Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i påskeferien


Anbefalte innlegg

Hei, dette er mitt første innlegg så vet ikke om dette helt følger reglene her.

Jeg og noen venner, vi blir en gruppe på fem, vurderer en kanotur i påskeferien. Vi har litt erfaring med padling og camping generelt, og mange av oss har dratt på fjellturer, men vi har aldri dratt på kanotur. Har derfor noen spørsmål:

1. Er påskeferien for tidlig for en kanotur? 

2. Vi vet enda ikke hvor vi skal, har sett på noen fjorder som Nærøyfjorden, men sliter å finne steder der man kan leie kano i flere dager. Finnes det noe slikt?

3. Ikke akkurat spørsmål, men tar gjerne imot tips og personlige erfaringer.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påske 2024 faller på ca 25 Mars til 1 April.

 

Jeg har kajakk og tørrdrakt, når jeg padler i begynnelsen av April så bruker jeg gore-tex tørrdrakt til 12000 kroner og ullundertøy under samt neopren-hansker eller votter. Temperaturen i starten av April er det vanligvis plussgrader, men det er ikke mange. Regn med en temperatur rundt 3-10c i luften og rundt 4-6c i vannet. Vanntemperatur på 4-6c gir en forventet overlevelsestid på ca 30-40 minutter uten tørrdrakt.

 

Jeg sier på ingen måte at du ikke skal ta turen, for det er utfattelig deilig å komme seg ut i en kano eller kajakk etter en lang vinter. Men jeg hadde ikke tatt en slik tur i April uten ca 7500 kroner i utstyr per person. Jeg ville hatt tørrdrakt (5000), neoprenhansker (600), neoprensko (700) og padleredningsvest (1000 kr) på meg. Og jeg tror ikke det er så mange som leier ut slikt utstyr i Norge, fordi det er mye enklere å starte sesongen litt senere når vannet er varmere.

 

Det betyr i praksis at du må kjøpe utstyr selv. Noe som vil bety en mye dyrere tur enn det du sikkert har sett for deg.


For det er på ingen som helst måte for tidlig for å padle, men det er for tidlig til at man kan gjøre det uten skikkelig utstyr. Spesielt hvis det er snakk om en tur som skal gå over flere dager i strekk.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om et stedsnavn= flere steder, men er Nærøyfjorden spesielt padlevennlig med kano? Med noen unntak er det vel rimelig bratt og steilt å gå iland langs fjorden. Det kan skape problemer vist det blåser opp og dere ønsker å søke til land.

Likeledes kan det være svært utfordrende ved en eventuell velt, både med tanke på å komme på land. Er vel også såpass dypt langs land at det som ikke er stroppet fast, eller flyter kan bli vanskelig å redde.

Tror personlig jeg ville valgt et annet sted å legge padleturen, med mindre dere er godt kjent med fjorden og allerede har tatt sikkerhet med i planleggingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

jeg har padlet litt kano på nærøyfjorden. Fantastisk sted, om sommeren. Som beskrevet tidligere, ikke mange steder å gå i land. Men flott natur, og nydelig de få stedene som man kommer i land. Godt tilrettelagt. 
 

håper du får en flott tur, men vær forsiktig. Kaldt vann er skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

Påske 2024 faller på ca 25 Mars til 1 April.

 

Jeg har kajakk og tørrdrakt, når jeg padler i begynnelsen av April så bruker jeg gore-tex tørrdrakt til 12000 kroner og ullundertøy under samt neopren-hansker eller votter. Temperaturen i starten av April er det vanligvis plussgrader, men det er ikke mange. Regn med en temperatur rundt 3-10c i luften og rundt 4-6c i vannet. Vanntemperatur på 4-6c gir en forventet overlevelsestid på ca 30-40 minutter uten tørrdrakt.

 

Jeg sier på ingen måte at du ikke skal ta turen, for det er utfattelig deilig å komme seg ut i en kano eller kajakk etter en lang vinter. Men jeg hadde ikke tatt en slik tur i April uten ca 7500 kroner i utstyr per person. Jeg ville hatt tørrdrakt (5000), neoprenhansker (600), neoprensko (700) og padleredningsvest (1000 kr) på meg. Og jeg tror ikke det er så mange som leier ut slikt utstyr i Norge, fordi det er mye enklere å starte sesongen litt senere når vannet er varmere.

 

Det betyr i praksis at du må kjøpe utstyr selv. Noe som vil bety en mye dyrere tur enn det du sikkert har sett for deg.


For det er på ingen som helst måte for tidlig for å padle, men det er for tidlig til at man kan gjøre det uten skikkelig utstyr. Spesielt hvis det er snakk om en tur som skal gå over flere dager i strekk.

Takk for svar! Har faktisk tilgang til par tørrdrakter ved jobben min, hvor gode de er og kvaliteten på de er jeg usikker på, men tenkte uansett ikke på det. Er det noen andre ting vi burde være bevisst over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (2 timer siden):

Med forbehold om et stedsnavn= flere steder, men er Nærøyfjorden spesielt padlevennlig med kano? Med noen unntak er det vel rimelig bratt og steilt å gå iland langs fjorden. Det kan skape problemer vist det blåser opp og dere ønsker å søke til land.

Likeledes kan det være svært utfordrende ved en eventuell velt, både med tanke på å komme på land. Er vel også såpass dypt langs land at det som ikke er stroppet fast, eller flyter kan bli vanskelig å redde.

Tror personlig jeg ville valgt et annet sted å legge padleturen, med mindre dere er godt kjent med fjorden og allerede har tatt sikkerhet med i planleggingen. 

Hei og takk for svar! Vi har ikke helt bestemt hvor vi skal dra, og tenkte gjerne ikke noe alt for krevende. Vet du noen andre steder som er padlevennlig og muligens har en fin utsikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haugoy skrev (33 minutter siden):

Velkommen!

jeg har padlet litt kano på nærøyfjorden. Fantastisk sted, om sommeren. Som beskrevet tidligere, ikke mange steder å gå i land. Men flott natur, og nydelig de få stedene som man kommer i land. Godt tilrettelagt. 
 

håper du får en flott tur, men vær forsiktig. Kaldt vann er skummelt. 

Takk! Er ikke helt fastlagt hva vi ender opp med å gjøre, men blir en slags tur i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, titaniumkriger said:

Takk for svar! Har faktisk tilgang til par tørrdrakter ved jobben min, hvor gode de er og kvaliteten på de er jeg usikker på, men tenkte uansett ikke på det. Er det noen andre ting vi burde være bevisst over?

Tørrdraktene bør egne seg til padling. Husk at det er en fysisk aktivitet, og feks krage/ermer hvor det skal være tett går ut på dato etter alt fra 1-4 år avhengig av hvor mye man bruker dem. Så strekk i dem og sjekk om de er morkne, det er ikke så alt for vanskelig å bytte krage og ermer ved behov.

 

Og du nevner Nærøyfjorden, flott fjord med relativt lite vind. Men Nærøyfjorden er ca 18 km lang, og hele veien rundt til Flom er ca 36 km.

 

Med Kano og passelig intensitetsnivå kan du regne med en hastighet rundt 4km/t, du har veldig lite igjen for å "gi gass", hvis du skal doble hastighet i en båt krever det 8 ganger mer krefter. Det vil si at hvis du skal opp i 6 km i timen så snakker du fort om å bruke 4 ganger så mye krefter som hvis du padlet i 4 km/t. Men det kan gå fortere eller saktere avhengig av hvor mye last du har og hvor god formen på båten er, en kajakk beveger seg raskere enn kano.

Men du har derfor i utgangspunktet en veldig forutsigbar hastighet. Med mindre du møter motvind, da kan det bli tøffe tak.

Så tilbake til Nærøyfjorden, 18 km, så 36 km tur retur eller 36 km helt til Flåm. Det er vil tilsvare ca 8-10 timer padling. Og det er kanskje greit å holde seg unna Flåm med tanke på Cruiseskip. Så 10 timer padling kan være dagstur, eller med en enkelt overnatting. Det blir ikke så mye mer enn det. Hele veien til Flåm og hele veien i retur, 2-3 dager.

Med tanke på andre alternativer, så er vi egentlig tilbake til at du er tidlig på sesongen. Men det finnes jo mye, feks Lustrafjorden som er veldig flott til å padle i gjennom. Jeg ville heller ikke ha utelukket for eksempel Oslofjorden, hvor det kan det være veldig fint tidlig på sesongen. Eventuelt Hardangerfjorden.

Men alt i alt så er min egentlig anbefaling at ting er mye finere senere på året, og da snakker man ikke nødvendigvis sent, men går en måned frem til 1. Mai så har du for eksempel Jølstravatnet som er helt vakkert å padle i gjennom og som begynner å få litt varme i starten av Mai. Og 1. Juni er alt helt perfekt overalt i lavlandet, og går du en måned til fremover har du plutselig muligheten til å padle gjennom Bygdin eller Gjende. Glemme hele tørrdrakten og ta livet med ro i shorts og t-skjorte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.