Gå til innhold
  • Bli medlem

Langs elgtråkk og hemmelige stier på Gautefallheia


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

* Lørdag 01.07.2006

Dette er en tur jeg har gått å tenkt på en stund: gå fra hytta på Vøllestad og til høyeste toppen på Gautefallheia – Skornetten, 883 moh via hotellet og ned igjen. Det er en lang tur og jeg sto opp tidlig for å kunne bruke hele dagen. Terrenget er stort sett lettgått med noen søkk og daler som kan være ganske ufsete. Det går grusvei inn til Vøllestadtjenna og er lett å gå over Vardane. Ned i Tormoddalen (utt: tørrmodalen) og trenge seg igjennom kratt og beverfelte trær og bratt opp til Løytesåsen. Det er mye elgtråkk, ingen stier, men noen varder (eller ”prestær” som det kalles i Drangedal) viser vei. Her begynner utsikten å bli bra og det føles lett å gå oppe på ryggen på Surtmyrfjellet, langs Koppersvåene til Smørtjennsfjellet. Det var ganske varmt og allerede nå merker jeg at jeg har lite drikke med meg. Mange bekker jeg hadde regnet med å fylle vann i er tørre, men heldigvis er det en kaldkilde ved Vrålsvannet. Her er det en liten, men fin sandstrand (med elgspor) hvor jeg tar dagens første dukkert. Så bærer det forbi Sylvtjønn og sørvest for Uvdalsfjellet. Det er åpent og fint og her tar jeg matpause med pils og spekemat. Videre går jeg ned i Trongene (som er nettopp det) og inn på stien langs Holmevann, som etterhevert går over til grusvei. Mellom Holmevann og Breidlivannet går stien til Skornetten ut og det er lett til topps. Her tar jeg en lengre pause med honningmelon og mer spekemat. Ustikten er vid og flott. Ned fra toppen finner jeg ett elgtråkk ned i Grenhommane. Alle småsøkk prøver å presse meg mot Holmevann, men jeg sikter på Løftsteintjønnane. Det er vanskelig å finne bra drikkevann her, så jeg tar en dukktert i stedet. Kleggene overfaller meg i voldsomme mengder og innen jeg går videre ligger det igjen en stor haug ihjelslåtte klegg. Over Tvågedokkheia og til Djupvasstjønna er det veldig lettgått med langs varder, men ingen sti. Store Djupvannet er dypt og kaldt og egner seg godt som drikkevann. Også her blir det en dukkert. Så er det å krysse Grandalen, gå øst for Dei Store Tjennane og opp på Jørunskardsheia. Herfra bærer det ned i Himmelrike, ett digert svå som danner ett naturlig amfi. Videre raskt ned til Hotellet. På hotellet fikk jeg en god biffmiddag – man trenger litt proteiner etter en lang dag. Siste biten gikk jeg langs riksveien ned til hytta igjen.

Turen ble 44 km og tok 14½ timer inkludert pauser. Snittfart mens jeg gikk var 4,1 km/t. Det gikk med 6 l vann og 1½ l øl for å slukke tørsten.

* Søndag 02.07.2006

Været var fortsatt bra, men kroppen var noe sliten etter gårdsdagen, derfor bestemte jeg meg for å gå en lett liten tur fra Kleppsvann til Skardsfjellet, 805 moh. Jeg må kjøre til Bø i Tørdal og opp mot Kleppe. Det går merket sti hele veien. Fra toppen ser jeg mye av turen fra i går. Det blir en lang lunsj og mye ettertanke på toppen. Det er bare 6 km tur/retur.

post-836-133474425156_thumb.jpg

post-836-133474425161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...vel kjennes i beina!??

Det merkes, men jeg prøver å ta en skikkelig hvil annen hver time hvor jeg tar av meg sekken, setter meg og tømmer skoa for rusk og rask. Eventuelt en liten svømmetur for å løse litt opp. Det er mer fristende med pause når man har en smakfull niste.

Likte turprovianten din:) Voksent å gå nesten fri for vann mans man har et par pils og honningmelon og spekemat i sekken :(

Man er da mann!!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen tur dette gitt!

Bra underlaget ikke er av det sugende slaget... :D Og noen ganger er det klart en fordel å være langbeint!

Men det var ikke akkurat lettmat du bar med deg heller da, tyngre proviant finnes vel knapt.

Men det var sikkert verdt det! :)

På bildet fra varden på Skornetten, er det en fugl vi ser i lufta der, eller er det et insekt nær kameraet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg måtte ta med meg Rødtopp på Skornetten og siden været var meldt litt grumsete på fjellet dro vi til Drangedal. Tisdag morgen 01.08 var det knall vær. Sto tidlig opp og fikk i oss frokost og lagd niste. Kjørte til Bø i Tørdal og opp Kleppevegen til Nybru. Parkerte bilen like utenfor bommen. Gikk oppover bakkene på veien langs Lianeelva/Buvasselva. Så ble det ett lite stykke på en noe utydelig sti til vi var i hyttefeltet ved Bui. Videre gikk vi på god grusvei langs Svinsundvatnet, Kempåsvatnet og sørover langs Breidlivatnet til vi var der stien tar opp mot Skornetten (883 moh). Deretter var det å følge stien bratt opp til Raundalsfjellet, hvor det flater ut og er en fin tur innover mot toppen. Værmeldingene hadde meldt at det skulle komme trekkende nedbør i fra sør og vi hadde full oversikt over skyene fra toppen. Det blåste litt, men varden er veldig stor så vi satte oss i ly av den. Utsikten var bra. Ser ikke ut til at det er mulig å se havet fra Skornetten, selv havet sees fint fra lavere topper litt lenger sør på Gautefallheia. Etter å ha spist gikk vi samme vei tilbake, men nå tok vi oss tid til å smake på multer og blåbær. 650 m før vi kom frem til bilen begynte det å regne. Turen ble ca 25 km.

post-836-133474431738_thumb.jpg

post-836-133474431744_thumb.jpg

post-836-13347443175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvalget minner meg om melkeruten jeg gikk rundt/over Gaustatoppen for endel år siden. Svineroi-Selstali-Rjukan sentrum med kjøp av 2 l melk- Selstali - Gaustatoppen - Svineroi. Eneste proviant var ferdig oppskåret, godt tørket fenalår. Heldigvis var det nok fjellbekker underveis, så jeg tømte en og annen fjellbekk. Melkekartongene som jeg bar 1500 høydemeter opp og 900 høydemeter ned var slitt i kartongen og gode og varme før jeg var tilbake hos den melketørste familien. Fenalår på en varm sommerdag sammen med en frisk fjellbekk er helt topp på tur og det klarer seg med det, hater å bære tungt !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.