Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil oppleve Norge


aniise

Anbefalte innlegg

Neste sommer vurderer kjæresten min og jeg, og kanskje et vennepar å reise på ferie i Norge. Det vi ser for oss er å oppleve det fine Norge har å by på av natur, fjell og omgivelser. Kanskje mest på vestsiden. Besseggen, preikestolen, Rondane, Geiranger, Hardangervidda, Lofoten m.m.. Ingen av oss har noe særlig erfaring når det kommer til planlegging og jeg har lenge prøvd å søke på nett om eventuelle ruter man kan gå og kjøre, men syns det er vanskelig. 

 

Vi er alle studenter, så har begrenset med penger å bruke. Vi ønsker å telte fremfor å sove på hotell alle dagene, og ha med tursekk og gå så mye som mulig fremfor bil osv. Eventuelt bruke bil, også gå et stykke for å så slå telt.

 

Er det noen som har erfaring, og vil dele detaljerte planer for en løype man kan følge? Slik at jeg lettere kan planlegge en tur, og markere hvor man skal kjøre, og i hvilken rekkefølge osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i Nordland nå og må si at det har vært kjempe fint. Sjekk ut Okstindan og Telegrafruta, Svartisen virker også veldig spennende. Har ikke vært i Rago enda, men ser frem til det. Ellers finnes det utrolig mye annet her, som jeg definitivt skal utforske seinere. 

Mitt tips er å styre glatt unna overhypa steder som Besseggen, preikestolen, Kjerag, Trolltunga, Galdhøpiggen med mer. Eventuelt gjøre disse turene utenfor sesong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å plotte ned de tingene dere har lyst å se på et kart. Da ser du at Preikestolen og Lofoten er rimelig langt fra hverandre. Velg heller ett område dere vil dra til og opplev det. Skal dere farte mellom Preikestolen, Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane, Geiranger og Lofoten så blir dere sittende veldig mye i bilen. Hvis det er spektakulære fjell og fjorder dere vil se så er nok vestlandet eller Nord-Norge bedre enn f.eks. Hardangervidda.

Tilgjengelighet med bil og spektakulær utsikt gjør at spesielt fylkene Sogn & Fjordane, og Møre og Romsdal peker seg ut. Det er også betraktelig kortere å kjøre til enn Lofoten. Områdene rundt Nordfjord, Sunnmørsalpene, og Hurrungane er forholdsvis nære, eller dere kan kjøre lengre opp i M&R.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fint og flott prosjekt. Hvor mangler dager eller uker skal dere på tur? Har dere telt, soveposer og alt friluftsutstyret dere trenger? Hvis ikke er finn.no en fint sted å kjøpe inn telt etc på nå i høst. Her er det mye penger å spare!

Har du noen insta bilder på steder dere kunne tenke dere å reise? 

Været utgjør mye av en tur, og det kan være lurt å lage flere planer, basert på været. Det er ofte stor forskjell på været vest, øst og og i nord. Reis det det er fint vær er en god regel, spesielt om dere ikke har mye erfaring. 

En del av de stedene dere nevner er i høyden, og er det ofte mye snø, så fottur sesongen starter seint, faktisk er høyfjellet på sitt beste i august på normalår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ein ferdas i Noreg må ein først ta ei viktig avgjersle. Ønskjer ein å sjå på natur eller oppleve den?

Mange norske turistatraksjonar i naturen er ikkje anna enn kuriositetar eller stader som er «kult å ha vært». «Sjå på den store steinen her som på eit merkeleg vis har kila seg fast i ein sprekk». Eller «Her er ein fjelltopp som liknar litt på ein katt når du ser den i frå ein spesiell vinkel».

Eg spør. Har de nokon gong fått ei stor naturoppleving av å sjå på noko slikt? Er det ikkje litt som å gå på museum i grunn? Sjølvsagt kan det vere kjekt og spennande, men det er ikkje dette eg søkjer når eg er ute i naturen. Eg får ofte både frysningar og tårer i augo av ei flott utsikt, men det kjem aldri av eit enkelt element. Det har med heilskapen å gjere. Toppar, lys, himmel, vatn, skog og dalar. Det har også med min tilstand akkurat der og då. Kanskje har eg gått langt, er sliten og får plutseleg eit glimt av solskinn i horisonten. Kanskje sit eg under ein tarp i regnvêr og kokar ein lenge etterlengta kaffi på bålet. For meg er det dette som er ei ekte naturoppleving og denne lykken får i alle fall ikkje èg på eit museum.

Noreg er truleg det vakraste landet i verda. De kjem til å ha det heilt topp uansett kor ferda ber så lenge de er medviten på kva de ønskjer å oppleve ;)  

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg @Øyvind Hellenes. Men det vil avhenge litt av erfaring og kunnskap. Det jeg mener er at som helt fersk på friluftsliv og fotturer og overnatting ute så kan det i starten være lurt og kanskje begynne med de litt enklere turene. Det å bevege seg i områder hvor det er endel folk og relativt lett tilgjengelig tur mål gir en fin inngang til mer spenstige turer senere. Man blir jo også litt lettere imponert når man er helt fersk på naturopplevelser. Det å slå seg på fellesturer i nærmiljøet med andre kan være en veldig lur ide i starten, på disse turene er det kanskje også med mer turvante mennesker. Da kan man plukke opp mye gode tips og bygge litt erfaring med utstyr, bekledning osv i relativt trygge og sikre rammer.

Alle har begynt et sted og få krysset vel Finnmarksvidda alene på første turen ;) 

Hva som er riktig skal ikke jeg gi en fasit på men det å få erfaring og kunnskap kommer kun med tiden. Så jo mer man er på tur jo mer rustet blir man til å gjøre riktige valg og vurderinger. Et annet moment med det å starte litt enkelt er jo også knyttet til kostnader. Man trenger ikke allverdens av utstyr for og gjøre de litt enklere turene. Så kan man heller over tid bygge erfaring og handle utstyr etterhvert som behovene eventuelt melder seg.

Jeg er veldig for de "enkle" turene også, alt har sin sjarm. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.