du spiser. 
Moderne mad giver ynkelig tarmflora (se linket)
derfor er man interesseret i de pre-industrielle arter som er forsvundet og som hører en tid til, hvor vores moderne sygdomme (og dem er der uhyggeligt mange af) ikke var et problem .. fx arterne fra gammel-skoven.
Du spørger om, hvorfra man kan vide dét, men vil ikke selv skaffe dig underretninger.
Et af de mest eksplosive forskningsområder (se linket)

Din grundholdning må være, at enhver ny baktusse er min fjende. 
Hvordan har du det egentligt med brød, øl, vin, ost .. de har alle været tygget igennem af dine fjender?

sådan et link på dansk er grunden til, at jeg foreslår at du selv finder de norske. Der er nok af dem. 
Linket er 4 år gammelt.

videnskab.dk status

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 1.3.2021 den 12.14):

Her er jo en historie om en fotograf som oppsøkte miljøet der løver drikker vann for å ta bilder av dem. Der var det vist større økologisk biodiversitet enn han hadde øsnket seg, for han pådro seg en antall sykdommer bare ved å sitte i vannet:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1253935/Photographer-captures-amazing-images-lions-watering-hole-submerging-months.html

Kritisk sans kan redde livet ditt.

Litt off-topic fra en diskusjon som er off-topic... Greg du Toit var nok klar over risikoen, og noen avisoppslag er helt sikkert ikke dumt for businessen, heller. Jeg påstår ikke at han gikk inn for å bli syk, men tviler på at han ble veldig overrasket. Foto-workshoppene hans i Botswana koster typisk US$20.000+ for ei uke og er fullbooka et par år i forveien 😛 Uvisst om bilharzia er inkludert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Litt off-topic fra en diskusjon som er off-topic... Greg du Toit var nok klar over risikoen, og noen avisoppslag er helt sikkert ikke dumt for businessen, heller. Jeg påstår ikke at han gikk inn for å bli syk, men tviler på at han ble veldig overrasket. Foto-workshoppene hans i Botswana koster typisk US$20.000+ for ei uke og er fullbooka et par år i forveien 😛 Uvisst om bilharzia er inkludert :D

Du tror altså at han satt i til sammen 11 døgn i vannet (antakelig 8-10 timer pr natt i natt etter natt i rundt en måned siden det bare er om natta løvene kommer dit) uten å beskytte seg, hverken med medisiner eller fysikske barrierer, i en dam han viste at det var høy sannsynlighet for å pådra seg flere alvorlige og dødelige parasitter?

Men helt uavhengig av hva han visste og ikek visste, for det er altså ikke Greg du Toit dette handler om eller hva han gjorde. Poenget med å dra fram dette her var å vise at det ikke er ubetinget lurt å bare oppsøke flest mulige miljøer for at kroppen din skal eksponeres for et bredest mulig biologisk magfold for at du skal få bedre helse. Det var altså et motinnlegg til de postulatene fjomen i videoen kom med.

På den annen side: Kanskje det er slik at mr Greg du Toit har vært i kontakt med mr MD Zach Bush og bare fulgte hans anbefalinger – hva vet jeg... Bra bilder tar han i hvert fall, noe som sikkert virker forbedrende på Greg du Toits mentale helse, noe han jo garantert er i behov av hvis han som du tror gjorde dette med vitende og vilje, så på en snodig måte må man jo i å fall gi MD Zach Bush rett i akkurat dette tilfellet – ja, altså til syvende og sist mener jeg...

"Off topic" ja, langt på sida, ingen tvil om det.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (45 minutter siden):

Du tror altså at han satt i til sammen 11 døgn i vannet (antakelig 8-10 timer pr natt i natt etter natt i rundt en måned siden det bare er om natta løvene kommer dit) uten å beskytte seg, hverken med medisiner eller fysikske barrierer, i en dam han viste at det var høy sannsynlighet for å pådra seg flere alvorlige og dødelige parasitter?

Nja, mer eller mindre. Parasitter i vann er det vanskelig å beskytte seg mot annet enn ved å ikke bade i infisert vann. De fleste jeg møter på det kontinentet anser alt som kan behandles som "ikke alvorlig". Og dødelig er det lite som er dersom man får behandling. Det å bli spist er et av unntakene.

Skogens Stønn skrev (48 minutter siden):

Men helt uavhengig av hva han visste og ikek visste, for det er altså ikke Greg du Toit dette handler om eller hva han gjorde. Poenget med å dra fram dette her var å vise at det ikke er ubetinget lurt å bare oppsøke flest mulige miljøer for at kroppen din skal eksponeres for et bredest mulig biologisk magfold for at du skal få bedre helse. Det var altså et motinnlegg til de postulatene fjomen i videoen kom med.

Jada, det var derfor jeg sa det var off-topic fra off-topic ;)

Har prøvd nok av parasitter og infeksjoner til at jeg definitivt mener det er mye det ikke er sunt å utsette seg for. Endel ettervirkninger kan være både langvarige og ubehagelige - og på ingen måte sunne - selv om det i og for seg lar seg kurere med noen solide runder moderne medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mange bra podcaster. Satt nettopp å lyttet til Jakt og fiskepodden  https://www.statskog.no/jakt-og-fiske/podcast 
Alltid noe nyttig å få med seg når folk med erfaring og kunnskap snakker om slike ting som her:
 

Sitat

 

Episode 102
FORBERED DEG PÅ DET VERSTE
Hvilke skader kan inntreffe under jakt, fiske og turer ute i naturen, hvor alvorlig er det og hva gjør du hvis det skjer med kameraten din? I ukens utgave kan du fylle sekken med gode råd og konkrete tips fra en av landets fremste akuttmedisinere, Mads Gilbert. I studio hører du også Jo Inge Breisjøberget (Statskog), Espen Farstad (NJFF) og Trond Gunnar Skillingstad (Statskog).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.