Gå til innhold
  • Bli medlem

"Bedre på Besseggen"


OleG

Anbefalte innlegg

Ja, og det er der vi har forskjellig syn. Jeg tror nemlig ikke at denne wiren på Besseggen vil gå foran som et eksempel for andre områder i Jotunheimen. Men hvis det, mot formodning, skulle bli tilfelle vil jeg umiddelbart begynne å engasjere meg på deres side.

Jag tror det inte heller, även om wiren ser ytterst omotiverad ut på bilden

i Fjell og Vidde (möjligen kan det bli något annat i regn). Som jag redan

skrivit längre upp finns det åtminstone två platser i Jotunheimen där

tillrättalägganden vore mycket mer motiverade, i det ena fallet

rör det sig dessutom om en lös sommarspång, ungefär som den vid

Olavsbu, men mer motiverad. Men det är platser där inte så många går.

Jag undra om det inte vore intressantare med aktioner som går

ut på att driva utvecklingen en smula tillbaka. T ex att flytta

parkeringsplatsen vid Leirvassbu utom synhåll. Annat som jag

inte har helt aktuellt i minnet är vägen till Grimsdalshytta

i Rondane/Dovre, vägen till Snöheim i Dovre, den förskräckliga vägen

mot Styggedalsbreen, och vägen österut in i Vesledalen

vid Nördstedalsseter. Förmodligen skulle miljön vid Aursjöhytta

(har ännu inte varit där) behöva saneras lite, osv.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Har lyst å bare skyter inn noen av mine synspunkter.

Tom: selvfølgelig tjener DNT penger på folk på Besseggen, det er både medlemskaper og overnattings/-båtgjester å hente.

Så er det det med wire - finnes det bedre og penere måter å gjøre det på? Det er bl.a. noe vi har spurt fylkesmannen.

Og til slutt så går det allerede en veldig grei sti rundt det utsatte punktet - probleme er bare at ingen markedsfører den eller informerer folk om den. På skiltingen i lia ovenfor Gjendesheim og på Veslefjellet kunne det stått: Besseggen - lett vei --> / Gjendesheim - lett vei --> og Besseggen - bratt vei --> / Gjendesheim - bratt vei -->

Dessuten bør folk gjøres oppmerksom på at Besseggen for øvrig ikke er Karl Johan, dvs fjellstøvler og dagstursekk med varm genser/jakke etc. bør være påkrevet! De kunne t.o.m. tjene penger på å bøtelegge folk som gir blaffen i fjellvett og som belaster sammfunnet med dyre og unødvendige redningsaksjoner (er overdrevet i dette tilfelle, jeg vet det, jeg ville bare sette et poeng).

Så etter min mening er denne wiren ganske så unødvendig - det er bare et spørsmal om informasjon til turgåerne (vi har gått denne passagen når det var blankt is på steinene, da kan det være verre, men under slike forhold har man som fjellvant faktisk en isøks på sekken for å kunne hakke isen bort).

DNT bør heller være MYE flinkere til å legge planker gjennom myr og våte passager som blir så utrolig store og stygge når folk bestandig søker en vei utenom! Og så bør de rydde litt bedre rundt omkring - vannet ved Olavsbu er en søppeldunk, og området rundt Juvasshytta (ikke DNT, jeg vet det) er akkurat det samme! Forferdelig stygt og ikke akkurat en koselig velkomsthilsen til en hytte!!!

Julia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har övernattat två gånger på Olavsbu. Första gången, 22-23/8 1994

(hur jag minns? Jag fyllde 50 den 23). Jag irriterades över

att nästan all mat på plats var kladdiga konserver, och att det var rätt

otrvliga saker man hällde ut genom fönstret efter disken.

Andra gången, i augusti 2000, hade jag inte tänkt bo

i hytter alls, men blev tillfälligt sjuk. Då hade jag med mig

torkad mat,

som inte lämnar något avfall alls, utom det man bär hem

efteråt.

En lösning på nedskräpningen kring Olavsbu vore förstås

att göra om det till en ubetjent hytte. Jag har sovit i ett par

sådana, t ex Muorkihytta i Sulitjelmafjellene, och det är

hur prydligt som helst i och utanför sådana hytter.

Från och med 2001 har jag förstås undvikit hyttene helt,

med undantag av en enda natt på Fondsbu.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er veldig enig Julia. Finns masse ting DNT burde gjøre før de begynner med wire.

Om wire kommer opp, vil fler komme om det blir like mye trafikk som i Besseggen. Kanskje ikke med en gang, men noe å regne med det kommer mer av med tiden.

Og når det kommer til Fylkesmannen, kan man kun spekulere med mindre man har jobbet på kontoret! Jeg syns uansett det er bra at Fylkesmannen tar hensyn til at folk er i mot det. Med tanke på at klagefristen hadde utløpt, og at kun enkelte hadde klagerett på forslaget om å sette inn en wire.

Jotunheimen er ikke Karl Johan, mennesker burde tilpasse seg naturen. Og ikke naturen oss. Er det glatt så tar man på seg brodder eller stegjern. Er det bratt bruker man en taustump. Og det er i helheten der man får naturopplevelsene. Rekkverk, wire og fremmedelementer hører ikke hjemme der! :)

I steden for å henge seg opp i detaljer burde man heller helt klart markere sin mening. Og kanskje gjøre et eller annet, enn bare skravle? Mener ikke folk skal fjerne wire'e. Men kanskje en avstemning? :wink: Kanskje skaffe underskrifter fra folk som er mot forslaget hjelper også? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: selvfølgelig tjener DNT penger på folk på Besseggen, det er både medlemskaper og overnattings/-båtgjester å hente.

Til orientering - båten er et privat rederi som DNT vel ikke er involvert i i det hele tatt. Bl.a. prioriterer (prioriterte i alle fall) båten sightseeingturister som kommer med buss på dagstur framfor fotturister som skal inn til hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

DNT har akkurat som NRK en helt uforståelig priviligert stilling i samfunnet, hvis jeg noengang blir rik, skal jeg kjøpe vekk hele DNT fra Jotunheimen :)

Foreløpig får det greie seg med drømmer om varderiving til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er noen som har livlig fantasi i denne diskusjonen må det være Tom. Jeg kan ikke se hvordan det kan trekkes slike konklusjoner ut av det Julia skriver.

Mulig DNT har mistet litt fokus i det sentrale Jotunheimen hvor det er veldig mange besøkende og det er for det meste store betjente hytter (les: ”kommers”). Hva med å ta ett skritt tilbake og si at nå gjør vi ikke flere inngrep og istedenfor markedsfører vi andre fjellområder fremfor å presse om mulig enda flere mennesker over Besseggen.

Ellers er det en interessant forskjell mellom DNT i Jotunheimen/Rondane og DNT ellers. Inntrykket mitt er at i de andre fjellområdene satser DNT for det meste på ubetjente/selvbetjente hytter og lokalforeningene drives av folk på grasrota og med mer dugnadsånd. Medlemmene føler større eierskap til ”sine” hytter og til lokalforeningen som sådan. Selv om dette vanskelig kan overføres til Jotunheimen, kan det være greit å foreta en liten justering av kursen iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT har akkurat som NRK en helt uforståelig priviligert stilling i samfunnet, hvis jeg noengang blir rik, skal jeg kjøpe vekk hele DNT fra Jotunheimen :)

Foreløpig får det greie seg med drømmer om varderiving til sommeren :)

Espen - det spørs om vi i dag hadde hatt noe Jotunheimen og andre vernede fjellområder hvis det ikke var for DNT.

Jeg er nå litt usikker på om du hadde vært en bedre "eier" av fjellet. :lol: DNT tilhører allerede oss alle, ihvertfall 200.000 av oss. Når man først er eier/medlem kan man alltids engasjere seg i foreningen hvis man er uenig.

(PS.: Det er flere av oss som drømmer om varderiving. Verste marerittet var forøvrig i en ellers normal drøm om bestigning av Tjørnholstind hvor jeg oppdaget en motorvei som strakk seg frem til enden av Leirungsdalen. :cry:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Erik, jeg kjenner til at DNT har gjort et visst arbeide for bevaring av fjellet. Det skumle er at det nettopp er 200000 medlemmer, det gjør styret i DNT mektig, mens sikkert 90% av medlemmene er temmelig uinteressert i hva de har av påvirkningsmuligheter. Å være medlem av DNT tror jeg mange ser på som en form for å betale lisens til NRK.

Jeg har nå meldt meg ut av DNT og planlegger å starte egen forening: "Fjellvennene" som en motbør til DNT. Varderiving, tagging på DNT-hyttene og gjenplanting av veier står på programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev:

Jeg har nå meldt meg ut av DNT og planlegger å starte egen forening: "Fjellvennene" som en motbør til DNT. Varderiving, tagging på DNT-hyttene og gjenplanting av veier står på programmet

Jeg vil ønske deg lykke til med foreningen, men jeg synes det er feil vei å gå. Programmet til foreningen din skader saken din mer en den gagner den. Hvis du vil DNT til livs tror jeg du må gjøre det innen fra. Du får gjøre det samme med DNT som Michael Moore vil gjøre med National Rifle Association (NRA). Moore er livsvarig medlem av NRA. Dette er en organisasjon han hater mer enn pesten. Han et høyt ønske om å bli president i organisasjonen og hvis han blir det skal han oppløse hele organisasjonen (et ambisiøst prosjekt vil jeg si). Du får gjøre noe liknende med DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ellers er det en interessant forskjell mellom DNT i Jotunheimen/Rondane og DNT ellers. Inntrykket mitt er at i de andre fjellområdene satser DNT for det meste på ubetjente/selvbetjente hytter og lokalforeningene drives av folk på grasrota og med mer dugnadsånd. Medlemmene føler større eierskap til ”sine” hytter og til lokalforeningen som sådan. Selv om dette vanskelig kan overføres til Jotunheimen, kan det være greit å foreta en liten justering av kursen iblant.

Kanskje det kan ha å gjøre med at Jotunheimen og Rondane er Oslofolkets rike. Les - DNTOA. Les. Stor organisasjon. Les. Mye vil ha mer?? Vet ikke?

Det er ikke meningen å rakke ned på Oslofolk her, det ble kanskje litt dumt formulert, det er vel heller det at DNTOA sitter så langt fra fjellområdene sine, og ikke minst - de er så STOOORE.

Tom: Det er klart DNT tjener penger på infrastrukturen rundt Gjendesheim, først og fremst gjennom sin hytte Gjendesheim, men også som en infallsport til fjellturer generelt.

Dess flere fjellferskinger de får markedsført inn der, dess flere av dem vil senere dukke opp i andre DNT sammenhenger, på andre DNT hytter...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med forundring jeg leser all kritikken mot DNT som fremkommer i dette forumet. Jeg har følelsen av at enkelte mener at Jotunheimen er ens egen og at andre typer turister bør holde seg borte. Vi som reker på toppene er tross alt bare en liten brøkdel av fjellfolket, og mange, mange av dem er like glad i fjellet som oss. Og de bruker både båten på Gjende og beltebillen fra Veoli inn til Glitterheim. Livet har mange faser. Da mine barn var små, benyttet også vi beltebilen til Glitterheim da vi lå der fast i påsken. Det var eneste muligheten til å oppleve påsken der. De opplevelsene mine barn da fikk, har gjort også dem glade i fjellet. Jeg kan forsikre om at neppe noen er mer glad i Jotunheimen enn jeg har vært opp gjennom livet. Før jeg ble lommekjent der, kunne jeg om nettene drømme de samme drømmene om fantastiske fjell som var mye mer imponerende enn virkeligheten, men det var altså Jotunheimen.

At en beltebil inn til Glitterheim om vinteren skal være en slik trussel mot fjellopplevelsen, kan jeg med min beste vilje ikke forstå. Det er faktisk slik at uten denne muligheten hadde ikke vertskapet der kunnet drive hytta. Vil man ha bort hyttene i Jotunheimen, får en gjerne mene det, men da har en frarøvet titusener av fjellelskere mulig heten til sin store fjellopplevelse. Det er mange andre ting å gripe fatt i som reduserer fjellopplevelsen i Jotunheimen så som parkeringsplassen ved Gjendesheim. Og dette er noe som også DNT har engasjert seg i. Vi skal være takknemlig for å ha en så tung organisasjon som DNT til å ivareta fjellfolkets interesser. Uten denne organisasjonen tror jeg kommersialiseringen av fjellet hadde vært kommet mye lenger.

Det har vært snakket om riving av varder. Den type varder som gror opp på f eks Sognefjellet og Saltfjellet er noe vi alle (også DNT) ønsker bort. Men jeg tror at mange som hadde sin første bestigning av Store Knutsholstind satte pris på vardingen opp vestflanken. Jeg har selv gått vestover Keiserpasset på mørkeste natten og hvor vardene som tegnet seg mot vesthimmelen, var vår eneste mulighet til å finne og å holde oss på stien.

Jeg har nevnt det før, men gjentar det gjerne. Finnes det en mer troverdig naturverner enn Øystein Dahle som inntil nylig var formann i DNT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg litt oppgitt er at det av mange her på forumet som ikke har en like stor motstand mot tilrettelegging av fjellnaturen, blir satt et likhetstegn mellom denne motstanden og en egoistisk "Jeg vil ha fjellet for meg selv" holdning.

Jeg kan kun snakke for meg selv, og det er det ikke. Som jeg har skrevet et ukjent antall ganger før. Jeg unner alle og enhver å oppleve gleden ved høyfjellet, men på fjellets premisser.

Er ikke fjellet bra nok uten infrastrukturen? Må det være en viss utbygging for at mange nok skal komme til fjells for så å se at dette er noe å ta vare på? Kanskje? Men i så fall synes jeg personlig det er trist.

Jeg betviler ikke Øystein Dahles personlige engasjement for naturvern, men det er ikke alltid DNTs fremtreden nødvendigvis har vært synonymt med Dahles personlige holdninger.

At beltebiltransport til Glitterheim er en forholdsvis beskjeden reduksjon av fjellfreden, både for skiløper og dyr er jeg nok enig i.

Jeg er også enig at det er i praksis er en forutsetning for drift der inne at man har anledning til motorisert ferdsel inn og ut (Selv om jeg ikke betviler at med den rette oppbackingen og et vertskap med en langt mer idealistisk innstilling ville det vært mulig å drive slike hytter i påsken enda mer grønt... Det er klart det koster, mer slit, mere oppofring, og kanskje mer penger).

Det jeg først og fremst har oppfattet er blitt kritisert her på forumet i forbindelse med ferdselen til Glitterheim er at denne annonseres og markedsføres i forbindelse med bagasje og persontransport. Uansett hvor fine opplevelser du har hatt inne ved Glitterheim sammen med barna dine Oddvar, så er du kanskje enig i at det er et litt motstridende signal fra DNT... Vi kan frakte personer og bagasje inn i det dypeste fjellet med motoriserte farkoster, men andre helst ikke...(Det er ikke bare villmannskjøring med scooter som DNT er i mot).

Visst er det sikkert en drøm å få feire påske på Glitterheim, og å bli kjørt inn, men er det en selvfølge?

Jeg synes ikke vi bør ha hotellopphold inne i nasjonalparkene våre. Det er bare min personlige mening. I det øyeblikket folk transporteres inn i nasjonalparken med motoriserte farkoster, sommer eller vinter for å være der ei uke e.l. så lukter det av hotellopphold.

Jeg kjenner ikke historien, men jeg lurer på hvordan DNT tenkte i forbindelse med utbygging av hyttene i første omgang?

Ville Glitterheim, Olavsbu o.l. fått tillatelse til å bli bygd i våre dager?

Men jeg synes fortsatt det er urimelig å sette et likhetstegn mellom et inderlig ønske om å bevare den flotteste høgfjellsnaturen mest mulig uberørt og det å ville ha fjellet for seg selv.

Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at mindre tilrettelegging vil bety færre folk, men det er likevel to forskjellige spor etter min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är nästan oundvikligt att sådana här diskussioner urartar i

prestige och snobbism. Då blir det mycket tal om vem fjällen är till för,

osv. Svårt att ställa upp på resonemang om att man är förmer.

Själv har jag valt att besöka de sydnorska

fjällen med tält för att komma bort från de starkast trafikerade stråken,

eller åtminstone undvika rusningen genom att gå ut tidigt. Jag skulle säga

att det rentav är bekvämare med tält. Som jag skrev i SFK:s tidning

Fjället för ngt år sen, apropå ubetjente hytter i Breheimen:

jag vill inte bära vatten i hink, jag vill omges av det.

Men jag störs på det hela taget inte av att andra valt en bekvämare turism.

Jag kan inte se ned på dem som går mellan hyttene eftersom jag misstänker

att livet vore mycket svårare för mig utan dem. Uppenbart är ju att

möjligheterna skulle minska drastiskt utan broar, och man kan undra

om dessa är ett resultat av stugnäringen. Skillnaden mellan mig

och stuggästerna skulle isåfall vara att de, men inte jag, betalar

för sig!

Jag tror man fick ägna mycken tid åt att ringa och fråga för att få veta

om förhållandena tillåter en tur överhuvudtaget.

(det hör till hsitorien att jag enbart gör vandringsturer, kring 10 dagar,

aldrig toppturer, ibland rundrtuer, ibland

regelrätta vandringsresor)

I Alperna och Pyreneerna

där jag vandrat mer (varav fem turer på 18-21 dagar)

är jag förvisso van att fråga mig fram,

men det gäller i regel snölägen på höga pass. Där är det också

så att många stigar som finns på kartan inte finns i verkligheten

och tvärtom. Långvandrare får alltså fråga, improvisera, osv.

Parkvakter, stugvärdar och lokalbefolkningen har ofta massor med

tips.

Där är emellertid inte broar ngt större problem eftersom vattnen samlar sig

på lägre höjder.

Att riva varder är ingen lösning, iaf inte på något av de viktigare problemen.

Jag tror DNT:s varder är ett utmärkt sätt att begränsa vardebyggandet.

Jag är glad att det inte ser ut som i Pyreneerna där folk

bygger rösen lite hur som helst vilket kraftigt försvårar överblicken.

Ibland uppstår leder som inte för någonstans alls!

KNT har lagt ned flera leder i Dovrefjell. I det fallet tror jag skälet är att man

vill värna vildrenens livsrum. Det är f ö av liknande skäl som

nationalparksstigar på kontinenten är så tydligt markerade:

folk ska hålla sig dit, för att slita mindre och störa djurlivet mindre.

När man i Nordnorge har börjat spånga en del sumpiga stigar,

denna gång efter svenskt mönster, så är det också naturen,

inte mänsklig bekvämlighet, som är motivet.

Som sagt, det finns så mycket annat, som är viktigare.

Vägarna har nämnts flera gånger. Jag bor i Sverigers femte stad, Linköping,

mitt ute på en stor slätt, i klassisk jordbruksbygd men

med en hel del skog omkring. Där har man inrättat en del naturreservat

på sistone och bara några kilometer från stadskärnan har man

sprängt bort en gång- och cykelväg för att återställa naturen.

Kan man i så civiliserade trakter så kan man i fjällen också!

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ods,

du må ikke ta Espen og Tom på alvor. Bortsett fra white-out-postingen fra Tom har jeg knapt lest et eneste seriøst innlegg fra noen av dem :) .

Det var ikke beltebil og hyttene generelt som det var snakk om her. Det var kritikken mot at DNT sender til dels ganske så fjelluvant folk over Besseggen (som ikke er en spasertur - dette er vi enige om) UTEN å informere om alternativ (lett) rute om Bessosen for dem som har problemer med bratte passasjer.

Så har jeg kommet med kritikk mot delvis dårlig eller fraværende vedlikehold av stier gjennom myr- og våtpassasjer (gjelder egentlig overalt i fjellet bortsett fra Prekestolen, hvor de har vært flinke til å legge plankevei) hvor det virkelig ville være fornunftig med planker for å unngå at folk tråkker ned vegetasjonen i til dels enorme gjørmehull eller lager masse forskjellige stier utenom.

Så sier jeg at hvis det først drives hytter der inne bør man ta mer ansvar for rydding rundt - gjerne på dugnadsbasis. Det er ikke nok med at DNT gjennom sin virksomhet skaper fjellglade folk, de må i så fall også ta ansvar for de negative konsekvensene dette måtte ha. Hva med å organisere ryddedugnader på samme måte som man organiserer vardedugnader? Det bør vel kunne la seg gjøre?

Dessverre er det slik at hvor folk går i større tall, blir det lagt igjen søppel. Jeg har lest store oppslag på hyttene og i Fjell og Vidde om vegetasjonen og det om ikke å forstyrre villrein etc., men hvor er oppslagene som oppfordrer folk å ta søpla si med seg når de tar pauser underveis? Liksom oppdra fjellfolk og de som vil bli det til selv å ta ansvar ovenfor naturen? Det er noe DNT med sin lang rekkevide bør ha mulighet til! Være holdningsskapende!

Og overnevnte initiativ ville jeg faktisk ansett som viktigere enn wiren på Besseggen. Men det er bare min mening.

Det er ikke noen tvil om at Besseggen fungerer som en slags kanalisator for å få folk til fjells. Det er heller ikke meningen at ruta skal være så vanskelig at folk skader seg. Folk vil gå Besseggen (samme som de vil på Prekestolen), og vil man unngå framtidige ulykker så må an sikre farlige passasjer. Enig. Men ikke så lenge det finns merked (!!!) alternativrute som ingen steder blir nevnt, markedsført eller er skiltet som alternativrute! Hvor er problemet med å sende de som har problemer med klyvepassasjen ved Vesleløyfti om Bessosen? Det er litt lengre å gå, ja, men stien er fin, slak og meget lettgått!

Jeg har ikke noe imot DNT, tvert imot, jeg synes det er flott at organisasjonen finnes og er selv medlem. Men hvorfor sitter driverne av de betjente hytte inne i fjellet og driver hyttene? På dugnad? Nei, selvfølgelig for å få en avkastning! De må jo også ha et livsgrunnlag, ingen kan nekte dem det! Dette er forståelig, men DNT som organisasjon har fått alt for mye fokus på kommersen.

(Denne kommersfokusen gjelder forøvrig ikke bare DNT OA, men hele organisasjonen - bare ta denne Tarandus-greia (å utvikle et eget varemerke for fjellutstyr - finnes det noe mer kommersielt?) og til en viss grad de organiserte fotturene (som er dyre, men hvor førerne jobber på dugnad; hvor havner overskuddspengene? - i organisasjonen!)). DNT som organisasjon er blitt ganske så diger og sluker store pengeressurser.

Men jeg er absolut enig i at mange lokalforeniger driver sine områder på en mye mer opprinnelig måte enn OA, og at DNT har klart å markere seg som naturvern-forfekter i mange sammenheng når utbygging sto til debatt.

Ellers så må jo være lov å kritisere når en ser grunnlag for det, også når DNT ellers gjør mye bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aka Morten skrev:

Tom: Det er klart DNT tjener penger på infrastrukturen rundt Gjendesheim, først og fremst gjennom sin hytte Gjendesheim, men også som en infallsport til fjellturer generelt.

Jeg har aldri benektet av DNT tjener penger på folk. Det skulle vel bare mangle? Meningene våre skilles når du tror wiren på Besseggen blir satt opp for å tjene mer penger. Det synes jeg er en ganske søkt antakelse en antikapitalist verdig. Av og til lurer jeg på om folk her tror at DNT er en kynisk organisasjon som seiler under falske flagg og motiver for å tjene penger til å kunne ødelegge natur. Det er faktisk helt ville teorier enkelte kommer med.

Jeg tror at wiren blir satt opp for å unngå skader på de vandrende, og jeg tror ikke DNT vil tjene på det fordi det ikke kommer flere folk. Tror ikke wiren får førstesiden i VG, og trekker masse folk. Tror heller ikke noen som ellers ikke ville gått Eggen kommer til å gjøre det pga. wiren. Dere som hater DNT pga. dette må faktisk skjerpe dere. Nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

du skriver som vanlig som en gud. Det jeg likevel gjerne skulle sett var en liste over hvilke forandringer du ville gjort hvis du sto 100% fritt. Hvis du kunne forme Jotunheimen som du selv ville, uten å få ubehageligheter fra andre for å gjøre det, hva ville du gjort? Det hadde vært veldig fint om du kunne sette opp en kjapp liste over tiltak, slik at vi kan få konkretisert hva vi er uenige om og enige om. Merk: Dette er ikke for å sette deg fast, men fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du ville ønsket å gjøre. Fint om også andre kan sette opp en liste over forandringer de kunne tenke seg, da i konkret form, ikke "alle varder må dø"-form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aka Morten skrev:

Jeg har aldri benektet av DNT tjener penger på folk. Det skulle vel bare mangle? Meningene våre skilles når du tror wiren på Besseggen blir satt opp for å tjene mer penger. Det synes jeg er en ganske søkt antakelse en antikapitalist verdig. Av og til lurer jeg på om folk her tror at DNT er en kynisk organisasjon som seiler under falske flagg og motiver for å tjene penger til å kunne ødelegge natur. Det er faktisk helt ville teorier enkelte kommer med.

Jeg tror at wiren blir satt opp for å unngå skader på de vandrende, og jeg tror ikke DNT vil tjene på det fordi det ikke kommer flere folk. Tror ikke wiren får førstesiden i VG, og trekker masse folk. Tror heller ikke noen som ellers ikke ville gått Eggen kommer til å gjøre det pga. wiren. Dere som hater DNT pga. dette må faktisk skjerpe dere. Nå.

Slutt med usaklighetene dine Tom! Ikke alle setninger som er skrevet her er direkte henført til det opprinnelige temaet. Verden er ikke sort hvitt. Jeg skrev ingen ting om hva jeg mener er DNTs intensjoner. Jeg skrev kun at DNT tjener penger direkte og indirekte på infrastrukturen rundt Besseggen. Å trekke inn beskrivelser som antikapitalist og at jeg mener formålet med wiren er det og det. Faller på sin egen urimelighet gjør det uansett.

Hvem hater DNT? Dette er i utgangspunktet tematiske diskusjoner hvor enkelte (ganske mange) har avvikende synspunkter i forhold til DNT. Det finnes mange saker hvor jeg er enig med DNTs standpunkt, men disse blir sjeldent diskutert her.

Jeg er overhodet ingen DNT hater, her på forum hater jeg egentlig bare usaklige ytringer som bygger på fantasifull tolkning ispedd litt god fantasi.

Det er det jeg hater :) Vet ikke med andre men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia skrev:

du må ikke ta Espen og Tom på alvor. Bortsett fra white-out-postingen fra Tom har jeg knapt lest et eneste seriøst innlegg fra noen av dem

Jeg håper inderlig du bare tullet nå. Jeg tør påsta at jeg har skrevet langt flere seriøse innlegg her enn du har. Eller mener du kanskje at meninger som avviker fra dine er useriøse? Jeg beklager hvis jeg har støtt deg ved å ha noen spøkefulle innlegg i ny og ne, men hvis du tror at whiteout-innlegget er mitt første seriøse her inne, bør du enten begynne å følge med eller ta en tur til optikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

du skriver som vanlig som en gud. Det jeg likevel gjerne skulle sett var en liste over hvilke forandringer du ville gjort hvis du sto 100% fritt. Hvis du kunne forme Jotunheimen som du selv ville, uten å få ubehageligheter fra andre for å gjøre det, hva ville du gjort? Det hadde vært veldig fint om du kunne sette opp en kjapp liste over tiltak, slik at vi kan få konkretisert hva vi er uenige om og enige om. Merk: Dette er ikke for å sette deg fast, men fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du ville ønsket å gjøre. Fint om også andre kan sette opp en liste over forandringer de kunne tenke seg, da i konkret form, ikke "alle varder må dø"-form.

1. Jeg ville begynt med å gjøre ingenting.

2. Så ville jeg at det ble satt inn ressurser på å revegetere / beskytte de mest slitte passasjene. Typisk er det å tilrettelegge planker gjennom myrer på de mest populære rutene.

Fikk jeg lov til å gjøre mer ville jeg:

3. Sørger for at det ble gjennomført en grundig rydding av de mest forsøplede områdene i Jotunheimen. Typis opp mot Galdhøpiggen, Rundt Olavsbu, Rundt Juvasshytta, Rundt Leirvassbu

4. Videre ville jeg godt inn for å få flytte Gjendeosen parkerin vekk fra Gjendeosen.

5. Å revegetere veien gjennom Gravdalen (utopisk) ville gitt et av de flotteste områdene i Jotunheimen et litt mer ut urørt preg.

6. Personlig ville det gledet meg om hytta på Galdhøpiggen ble fjernet, men det betyr veldig lite.

Det er sikkert flere punkter, men jeg har ingen lang liste om det er det du tror. Det viktigste er at naturen forvaltes på naturens premisser...

Det er uansett en nesten umulig oppgave å svare konsekvent på spørsmålet ditt.. Så lenge man ikke har en helt svart / hvitt holdning hvor man enten mener... Vekk med all tilrettelegging eller "let the market and its demand rule" så blir det uansett lett å bli satt fast med spørsmål som: "Ja hvis du er for det, hvorfor mot det osv...."

Hva med din liste Tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

du sier jeg er urimelig, men:

- Hvorfor trekker du hele tiden inn pengemotivene hvis du ikke mener at de eksisterer?

- Tror du at DNT setter opp wiren for å tjene penger? Ja eller nei?

- Hvis nei, hvorfor skriver du hele tiden om pengemotivene?

Når du taler i tåke må det faktisk være lov til å forsøke å tolke deg. Dessuten har jeg ikke sagt at jeg bare hentyder til deg, selv om det primært var et svar til ditt innlegg. Jeg skrev "folk her" og "enkelte".

Jeg mener meget alvorlig at folk som stadig argumenterer med at gud og hvermann har en skult agenda, nemlig å tjene penger, er rimelig besatte antikapitalister. Det er de som tenker svart/hvitt, Morten. Tviler på om du er ekstrem i så måte, men det er ting du skriver som nærmest virker som om du mistenker DNT for å være del av en stor, ond konspirasjon av oslofolk som er ute etter faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge planker mv i naturen er en uting Morten :)

Det ville blitt en laaaaaaaaaaaaang rekke med inngrep som OVERHODET ikke har noe i naturen å gjøre spør du meg. De ville etter all sannsynlighet lagt forholdene til rette til at flere kunne tatt seg en tur i finsko :)

Nei la natur være natur, og heller jobbe med holdninger blant de som bruker den. Det er jo litt trist at så mange har skylapper og ikke klarer å se alt mangfoldet. "Alle" skal jo bare gå de klassiske og mest kjente rutene. Det gir altfor skjev slitasje. Noen steder ligger urørt mens andre har fått "motorvei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.