Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Inreach mini - ny modell


Anbefalte innlegg

Joachim V skrev (2 timer siden):

til å bli drittlei av styre og stelle med å få dette tilknyttet riktige garminbruker/telefoner/eposter osv

Er ikke det noe du bare kan ha lagret på mobilen da, hvis du bruker den når du skal skrive meldinger? Ser ikke helt problemene egentlig.

 

Joachim V skrev (2 timer siden):

Du vikler deg inn i mye juridiske problemer med å låne ut med ab

Hvilke juridiske forviklinger?

Så vidt jeg kan se er det ingen krav til at den som utløser SOS må være den som eier enheten. Det blir en helt annen ting hvis du har et SAR-abonnement, men det er jo en forsikringsordning som kommer i tillegg. Hvis det blir satt i gang en SAR-operasjon i regi av Garmin og det viser seg at den som utløste alarmen ikke er dekket, da må man nok betale for operasjonen. Men det skjer altså kun hvis du har SAR-abonnement (og i Norge trenger du det ikke, og jeg tror heller ikke du får tegnet det for turer i Norge)

Hvis min samboer vil ha den med seg ville jeg bare gitt henne den. Hun står også som nødkontakt, så hvis de ringer vil de enten ikke få tak i henne eller hun kan svare dem og forsikre dem om at hun trenger hjelpen. Jeg kan eventuelt også endre nødkontaktene til å være meg. Det tar kanskje ett minutt. Hvis jeg hadde lånt ut enheten til noen andre ville jeg satt meg som en av nødkontaktene. Den andre ville de fått velge selv. Jeg har ikke SAR-abonnement. Hvis jeg hadde dratt på en tur der jeg ville hatt det ville jeg tegnet et sånt abonnement. Men da ville jeg ikke lånt ut enheten. SAR-abonnement er et dyrt tilleggsabonnement, så hvis noen vil ha en sånn type forsikring får de kjøpe seg en enhet selv tenker jeg, ikke låne min.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borrowing or lending out an inReach handheld that has been activated with an inReach Personal subscription can have some complications.

Legg spesielt merke til ordlyden "can have some complications".

Det indikerer vel tvert i mot at man ikke låner den bort med subscription. Men du kan gjerne låne den bort uten personlige abonnement. ;)

Legg også merke til ordlyden i "inReach Personal subscription". Legg spesielt merke til ordet PERSONAL.

 

Over og ut herfra.  Dere får holde på.

Endret av Joachim V
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan det tenkes at de vil nekte deg å gi fra deg passordet til Garmin-kontoen. At de kan nekte noen andre enn eier å bære enheten med seg og eventuelt trykke på knappen i en nødsituasjon er urimelig å tenke seg. Man må imidlertid ikke ha et SAR/MEDEVAC-abonnement knyttet til enheten fordi de da vil kunne sette dette i gang for en person som ikke er dekket av dette og dermed bli ansvarlig for utgiftene.

At et abonnement er personlig betyr i denne sammenhengen at man ikke får lov til å bruke det kommersielt/profesjonelt (en bedrift kan ikke bruke et personlig abonnement på en av sine ansatte for eksempel, man kan heller ikke leie ut inReach-enheter kpomersielt med personlig abonnement).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med SAR/MEDEVAC vi lforøvrig også gjelde om du er på tur og kommer over noen som er skadet. Denne personen vil ikke være dekket av denne forsikringen og man blir da økonomisk ansvarlig om Garmin selv skule sette i gang en søk-/erdings-/evakuerings-aksjon fordi man trykket på SOS-knappen. Egentlig er dette et argument i mot å knytte et SAR/MEDEVAC-abonnement direkte til en enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (46 minutter siden):

 

At et abonnement er personlig betyr i denne sammenhengen at man ikke får lov til å bruke det kommersielt/profesjonelt (en bedrift kan ikke bruke et personlig abonnement på en av sine ansatte for eksempel, man kan heller ikke leie ut inReach-enheter kpomersielt med personlig abonnement).

NM i kverrulering for 2022 er tydeligvis avgjort i god tid før sommerferien og lenge før året er omme.. :D 

Personlig betyr nettopp og nøyaktig akkurat personlig å ikke noe som helst annet enn personlig. Det du sikter til er en forbruker som er en privat ikke-kommersiel bruker. 

...


 

Sitat

 

Currently, Garmin does not offer options for family plans or groups of individuals on inReach Personal subscription plans. The best option for families or groups with Personal subscription plans is to create a unique Garmin and Explore account for each user and assign an inReach device to each individual with an inReach Personal subscription plan.

 

 

User Limit - Cannot Add Additional Users to Garmin Explore Account

 

Ser ut som dette med å dele var et alternativ tidligere men ikke det nå lenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er sikkert en kverulant, så jeg sendte like godt spørsmålet videre til Garmin.

Her er spørsmålet jeg sendte:

Sitat

 

Hi,

Can my my "wife" (cohabitant to be more exact) borrow my inReach and use it with my ordinary subscription/account? I would then probably change the emergency contacts (one of them being me), but the subscription, account, owner and everything else will of course still be in my name. Also can a friend borrow it (with the same two emergency contacts changed as appropriate).

I have no and will not have any SAR/MEDEVAC-subscription connected to this inReach unit/account.

I live in Norway and most of the use will be in Norway, backcountry if that has any influence of the answer. Will the answer depend on where it is to be used?

Best regards and thanks in advance for your answer,
Frode Langset

 

Og her er svaret jeg fikk:

Sitat

 

Shy Mayhan (GEOS Safety Solutions)

Jun 14, 2022, 09:30 CDT

Hello Frode,
 
Thank you for contacting our Benefits Support Team. My name is Shy, I'll be happy to assist you.
 
Yes you are able to lend out your device to whomever you wish! Our Operations Team will coordinate a response to an SOS activation no matter who the injured person is.
 
I would recommend exactly what you have planned; update the emergency contacts as needed so that the correct contacts are notified in case of emergency. You can also add an note to the EMERGENCY NOTES section in your Garmin account saying who you have leant the device to, for what time period, and that the emergency contacts have been updated accordingly.
 
Reach out if you need anything further!
 
Kind regards,
 
 

Shy Mayhan

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kommet så langt at jeg har aktivert ett freedom abo. på min Garmin konto. Garmin support har svart meg ang. å bytte bruker, oppskriften som de sendte ut på nytt selv, som ikke fungerer. Når de får sjekket mer opp, så kommer de til at dette kun vil fungere på bedrifts abo. Så da må man enheten lage 2 kontoer til meg og kona, betale for 2 separate abo, eller (som jeg kommer til å gjøre) endre navn/tlf på bruker og nødkontanter, alt etter hvem oss som er på tur alene evt. Da brukes også min Explorer konto på hennes tlf evt. annet utleie tror jeg foreløpig får bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jossli skrev (3 minutter siden):

Jeg har nå kommet så langt at jeg har aktivert ett freedom abo. på min Garmin konto. Garmin support har svart meg ang. å bytte bruker, oppskriften som de sendte ut på nytt selv, som ikke fungerer. Når de får sjekket mer opp, så kommer de til at dette kun vil fungere på bedrifts abo. Så da må man enheten lage 2 kontoer til meg og kona, betale for 2 separate abo, eller (som jeg kommer til å gjøre) endre navn/tlf på bruker og nødkontanter, alt etter hvem oss som er på tur alene evt. Da brukes også min Explorer konto på hennes tlf evt. annet utleie tror jeg foreløpig får bli. 

Du kan bare skrive i Emergency Notes feltet at du har lånt den ut og for hvilken tidsperiode. I tillegg endrer du på nødkontaktene hvis noen andre passer bedre. Se svaret jeg fikk i posten over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Og her er svaret jeg fikk:

Den var ny. Når jeg har leste weben deres (InReach/Garmin) tidligere (en stund siden nå!) så har jeg kommet til samme konklusjon som @Joachim V  ga uttrykk for over her. Men svaret du delte her åpner vel da for flere muligheter, som f.eks at flere kan gå sammen og spleise på en Inreach og abonnement, så lenge man ikke har behov for den samtidig da.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (15 minutter siden):

Den var ny. Når jeg har leste weben deres (InReach/Garmin) tidligere (en stund siden nå!) så har jeg kommet til samme konklusjon som @Joachim V  ga uttrykk for over her. Men svaret du delte her åpner vel da for flere muligheter, som f.eks at flere kan gå sammen og spleise på en Inreach og abonnement, så lenge man ikke har behov for den samtidig da.

Ingen grunn til å dra forhastede konklusjoner her. Åpenbart noen på support som ikke er helt konsekvente med sin arbeidsgivers policy. Dessuten så svarer de bare på hvorvidt du kan låne med deg en enhet for å utløse SOS for å få hjelp når skiten inntreffer.

Support svarer ikke på hva som skjer i det øyeblikket du ønsker å benytte andre tjenester og funksjoner i inReach som krever Garmin Explore og gjerne synket opp mot en stk mobiltelefon til f.eks å sende og motta meldinger. Alt var bedre før, da kunne du enkelt endre bruker i Explorer og dette var supadupaenkelt. Som linken min over så er dette nå med tiden blitt "slightly" mer problematisk ikke minst på grunn av personvern. https://www.garmin.com/en-US/privacy/inreach/

Så for all del, ønsker du å låne den ut gjør som du vil, det er tydeligvis lekende lett å få de svarene man selv ønsker og har behov for her. Det er bare å velge det som passer deg og dine best. Selv kommer jeg aldri til å låne ut min på mitt abonnement. Men jeg kan godt låne den ut gjenopprettet til fabrikkinnstillingene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei, du har sikkert rett. Garmin eier jo GEOS og det var på support.garmin.com (dit jeg kom etter å ha trykket på support-lenken inne på kontoen min i explore.garmin.com) at jeg sendte inn forespørselen, men den høyre hånda vet sikkert ikke hva den venstre driver med. Det er helt vanlig det.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Ja nei, du har sikkert rett. Garmin eier jo GEOS og det var på support.garmin.com (dit jeg kom etter å ha trykket på support-lenken inne på kontoen min i explore.garmin.com) at jeg sendte inn forespørselen, men den høyre hånda vet sikkert ikke hva den venstre driver med. Det er helt vanlig det.

Nei det er ikke sikkert. Men kan du være bittelitt enig i at svaret kan være litt forskjellig fra å bruke en inReach-enhet som en stand-alone dum beacon (nødpeilesender) til en kommunikasjonsdings? For meg ville det vært et naturlig oppfølgingsspørsmål til support hvordan andre kan benytte alle tjenestene og funksjonene i en inReach dings. Gjerne i sammenheng med hvorfor muligheten for å switche mellom brukere i Garmin Explore er borte. ;) 

Sitat

IMPORTANT: Due to recent changes in privacy laws, inReach subscribers with a Personal Freedom or Annual plan can no longer add new users to their Garmin Explore account. At this time, inReach subscribers with these personal subscription plans that currently have multiple users will retain those existing sub users in their Explore account; however, the ability to add any new users has been removed.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er nok ikke enig i det. Jeg har fremdeles ikke sett en eneste setning som sier noe som skulle indikere dette.

Garmin måtte jo skrinlegge sin tidligere løsning fordi "priwasy laws" drev dem til det, ikke fordi de ønsket det. Det står jo klart og tydelig i sitatet ditt. I tillegg hadde de jo da en gyllen anledning til å bli kvitt de som allerede hadde laget flere brukere, men valgte altså å la dem få bli.

Hvis jeg skal tippe på hva som ble problemet så var det at det ble umulig for Garmin å innhente tillatelse til å videreformidle og lagre data for de ekstra brukerne. Den som eier kontoen aksepterer jo vilkårene (trykker i hvert fall på OK-knappen, sannsynligvis uten å ha lest hva de trykket OK på), men de ekstra brukerne var det jo kontoeieren som la inn.

 

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 6/14/2022 at 3:28 PM, Skogens Stønn said:

Det med SAR/MEDEVAC vi lforøvrig også gjelde om du er på tur og kommer over noen som er skadet. Denne personen vil ikke være dekket av denne forsikringen og man blir da økonomisk ansvarlig om Garmin selv skule sette i gang en søk-/erdings-/evakuerings-aksjon fordi man trykket på SOS-knappen. Egentlig er dette et argument i mot å knytte et SAR/MEDEVAC-abonnement direkte til en enhet.

I Norge betaler man ingenting for redningsaksjoner, heldigvis, så det er jo ikke et problem her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.