Gå til innhold
AK74

Vedlikehold fjellpulken

Anbefalte innlegg

Hei, har en fjellpulken 144 som jeg kjenner begynner å bli tung å dra på. Den har vært med på noen turer, og trenger nok litt stell. Jeg tenker å prøve å finne et stoff å fylle litt i de dypeste sporene, og et poleringsmiddel som passer. Det er jo glassfiber og plastbelegg på denne. Jeg vet det har vært innlegg her om det tidligere, men finner det ikke igjen. Hvis noen vet hva jeg trenger, blir jeg glad for tips. Kanskje Biltema er en plass å finne det jeg trenger? Mvh Anne:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Biltema har produkter til vedlikehold av (glassfiber armeret polyester) båt, som vil være velegnet. Har du meget dype riper kan de sparkles med noe epoxysparkel eller tilsvarende og slipes glatte. Så rubbing og polish. Produkter til bil kan for så vidt også brukes - men jeg ville velge båt. Båt produkter kan også kjøpes i Båtbutikk, men vil være dyrere. Polish vil gjøre den glatt og lettere å dra. Jeg bruker i blandt flytende glider til ski, hvis det ikke er annet vedlikehold.

Elgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, elgen skrev:

Hei

Biltema har produkter til vedlikehold av (glassfiber armeret polyester) båt, som vil være velegnet. Har du meget dype riper kan de sparkles med noe epoxysparkel eller tilsvarende og slipes glatte. Så rubbing og polish. Produkter til bil kan for så vidt også brukes - men jeg ville velge båt. Båt produkter kan også kjøpes i Båtbutikk, men vil være dyrere. Polish vil gjøre den glatt og lettere å dra. Jeg bruker i blandt flytende glider til ski, hvis det ikke er annet vedlikehold.

Elgen

Tusen takk, da skal jeg handle inn og prøve😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje epoksysparkel 30-628 først, for å jevne ut hakk og riper. Deretter sliping med fint slipepapir. Så båtpolish 30-560, og til slutt båtvoks 30-562 for å få en hard, glatt overflate.

Jeg lurer på hvordan det vil fungere med hardt bunnstoff på en pulk? Det er laget for å gi en hard og glatt overflate, med minst mulig friksjon mot vann. Burde ikke det fungere godt på snø også? Jeg vet ikke, det var bare en tanke jeg fikk.
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Bjørn J skrev:

Kanskje epoksysparkel 30-628 først, for å jevne ut hakk og riper. Deretter sliping med fint slipepapir. Så båtpolish 30-560, og til slutt båtvoks 30-562 for å få en hard, glatt overflate.

Jeg lurer på hvordan det vil fungere med hardt bunnstoff på en pulk? Det er laget for å gi en hard og glatt overflate, med minst mulig friksjon mot vann. Burde ikke det fungere godt på snø også? Jeg vet ikke, det var bare en tanke jeg fikk.
Skjult lenke - logg inn for å se den

Takk takk:) tar med meg tips, skjønner at det kanskje er litt av hvert det er lurt å få tak i. Blir spennende å se om jeg får til dette😉

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det letteste er å bruke gelcoatsparkel Skjult lenke - logg inn for å se denArt.nr. 36-079. Husk herder!

Dette er sparkel utgaven av det hvite "malingen" på utsiden av pulken. Kjøp også inn gummisparkel for å legge på og fint pussepapir, eventuelt våtslipepapir for å få det slipt plant igjen etter sparkling.

Det er flere videoer på youtube som viser dette bra. Søk på gelcoat repair så finner du masse fra båter. Det er akkurat det samme som å reparere en båt.

Bunnstoff for båt er tull på en pulk. Bunnstoffet er giftig og det trenger du ikke smøre utover fjellet! Litt avhengig av type så er bunstoff normalt laget for å slites bort over tid for å få ny gift til overflaten av malingen så det ikke gror. Det vil slites mye fortere på snø og er ikke spesielt glatt heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Bunnstoff for båt er tull på en pulk. Bunnstoffet er giftig og det trenger du ikke smøre utover fjellet! Litt avhengig av type så er bunstoff normalt laget for å slites bort over tid for å få ny gift til overflaten av malingen så det ikke gror. Det vil slites mye fortere på snø og er ikke spesielt glatt heller.

Man bruker jo bunnstoff på båt for å hindre at plankton o.l skal gro fast på skroget. 
Om man trenger det på en pulk så bør man holde seg litt lengre opp fra fjæra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Barskekarsten said:

Bunnstoff for båt er tull på en pulk. Bunnstoffet er giftig og det trenger du ikke smøre utover fjellet! Litt avhengig av type så er bunstoff normalt laget for å slites bort over tid for å få ny gift til overflaten av malingen så det ikke gror. Det vil slites mye fortere på snø og er ikke spesielt glatt heller.

Det bunnstoffet jeg nevner er ikke giftig, og inneholder ikke kobber Det gir en hardere overflate enn vanlig kobberbasert bunnstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 1/27/2020 at 11:48 AM, AK74 said:

Hei, har en fjellpulken 144 som jeg kjenner begynner å bli tung å dra på. Den har vært med på noen turer, og trenger nok litt stell. Jeg tenker å prøve å finne et stoff å fylle litt i de dypeste sporene, og et poleringsmiddel som passer. Det er jo glassfiber og plastbelegg på denne. Jeg vet det har vært innlegg her om det tidligere, men finner det ikke igjen. Hvis noen vet hva jeg trenger, blir jeg glad for tips. Kanskje Biltema er en plass å finne det jeg trenger? Mvh Anne:)

Sprikende råd her, som ventet. Kanskje det er en en idé å kontakte Fjellpulken og høre hva de anbefaler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Bjørn J skrev:

Sprikende råd her, som ventet. Kanskje det er en en idé å kontakte Fjellpulken og høre hva de anbefaler?

For en som er grønn på dette, så ble jeg litt forvirra ja😅 Men må prøve et el annet😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, AK74 skrev:

For en som er grønn på dette, så ble jeg litt forvirra ja😅 Men må prøve et el annet😊

Mail sendt fjellpulken:) så får vi se hvilke råd dem har hvis de svarer😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Bjørn J skrev:

Det bunnstoffet jeg nevner er ikke giftig, og inneholder ikke kobber Det gir en hardere overflate enn vanlig kobberbasert bunnstoff.

Bare glem bunnstoff for båt, først som sist ;)

Fyll ripene med noe som kan slipes og poleres til en glatt overflate (gelcoatsparkel?).

Slip med fint papir, poler med poleringsmiddel som inneholder godt med slipemiddel ved gjelp av maskin og voks overflaten.

Prøv gjerne en fin stålsikling hvis du har, før pussing, på de groveste partiene.

Endret av Marius Engelsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt enkelt opplegg og som gir merkbart bedre glid på glassfiberpulker.

Riper som kun er i gelcoat lar jeg være. Dypere riper forsegles tynt med gelcoat, samt naglehullene i meiene.

Deretter bruker jeg kun skarp stålsikling for å planere overflødig gelcoat (med pussepapir blir det fort at man matter ned bra områder), og så sikle meiene for å fjerne "hår" og glatte dem. .

Så hardpolish for båt eller bil på skrog og skiglider på meiene.

Endret av PTG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at det største forbedringspotensialet for glid er på plastmeiene. Disse kan sikles eller høvles ned litt for å få bort ruheten. Ellers ville jeg gått for båtpolish som de fleste sier over her. Å fylle riper som går i fartsretningen ser jeg som unødvendig hvis det bare er grunne riper i det hvite topplaget. Er det spor som ligger på tvers så kan man heller vurdere å gå på en mer omfattende jobb med fylling og sparkling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Lompa skrev:

Min erfaring er at det største forbedringspotensialet for glid er på plastmeiene.

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg har messigmeier, jeg opplever at disse glir dårlig under visse forhold. Noen tips der?

Eneste jeg har vurdert er å fylle poponaglehullene med epoxy, ellers kommer jeg ikke på mye som kan forbedre gliden på messigen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg har messigmeier, jeg opplever at disse glir dårlig under visse forhold. Noen tips der?

Eneste jeg har vurdert er å fylle poponaglehullene med epoxy, ellers kommer jeg ikke på mye som kan forbedre gliden på messigen.

Tynt lag med bacon fett 😁 eller skiglider. Synsing: Billakk og så bil polish på toppen for å få det mer hydrophobic. Eller er det mulig å feste polyethylene plastskinner?

Endret av PTG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke for å kuppe tråden. Men jeg har messigmeier, jeg opplever at disse glir dårlig under visse forhold. Noen tips der?

Eneste jeg har vurdert er å fylle poponaglehullene med epoxy, ellers kommer jeg ikke på mye som kan forbedre gliden på messigen.

Hva slags føre? Hvis messingen er veldig blank og glatt vil jeg tro at det kan bite på kald snø. Det kan vurderes å lage litt struktur i overflaten. Kanskje dra en stålbørste i fartsretningen? Evt en drill med børste? (Ren gjetning og synsing!) Ellers er jeg enig i at polering med voks kan prøves.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er på kaldt og tørt føre jeg synes den glir dårligere. Polering, voksing og glider er forsøkt. Alt dette hjelper litt på skroget, men jeg merker allikevel en del mer motstand når det er kaldt og tørt enn når snøen begynner å bli kram.

Men jeg tenkte akkurat nå, at jeg har ikke prøvd pulk med plastmeier til å sammenligne med. Det kan jo hende de også får dårligere glid når det er kaldt og tørt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av Scouthen
      Jeg har fått hånden på en Optimus 111t som har stått ubrukt og lagret i snart 20 år. Ubetydelig brukt innen det. Jeg trenger tips på hva jeg må ta hensyn til før oppstart. Det er vel noen pakninger mm som har blitt for gamle? Er redd for å ødelegge noe, så har ikke prøvd den enda. Det er en oring på pumpa. Den er sotete under brenneren, men det er vel bare forvarming som er årsak til? Ingen bruksmerker eller synlige defekter og den ser helt ny ut. Takker for tips!
    • Av AASEDAASE
      Hei. Jeg driver og hamstrer utstyr hver måned ved payday. Det neste som skal handles er pulk og sleeper. I den forbindelse lurer jeg på om det er et minstemål på pulken ifht sleeperen? Jeg vurderer enten 154 eller 168 pulk. Føler 188 kan bli litt overkill. Sikkert fint med masse plass til hele familien men blir kanskje stort å drasse på alene på turer opptil en uke? Men så er spørsmålet, en sleeper er 200cm. Har det noen betydning om pulken bare er 168? Eller bør man da ha en 188 pulk? 
    • Av Annikenf
      Hei,
      Jeg har Fjellpulken XCoutry Turpulk og lurer på om noen har erfaring med å gjøre om denne til barnepulk?
      - Anniken
    • Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hei! jeg skal gå til anskaffelse av artic bedding og ser det er flere produsenter som lager dette. Rab, Piteraq og Fjellpulken. Jeg har null erfaring med alle produsentene. Er det noen som har 
      noe anbefalinger på dette? 
    • Av Tessatroll
      Hei
      Vurdere kjøpe ovenfornemnde pulk, men er skeptisk til om lengda gjer den "fampete". 
      Normalt bruker eg parisbrett og synes det funkar fint, men ynskjer no ein pulk eg mellom anna kan montere brems på for bruk med bikkjer. 
      Eg er skeptisk til om den oppleves som "stor". Måtehald i pakking og lågtbyggende pulk er nok meir normalen for meg enn ruvande, glidande "Berg". Så eg greier meg ofte ganske lenge på tur med liten pulk. Men så var det dette med å ha litt vektarm ved montering av brems og bruk med fleire hundar, samt at fleire bikkjer gir meir vekt i form av fôr. 
      Praktiske erfaringar nokon? 
      Eventuelt nokon som har prøvd å montere nomforspenning og evt brems på ein Acapulka Scandic Tour 150?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.