Gå til innhold
  • Bli medlem

Gyro/stabilisator til vanlig kamera som ikke koster skjorta?


turboms

Anbefalte innlegg

Hei, 

Bruker Olympus Tough TG4 på tur, og lurer på om noen kan hjelpe meg med en håndholdt gyro/stabilisator til filming når man går - som ikke koster skjorta... 

Stort sett er det jeg finner på nett enten utstyr som koster dobbelt av selve kameraet, eller så er det utstyr laget spesifikt for mobil, gopro etc.. selve "holderen" til kameraet bruker å være i en størrelse som gjør at man ikke kan feste et ordinært kamera. 

Anyone? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Anders Holt said:

Hei, 

Bruker Olympus Tough TG4 på tur, og lurer på om noen kan hjelpe meg med en håndholdt gyro/stabilisator til filming når man går - som ikke koster skjorta... 

Stort sett er det jeg finner på nett enten utstyr som koster dobbelt av selve kameraet, eller så er det utstyr laget spesifikt for mobil, gopro etc.. selve "holderen" til kameraet bruker å være i en størrelse som gjør at man ikke kan feste et ordinært kamera. 

Anyone? 

@whistler, den greia du brukte til telefon burde vel også fungere greit på et kompaktkamera? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

@whistler, den greia du brukte til telefon burde vel også fungere greit på et kompaktkamera? 

Det var DJI Osmo Mobile 2. Vil tro det kan gå å bruke på et kompaktkamera med fast stilling på linse, men det spørs om det blir ubalanse når kamera fokuserer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lompa skrev:

Denne er jo for speilrefleks, men bør kunne funke om man vil bære med seg en dedikert stabilisator..

https://www.ebay.co.uk/itm/283251442668

 

Den der kan kanskje være noe ja. Det eneste jeg tenker er at disse DSLR kameraene bruker vel en plate man skrur inn i bunn av kameraet og fester på stativet? Det må jeg sjekke om min TG4 har evt. Hvis ikke må det bli en type modell som "holder rundt" kameraet på ett vis. Evt bare gaffa-teipe driten fast 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anders Holt skrev:

Den der kan kanskje være noe ja. Det eneste jeg tenker er at disse DSLR kameraene bruker vel en plate man skrur inn i bunn av kameraet og fester på stativet? Det må jeg sjekke om min TG4 har evt. Hvis ikke må det bli en type modell som "holder rundt" kameraet på ett vis. Evt bare gaffa-teipe driten fast 

Alle kompaktkameraer har stativfeste med standard gjenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiii.. 2.1 kilo ja... Hmm... 
Skal ha med dette over en 30d Canadatur. Det er ganske mange kalorier i mat jeg må legge igjen evt. 

Får prøve gorillapod-trikset først nå - det kan jeg teste allerede på finnmarksvidda om to uker, så får vi se om vi klarer å få tak i en mer kompakt/lettere variant enn den fra ebay. det MÅ vel finnes en liten håndholdt greie man kan bruke.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har et lett kamera så kan nok mye av de motvektene på gyroen legges igjen hjemme, men det er klart det blir litt vekt, ja. Hvis du allerede har en gorillapod som skal med, så ville jeg brukt det.

En superenkel løsning som ikke blir like bra som en stabilisator selvsagt, er å feste kameraet på stativet på vanlig måte og bære det. Ta tak i stativet like under kameraet med to fingre. Selve stativet blir "motvekt" til kameraet og bidrar til å holde det stille. Med litt tyngde på stativet så stabiliserer faktisk dette ganske mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne: https://topgimbals.com/rx100/

Sjekket ikke priser, men der har du i alle fall et utgangspunkt for videre leting.

Fordelene med et vanntett kompaktkamera er jo mistet om du går for aktiv stabilisering, så du kan jo kanskje vurdere en stabilisator inkludert kamera for de scenene hvor du vil ha stabilisator (f.eks DJI Osmo Pocket), eller et actioncamera med god digital stabilisering (DJI, GoPro eller lignende)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute etter det samme som deg @Anders Holt for noen år siden, men fant at kjøpegreier var både dyrt og tungt. Derfor brukte og fortsatt bruker jeg tipsene fra@Lompa i svaret over og det fungerer overraskende bra.

I jakten på gram syns jeg stativet ble tungt etterhvert og ble stadig oftere liggene hjemme. Jobu Gorillapod ble så med p g a alle mulighetene det tilbyr, inkludert som stabilisator. Men det er ikke til å komme fra, at den er lav og begrenser kameravinkler om det ikke er noe å plassere/hekte den på. 

De siste årene har jeg brukt en Rollei Actioncam stang som sammenslått måler 30 og fullt utslått måler 94cm. Denne selfiestanga har standard kameragjenge nederst på håndtaket og da åpner det seg nye muligheter. 

Joby Gorillapod 390g og Rollei selfiestang 146g

IMG_1327.thumb.JPG.240abdcd8df359eabe76ea4610bdeb0f.JPG

Med et 1/4-20 gjengesnitt kan du forvandle alt fra skruer til armeringsjern til funksjonelt kamera tilbehør.

IMG_1326.thumb.JPG.d0307d07f4272a1ede2ebd46c3fe0d76.JPG

Med en gjenget bolt i enden er nå selfiestanga blitt en selvstående monopod. Plantes rett i bakken og trekkes ut til passe høyde og voila.

IMG_1328.thumb.JPG.a98e2deb2bdf75b67ebb9e9fd77ff699.JPG

Et kamera  bordstativ skrues inn i stedet for bolten når underlaget er hardt. 

IMG_1329.thumb.JPG.5e6761cfef2941c62dbc2e79b33627cd.JPG

Så dagens oppsett veier 221g og dekker i og for seg de fleste behov når jeg er på tur.

IMG_1334.thumb.JPG.f982e85451485a4d703936a18b1ffeb0.JPG

 

Men så til det du egentlig spør om, stabilisator. Jeg prøvde meg på et DIY prosjekt av elektriker/plastrør, men fant det for sprøtt til å ha lang levetid.

Derfor endte jeg opp med det enkleste av det enkle. En DIY stabilisator som ikke veier mye. Den kan overhodet ikke måle seg med disse kjøpegreiene, men den trumfer alle på vekt og den er enkel å lage.

En bit rørisolasjon i passe lengde, som limes i den langsgående skjøten (for ekstra styrke). Dernest 2 hull hvorav det ene gjerne er litt trangere. Vekt 21g.

IMG_1335.thumb.JPG.7c1e8891c156ed61052be4db39d56cd7.JPG

Slik ser det ut under transport.

IMG_1330.thumb.JPG.97ccab569e645c6fb7b09489c4612576.JPG

Og slik ser det ut klar til bruk. GoPro veier 143g med ramma montert og det holder som regel å bruke selfiestanga sammenslått for å få ønsket effekt.

IMG_1332.thumb.JPG.c34bdd3954989876204d55fd0413490c.JPG

Canon videokamera veier 362g og da trekker jeg ut mer av stanga for å balansere/kompensere høyere kameravekt.

IMG_1333.thumb.JPG.b746f2f39f979ad6527810f587c3f194.JPG

Ønskes mer stabilitet oppnås det ved å henge etter eller annet i bunnen av stanga. Gjerne en tennisball med et lite hull som passer til metallpiggen i enden.

Brukt med "løst" kulehode fungerer dette helt greit for meg og bildet under viser det jeg har med på tur.

IMG_1331.thumb.JPG.4e56acd5b5605d844a72cb99ea3377bb.JPG

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det her er en gammel tråd, men ..
er man ikke godt kørende, hvis man fastholder 'viden' om, hvordan dét med rotations-inertien virker? Ethvert emne man kan holde fast til kameraet og som har vægt/masse i en vis afstand vil virke stabiliserende på en enkelt akse. Med flere akser at stabilisere kan det under alle omstændigheder blive omfattende, osse med professionelt udstyr. Det vil under alle omstændigheder ha' den laveste vægt, hvis man kan finde noget på stedet. Man kan erstatte setuppet/inertien med en masse der drejer rundt (et gyroskop). Jeg overvejede på et tidspunkt, om det var arbejdet værd, at lave sådan en gyro til at spænde på min kamera-hånd, men fik indtrykket af, at mange telefon-snaps var forbavsende stabile. Da jeg fik telefonen i hånden og mærkede, hvor tungt det var, kunne jeg gætte på, hvor stabiliteten kom fra. Med linsen i den ene ende og fingrene let om telefonen giver vægten en 'naturlig' lodret orientering.
Jeg arbejdede med et kamera med zoom, og på et tidspunkt fattede jeg sammenhængen (jeg er ikke det skarpeste lys på træet) med graden af zoom og 'rystede billeder' .. selvklart betyder en lille vinkel-ændring des mere, jo længere ude man kigger. I kontrast er det lidt underligt at få et vidvinkel gopro i hånden .. her er der overhovedet ikke ændringer om man så drejer kameraet. Tro mig, om ikke vidvinklen er et 'must' for så lette kameraer .. zoom vil gøre det næsten umuligt at lave urystede billeder.
Det er en ændring i vinkel (kameraets orientering) og ikke i position der er det egentlige problem ... det gør ikke nogen videre forskel om kameraet hopper op og ned, så længe det ikke ændre orientering. Det er værd at hæfte sig ved, hvis man prøver at håndtere problemet kreativt. Enhver der har leget med en gyro véd, at den fysiske virkelighed ikke altid helt matcher med éns intuition.

Endret av CarstenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.