GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi er en familie pÄ 5 med tre barn i alderen 7-11. Vi satser pÄ Ä ligge i to telt, 2 barn i 2-mannstelt og sÄ skal 2 voksne og ett barn ligge i camp tunneltelt som jeg skal kjÞpe nÄ.  

Hovedsaklig er det snakk om enkle fjellturer vÄr, sommer og hÞst, med enkelte turer pÄ vinteren. Maks 4-5 overnattinger. Vi skal ikke ut i ekstremvÊr.

Jeg prÞver Ä finne ut hvilket 3-manns (evt 4) tunnel-telt (camp) vi skal velge, og greier ikke se hva den store forskjellen pÄ Helsport Lofoten og Fjellheimen er. Hva er hovedargumentene for/mot de to? Eller er det argumenter som gjÞr at jeg bÞr velge Nallo istedet? 
AltsÄ, hva bÞr jeg tenke pÄ nÄr jeg vurderer disse 3 teltene?

mvh Espen

Annonse
Skrevet

Vi har Lofoten Pro 4 Camp, og er godt fornÞyd med det. En av forskjellene mot Fjellheim er slik jeg forstÄr det at Lofoten smalner litt av i fotenden.

Bredden pÄ teltet er sÄpass at jeg (176 cm) kan sove pÄ tvers i forteltet hvis innerteltet blir "fullt". Ellers er det veldig kjekt Ä kunne Äpne hele fronten.

Skrevet

Jeg har hatt  Fjellheimen, men solgte det til fordel for Nallo gt. Fjellheimen er et bra telt, men for familieturer sÄ likte jeg ikke at man ikke kan Äpne det i endeveggen slik man kan pÄ Nallo og Lofoten. Nallo skrÄr ogsÄ innover slik som pÄ Lofoten. Grunnen til at jeg valgte Nallo foran Lofoten er bare at jeg har mest erfaring med Hilleberg-telt fra fÞr og jeg betalte omtrent det samme som for Lofoten. En fordel Lofoten har i forhold til Nallo er vel en hÞy ventil i fotenden, pÄ sommertid har nok ikke det sÄ stor betydning, men muligens om vinteren. 

Skrevet

Du mÄ kjÞpe ekstra stangholdere for Ä gjÞre det pÄ Nallo. Regner med du kan bruke de samme holderne fra hilleberg pÄ helsport-telt hvis ikke helsport selger noe lignende.

Skrevet

Fjellheimen har samme bredde i innerteltet mens Lofoten smalner mot fotenden. Lofoten skrÄr og mer i taket sÄ i fotenden er det vel 20cm lavere enn Fjellheim3n. Med barn er det greit med litt ekstra plass. 

Ville og tatt en titt pÄ Hilleberg Kaitum 3. Det har og god bredde og hÞyde. I tillegg har det fortelt i begge ender som gir rette endevegger i innertelt og gjÞr det romsligere. Vekt er vel omtrent samme som de andre. Det finnes og i GT versjon med ekstra stort fortelt i ene enden som gir litt ekstra vekt. SÄ vidt jeg husker kan man ogsÄ rulle opp ene enden pÄ det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan fÄ Lofoten Pro 4 Camp for 7500,- og Hilleberg.Nallo 4 GT for 10500,-

Ut ifra det jeg kan lese om disse er de sÄnn cirka like i kvalitet. Finnes det da noen fornuftige grunner til Ä velge Nallo framfor Lofoten?

Skrevet
Espen A skrev (12 timer siden):

Jeg set at Nallo kan settet opp med kun innertelt pÄ to teltstenger, altsÄ uten ytterteltet. Kan man det samme med Lofoten ?

PÄ Lofoten er stangkanalene integrert i ytterduken, sÄ innerteltet kan ikke settes opp alene. Med smÄ barn pÄ tur ha jeg satt pris pÄ Ä kunne sette det opp effektivt med alt i en "pakke". Har ogsÄ footprint/bunnduk klipset ferdig pÄ, sÄ alt kommer opp i ett.

Skrevet
4 hours ago, IvarJS said:

PÄ Lofoten er stangkanalene integrert i ytterduken, sÄ innerteltet kan ikke settes opp alene. Med smÄ barn pÄ tur ha jeg satt pris pÄ Ä kunne sette det opp effektivt med alt i en "pakke". Har ogsÄ footprint/bunnduk klipset ferdig pÄ, sÄ alt kommer opp i ett.

Det er stangkanaler i ytterteltet pÄ Hilleberg-telt ogsÄ, sÄ det har ingen betydning. Man kan bruke disse https://www.outnorth.no/hilleberg/stanghallarsats-4-pack?gclid=EAIaIQobChMI4oDp49aX6gIVAcKyCh2zAgz0EAQYASABEgLaGvD_BwE#Black De festes i nederste hempe pÄ innerteltet pÄ hver side, sÄ trer du stanga inn i alle hempene til innerteltet. De fÞlger forÞvrig med om man kjÞper mesh innertelt. Du kan se en video av det her 

• Liker 1
Skrevet

Det avgjÞr saken. :) Det at innerteltet enkelt kan brukes alene uten yttertelt er jo veldig praktisk, spesielt nÄ nÄr det er sÄ varmt. Og nÄr man i tillegg fÄr kjÞpt mesh innertelt er jo det helt strÄlende. Jeg regner med det er en smal sak Ä improvisere en lignende lÞsning med Lofoten ogsÄ, og jeg hÞrer gjetord om servicen deres, men tror jeg lander pÄ Hilleberg i denne omgang. Det eneste negative jeg hÞrer om Hilleberg er at lufting kan tettes nede om vinteren.

• 5 mĂ„neder senere...
Skrevet

Jeg fant denne trĂ„den da jeg vurderer de samme teltene som du gjorde. Jeg stĂ„r mellom hilleberg nallo 4 gt, helsport Lofoten pro camp 4, og helsport fjellheimen superlight 4. vi er to voksne og et barn (5 1/2 Ă„r) som er ganske ferske i telt-verdenen. Men vi liker god plass😃 og litt dĂ„rlige rygger gjĂžr at vekt er viktig. Blir nok mest «en natt eller to»-turer sen vĂ„r/sommer/tidlig hĂžst i Østfold og evt pĂ„ fjellet, men jeg har et Ăžnske om mer etterhvert (kanskje kaldere, lengre avstand og varighet) og vil derfor gjĂžre en god investering som kan vare i mange Ă„r. 

synes muligheten til Ä Äpne fronten pÄ nallo og Lofoten er genial. Men blir det irriterende med skrÄtak og gulv? 
hva er din/deres erfaring?

Er 3,6 kg tungt for en lett dame med vond rygg med oppakning for et dÞgn eller to? Vil 2,5 kg (SL) i stedet gjÞre en vesentlig forskjell? Eller er sjansen for hull og rifter stor i SL? Er prisen pÄ nallo verdt kvaliteten? Er Lofoten like greit? Bedre enn SL?

prisnessig ligger de ikke veldig langt fra hverandre (8500-10400) mtp «livstid-investering» i familietid og naturopplevelser)😆

innspill og erfaringer?

fyr lþs😊

Skrevet

Jeg ville gÄtt for SL utgave, duken tÄler langt mer enn man kan tro, og er i mine Þyne robust nok for det meste og de fleste.

Jeg ville valgt Fjellheimen, bedre hÞyde, bedre plass, denne Äpningen pÄ Lofoten blir lite brukt nÄr allt kommer til allt.

• Liker 3
Skrevet

Ok takk😊 hadde egentlig bestemt meg for dette for noen uker siden, men sĂ„ vil jeg jo gjerne vĂŠre helt sikker- mĂ„ kjĂžpes fra Danmark eller Sverige siden det er tomt i Norge. Men man kan vel aldri bli 100 % sikker🙈 sikkert som du sier at den utsikten «bruker» man kanskje ikke sĂ„ ofte likevel..  men hadde jo vĂŠrt fint ogsĂ„, hadde ikke vĂŠrt i tvil om det var pĂ„ SL😊

andre innspill?

Skrevet

Men blir SL veldig kald ift til helĂ„rstelt? Vi kommer neppe til Ă„ sove ute i en meter dyp snĂž pĂ„ vidda, men er jo kjekt Ă„ kunne ta en tur ut i nĂŠromrĂ„det til tross for noen fĂ„ minusgrader😊

Skrevet
46 minutes ago, TLAH said:

Men blir SL veldig kald ift til helĂ„rstelt? Vi kommer neppe til Ă„ sove ute i en meter dyp snĂž pĂ„ vidda, men er jo kjekt Ă„ kunne ta en tur ut i nĂŠromrĂ„det til tross for noen fĂ„ minusgrader😊

Teltet har omtrent null Ä si for hvor kaldt det blir inni teltet. Eneste unntaket er telt som benytter seg av skjÞrteventiler (store glipper under duken) og veldig mye mesh i innerteltet, hvor vind kan fÞre til trekk innvendig. BÄde fjellheimen sl og pro har duk som gÄr ganske tett ned mot bakken.

Det som definitivt betyr mest er liggeunderlag og sovepose

• Liker 1
Skrevet

SĂ„ brađŸ‘đŸ» FĂ„r nye og varme liggeunderlag til jul😃 men da vipper jeg mer og mer mot SL😊 takk for svar😊

• Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, halvmelk said:

MÄ man betale noen importavgifter nÄr man bestiller telt fra Danmark?

Det er ikke noe annet enn norsk moms og evnt et fortollingsgebyr fra Posten eller den som tollbehandler forsendelsen. Dansk moms trekkes fra i butikken nÄr den sendes ut fra Danmark.

Skrevet

Gratulere med telt bare komme seg pÄ tur da ;) plutselig er ungen stor og ikke har lyst pÄ telt tur nÄ har dere sÄ stort telt att kan ta med en kompis og som er kjekt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.