GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/oRGqOa/Allemannsretten-for-fall

Stod en litt interessant artikkel i Bergens Tidende i dag

Allemannsretten er noko av det finaste og mest sÊrprega med Norge. Me tek den for gitt, og godt er det. I enkelte land kan ein knapt kome fram til sjÞen utan Ä betale grunneigaren for ein doven Þl eller ei ukomfortabel solseng. Andre stader er store fjell- og skogomrÄde rett og slett sperra av fordi nokon eig det og kan gjere som dei vil.

Det me dessverre mÄ ta inn over oss, er at vanleg allemannsrett over heile landet ikkje gÄr i lag med massiv, uregulert turisme.

NÄ gikk jeg akkurat til Preikestolen selv, Ä jeg mÄ si at jeg er imponert over at fotavtrykket i naturen der ikke er stÞrre og det var heller ikke mye antydning til sÞppel.... Burde de mest populÊre omrÄdene vÄres reguleres med avgift? Skal dette gjelde oss som bor i landet ogsÄ eller bare de som er turister? 

MÄ vi regulere det som er sÄ unikt med Norge for at vi har fÄtt Þkt turist innrykk? 

Annonse
Skrevet

For fall stÄr den nok ikke. Men stedsbestemt? Og en regulering som sier noe om hvem som skal betale for alle redningsaksjoner, hadde vÊrt pÄ sin plass. Staten mer pÄ banen istedenfor utnyttelse av frivillige, og en ansvarliggjÞring av alle disse som ubetenksomt begir seg kunnskapslÞst ut pÄ tur. 

Veldig mange skor seg pÄ vakre Norge og verden fÄr se idylliske bilder, hva med noen bilder av konsekvensene? 

• Liker 1
Skrevet

Disse massive, uregulerte turistene vil neppe merkes pÄ steder hvor det ikke er tilrettelagt for massiv, uregulert turisme. AltsÄ, "if you don't build it, they won't come." - en gammel film, fritt etter hukommelsen.

• Liker 2
Skrevet

Disse linkene er interessant i denne sammenhengen:

https://www.dagbladet.no/nyheter/satser-for-lite-pa-skreddersydde-turer---gar-glipp-av-26-milliarder-arlig/69973318

https://www.dn.no/dnaktiv/2017/03/29/2048/Friluftsliv/opptur-for-fjellturisme

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/qo8WL/turisme-som-vekstnaering

OgsÄ disse"

https://www.norsok.no/prosjekter/2017/baerekraftig-verdiskaping-i-verdensarvomrader-og-andre-beiteomrader

Sitert linken over: "I dette prosjektet skal en se pÄ bÊrekraftig verdiskaping i verdensarvomrÄder og andre beiteomrÄder med store verdier og uutnytta potensiale knytta til utmarksressursen."

https://forskning.no/blogg/turist-i-naturen/kan-naturbaserte-opplevelsesprodukter-hamle-opp-med-landskapsnyterturismen

"Sitert linken over: "Gratis naturopplevelser er reiselivets paradoks"

https://www.nina.no/VÄre-fagomrÄder/Samfunn-og-naturbruk/Friluftsliv-og-reiseliv

Jeg tror at vi ikke kan unngÄ en Þkning i denne type turisme og bruk av naturen.

Men en del av diskusjonen mÄ da gÄ pÄ krav til sporlÞs ferdsel og tilhÞrende ansvarliggjÞring av de som arrangerer aktivitetsturisme. BÄde for eventuelle avvik/spor i naturen  og eventuell avgiftslikt for arrangÞrene for bruk av omrÄder med Þkonomisk vinning som ellers kommer inn under allemannsretten. Denne avgiften mÄ da vÊre spesifikt rettet mot forebyggende arbeid ift sporlÞs ferdsel.

En annen ting er utbygging av urÞrte omrÄder. Flere/nye Via-Ferata ruter i fjellet, Zip-lines, og hva nÄ som kommer for Ä bygge ut aktivitetsturisme.

- Hvordan passer dette sammen med urÞrt natur og sporlÞs ferdsel?

F.eks. for Via-Ferataen pÄ Synshoen skriver arrangÞren av guidede turer fÞlgende: "PÄ Synshorn Via Ferrata er det 14 Ärs grense, og alle turer krever guide." (koster 850 kr per pers).

- Hvordan passer dette sammen med allemannsretten nÄr man krever betaling for bruk av fjellet i Norge?

Ang redningsaksjoner og kostnad, kan man pÄlegge arrangÞrene av aktivitetsturisme Ä kjÞpe forsikring pÄ dette for sine deltagere? Evt pÄlegge alle andre en norske statsborgere Ä kjÞpe dette om man skal bruke den norske naturen.

Skal jeg f.eks. ned i Alpene og stÄ offpiste sÄ er det relevant med slike forsikringer:

https://www.2alpesnet.com/les-deux-alpes/questions/what-is-carre-neige-insurance

- Kan man/bĂžr man gjĂžre noe tilsvarende i Norge? For hvem?

• Liker 2
Skrevet

Ang Trolltunga, det mÄ dÄ kunne settes opp tydelig skilting der turen starter med info pÄ hvor tung turen er for folk som ikke er fjellvante, at stien ikke er tydelig merket (den deler seg i flere stier/retninger), at man vil bli bÞtelagt for Ä kaste sÞppel (alt som er med opp skal med ned igjen), og at Ä gÄ med guide anbefales pÄ det sterkeste om man kjenner pÄ noe som helst usikkerhet. (med henvisning antall hjelpeaksjoner som har vÊrt pga uerfarne/manglende forstÄelse).

(Mulig det er tydelig skilting om dette, men at folk likevel velger Ä gÄ alene/informasjonen ikke nÄr igjennom.)

Skrevet

Problemet med slike skilt er at mange ignorerer dem fordi de vet bedre. Av erfaring fra turer i utlandet har jeg lagt merke til at mange steder roper ulv ulv. Var pÄ en tur i Italia for et par Är siden som var skiltet som krevende, og beregnet tid var 4t+ Ruten var under 10km sÄ jeg reagerte litt pÄ dette, men jeg ville ikke drite meg ut sÄ jeg pakket ned 2L vÊske per person, sitteunderlag, stor matpakke, osv. Vi brukte 1,5t og terrenget var omtrent like krevende som Ä gÄ oppÄ Þstre del av Hardangervidda.
Hvis mange gÄr ut i fra at skiltene overdriver sÄ fÄr de seg en massiv overraskelse.

Det deles ogsÄ flittig bilder fra fjellet. Spesielt nÄr det viser seg fra sin beste side. Dessverre er det slik at det man lett klarer Ä huske gÄr man ut i fra skjer oftere (tilgjengelighetsheuristikken). Da er det lett Ä tro at fjellet alltid er snilt og at man ikke er tilstrekkelig utrustet eller kledd for en 20km+ tur i utsatt terreng.

Turisme i fjellet trenger ikke vĂŠre noe problem samtidig som allemannsretten ivaretas. Det gĂ„r an Ă„ vĂŠre proaktiv Ă„ sĂžrge for at forsĂžpling straffes, eller at opprydning belĂžnnes. En kan f.eks. bruke varianter av det som brukes i blant annet Nepal: SĂžppeldepositum som betales tilbake dersom en leverer tilbake en gitt mengde sĂžppel nĂ„r en returnerer. Selv om en kan ferdes hvor en vil kan informasjon om at ferdsel bĂžr skje i led/sti anbefales for Ă„ ta vare pĂ„ naturen. Det kan opprettes veldedige fond som reisende oppfordres til Ă„ donere penger til (via vipps/paypal/etc) for Ă„ utruste/trygge omrĂ„dene. Å legge til rette parkeringsplasser for innfartsĂ„rer kan ogsĂ„ vĂŠre fornuftig. Da styrer man strĂžmmen av folk der man vil, og samtidig kan man ilegge et fornuftig, men godt, gebyr for Ă„ parkere.

Det kan ogsÄ gjÞres tydelig og kreves at SAR mÄ bekostes den enkelte dersom de ikke er forsikret eller er medlem av folketrygden.

• Liker 3
Skrevet
PĂ„ 13.7.2018 den 13.57, Imp skrev:

Og denne https://tv.nrk.no/program/MDDP12000117/alarm-trolltunga

All den sþpla....jeg skjemmes 😡

Kom nettopp ned fra trolltunga i dag, fant ikke bilder av sÞppel pÄ videoen nÄr jeg skummet gjennom men mÄ si at jeg ikke syntes det var "sÊrs mye", mtp hvor mange som gÄr der. 

Er en del dasspapir/babywipes som ligger slengt rundt omkring da.. De hadde vÊrt tjent pÄ ett utedass der oppe.

Skrevet
1 time siden, TÄkefyrsten skrev:

Kom nettopp ned fra trolltunga i dag, fant ikke bilder av sÞppel pÄ videoen nÄr jeg skummet gjennom men mÄ si at jeg ikke syntes det var "sÊrs mye", mtp hvor mange som gÄr der. 

Er en del dasspapir/babywipes som ligger slengt rundt omkring da.. De hadde vÊrt tjent pÄ ett utedass der oppe.

Hvorfor velger du Ä gÄ til Trolltunga?... (kun nysgjerrig) :)

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Bjarne H.S. skrev:

Hvorfor velger du Ä gÄ til Trolltunga?... (kun nysgjerrig) :)

Mest bare for Ă„ ha gjort det, fint var det jo men kunne gjerne gĂ„tt mer ut mot skuldersesongene. Men nĂ„ har jeg gjort det sĂ„ trenger ikke gjĂžre det igjen 👍

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, TÄkefyrsten skrev:

Mest bare for Ă„ ha gjort det, fint var det jo men kunne gjerne gĂ„tt mer ut mot skuldersesongene. Men nĂ„ har jeg gjort det sĂ„ trenger ikke gjĂžre det igjen 👍

Ok. ForstÄr fremdeles ikke at noen gjÞr det. Det er jo ingenting der! Sikkert bare meg.... ;)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Ok. ForstÄr fremdeles ikke at noen gjÞr det. Det er jo ingenting der! Sikkert bare meg.... ;)

Men folk mĂ„ jo fĂ„ dra pĂ„ tur dit de vil synes nĂ„ jeg da 🙂 ser ingen ting galt i Ă„ gĂ„ opp dit. 

Skrevet
5 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Fin utsikt er det jo :) Og en del folk, i mye forskjellig utstyr. SĂ„ alt fra converse og tettsittende olabukser til 130 liters sekk og 6 personers biltema telt. Mye rart 😂

• Hehe 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.