Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferskvann: Null fiske å få, trenger tips!


rg2720

Anbefalte innlegg

Vi har hytte ved Tokkevann i Drangedal og det skal visstnok være en del fisk der, men verken jeg eller noen jeg kjenner får så mye som et napp. Jeg har fisket 99% av mitt liv i saltvann, så det er sikkert noe jeg gjør feil.

Sålangt har jeg fisket fra båt og kastet og dratt inn med denne sluken:

image.thumb.png.fbcf87777f78fd70fb94b16ea3295242.png

 

Er det noe jeg gjøre feil? Bør jeg bytte sluk? Bør jeg bruke "duppe"? Bør jeg bruke mark som agn? Bør jeg fiske langs land eller ute på dypet (det er et stort vann)?

Tar i mot alle tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha garantert fisk, må du vel bruke garn eller dynamitt...

Fiske i ferskvann er for meg mer spenning og avkobling, enn matauk. Prøv ulike sluker, spinnere og ikke minst, mark både med dupp og søkke (jeg bruker mest søkke).
Flue er jo også noe som er verdt å prøve.
Du bør også gjøre deg litt mere flid når du fester spinneren, kutt senestumpen tettere på knuten, sett på en svivel, spinneren din roterer i vannet og tvinner opp sena. Svivel med hurtiglås lar deg enkelt prøve ulike redskaper.

Du sier ikke hva slags fisk du er ute etter, men det er sett med sluker/spinnere til feks ørret å få kjøpt. Da har du et greit utgangspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill folkens, helt topp! :)

Jeg er egentlig veldig tålmodig fisker, men er faktisk mest mtp å få med fattern ut som gjør at jeg prøver å finne ut av dette da han fort går lei om det ikke er så mye som et napp å få - tur etter tur etter tur.

Jeg skal absolutt bruke svivel, godt poeng med at sena blir tvinnet.
Hvor får man kjøpt mark?  Og ved bruk av dupp/søkke, kaster dere og drar inn eller bare "pilker" med snøret rett ned fra båten?

Vi dorjet faktisk en times tid også uten noe mer hell - dog kanskje litt for langt "utpå" vannet i forhold til land... Men synes motorbråket tar bort en del av kosen, så personlig liker jeg best å ligge rolig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark kjøper du der de selger fiskeutstyr, de fleste sportsbutikker har dette, lokale sportsbutikker har også ofte noen tips til hva som fungere.
Enten du bruker dupp eller søkke, så kaster du ut og venter en stund. Sjekk mark og prøv ett annet sted om det ikke er suksess. Fisk gjerne over ett område.
Og som tipset over, det finnes masse å lese på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med begrepet fiskelykke? Jeg kan stå ved siden av svogeren min, med det samme utstyret, og han drar opp den ene ruggen etter den andre, mens jeg ikke får et napp engang! Jeg antar at fiskelykke, eller ikke, da egentlig handler om plassering, erfaring, kunnskap, «feeling» og små nyanser som avgjør om fisken biter eller ikke, for jeg tror jo ikke på fiskelykke som en forutbestemt skjebne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Arild skrev (6 minutter siden):

Hva med begrepet fiskelykke? Jeg kan stå ved siden av svogeren min, med det samme utstyret, og han drar opp den ene ruggen etter den andre, mens jeg ikke får et napp engang! 

For mange år siden opplevde jeg det samme når jeg fiska sammen med en kompis :) 
Men, når jeg spurte han, så hva han gjorde så fisket vi ikke likt.
Jeg kastet sluk/spinner ut og sveivet inn, men han brukte stangtupp aktivt, hadde mange stopp der han lot "agnet" synke og fisket av plassen han sto på mer effektivt. 
Han var rett og slett en mye bedre sportsfisker enn meg på den tiden :) 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker nesten bare i ferskvann. Får klart mest på mark. Bruker gjerne bomber eller tilsvarende dupp som gir glidende line. Med båt kan du også teste markdrag, fåee kjøpt i sportsforretninger. Er flere sener og kroker som er ferdig rigget. Tid på døgnet, vanntemp, klekking av innsekter har og mye å si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Jon Arild said:

Hva med begrepet fiskelykke? Jeg kan stå ved siden av svogeren min, med det samme utstyret, og han drar opp den ene ruggen etter den andre, mens jeg ikke får et napp engang!

<nordnorsk>
Det har med haill å gjøre. Det finnes stort sett to typer haill, vanlig haill og kveitehaill. Sistnevnte kalles også fremmedhaill.
Jeg er usikker på om haill hjelper i ferskvann, tradisjonelt har det bare effekt på sjøfiske fra båt.
Men det er verdt å prøve! :-)
</nordnorsk>

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.