Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer, kategorier


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Hvorfor brukes ikke 2-sesongs sovepose begrepet?

Mange 3-sesongsposer blir fort svettefest om sommeren, i hvertfall for menn som skal tåle litt mer kulde enn kvinner. 600 grams 3-sesongs dunpose med 700/800/900 i fillpower kan vel knapt brukes over 0 grader uten meget god lufting. Jeg tenker at alle som er på tur året rundt nesten må ha tre soveposer, og for vinterentusiastene fire. Bare tankespinn da jeg har latt meg blende av reklamen om bruksområdet for 3-sesongsposer:)

  • sommerpose
  • 2-sesongspose (vår og høst)
  • vinterpose
  • ekstrempose, type -25 til -40

Er jeg helt på bærtur?

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at man MÅ ikke ligge INNI soveposen alltid. Jeg er sjelden på vintertur lenger og bruker dermed ofte 3-sesongs og sommerposer desto mer i barmarkssesongen. Jeg er heller ingen frysepinn og bruker dermed også posene mer som dyner og det fungerer glimrende. Skal jeg bære soveposen, ja så velger jeg en lett variant. Slipper jeg å bære posen, ja da kan jeg ta en litt tyngre pose med, som i kano f.eks. Jeg ser selvsagt på værmeldingen før jeg legger ut på tur og velger sovepose deretter. Jeg kler meg også etter været. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt bruk, i hvertfall tidligere bruk brukte jeg to soveposer for vår, sommer og høst. Synes en 3-sesongs dunpose med høy fillpower bare duger om vår og høst, samt på kalde sommerdager. Kle seg etter været som du skriver er lurt.

Jeg ender opp med sommerposen min og vår og høstposen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det dit hen at jeg er på bærtur :) Det som spoila det for meg var at jeg var så dum å velge "3-sesongspose" med 600 gram dun og fillpower på 900 :( 

Edit: Det jeg prøver å si er at mange 3-sesongsposer har samme dunmengde som før, men hvor fillpower har blitt høyere, 800 er ikke uvanlig og noen er oppe i 900 cuin. Da mener jeg bruksområdet flyttes bort fra sommer, mot vår og høst, t.o.m mildere vinternetter. 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en tar vekk vinteren så har jeg to soveposer som dekker vår, sommer og høst. En som jeg bruker tidlig vår og sein høst, og en jeg bruker i den varmere tida. Tidlig vår kan temperaturen synke ned mot -10 grader og da holder ikke posen jeg har for den varmeste tida. Kunne brukt den varme posen midt på sommeren da som dyne men foretrekker en pose jeg kan ligge i og ikke under. 3 sesongs begrepet er jo bare et begrep, det er veldig forskjell på hvor lett folk fryser og ikke. Og for noen er 3 sesonger ikke like langt som for andre. Med andre ord, pose velges utifra hvilken temperatur jeg mest sannsynlig får på turen jeg skal ut på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tresesongs dekker fint tidlig sen vår og tidlig høst. Litt vel varm for midtsommeren med sin komforttemp på -3, men da er det jo bare å åpne den eller bruke lakenpose med soveposen løst over. 

Jeg har innsett jeg får trøbbel i andre enden hvis jeg får somlet meg til hengekøyecamping. Siden køye er kaldere enn telt etter det jeg har lest så kommer nok posen min ganske fort til å bli i kjøligste laget der. Kommer ikke til å løpe avsted på jakt etter vinterpose før behovet blir reelt, men tanken har slått meg  at jeg burde ha en "varm" og en "lunken" pose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig system. Da jeg kom over Sierradesign sin backcountry bed så ble jeg fascinert av prinsippet. Exped sin synes å ha tatt den logikken et hakk videre og jeg kan se at slike løsninger kan ha noe for seg i varmere klima enn det jeg ferdes i (eller for folk som er mer "varmblodige" enn jeg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste to-tre årene har jeg bare brukt en Cumulus Comforter Rigtignok ikke vinterstid, men har lyst til å prøve en 3-sesongs med denne over om vinteren. Denne har jeg bare brukt som dyne, og har ikke hatt behov for å snurpe den igjen. Bruker den sammen med en Synmat UL 7, og den er såpass vid og lang (230*140) at den dekker på alle kanter. Blir som en dyne hjemme i sengen. Utrolig deilig å slippe å være begrenset av en sovepose. Har ligget i alt fra 0-28 grader. Regulerer med klær som det passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker quilt fra Enlightened Equipment. Blir som Cumulusen uppis beskriver. Veier ca 750g. Fyllt med 950cuin dun. Ekstremtemp - 17. Fungerer utmerket i alle temperaturer ned til noen minus. Som jeg har skrevet tidligere legger jeg meg bare ved siden av om det skulle bli for varmt å ligge helt eller delvis under. Lett, superkomfortabel, varm, (om det trengs), enkelt og genialt... En pose-alltid. Hvis ikke man er mye på tur når det er superkaldt trenger man ikke flere. Kan jo slenge en fjellduk over hvis det passerer 10 blå f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3-sesong synes jeg to poser er best, spesielt hvis man går mye og langt. Jeg har brukt 3-sesonger som dyne, t.o.m sommerposen brukes som dyne nå og da. Med quilt av så høy klasse som du har holder denne fra vår til høst.

Jeg bruker en Mountain Hardware på 648 gram til sommerbruk (T-limit -2) og en Rab 600 gram dunpose vår og høst. På de varmeste nettene har jeg kun brukt en liner, type STS Reactor. Blir det litt kjøling har jeg lagt et lite hjørne av dunposen over brystet :)

Nå er det base på samme sted, eller kortere forflytninger som gjelder for mitt friluftsliv. Fint å flytte litt på seg hvis man er på en lengre tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt på siden: Jeg synes det er flott når produsentene oppgir loft i cm - ikke bare dunmengde.

En bred modell har kanskje litt mindre loft enn en smal modell med samme dunmengde og samme fillpower! Dette fordi dunmengden fordeles på et litt større volum da hver kanal i den bredere modellen er litt større. 'Med andre ord litt mindre dun pr kanal. Korriger meg hvis jeg tar feil her.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.