Gå til innhold
runegutt123

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)

Har du 111???  

111 stemmer

1. 1. Har du 111???

• Ja 111
      40
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      26
    • Ja 111C
      13
    • Beklageligvis har jeg ingen
      24
    • Ja, minst en av hver
      7

Anbefalte innlegg

På 20.9.2019 den 20.09, esphojo skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den; har du fått testfyrt? Holder lakken? Gjerne med litt søl i kassen 😉

Jeg har også et lakkprosjekt litt frem i tid, men finner stort sett bare sort, rød og sølv i "varmebestandig" lakk....

Har testet litt. Selve fyringen ser ikke ut til å gjøre noe. Men en helt full kopp med rødsprit gjør at den blir så varm under forvarming at den skader lakken under koppen. Kanskje det trikset med en aluboks er greit. Sett en del tips på det i utlandet. Får være slik nå så får jeg bruke de en stund å se hvordan det blir over tid. Litt brent lakk under koppen skader ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 2-3 ulike varianter av disse, Lærpakninger på pumpestanga, og O-ring. Tror at alt har dimensjon.
Større sportsforretninge kan også ha deler, Finn Hjelmerud fra Nittedal selger stadig primusdeler på finn.no
Lærpakningen kan du også lage selv hvis du synes slikt er morsomt. 
Veldig ofte kan pakningen friskes opp ved å stå over natta i parafin for å mykes opp, for så å settes inn med olje/fett. 

dsk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste at Bjørn J mener skriver I Skjult lenke - logg inn for å se den at 3/8 x 9/16 o-ringer fra Biltema fungere hvis det er snakk om o-ring varianten. 
Pleide å kjøpe nye lærpakninger av en Tyrker på spiritburner.com hvis det ikke fungerte å mykne opp de gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen , er ganske fersk på dette området det er noen år siden jeg brukte denne primusen i militæret, men det er ordentlig morsomt og få dette til å funke .😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er morsomt! og hvis du husker å holde i tanken når du pumper slik at det ikke blir krefter på regulerinspindelen så holder pakningen der "evig"
Det blir sagt at 111 er den enste primussen som er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet etterpå  😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, dsk skrev:

Det blir sagt at 111 er den enste primussen som er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet etterpå  😀

True.. Jeg lånte min 111til en kamerat for mer enn 20 år siden på en tur vi begge , med guttene våre ,  skulle på opp til Mån ovenfor Månafossen . Jeg så at han hengte den på utsiden av sekken etter bærehåndtaket i boksen, og burde reagert og protestert. Men jeg tenkte ikke over hva som kunne gå galt jeg heller. Midt oppi bratta løsnet primusen og vi så den gå kast i kast nedover knausene. Og ett stykke nedi så vi lokk og resten skille lag. Vi klatret nedover og fant alle delene etterhvert. Brenner en plass, lokk , boks og deler av brenneren en annen plass. Det var en stillebrenner , så det vi lette lengst etter var capen på toppen av brenneren. Men vi fant alt ,puttet delene opp i sekken hans og gikk opp til Månavatn . Der fant kameraten ett par passende runde steiner og gjorde noe karosseriarbeid på den. Han fikk banket hengslene sammen og fikk lukket den. Primusen lagd kaffe og flere varme måltider resten av helgen. True grit...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider