Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda sommer 2018


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Tom42 skrev:

4 timer tenker jeg.  Siste kneika er for meg hvert fall ganske dryg.  Men jeg i min alderdom er sikkert ikke det beste eksemplet.  @Bjarne H.S. og @rayun  kan sikkert si litt mer om dette

Tror jeg brukte rundt tre timer på det strekket, den turen.

DSC_8846.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 timer siden, Tom42 skrev:

Har du glemt meg da?  Jeg svikter aldri Hoken

He-he, nei absolutt ikke. Satser på at vi kan dele en kaffedråpa i år også. Måtte bare fleipe litt med gutta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jan@ skrev:

Hvor langt er det fra Synken til Holken?

Ja, i mitt tempo mellom 3 til 4 timer.

Helt greit å gå uten store utfordringer, kanskje med unntak av kryssing av Store Vikbekken. For enkel kryssing hold deg på venstre side av bekken oppover og kryss et titalls meter nedenfor utløpet av Holken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
15 minutter siden, rayun skrev:

Ja, i mitt tempo mellom 3 til 4 timer.

Helt greit å gå uten store utfordringer, kanskje med unntak av kryssing av Store Vikbekken. For enkel kryssing hold deg på venstre side av bekken oppover og kryss et titalls meter nedenfor utløpet av Holken.

Med min form må jeg campe underveis :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Turlyst

Sitter å finpusser utstyrslista for turen til Sletteidvatni og Prestetjønni. Veien åpner visst nok etter 23/6 - logistikken er spikret. Gleder meg mer enn mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

Sitter å finpusser utstyrslista for turen til Sletteidvatni og Prestetjønni. Veien åpner visst nok etter 23/6 - logistikken er spikret. Gleder meg mer enn mye.

Med den varmen som er nå så kan det godt være at veien åpner tidligere. I fjor åpnet den 16. juni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Med den varmen som er nå så kan det godt være at veien åpner tidligere. I fjor åpnet den 16. juni. :)

Takker😊 Jeg drar så fort veien åpner og så lenge det ikke pøser. En og annen byge hører med. 6-7 dager. Hvor anbefaler du å kjøpe fiskekort? Mener å huske ut fra din turrapport at det kan kjøpes på Synken?

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jan@ said:

Takker😊 Jeg drar så fort veien åpner og så lenge det ikke pøser. En og annen byge hører med. 6-7 dager. Hvor anbefaler du å kjøpe fiskekort? Mener å huske ut fra din turrapport at det kan kjøpes på Synken?

Det er en postkasse rett i nærheten av parkeringsplassen hvor parkering betales og en kan kjøpe fiskekort. Sist jeg var der for et år siden så måtte jeg ha kontanter til både fiskekort og parkering om jeg ikke husker feil. Så husk på det før du kjører oppover til synken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er Sletteidvatni og Prestetjønni som er målet for turen. Tar strake veien dit, men vil nok fiske litt underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bomvei opp til Kalhovd / Mår. Bommen ligger ved Steinsbøle og tar kort. Fiskekort er aller enklest å kjøpe på inatur. Da får du også automatisk påminnelse og link til fangstrapport som skal leveres etter endt tur. Parkering på Synken betales kontant i postkasse langs veien 100m før parkeringen på Synken. Kan være en lurt å ha med en kulepenn i bilen da den som ligger i kassa ikke alltid virker.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tar også med speilrefleks, men dropper stativet - for mye å bære på. Tar heller med to stenger og to sneller. Kan vel klare meg med ‘en snelle, men tar med to.

Tar med i beregningen at jeg får fisk, slik at det ikke bare blir Real, Trek’n Eat, ris og potetmos. Hvor mye gass bruker dere på ukestur?

Koker ikke vann til havregrøt da jeg går for frokostblanding og tørrmelk. Må kjøpe powerbank/nødlander til mobilen(iPhone 8 Plus). Batteriet holder ikke ‘en uke. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner en 450g boks til ukestur. Da har jeg mer enn nok. Sist sommer, på viddeturen på vestvidda, rakk en slik boks i 10 hele dager. Kjøp med deg en Chorizo pølsesnabb på 2-300g. Den gjør seg godt til ris eller potetmos og varer flere middager, skulle fisken utebli. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4-5 dagers tur pleier jeg å ha med en 230g og det holder som regel. Men på fjorårets tur til Vikebekkfjell ble det litt snøtt. Skulle steike fisk utpå kvelden første dag og siden teltet mitt er lite og jeg ikke ville ha sprut fra steikepanna på duk og sovepose prøvde jeg meg utendørs. Men det blåste noe inn i gampe r@*^ og jeg fikk ikke skjermet den toppmonterte brenneren nok og varmen rakk aldri opp til steikepanna. Avsluttet prosjektet før gassforbruket ble for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg trodde vel det holdt med stor boks, men greit å høre deres erfaringer. Har både store og små bokser. Passe på å sitte i le for vinden, selv om jeg har vindskjerm. Blir ikke med posemat som må koke i 20 minutter😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe på tidlig åpning av veien i år. Pleier som regel å dra innover månedskiftet juli/august, men siden sykkelturen i år ble uallminnelig kort kunne det vært på sin plass med tidligtur på østvidda. I fjor dro vel @Bjarne H.S. innover midten av juni som en av de første. Skal prøve å holde litt øye med når veien åpner i år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ja, må pakke klart snart slik at jeg kan reise på kort varsel. Kona har alltid mange oppgaver jeg må ta før avreise😂 Mat for turen er nå klart, bare å legge det fram (må en tur innom Meny/Spar). Kjøttdeigen til første dag stekes og fryses. Håper sekken er stor nok🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Tenker jeg også skal opp i Vikbekk området i medio/ultimo juni.. 

Jeg skal opp i samme tid. Jobber iherdig her hjemme med å få bakhagen hellelagt. Regner med å dra mellom 15/6 og 23/6 - gjerne før. Bare å jobbe på hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Ja, har man råd, har man lov! :)

I tillegg har man jo kjøpt telt for tusenvis av kroner, sekk til 3 lapper, snelle og stang til 5 k, sko/klær/utstyr pluss - pluss-pluss.. så kiloprisen totalt sett på de få ørrettene jeg får blir stiv.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.