GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal gÄ en liten tur i 2019, fra Lindesnes til nordkapp, sÄ avslutte turen ved Grense Jakobselv. Satser pÄ Ä fullfÞre turen etter en 5 mÄnders tid?...  Er fra nord i Norge, sÄ det omrÄde er greit. Men da lite kunnskap om alt sÞr for Trondheim. Mulig noen her har litt og fortelle da  :)

Hvordan er Hardangervidda? starter siste uken i mai fra Lindesnes Ä er pÄ vidda i Juni en gang da,  har veldig lyst Ä ta turen til trolltunga fÞr jeg vandrer videre nord og mot GaldhÞpiggen. Regner med det er MYE snÞ som smelter i den tiden men er det mulig og gÄ den veien uten ski/truger? eller er det snÞ som dekker deg opp til brystet i retning trolltunga?

GaldhÞpiggen i Juni? hvordan er turen? Planen er Ä gÄ fra og til Spiterstulen. 

Finland? Noen som vet om en side der jeg kan skrive ut kart, som kartutskrift sin side?  gÄ over finskegrensa er vel smertefritt? som i sverige? Har aldri tatt turen der fÞr.

Tusen takk 😃

Annonse
Skrevet

Npl er en lang tur, og det er noen i Är som ga seg etter 2 dager, 6 dager og flere som fikk problemer ganske tidlig. Men ogsÄ en del som gÄr enda. 

SÄ gode forberedelser er nok lurt. Ikke minst Ä ha det psykiske pÄ stell. 

Anbefaler deg og lese gjennom bloggen til @Anders_G Utentur.com 

Men start i mai treffer du rÄtten snÞ ett eller annet sted helst 2 steder opp pÄ og ned fra fjellet. Hvor dette skjer varierer fra Är til Är. 

Norge pÄ langs info gir deg ogsÄ mange innput. 

7 timer siden, Alexandersen skrev:

Lindesnes til nordkapp, sĂ„ avslutte turen ved Grense Jakobselv. Satser pĂ„ Ă„ fullfĂžre turen etter en 5 mĂ„nders tï»żid

Bare ekstra delen fra Nordkapp til Grense Jakobs elv er ca 40 mil i luftlinje. Du trenger ca en mnd bare for Ä gÄ det strekket. SÄ du bÞr nok regne 7 mnd pÄ hele turen hvis du skal ca 20 km om dagen. 

Hadde nok unngÄtt Ä ta med Trolltunga eller andre ekstra spennene plasser, men heller hatt fokus pÄ faktisk Ä fullfÞre NPL.

De spennende plassene kan du fint ta senere en gang, og du har ikke nok tid til disse. 

Du kan ogsÄ sÞke her pÄ forumet under BÞker media taggen  og finne mere info.

Hva har du gÄtt av lengere turer fra fÞr, eller er dette fÞrste lange turen?

Lett sekk i den grad det er mulig er ogsÄ viktig. 

Ville nok kjÞpt «ekte» kart til turen, er litt styrete med papirkart som ikke liker vann etter min erfaring. Du mister ogsÄ oversikten nÄr du ikke kan brette ut kartet og se hele linja. 

Lykke til med en spennende tur, har du et sted du deler turen? En blogg? Det Ä vÊre med pÄ hele turen ogsÄ planlegging er veldig artig syns jeg og flere her inne. 

• Takk 1
Skrevet

Hei og tusen takk for et godt svar! har lest en del blogger men skal ta meg god tid og lese gjennom de du skriver om :)

ja det er en rimelig lang rute, spesielt siste delen. Mulig du har veldig rett pÄ Ä droppe ekstra turene til tunga og GaldhÞpiggen. fokus er jo Ä fullfÞre turen da. min letteste sekk er en trollhetta pÄ 2.8kg. Turer som dette har jeg ikke gjort fÞr, lengste fra fÞr er pÄ 4 uker pÄ sommerfÞre og 3 uker pÄ vinter. Det er gjort flere ganger da.

Har klart og skrive ut kart fra kartutskrift frem til nordkapp, videre mÄ jeg kjÞpe. det koster for mye om jeg skulle kjÞpt alle kartene :( satser pÄ at kartmappen holder de tÞrr.

Har ingen blogg da, bare en instagram. tusen takk! det kommer godt med :) 

Skrevet
2 timer siden, Alexandersen skrev:

detï»ż koster foï»żr mye om jeg skullï»że kjĂžpt alï»żle kartenï»żï»że

Det blir solgt slik NPL sett med kart pÄ finn med jevne mellomrom, en del av disse har aldri vÊrt i bruk. 2500-4000kr for et sett. 

Et annet viktig tips er og ikke gÄ langt og hard pÄ asfalt til Ä begynne med, mange Þdelegger turen allerede fÞrste dagen, da de gjerne vil gÄ litt ekstra for Ä ha noe Ä gÄ pÄ i forhold til skjema, og glemmer at de skal vÊre pÄ tur i 6 mnd. 

NÄr du skal vÊre pÄ tur sÄ lenge, mÄ du sÞrge for at du veier like mye hver dag, og ikke gÄr ned i vekt, kostholdet er viktig. Ikke skader beina med gnagsÄr etc, eller bruker opp kroppen.  SÄ vekta pÄ sekken totalsett er utrolig viktig. Det sier ogsÄ noe om hvor godt forberedt du er, les om AT, CDT i USA, sÄ ser du statestikk pÄ hvem som fullfÞrer. 

GĂ„ heller mindre distanser hver dag, og ha fĂŠrre hvilke/ordnedager er Mitt beste rĂ„d. Nyt turen, ikke mange sjangser du fĂ„r til en NPL tur i livet, bruk den sĂ„ bra du bare kan👍

• Takk 1
Skrevet

Jeg tror et viktig valg i SÞr-Norge er om du skal ta bryet med eget telt, mat osv. 

Det er  mange som gÄr Norge pÄ langs uten telt, eller med begrenset bruk av telt. Snakket med en og det var KUN i BÞrgefjell at han strengt tatt trengte telt sa han.

Har litt sansen for opplegget til disse folkene..https://www.ut.no/tur/2.17403/

image.png

• Liker 2
Skrevet
PĂ„ 13.9.2018 den 19.34, Kjell Iver skrev:

Jeg tror et viktig valg i SÞr-Norge er om du skal ta bryet med eget telt, mat osv. 

Å kutte ut telt eller mat blir litt skummelt, teltet veien bare 2kg, Lindesnes - ljosland er et godt stykke og ikke ha en sikker bolig og legge seg i om en trenger det. Egen mat? kjĂžpe mat pĂ„ hytter? tror jeg fokuserer pĂ„ Ă„ frakte egen mat under turen.

• 4 mĂ„neder senere...
Skrevet
24 minutter siden, TurbjĂžrn skrev:

Jeg er pÄ jakt etter gpx-spor, vinter, mellom MerÄker og RÞyrvik. Jeg har vinterspor fra BÞrgefjell og nordover som jeg selv har gÄtt.

Har du sett pÄ lommekjent.no? 

Det ligger en del scooterlÞyper ute - f.eks. https://www.lierne.kommune.no/viktige-lenker/motorferdsel/rekreasjonsloyper/last-ned-gps-logg/

Skrevet
PĂ„ 12.9.2018 den 21.01, Alexandersen skrev:

Finland? Noen som vet om en side der jeg kan skrive ut kart, som kartutskrift sin side?  gĂ„ over finskegrensa er vel smertefritt? som i sverige? Har aldri tatt turen der fĂžr.ï»żï»ż

HEI

Finland har en glimrende kart tjeneste, hvor man kan legge pÄ ulike lag som sti, lÞyper, scooterspor, stugor, kÄter mm.

Velg svensk eller engelsk

https://www.retkikartta.fi

elgen

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.