Jump to content
IGNORED

Dyr tentipi


Hege P.
 Share

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg nylig kjøpe en Tentipi Olivin hos Speidersport. Ved oppsett hjemme fant jeg et par stygge hull i den ene stormmatten, som om noen hadde tråkket på duken med piggsko, eller grus under sålen. Speidersport tok opp saken med Tentipi.no, som raskt tilbød meg å få nytt tilsendt, mot at jeg sender det første i retur.

I dag fikk jeg hentelapp, og en regning på 1478,- ved utlevering. Teltet kommer fra Sverige, så det påløp fortolling og mva.

Et telt jeg betalte 9660,- for hos Speidersport kommer altså egentlig til å koste 9660,- + 1478,- =11138,-.

I tillegg til dette kommer porto for å sende det gamle i retur.

Jeg vet ikke helt om jeg synes dette er rettferdig, men det er vel noe jeg bør regne med når teltet kommer fra produsent i Sverige? Til tross for at det opprinnelige teltet ble kjøpt og betalt hos en butikk i Norge? Hvor tror dere?

Edited by Hege P.
Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme før ved reklamasjon, og det er feil, du skal ikkje betale for det. 

Hugsa ikkje kven eg snakka med og fekk fiksa det til slutt ift å bli kvitt kravet, men starta med leverandøren. 

Så eg ville teke kontakt med Tentipi. Anten får dei ta kostnaden eller så får dei ta det med aktuelle instanser ift at det er ei reklamasjonssak. 

Link to comment
Share on other sites

Vil legge til her at jeg også snakket med Tentipi Norge på telefon på forhånd, men at det da ikke ble nevnt noe om en stor ekstra kostnad. Hadde jeg vært klar over dette på forhånd hadde jeg heller beholdt det gamle teltet. Det er tross alt bare stormmatten det er hull i.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hent det ut!
Hvis du henter den ut og betaler har du en dårligere sak og risikerer mer problemer. For det første kan de si at du da har godkjent å betale, og for det andre er det ofte vanskelig å få penger tilbake når du først har betalt. La det gå i retur. Du skulle egntlig bare forholdt deg til Speidersport, det er de du kjøpte det av, og de som må ordne opp. Ikke gi deg på dette.

Link to comment
Share on other sites

Sendte nettopp en privat melding til Speidersport på Facebook om saken. I morgen ringer jeg Tentipi Norge. Teltet ankom hentested 6. april, og hentefrist er den 20. Ligget på vent på grunn av påsken, så jeg fikk ikke hentemelding før i dag. Nei, jeg henter det ikke ut før alt er avklart. Da går det heller i retur.

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av angrerett kan du måtte dekke returporto, og muligens andre utgifter (selv om MVA høres litt søkt ut, så lenge du returnerer tilsvarende vare som den du får). Din sak er vel ikke angrerett, men reklamasjon. Da skal vel selger dekke alle utgifter.

Jeg synes folk er litt triggerhappy i forhold til å insinuere dårlig service. Jeg tipper det hele skyldes feilmerking av pakken, og at posten skjønnsmessig har lagt på det de mener er rimelig MVA. Reklamasjon skal ikke gi ny mva, men det må gjøres riktig. Legg gjerne ut en rapport om hvordan dette ender, så ikke Speidersport og Tentipi får en skrape de ikke fortjener. Eller en godt dokumentert skrape dersom dette ikke løser seg.

Link to comment
Share on other sites

Sånn generellt så høres det vel litt merkelig ut at man som kunde skal forholde seg til produsenten ved en slik feil.. 

Det er selgeren Speidersport sitt ansvar, så mest naturlig her hadde vært at du fikk en returseddel fra Speidersport og et nytt telt tilsendt fra de. Det er Speidersport som må ordne opp med produsenten i etterkant.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjell Iver skrev (18 minutter siden):

Sånn generellt så høres det vel litt merkelig ut at man som kunde skal forholde seg til produsenten ved en slik feil.. 

Det er selgeren Speidersport sitt ansvar, så mest naturlig her hadde vært at du fikk en returseddel fra Speidersport og et nytt telt tilsendt fra de. Det er Speidersport som må ordne opp med produsenten i etterkant.

 

Enig. Derfor tok jeg kontakt med Speidersport først ang. reklamasjonen. De kontaktet Tentipi Norge, som gjerne ville sende meg et nytt telt. Her overlot Speidersport saken til Tentipi Norge. Jeg kontaktet da Tentipi Norge på telefon for å høre hvordan dette kunne løses. Kundebehandler bekreftet da at jeg ville få et nytt telt, og jeg selvsagt sende det gamle i retur til dem. Det nye teltet skulle komme direkte fra produsent i Sverige.

Nå fikk jeg altså hentelapp på dette, med krav om betaling for utlevering, noe Posten har funnet på.

Jeg har snakket med Tentipi Norge om saken i dag, og fikk da vite at dette var et vanlig problem når varen kom fra utlandet, men at jeg selvsagt ikke skal betale noe. Jeg har sendt dem dokumentasjon på epost. De ville sende dette til produsent i Sverige for å høre hva de mener er den beste løsningen på dette. Jeg skulle få raskt svar, da teltet går i retur etter mandag 20 dersom jeg ikke får bekreftet at jeg ikke skal betale.

Litt kronglete dette synes jeg, men absolutt ikke en klage på verken Speidersport eller Tentipi. Mitt hovedinnlegg la jeg ut fordi jeg reagerte på betalingskravet og lurte på om dette var riktig. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra det ser ut for å ordne seg. Jeg synes fortsatt ikke du skal hente ut pakken før du får klar beskjed om at du får refundert pengene.
Svaret fra Tentipi Norge at "det er et vanlig problem når varen kommer fra utlandet" er for dumt. Det er ikke et problem, det er lovverket som er slik. Alle vet det.

Link to comment
Share on other sites

Feilen kan ligge hos Posten. Jeg fikk et krav om betaling ved henting av en pakke fra utlandet en gang, den skulle ikke hatt det fordi den var under "350" grensa. Det dokumenterte jeg over for Postens kundeservice, og de slettet betalingen så jeg kunne hente pakken uten å betale.

Saken din er kanskje ikke lik, men det er altså mulig for posten å rette på betalinger som ligger å venter på å bli hentet ut dersom de har gjort feil. Avsender kan også ha deklarert feil, så du må snøre opp i hva som har gått galt. Alt etter som så vil kravet av betalingen rettes, og om du likevel må betale moe så må du få en avtale om kreditering av ekstrabeløpet fra Speidersport (Tentipi). Eller til sist ikke hente ut pakken. Det er kanskje også mulig å få utsatt hentefristen om det tar litt tid å nøste opp.

Link to comment
Share on other sites

I følge kundebehander jeg snakket med hos Tentipi Norge kunne en løsning være at jeg hentet ut pakken, for så å få tibakebetalt beløpet i etterkant. Dette kan jeg godta, men da krever jeg først en skriftlig bekreftelse på epost. Det er denne bekreftelsen jeg venter på. Kommer ikke den innen mandag går pakken i retur, og jeg beholder det opprinnelige teltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy