GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er en XL-duffelbag fra TNF fylt opp med telt, sovepose, underlag, ulltÞy og sokker, samt dunjakke og kart og kompass. Plassbillett t/r Finse er ordnet, sÄ da hÄper vi bare at vÊret blir bedre denne helgen enn forrige. Blir det bra vÊr starter jeg pÄ Finse og gÄr mot KrÊkkja fÞrste dag, mot Tuva andre dag og ned til Ustaoset pÄ dag 3. Blir det dÄrlig starter jeg fra Ustaoset-siden sÄ jeg har retrettmuligheter i retning HaugastÞl eller Rv4. Skiutstyret er gammelt, men solid. Har litt smurning, litt klister og feller med halvbra lim.

What could possibly go wrong?

Eneste utestÄende spÞrsmÄl er mat til frokoster og lunsj. Ser XXL har tilbud pÄ bla. Real, har vurdert hurtiglagd HavregrÞt (som jeg blir sulten av etter 1 time), og kommer nok uansett til Ä pakke knekkebrÞd, ferdigskÄret brunost og fÄrepÞlse. Samt store mengder firklÞver.

Lesestoff blir Salamanderkrigen pÄ Kindle og Factfullness i Hardback. 

Hva er det jeg ikke har tenkt pÄ da?

Annonse
Skrevet

Duffelbag!?  Hva med pulken😉

Frokost blanding kan du blande selv av havregryn, annet gryn, nÞtter, rosiner, tÞrmelk (Nestle morsmelk/innvandrerbutikk) mm. uten sÊrlig vekt Þking - og mye billigere 

Elgen

Skrevet
10 timer siden, elgen skrev:

Duffelbag!?  Hva med pulken😉

Frokost blanding kan du blande selv av havregryn, annet gryn, nÞtter, rosiner, tÞrmelk (Nestle morsmelk/innvandrerbutikk) mm. uten sÊrlig vekt Þking - og mye billigere 

Elgen

Duffelbaggen gÄr oppi pulken. I motsetning til den dedikerte pulkbaggen tÄler den Ä bÊres hjemmefra og via kollektivtransport til Oslo S...

Det kan fort bli en variant som du anbefaler til frokst, ja. Men etter Ä ha prÞvesmakt NAN for tre unger er jeg litt ferdig med den smaken... ;-)  sÄ det blir nok noe viking tÞrrmelk eller lignende i stedet.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, ArveS skrev:

Da er en XL-duffelbag fra TNF fylt opp med telt, sovepose, underlag, ulltÞy og sokker, samt dunjakke og kart og kompass. Plassbillett t/r Finse er ordnet, sÄ da hÄper vi bare at vÊret blir bedre denne helgen enn forrige. Blir det bra vÊr starter jeg pÄ Finse og gÄr mot KrÊkkja fÞrste dag, mot Tuva andre dag og ned til Ustaoset pÄ dag 3. Blir det dÄrlig starter jeg fra Ustaoset-siden sÄ jeg har retrettmuligheter i retning HaugastÞl eller Rv4. Skiutstyret er gammelt, men solid. Har litt smurning, litt klister og feller med halvbra lim.

What could possibly go wrong?

Eneste utestÄende spÞrsmÄl er mat til frokoster og lunsj. Ser XXL har tilbud pÄ bla. Real, har vurdert hurtiglagd HavregrÞt (som jeg blir sulten av etter 1 time), og kommer nok uansett til Ä pakke knekkebrÞd, ferdigskÄret brunost og fÄrepÞlse. Samt store mengder firklÞver.

Lesestoff blir Salamanderkrigen pÄ Kindle og Factfullness i Hardback. 

Hva er det jeg ikke har tenkt pÄ da?

PÄ korte vinterturer kjÞrer jeg kun type REAL som backup. Syntes det smaker mye bedre med karbonader, pÞlser, bacon, stekte poteter og annen enkel ferskmat. Pleier Ä kutte opp i passe biter som jeg pakker hver for seg. Da kan jeg bare mikse og trikse i panna som jeg Þnsker der og da. Halvsteker du det hjemme bruker du lite tid og drivstoff underveis :-)

• Liker 1
Skrevet

Da er det god sjanse for at vi gÄr pÄ hverandre pÄ lÞrdagen, @Terka - men det er ogsÄ en sjanse for at jeg snur retningen om det er snÞ pÄ Finse og regn pÄ Ustaoset nÄr jeg starter pÄ fredag.

Skrevet

Som forventer "flytter" vÊret seg utover i kalenderen. Vi starter med overnatting pÄ Finsehytta fredag kveld - lÞrdag. Men flytter meldt vind pÄ fredag seg til lÞrdag sÄ spÞrs det om en del av turdeltakerne fÄr kalde fÞtter eller at tur/rute blir endret pÄ.

Screenshot_20190328-095619_Yr.thumb.jpg.6ed900350f412f4350d10be3ae9b0185.jpg

Skrevet

Med vind fra vest (og det er det nesten alltid der oppe), sÄ gjÞres denne turen desidert best fra Finse til Ustadoset. Finsevatn er en vindtunnel, men det pleier Ä lÞye betraktelig nÄr man kommer i le av JÞkulen. Etter man har gÄtt opp fra Finsbergvatn mot Drageidfjorden sÄ blÄser man ned til KrÊkkja i medvind. En gang sto jeg ned hele Drageidfjorden med vindsekken som seil.. Ville ikke tatt den turen andre veien.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, whistler skrev:

Hva med Ä ta en kortere tur fra f.eks. HaugastÞl istedet? Mye vind i morgen, men meldt OK lÞrdag og sÞndag. 

Det er ikke sÄ mye lengden som bekymret meg, men at mye vind og lite sikt medfÞrer en del risiko nÄr en er langt fra veier og bebyggelse. Og hele poenget er Ä komme opp i hÞyden, bort fra folk og hytter og toglinjer og veier og trÊr... det kommer flere helger, tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet
PĂ„ 28.3.2019 den 11.20, Lompa skrev:

Med vind fra vest (og det er det nesten alltid der oppe), sÄ gjÞres denne turen desidert best fra Finse til Ustadoset. Finsevatn er en vindtunnel, men det pleier Ä lÞye betraktelig nÄr man kommer i le av JÞkulen. Etter man har gÄtt opp fra Finsbergvatn mot Drageidfjorden sÄ blÄser man ned til KrÊkkja i medvind. En gang sto jeg ned hele Drageidfjorden med vindsekken som seil.. Ville ikke tatt den turen andre veien.

Oftast samd med deg om dette, men sist eg gjekk der var det jaggu lite le Ä fÄ. Kastevindar frÄ JÞkulen pÄ natta vart avlÞyst av jamn vind pÄ kring 20 m/s.

Ein del nysnÞ gjorde at fÞyka piska iherdig, og det var heftig ogsÄ Ä ha han i ryggen/skrÄtt inn bakfrÄ. SÄg ikkje bÊra nesten av kvar me gjekk eller forflytta oss. Dei unge bikkjene som verkeleg vart gÄande i fÞykehÞgde synes berre det var mÄteleg sjarmerende. 

Me hadde nok fÄtt knokla opp telt Äleine, men jaggu var det godt Ä vere to au, sÄ gjekk det raskere. 

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er tÞffe forhold. Ikke tilfeldig at bÄde Nansen og Amundsen trente i de omrÄdene fÞr polferdene. Cecilie Skog skulle forÞvrig ogsÄ trene der fÞr kryssing av sydpolen med Ryan Waters, som hun hadde mÞtt i Himalaya. Fyren hadde aldri gÄtt pÄ ski, og de skulle trene ved Ä krysse Hardangervidda. Det var sÄ dÄrlig vÊr at de endte med Ä gÄ to runder rundt Finsehytta. Det var eneste skitrening fyren hadde fÞr han tok pÄ seg skia i Antarktis..

• Liker 1
  • Hehe 2
Skrevet

Skal ta samme tur om to uker. NÄ har det vÊrt 2 uker med dÄrlig vÊr, sÄ hÄper virkelig at det blir bedre fÞr jeg drar. Har forÞvrig ett nyinnkjÞpt Soulo telt som skal testes, men skal bo i nÊrheten av hyttene, skjer det noe har jeg hvertfall mulighet til Ä sÞke ly :D

Hvor lang tid tenker dere at man gÄr pÄ ski hver dag? Har lyst Ä isfiske ogsÄ, men hvis det blir 6 timers gÄing hver dag gidder jeg ikkke det.

Skrevet (endret)

Mens vi venter pÄ toget. 

Plussgrader, regn, og en del vind ved Ustaoset. Grei sikt enda.

20190329_185904.thumb.jpg.810cc64425a1349e3d08ae203dcde992.jpg

Edit: BlÄste storm i kastene her tidligere i dag.

Endret av Terka
  • Liker 1
Skrevet
PĂ„ ‎29‎.‎03‎.‎2019 den 19.04, Friluftsnoob skrev:

Skal ta samme tur om to uker. NÄ har det vÊrt 2 uker med dÄrlig vÊr, sÄ hÄper virkelig at det blir bedre fÞr jeg drar. Har forÞvrig ett nyinnkjÞpt Soulo telt som skal testes, men skal bo i nÊrheten av hyttene, skjer det noe har jeg hvertfall mulighet til Ä sÞke ly :D

Hvor lang tid tenker dere at man gÄr pÄ ski hver dag? Har lyst Ä isfiske ogsÄ, men hvis det blir 6 timers gÄing hver dag gidder jeg ikkke det.

Finse til KrÊkkja er en ganske bra tur, sÄ du nÊrmer deg vel 6 timer. Det kommer alt an pÄ fÞre og vind.

Finsbergvatn har rÞye, ellers er det stort sett Þrret der oppe. Komplisert med fiskekort. DragÞyfjorden, StorekrÊkkja og Ørteren har private fiskeretter.

• Liker 1
Skrevet

Om man skal gÄ med pulk Finse - KrÊkkja sÄ vÊr obs pÄ at det akkurat  nÄ er mye is/holke opp bratta retning KrÊkja fra Finsbergvatn. Var mange som slet med Ä komme opp der pÄ fjellski (uten pulk) i helga.

20190401_092634.thumb.jpg.04dc4bac8c72c2038c66124f8a7e7a29.jpg

• Liker 2
Skrevet

Uff da, blir kanskje en hardere tur enn forventet. Skal ha pulk, men ikke mer enn 20 kg oppi. Og det blir sikkert bedre fÞre om 2 uker :D 

Dropper fiskinga. 6 timer pÄ ski tror jeg holder, trodde dette var en barnevennlig tur :P 

Skrevet
26 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Uff da, blir kanskje en hardere tur enn forventet. Skal ha pulk, men ikke mer enn 20 kg oppi. Og det blir sikkert bedre fÞre om 2 uker :D 

Dropper fiskinga. 6 timer pÄ ski tror jeg holder, trodde dette var en barnevennlig tur :P 

Ta med et par brodder av typen Chainsen pro sÄ er du hjelpt :)

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.