Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skal man lage bedre video innhold? Innspill?


tshansen

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg investert alt av min fritid på video og videoproduksjon. Noe jeg virkelig trives med og vil utvikle enda mer i årene framover.

Jeg har i all hovedsak laget video rundt min største lidenskap, motorsykkel og turer på motorsykkel. Hvor norsk natur og camping har vært halve opplevelsen eller halve budskapet. 
For å utfordre meg selv, bli flinkere og finne nye måter å formilde via kamera, så har jeg bestemt meg for å dele flere aspekter med friluftsliv, samt egne hobbyer. 
Dette er ikke helt fjernt ifra hva jeg allerede holder på med. Men nå ønsker jeg å inkludere mer camping, hiking, hytte prosjekter, bushcraft og muligens dokumentere for andre (være camera mann) 

Jeg er personlig veldig fan av å formidle med bildebruk og ikke nødvendigvis mase for mye i kamera. Bygge opp stemning ved bruk av bilder og lyd er utrolig utfordrende, men også utrolig tilfredstillende når man får det til. 

I typisk slow tv style... hva ville du hatt mere av eller mindre av i forhold til filmen under? 

Egen selvkritikk:

  • Enda mer fokus på lyd, gjerne få vekk noe av bakgrunnsstøyen (pumpestasjon fra kraftverk som durer) 
  • Kanskje formidle bedre hvorfor jeg henter vann? Muligens ikke selvforklarende for mange?
  • Vil bruke langt mer innklipp i framtidige prosjekter (relevant b-roll) 
  • Legge på passende rolig lav musikk for å forsterke følelser? Her er jeg veldig usikker.

Dette er noe jeg har lyst å få til, samt gjøre mer interessant for seerne. Har du gode konstruktive innspill jeg kan ta med meg og jobbe videre med? Her er det bare å skyte fra hoften, jeg blir ikke lei meg om dette var helt på trynet eller noe du ikke har interesse av å se på. Eller at jeg rett og slett kjedet deg. Men jeg hadde satt pris på om du skrev noen ord om hva og hvorfor. 

 

For de som har interesse, dette er filmer som jeg typisk lager eller har brukt mye tid på å lage siste årene:

 

Man kan gjerne diskutere hvor mye som skal deles, å jeg er enig. Det er ikke alt som skal deles, men jeg finner så utrolig glede i å kombinere video og mine hobbyer, samt dele de at dette forsterker gleden min av å være på tur og dyrke mine interesser. 

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan komme med noen løse tanker og subjektive meninger (er ikke alle meninger det?), sånn siden du spør...

Ut fra min ringe forståelse virker dette som solid håndverk. Teknisk kvalitet er det ikke noe å si på, og jeg synes redigeringa virker overbevisende. J-cut funker bra (aner ikke hva det heter på norsk). Jeg liker bildekomponeringa og at bildene holdes lenge - den langsomme zoominga hjelper med å unngå at det blir for statisk. Mulig de kunne holdes enda lenger, hvertfall når flammer eller rennende vann er involvert? Vet ikke når sakte-tv går over til å bli sirup-tv :D 

Er ellers enig i punktene du nevner over. Mer innklipp, absolutt. Er skeptisk til å legge på musikk på sakte-tv-stoffet. Synes dog det fungerer bra på motorsykkelvideoen. Hvor mye tilleggsforklaring som trengs kommer vel an på hvem du henvender deg til. Akkurat vinterstengning av vannet kan kanskje trenge en liten oppklaring for mange, ja.

Sånn youtube-teknisk virker det som det lønner seg å bli litt mer "amerikansk" med titlene, typ "An EPIC Motorcycle Journey etc..." og "...RECLAIMS their SANITY" heller noe i den retning. Har ikke veldig sans for sånt selv, men har sett påstander fra flere som mener å ha greie om det at det funker for å få flere seere. Og fortsatt er det noen som hevder vi er en intelligent art...

Hvor mye som skal deles? Så lenge du ikke tvinger andre til å se på og holder deg innafor hva som er lov (og hva YT tillater, da) så er det vel ingen andre enn du som har noe med det.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god tilbakemelding @Blindgjenger Setter veldig pris på det. 
jeg tar det til meg og skal gjøre noe korrigeringer å øve enda mer på dette framover. 
Jeg er veldig skeptisk til å legge til musikk jeg også… frykter det kan ødelegge mer enn det legger til. Jeg får gå litt i tenkeboksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes veldig mye, egentlig det meste, er allerede gjort innen friluftsliv orientert video produksjon. Ofte utrolig godt gjennomført av de beste. Men, av den grunn oppleves det som om man er mettet så til de grader. "Samme" ørreten slippes ut i slow mo, gang på gang. Drone klippene er de samme. Time lapse. De fleste vinkler er festet på film. Hva folk spiser til frokost, middag og kvelds. Hvor langt man skal gå/har gått. Sånn settes teltet opp/tas ned. Osv. Det er ofte det samme om og om igjen, og er selv "synder" der.

De eneste gangene jeg blir engasjert av andres produksjoner er hvis regien er sterk, at det blir fortalt en god historie med en tydelig rød tråd. Så er det noe spesielt med de som klarer å blande inn flere elementer som engasjerer i en film/episode. Både humor, spenning, ting som går galt, overraskelser og det å komme tett på personligheten(e). De premissene overgår, for min del, de tekniske ferdighetene. Når det gjelder musikk, så hører jeg nå i ettertid at vi kunne valgt noe annet enn den dramatiske intro vignetten. Utover det så liker jeg musikk som forsterker/komplimenterer naturbilder.

Likevel er det jo sånn at det kommer unge sulte friluftsfolk etter oss som finner disse bidragene og får stor glede av dem. Dog finner jeg det til tider lite motiverende å bære med meg opptil 8-10kg utstyr på lange turer, bruke flere måneder på editering, ferdigstilling og opplasting, for noen få likes/followers/feedback, eventuelt fremtidige followers. Dermed har spørsmålet "er jeg på tur for min del, eller andre?" blitt stadig mer påtrengende.

Endret av Nikke
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på noen veldig gode poenger @Nikke Kanskje litt av grunnen til at jeg prøver å utvide horisonten litt (ikke bare motorsykkelturer)
For som du sier, det meste er gjort før. Jeg finner større og større glede i variert innhold som matcher med mine egne hobbyer. Mye for å lære, men også se hvordan andre løser utfordringer som jeg selv er godt kjent med. Og når det kommer til klipp i bruk, vinkler osv. Så er det helt klare visuelle teknikker som fører historien videre. De som er god på dette formidler utrolig mye historie med rett bruk av klipp. At det er en stor andel folk på YouTube som ser noe stilig og skal kopiere det uten å skjønne hvorfor er vi nok alle synder for. Men når man tar et dypdykk i formidling, komposisjon og flyt i bildebruk, så begynner ting å bli litt klarere. 
Men ja, som du sier... vi har sett det før og kan bli slitsomt repeterende. 

Jeg er utrolig glad i gode historier, produksjoner som legger mest vekt på dette og får det til er ofte de filmene som jeg personlig sitter igjen med mest glede av å se. Dette er jo et fag i seg selv og vanskelig å mestre. Men noe jeg ønsker å bli bedre på. Skriver mye manus og fortellinger. Klarer man å formilde med ord så klarer man ofte å formidle med bilder i etterkant. Ingen ting er så sterkt som å klare å påvirke andres følelser. Ikke bare at de ser på noe bra, men at du faktisk vekker følelsene i de samtidig. 

Personlig er jeg litt motsatt, jeg finner ekstremt stor glede i å drasse med meg kamera utstyr, bruke dager, kanskje uker på å redigere og ferdigstille noe som en kan ha glede av å se igjen senere. om ikke annet, så har jeg mye godt materiale jeg kan drømme meg tilbake til når jeg blir eldre. 

Jeg tror største feilen folk gjør er å jage etter følgere, likes eller feedback. Er det motivasjonen går man fort lei om man ikke får forventet respons på arbeidet. Gjør man det for at man liker prosessen, skape noe samt har gleden av å dele. Tror jeg, at belønningen blir større av å lage nytt innhold som engasjerer. Men jeg har ingen fasit på dette. Jeg bare bruker meg selv som eksempel. Jeg har på ingen måte ambisjoner å bli noe YouTube stjerne eller influencer. Men jeg har lyst å bli god innen film og historiefortelling. 
Det er overraskende hvor mye man lærer om man legger ut innhold å gjør seg tilgjengelig for tilbakemeldinger og ønsker fra de som ser på innholdet. Jeg har hvertfall lært ekstremt mye de siste årene. 

Jeg er på tur for meg, men jeg finner langt større glede i å gå kjente turer om jeg kan få kombinere det med å lage video også. Da opplever man ofte turen på en helt ny måte. 
God diskusjon dette som gir meg mye innspill til hva jeg skal ta med i framtidige filmer. 
Igjen, takk for gode tilbakemeldinger 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man liker å se vil jo som oftest være svært subjektivt. Dette har kommet tydelig frem i ulike sosiale medier og forum mange ganger. For eksempel, bare jeg leste "motorsykkel", så ei hytte og camping plass, så var det uinteressant. Da hjelper det ikke med verken en god historie og teknikk. Er det derimot villmark og fiske, ja da biter jeg ofte på kroken. Men, det skjer også sjeldnere og sjeldnere grunnet tankene i forrige post. Når jeg likevel både blir overrasket og imponert, har produsentene gjort noe uventet, i tillegg til de tingene man allerede liker.

Ønsker man å filme for de grunnene du oppgir @tshansen, da er det på en måte hobbyen/livstilen, altså det man gjør på tur. Det er her den indre "konflikten" har begynt å gjøre seg gjellende for egen del. For i utgangspunktet er det fiske som er interessant. Etter det, å ikke gjøre en drit, det å ikke ha noe som helst å gjøre/planlagt. Kun sansing av naturen fra øyeblikk til øyeblikk. Sagt på en annen måte, det blir motsatsen til jobb og forpliktelser i hverdagen. Det er nesten så det har blitt en sykdom å skulle/måtte gjøre noe hele tiden, all tid må fylles med gjøremål.

Magnus Lindbom synes jeg gjør sine tolkninger av naturen på en veldig fin måte. Vil jeg ha godt kameratskap og lun humor, da ser jeg Team Baitbox gutta. Er det villmark og litt mer ekstremturer som lokker, da ser jeg ofte videoer fra Baird brødrene, selv om det filmtekniske ikke er helt topp. Synes også "Lost Lakes" produserer fine videoer.

Endret av Nikke
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.