Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Indre Troms, 5.-8. august 2006


mattings

Anbefalte innlegg

Denne turen starta ved demningen på Altevatnet (ca 5 mil langt vann i Indre Troms). Vi padla først ca 1/3 innover vatnet før vi tok av innover Stordalen. Her hadde vi egentlig tenkt å fløte kanoene mesteparten av veien, men lite vannføring førte til at vi måtte bære kanoene det meste av stykket opp til vannskillet i Heavgavuopmi (ca 4 km). Derifra kunne vi padle litt, fløte litt, bære litt og banne litt før vi kom oss ned til Geavdnjajavri. Padla langs nordsida av hele vannet og fulgte Geavdnjajohka ned til Leinavatn. Siden det var lite vann, var strykene i Geavdnjajohka krevende med mye stein, så vi fløta kanoen en del nedover denne elva. Elva munner ut i Leinavatn, hvor vi padla litt rundt og avslutta ned elva til Altevatn. Derifra hadde vi transport med båt de 5 mila på Altevatn tilbake til demningen. Kanoturen var på ca 6 mil.

Vi var fire personer og to kanoer på denne turen. En Ally-kano og en plast kano. Hadde vi visst det ble så mye bæring som det ble hadde vi nok aldri tatt med oss en tung plastkano... Skal jeg ta turen en gang til blir det tidlig på sommeren når vannføringa er større. Men turen kan absolutt anbefales!

post-1574-133474431819_thumb.jpg

post-1574-133474431825_thumb.jpg

post-1574-133474431832_thumb.jpg

post-1574-133474431839_thumb.jpg

post-1574-133474431852_thumb.jpg

post-1574-133474431859_thumb.jpg

post-1574-133474431866_thumb.jpg

post-1574-133474431873_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Hei.

Fornuftig valg av turommråde. har selv gjort denne turen ved et par annledninger. Ønsker bare å komme med en liten kommentar som kanskje kan være til hjelp for andre som lar seg friste av tur-rapporten din.

Hovedårsaken til at dere hadde lite vann var ikke valg av årstid, men at det på slutten av sommeren var usedvanlig lav vannstand i alt av vassdrag i ommrådet. Har selv padlet turen i midten av september, og hadde da ingen problemer med vannstanden. Alle stykene mellom Gebna og Leina lot seg padle den gangen ( men vil ikke annbefale å padle alt om man ikke har god erfaring med elvepadling) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, artig å lese og ikke minst se bilder fra et kjent og kjært område mattings :lol:

Hadde en artig opplevelse under jakt i Stordalen for noen år siden.

Vi gikk oss på avføring fra bjørn. Jeg syntes den så veldig fersk ut, så til mine to jaktkompisers forskrekkelse dyttet jeg fire fingre nedi. Som jeg tenkte, eller kanskje håpte, var den fortsatt temperert. Jaktkompisene trodde meg selvfølgelig ikke før de også motvillig :lol: gjorde det samme.

Bjørnen så vi aldri no av, langt unna var den helt sikkert ikke, men artig opplevelse alikevel.

Legg gjerne ut flere turrapporter fra indre og ytre Troms 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.