Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Forsvarets "bruksanvisning" for fjellduk

Anbefalte innlegg

Forsvarets instruksjon for bruk av fjellduk.

(Logg inn for å se skjult innhold)

Endret av Kjetil E.
Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

I kjent stil, bruker forvaret ganske mye tid, på å forklare ganske lite..

Ja, mye tid på å klemme inn ting info hos Forsvaret.
Når det er sagt så sitter slik info utrolig godt selv når man er komasliten.
Automatikken slår inn når ting er "idiot-terpet" som vi kalte det.
Jeg hadde ikke satt veneflon på nesten 30 år men når jeg snakka med niese om det
så kunne jeg faktisk med litt plunder fått det til :)
Så lenge leve enkel info ;) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, tubbs skrev:

Så lenge leve enkel info

Joda... Det er vel kjent at repetisjon funker bra om man skal få noe til å sitte...

Men det er ikke til å stikke under en stol at Forsvaret har en egen evne til å overkomplisere de enkleste ting...

som eksempel nevnes punkt 7.2.3 i

hvor de bruker fem sider på å forklare hvordan man skal bade :-)

image.png.d125f495763d245e5296acfd7f7a8152.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Mener at instruksen for fall på ski og sykkel i felthåndboken var å rope "hjelp, hjelp, jeg faller!" høyt og tydelig 3 ganger før man falt rolig og kontrollert over på høyre side av vegen. 

Har hørt om varianter av denne denne jeg også, men det er nok ganske mange år siden det blei fjernet fra instruksen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Mener at instruksen for fall på ski og sykkel i felthåndboken var å rope "hjelp, hjelp, jeg faller!" høyt og tydelig 3 ganger før man falt rolig og kontrollert over på høyre side av vegen. 

1 minutt siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Har hørt om varianter av denne denne jeg også, men det er nok ganske mange år siden det blei fjernet fra instruksen...

Vet dere om bedre måte å falle på...?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Var inne i sjø 2010-2011. 

Vi hadde til og med en instruksjon i hvordan gå på do i felt. Sett deg ned, trøkk, tørk sånn og sånn, ta opp posen, sug ut lufta, kast. 

Endret av TheSleepwalker
Skriveleif
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av arullan
      Hei
      Er det noen som har erfaring med Helsport Fjellduk X-Trem Flex, som Helsport nå kun selger via Outleten (
      )? Hvorfor produseres denne ikke lengre? Finner generelt sett lite info om Flex-modellen på nett. 
      Slik jeg forstår det er dette en Fjellduk Pro hvis man tar av foringen, og en mer isolert (og mye tyngre..) Fjellduk X-trem med foret på. Til Outlet-prisen virker jo dette som et godt kjøp. Hva er ulempene med denne ift. dyrere alternativer fra f.eks jerven?  
      Takk for svar

• Av ECX Torment
      Hei,
      Det nærmer seg jul og familiens ønskeliste inneholder heldigvis friluftsutstyr. Min sønn ønsker seg foret Jerven duk, flott ønske 😀. Når jeg sjekket litt rundt på nettet kom jeg over denne 
       som for meg er ukjent, men den koster jo bare halvparten av "originalen". Har selv Jerven og er storfornøyd med den. Noen som kjenner til / har denne?
      Hvordan er den i bruk, + og - tas imot med takk.
    • Av grl
      hei,
      jeg har plan/lyst til å sove ute i jotunheimen, litt i høyden så regner med det blir vind og kulde. det anbefales fjellduk til noe sånt, men har vi noen fattigmannsløsninger på dette? 
    • Av grl
      hei,
      jeg har plan/lyst til å sove ute i jotunheimen, litt i høyden så regner med det blir vind og kulde. det anbefales fjellduk til noe sånt, men har vi noen fattigmannsløsninger på dette? 
    • Av Shortbus
      Hei,
      I jakten på en god hengekøyeløsning for vinterbruk har jeg gitt opp å finne et ferdig product. I dag er det, som dere sikkert vet, mange fine underquilts, men problemet er ofte temperaturgrense langt over det man kan forvente i det norske vinterlandskapet. I tillegg er det ikke lett å f.eks lage mat eller andre slike oppgaver i et sånt åpent miljø. Så et innkapslet/lukket system er planen fremover.
      Første tanken var å kjøpe 40D nylon og sy en kapsel/cocoon (med invendig "sølvduk og isolasjon). Ved å spenne denne fra der hengekøyen er festet i trærne vil man kunne skape noe innvendig "takhøyde" som gjør det mulig å få et noe oppvarmet miljø rundt seg,  slik at man ikke er fanget inne i soveposen.
      Jeg lurer nå på om det en Jerven King Size fjellduk er en snarvei til dette målet..? Har noen forsøkt å trekke en hengekøye inni en slik duk? Ved å stramme opp duken i toppen burde det bli litt overhøyde inne der (i mitt hode). Har noen forsøkt dette? Tenkte å kjøpe en duk å teste, men hvis noen allerede vet dette ikke fungerer så kan jeg jo spare meg de pengene
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.