Jump to content

MSR Windburner og Fjordland

Dortase

Recommended Posts

Hei

Jeg vurdere å kjøpe en MSR Windburner for enkle helgeturer alene. Når jeg er på korte helgeturer liker jeg å ha med meg Fjordland, synes det er genialt enkelt.

Men noen som har prøvd å lage det i en Windburner eller lignende? Er det plass?

image.png.bc31fcf0b37324048737bd06668af047.png

Edited by Dortase

Annonse

Windburner 1l er det ikke plass til å koke mer enn kanskje 600ml vann. Beholderen rommer 1l, men kan ikke koke så mye. De har en større en på 1,8l som tar rundt 1l. Jeg tror du må ha den for å  kunne trekke fjordland. Ev bruke en av de grytene man kan kjøpe ekstra.

Windburner er ikke spesielt lett så man sparer ikke så veldig mye vekt på det. Windburner sin styrke er at den er forholdsvis enkel, og den tåler mye vær. Den egner seg også for henging. Jeg har blant annet brukt den mens jeg er i hengekøyen, og planen var å bruke den på lengre klatreturer hvor den må henges i veggen mens matlaging pågår. 

Jeg gjorde noen skrivebordsøvelser da jeg vurderte alternativer til bensinbrenner i fjor sommer. Windburner er (som navnet tilsier) ganske lite påvirket av vind, og er vedlig drivstoffeffektiv. Du får også "alt i ett": koke vann og drikke fra samme kopp. Men løsningen er tyngre enn små toppmonterte gassbrennere pluss titankjele + lett termokopp. I praksis må en gå ganske mange dager på tur før gass-effektiviteten betaler tilbake den ekstra vekten den "koster".