Gå til innhold
  • Bli medlem

Nærmest over tregrensa fra Oslo?


Vea

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg begynner å bli lei av å bruke helgene i skogen.

Hvor langt må jeg vekk fra Oslo med bil for å komme meg over tretoppene? Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om høyfjell, men sånn at man kommer opp litt slik som for eksempel på Øyer/Fåvang-fjellet, og forsåvidt også så langt ned osm til Nordseter ved Lillehammer.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du nevner Lillehamer,

Hulderheimen tidligere vestre Gausdal kjempe område( 2,5 t ), ellers så er Norefjell bra(2 t ), der kan du gå til Hardangervidda om du ønsker ellers så har du Gaustadtoppen og områdene rundt der, ( litt usikker men tror 2 t )

Det er det jeg først tenker på hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, østtoppen på Kobberhaugene eventuelt Gråberget på Krokskogen er trebare og fine topper, men det er sikkert ikke dit du vil :)

Nærmeste snaufjell er Høgfjellområdet nord for Hønefoss. Omtrent 5-10 kvadratkilometer med skikkelig snaufjell og utsikt og greier. 1010 meter på det høyeste. Avstanden til siviliserte strøk er omtrent 65 kilometer i luftlinje.

Ellers er Blefjell et godt tips siden det ikke tar mer enn litt over halvannen time å kjøre fordi veien har blitt så bra i det siste. Store Ble kan man fint trave rundt på noen dager uten å gjenta seg selv eller støte på folk eller grantrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine "nær Oslo" favoritter er Skrimfjellet og Blefjell, begge er under to timers kjøring fra Oslo.

Skrim ligger sør for Kongsberg og har blitt kalt Norges minste fjellområde, det er hverken høyt eller store områder over tregrensen men det har sin sjarm. Skogen rundt er også definitivt mer spennende enn Nordmarka med sine endeløse rekker med telefonstolper.

Blefjell er allerede nevnt, dette ligger nordvest for Kongsberg. Her kan man få litt ordentlig fjellfølelse ja, så lenge man ikke bruker Toms definisjon.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Skrim er et fint område. Vil særlig anbefale en tur langs toppene på Breidstulfjellet. Bratt og gøyalt et par steder og mange meter ned.

Grunnen til at jeg ikke nevnte det er at man må traske gjennom ganske mye trær før man kommer opp på snaufjellet siden det ikke er noen skikkelig høye steder man kan kjøre til.

Ellers er Nordmarka undervurdert. Masse fine åser! Prøv f.eks Gaupekollen, Middagskollen eller Sandbekkmana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikerfjell ligger i forlengelsen av Høgfjell i retning nordover. Området er bra som skiterreng men kanskje litt kjedelig som sommeren. Blir ganske mye tråkking i skau og hyttefelt før man kommer opp på fjellet synes jeg.

Skal man hit om sommeren er beste mulighet Svarttjernskollen på rundt 1050 meter. Fra den går det an å gå videre nordover i snaufjellsterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

For å gjøre det enkelt i dag, ruslet jeg opp på Kobberhaugene som panda foreslo. Og ja, jeg hadde kanskje tenkt meg mer enn enn åpent område på 30x30 meter. OG det hadde kanskje vært litt mer stas om tåka ikke hadde ligget tjukk over hele Nordmarka. Men det er jo en spesiell stemning å traske i skogen når det begynner å bli kaldere i været og tåka legger seg.

Fikk forresten årets oase-opplevelse i dag. Gikk stien fra Hammeren til Ullevålseter. Inne i skog-stien var det i motsetning til på veien ikke en kjeft som gikk. Midt inni der kommer jeg til et område med helt klar grønn mose som man nesten skulle tro at noen hadde brukt photoshop på. Og så rant det en bekk over svaberg som samlet seg i en liten kulp midt i det grønne mosehavet og randt videre innover i skogen.

Det rykket i kamerafingeren, og neste gang tror jeg speilrefleksen skal ned i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tåka påtar jeg meg det hele og fulle ansvaret for den.

Angående Kobberhaugene er det den aller østligste toppen som er mest verdt et besøk. Man må bushe litt for å komme dit men det er vel verdt det.

De fleste følger den lille avstikkeren fra stien hvor det står "over toppene" eller noe slikt. De to toppene man kommer til da er greie nok, men altså ikke så fine som den østligste.

Utsikten er veldig bra fra tre av de fire Kobberhaugene. Men det er nok greit å velge en dag uten tåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enkelt i dag, ruslet jeg opp på Kobberhaugene som panda foreslo. Og ja, jeg hadde kanskje tenkt meg mer enn enn åpent område på 30x30 meter. OG det hadde kanskje vært litt mer stas om tåka ikke hadde ligget tjukk over hele Nordmarka. Men det er jo en spesiell stemning å traske i skogen når det begynner å bli kaldere i været og tåka legger seg.

Da skulle du ha strukket halsen litt lengre, så kanskje du hadde tittet over tåka Vea...

En kollega fortalte at han og kona hadde gått en tur på Ringkollen (701 moh) igår søndag, og rett før toppen hadde de kommet over tåka og utsikten åpenbar seg, med tindrende blå himmel over tåkehavet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du ha strukket halsen litt lengre, så kanskje du hadde tittet over tåka Vea...

En kollega fortalte at han og kona hadde gått en tur på Ringkollen (701 moh) igår søndag, og rett før toppen hadde de kommet over tåka og utsikten åpenbar seg, med tindrende blå himmel over tåkehavet! :wink:

I helgen gjaldt det å komme seg opp i høyden ja.. Jotunheimen hadde nydelig vær både fredag, lørdag og søndag, med nesten sommerlige temperaturer i solsteiken. Nede i lavlandet kunne vi se at tåken lå tett derimot..

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Gyrihaugen på lørdag på vår faste høsttur dit. Midt i Mørkgånga slapp tåken oss, og på toppen var det strålende sol og vindstille. Imidlertid var det litt for disig for de lange utsikter. Norefjell f eks hadde ganske svake kontraster mot himmelen. Nedgangen som vi vanligvis benytter langs den eldste Ringeriksvei fra Skartjern, har ofte nydelige høstfarger fra de forskjellige løvskogarter som vokser der, men i år er ikke høstfargene særlig framtredende. Sannsynligvis skyldes dette mangel på frostnetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du ha strukket halsen litt lengre, så kanskje du hadde tittet over tåka Vea...

En kollega fortalte at han og kona hadde gått en tur på Ringkollen (701 moh) igår søndag, og rett før toppen hadde de kommet over tåka og utsikten åpenbar seg, med tindrende blå himmel over tåkehavet! :)

Vel kunne jeg nok strukket halsen, stått på tærne og presset rygghvirvlene til det ytterste, men jeg ville fortsatt manglet 173 meter på å nå 701 moh....

Her er forøvrig bilde fra turen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.