GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle gÄ over fra bensin til gass i vinter.

KjÞpte meg en Combat gassbrenner pÄ forsvarets overskuddsbutikk.

Noen som har erfaring med denne. Gassen skal tenne og brenne ned til 22 minus.

Men det er nÄ reklamen...

Kan det bli lekkasje fra boksen nÄr en demonterer brenneren, fra boksen ?

Gassbrenner.jpg

Skrevet

Har lik brenner bare med ett annet navn. Helt ok brenner til prisen :)
Primus vintergass mister mye effekt allerede ved -10 grader synes jeg.
Blir alltid en liten "fis" med gass nÄr man skrur av boksen pÄ den jeg har

Skrevet
20 minutter siden, Dag G - Evje skrev:

Takker for svar.

Men gassen funker kanskje bedre nÄr temperaturen stiger i teltet ??

Det vil den gjÞre. Varmer du boksen litt under jakka vil jo det hjelpe ogsÄ, men jeg ville ikke basert meg pÄ gass pÄ vintertur med fare for -20 og behov for snÞsmelting..

Skrevet

En ting er Ä fÄ fyr pÄ en «fersk» gassboks i heftig kulde men effektiviteten er ogsÄ en faktor. Moderne vintergass med hÞyere propan blanding fungerer bedre i kulde men effekten pÄ en halvtom boks er er annet tema.

Til enkle turer/dagsturer hvor effekt og fyr ikke er helt kritisk sÄ kan sikkert vintergass vÊre et alternativ. Men til lengre turer hvor du faktisk er helt avhenging av sikker fyr og god effekt sÄ er nok fortsatt fuel det eneste alternativet du kan stole 100% pÄ. 

Rapporter gjerne tilbake om dine praktiske erfaringer, alltid kjekt Ă„ se faktiske erfaringer og tester av moderne vintergass :)

• Liker 1
Skrevet

Er der forvarmingsrÞr pÄ denne brenneren (klarer ikke se det pÄ bildet)?

Jeg har testet vintergass ++ pÄ Optimus Vega og annen OEM brenner til Trangia med forvarmingsrÞr. Det hjelper absolutt Ä kunne snu gassboksen nÄr forvarmingsrÞret er varmet opp men kan bekrefte det de andre skriver om tosifret antall kuldegrader eller halvtom boks. Merkbart forskjell ogsÄ pÄ "vintergass".

PÄ dagsturer i nÊromrÄdet hjemme kan gass vÊre aktuelt, eller turer hvor MSR Reactor/Windburner foretrekkes, ellers er det bensinbrenner eneste valget vinterstid fÞr min del.

• Liker 2
Skrevet

Har primÊrt testet Wintergas pÄ gassdrevne lykt, som fungerer overraskende bra tross at man brenner opp den mest flyktige delen av gassblandingen fÞrst. Lykta er med Ä varme opp teltet litt, pluss at varmestrÄlingen fra lykta bidrar til Ä varme boksen. 

Etter Ä ha deltatt i noen diskusjoner tidligere pÄ forumet ang bruk av gass vinterstid, uten Ä ha prÞvd det ved temperaturer under -5, sÄ er jeg noen erfaringer rikere nÄ. 

En ting er de teoretiske mulighetene propaninnblandingen gir i forhold til bruk ved lave temperaturer (kondenserer ikke fÞr ved ca -42 grader  om jeg husker rett), og en annen er hvordan praksis bruk utspiller seg. 

Har jeg nÄ testet litt pÄ Optimus Vega brenneren min, ( gassboks oppned) bÄde med vanlige gassbokser og wintergassbokser og sitter igjen med samme erfaring som er gjengitt ovenfor. NÄr tempen dro seg ned mot -10 og under var det ikke mye futt i brenneren. Ved ca -15 var det bare sÄ vidt det var flammer.

Opplever at det gÄr betraktelig ned allerede fra -5 grader. Helst mÄ jeg gjÞre kompanserende tiltak for Ä sikre god fyr. PrimÊrt ved Ä varme boksen ved Ä plassere den nÊrt brennerne/kasserollen. 

Wintergassen er bedre, men ikke slik at jeg ville gĂ„tt kun for gass pĂ„ en vintertur.  123 Svea’n min har vĂŠrt med som backup pĂ„ turene der gass i kulde skulle utprĂžves, og har vĂŠrt fyrt sĂ„ og si hver gang. ( ett par av gangene bare for Ă„ varme gassboksen slik at jeg kunne fĂ„ nok gass ut av boksen til Ă„ tenne pĂ„/holde fyr pĂ„ gassbrenneren 😂 )

Det er flere som varmer gassboksen i soveposen over natten slik at den er klar om morgenen. Jeg har tenkt tanken selv, men lar det vÊre med tanken. Sjansen er minimal og lite sannsynlig, men om det skulle oppstÄ lekkasje vil jeg helst at det skjer ute i ventilert fortelt og ikke inne i soveposen. Har prÞvd Ä dra boksen inn i soveposen/under pÄ morgenen, men det tar lengre tid Ä fÄ varmet opp enn det jeg ligger i posen, sÄ har vÊrt liten suksess Ä hente der for min del. 

SÄ selv om jeg har argumentert gassbrennere pÄ vintertur tidligere, sÄ mÄ jeg korrigere meg litt der og heller anbefale alternativer som er utprÞvd og bevist funker tilfredsstillende vinterstid ved lave temperaturer. 

Her er ett par bilder av wisperlighten i aksjon pÄ gÄrsdagens tur i akebakken.

Var ikke klar over at det hadde blitt laget flott bĂ„lmuliheter pĂ„ der, ellers hadde det nok blitt med noen vedkubber istedenfor. Ungene syns dog det var urovekkende kult med "bĂ„let" under forvarmingen 🙈

12DAE178-AA7B-4A77-A0E8-00E37ADEB620.thumb.jpeg.84ece9b81f12c249a28cabaf2b8c49c1.jpeg

A6CEBEBB-C2D7-4790-8F7F-991131A3E2D6.thumb.jpeg.2b3a7ae4fd808eac5d4581d7ecca5365.jpeg

• Liker 5
Skrevet

FÞrst en liten advarsel, dette er ikke en anbefaling fra min side, eventuelle forsÞk gjÞres pÄ eget ansvar.

Varmeveksler til gassboksen kan lages for toppmonrerte brennere, et par eksempler her:

http://gearthirty.blogspot.com/2012/03/alpine-bomb-for-msr-reactor.html?m=1

https://backpackinglight.com/forums/topic/98947/

Og her er en som har testet vintergassen:

https://hikinginfinland.com/2015/02/primus-winter-gas.html

Skrevet

Jeg har bare en gammel toppmontert gassbrenner som jeg har liggende i campingvognen i tilfelle vi skal pÄ tur. Jeg synes den taper seg allerede ved under 5 plussgrader.

Jeg bruker flytende Äret rundt jeg, synes det er greiest og man fÄr alltid full effekt. Forvarmingen av MSR simmerlite gir dessverre en diger flamme, mÄ vÊre litt forsiktig i teltet.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.