GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hallaien godtfolk.... 

Jeg har prÞvd Ä lese meg litt fram pÄ nettet, uten den helt store suksessen. Jeg fÄr litt inntrykk av at mange av diskusjonene rundt fjellski er pÄ samme mÄte som diverse foto diskusjoner. Hvilket fotoapparat skal man velge :-P 

Jeg er 2 meter hÞy, veier 105 kilo, bruker 48 i skonummer (alfa) og trenger litt alt mulig ski egentlig. Det blir nok i all hovedsak brukt til tur i fjellet/vidde, men vil ogsÄ kunne ha muligheten til Ä gÄ i preppa lÞyper (mÄ ikke vÊre i spor) for smÄen sin del. OgsÄ tenker jeg litt pÄ at det hadde vÊrt Älreit Ä kunne renne med de ogsÄ. Om smÄen vil ha seg en tur i slalombakken, sÄ kan jeg renne litt telemark (pÄ gamlemÄten) la med han. Det er vel som med mye annet, man kan ikke fÄ alt i en Ä samme ski. Men finnes det noe der ute som kan fylle store deler av Þnskene mine? 

Jeg har fĂ„tt anbefalt Åsnes ski tidligere, men det sĂ„ mye snakk om spenn, bredde, 75 ett eller anna, Ă„ jeg mĂ„ ĂŠrlig innrĂžmme at jeg har lite eller ingen peiling. Noen som tar pĂ„ seg jobben Ă„ viser meg litt i riktig retning? 

PS! Alfa skoene passer veldig godt til mine fÞtter, men jeg ser at eneste skoene de har i str 48 er med slik NC binding eller hva det heter? Er det noe minus?pluss? 

PÄ forhÄnd, takk for alle svar :-) 

Edit: Finner jeg gleden i det, er det ikke umulig at det blir pulk og pulktur framover ogsÄ.

Endret av tshansen
Annonse
Skrevet

De der Åsnes Gamme skiene skal vel vĂŠre veldig allround har jeg hĂžrt. Bruttern har de, virket veldig gode pĂ„ de turene vi har hatt sammen. Var mye mer "leke ski" enn mine Amundsen som jeg brukte pĂ„ de turene. Men likevel sĂ„ virker det gode Ă„ "sluke" km med ogsĂ„. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Om du ynskjer Ä kjÞre litt tele sÄ er det 75 mm som gjeld. Ein kan kjÞre det pÄ NNN BC ogsÄ, til ei viss grad, men har lettare for Ä knekke om du ikkje trykker hardt ned i tÄballen/forfoten heile tida.

Gamme ser ut som ei artig ski :) ein allrounder rett og slett. 

Elles er eg veldig glad i mine Nansen. Leiken ski. Ikkje den stÞrste km slukeren, men godt nok til at mange har gÄtt langt med den. Eit godt val om ein skal ha et par fjellski som ogsÄ funkar til litt leik og tele. Det trur eg ogsÄ Gamme kan vere, men den har eg ikkje personleg erfaring med. 

Edit; Nansen gÄr heilt fint Ä gÄ med i preppa lÞype i den forstand at dei ikkje lev sidelengs nevneverdig, som ein kan oppleve med endÄ hakket breiare ski. Men dei gÄr jo ikkje nedi trikkeskinnene sjÞlvsagt :) 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, tshansen skrev:

https://www.utemagasinet.no/Magasin/Velg-rett-ski

Fant denne video snutten... ble ikke veldig mye klokere... annet enn at Gamme skiene kanskje er en veldig god allrounder. Men nÄr det kommer til bindinger? Hva bÞr man velge? Er det ene veldig mye bedre enn det andre? 

Det sto mellom Gamme og Fischer E99 da jeg byttet ut Ingstad-skiene nĂ„ i Ă„r, og jeg valgte Fischer sine. (er 199cm/90 kg) Grunnen var ting Åsnes-selgeren Gamme ikke tar opp i denne lenken, nemlig at Fischers sĂ„le nok har bedre glid, og at kortfellsystemet til Fischer ikke bremser like mye som Åsnes sitt. Mulig Gamme er mer svingvillig, det har jeg ikke fĂ„tt testet ute. Ved bĂžying/vridning i butikk ser de ganske like ut, men Ă„ si at Gamme har rocker, det er en kraftig overdrivelse. Fischer sin er noe mykere i tuppen, men ogsĂ„ den er milevis fra rocker..

Begge disse gÄr nedi lÞype om det trengs.

Skrevet

Det er mange forskjellige meninger og synspunkt ang. fjellski, og her kommer noen av mine:

• Ski som skal gĂ„ nedi lĂžyper bĂžr ikke vĂŠre bredere enn f.eks. Åsnes Gamme, Åsnes Amundsen, Fischer E99 (f.eks. er Åsnes Nansen og Fischer E109 litt for brede)
  • Fischer E99 (som jeg har) og Åsnes Gamme er gode allround-ski (for fjellbruk, hytte-til-hytte, telemarksvinger, gĂ„r fint i lĂžyper). Jeg tror de er relativt like i egenskaper
  • For f.eks. Fischer E99 og Åsnes Gamme passer bĂ„de NNN BC og 75 mm bindinger bra. For bredere ski liker jeg bedre 75 mm (jeg har E109). NNN BC er litt lettere Ă„ gĂ„ med, 75 mm (spesielt med vidje) litt mer stabile for nedkjĂžringer (men sko er viktigere!)
  • For Ă„ kunne kjĂžre telemark er det viktig med gode og stabile sko. F.eks. er jeg fornĂžyd med Crispi Stetind NNN BC pĂ„ Fischer E99
  • Skoa Alfa Skarvet er av flere pĂ„ forumet her betraktet som litt vel myke

ForsÞk pÄ konklusjon:
Jeg tror ut fra hva du skriver at du bĂžr vurdere Åsnes Gamme eller Fischer E99 (Xtralite). Skisko er viktigere enn bindingstype, sĂ„ finn noen som passer pĂ„ foten din (og helst er relativt stabile - Crispi Stetind er bra for meg og f.eks Crispi Svartisen ser bra ut og fĂ„r gode kritikker pĂ„ Fjellforum). SĂ„ velger du NNN BC eller 75 mm binding etterpĂ„.

Bonus-mening (litt kontroversiell kanskje :-D):
Jeg har et par Fischer E99 Xtralite Crown - de er smÞrefrie og det synes jeg er veldig kjekt utenfor lÞypene. I lÞyper gÄr det greit ogsÄ, men smÞreski gir hakket bedre gli (dog ikke mye: husk Ä bruke glider pÄ smÞrefrie ski ogsÄ - jeg bruker flytende i festesonen (det hindrer kladder ogsÄ)). Fischer er visst kjent for Ä ha det beste smÞrefrie systemet. Enkelte andre brÄker fÊlt...

• Liker 2
  • Takk 1
Skrevet
1 time siden, Lompa skrev:

Det sto mellom Gamme og Fischer E99 da jeg byttet ut Ingstad-skiene nĂ„ i Ă„r, og jeg valgte Fischer sine. (er 199cm/90 kg) Grunnen var ting Åsnes-selgeren Gamme ikke tar opp i denne lenken, nemlig at Fischers sĂ„le nok har bedre glid, og at kortfellsystemet til Fischer ikke bremser like mye som Åsnes sitt. Mulig Gamme er mer svingvillig, det har jeg ikke fĂ„tt testet ute. Ved bĂžying/vridning i butikk ser de ganske like ut, men Ă„ si at Gamme har rocker, det er en kraftig overdrivelse. Fischer sin er noe mykere i tuppen, men ogsĂ„ den er milevis fra rocker..

Begge disse gÄr nedi lÞype om det trengs.

Godt poeng med solen. Fischer har betre solar.

Skrevet

Kan noen av dere fortelle hvorfor Fischer har bedre sÄler? Dette dukker opp i de fleste postene.
I mine gamle dager som racingsmÞrer i langrenn fant jeg ut at det kun finnes 2stk produsenter av sÄler. Alle fabrikker fÄr utlevert samme vareprÞve av sÄler (4-6pr produsent), sÄ at de fleste nok lander ganske likt Är for Är er vel ganske sansynlig.

NĂ„ har vel heller ikke Fischer eller Madshus (racingfabrikanter) sine fjellski vĂŠrt gjennom steinslip og strukturfres som ville gitt en stor forskjell. Det har heller ikke Åsnes.

Ser at plastikksÄlene (andre farger enn helvit/svart) pÄ noen av modellene ikke vil gli like bra, men sÄ lenge det er svart og sintra grafittsÄle, sÄ bÞr da dette ha ca samme glid?

Utdyp gjerne. 

Jeg har Ingstad og Glittertind selv og glien er ca det samme opplevd uten at jeg har gjort noen skikkelig glidtest her. HÞres ut som om jeg mÄ gjÞre et prosjekt i lÞpet av uka.
Dette gjelder da selvsagt uten feller...

Skrevet

Har ikke en racingsmĂžrers kunnskaper, og har heller ikke testet pĂ„ samme mĂ„te som man gjĂžr med konkurranseski. For min del handler det om erfarte fartsforskjeller nĂ„r man gĂ„r i grupper. Har preppet Fischer og Åsnes samtidig, og det virker som Åsnes' sĂ„ler blir fortere tĂžrre ved bruk. Strukturen i sĂ„len kjennes noe grovere pĂ„ Fischer sine.  Prepper med smĂžrejern, plastsikling og rotorbĂžrste.

Jeg vet ikke om det er forskjell pĂ„ Åsnes' svarte sĂ„ler og de transparente. De skal jo begge vĂŠre sintret.  

Skrevet
3 minutter siden, Lompa skrev:

Har ikke en racingsmĂžrers kunnskaper, og har heller ikke testet pĂ„ samme mĂ„te som man gjĂžr med konkurranseski. For min del handler det om erfarte fartsforskjeller nĂ„r man gĂ„r i grupper. Har preppet Fischer og Åsnes samtidig, og det virker som Åsnes' sĂ„ler blir fortere tĂžrre ved bruk. Strukturen i sĂ„len kjennes noe grovere pĂ„ Fischer sine.  Prepper med smĂžrejern, plastsikling og rotorbĂžrste.

Jeg vet ikke om det er forskjell pĂ„ Åsnes' svarte sĂ„ler og de transparente. De skal jo begge vĂŠre sintret.  

Jeg ser dette dukker opp i de fleste trÄder her at det er forskjell i glid.

jeg tror dette har mye med hÞyden pÄ smÞrelomma Ä gjÞre og at de som produserer konkurranseski har en hÞyere lomme enn Äsnes? 

Merkelig at du fĂ„r raskere tĂžrr sĂ„le pĂ„ Åsnes og at de fĂžles grovere. har du vĂŠrt uheldig med varmen pĂ„ jernet kanskje? evt at du har kjĂžrt grov rotobĂžrste for hardt? det skjer...

De transparente sÄlene er ikke Ä direkte sammenlikne med helhvit eller svart siden det er en plastikkblanding inni der, men om det ikke har skjedd voldsomt mye siste Äret sÄ skal det vÊre en dÄrligere lÞsning enn de andre.

MÄ nesten finne ut av dette kjenner jeg! HÞrer med noen av gutta som selger utstyret og satser pÄ et godt svar!

Skrevet

Her kommer det veldig mye gode innspill, takk đŸ‘đŸ»Â 

Jeg har jo fint lite eller ingen greie pÄ dette merker jeg! Men forstÄr jeg det riktig at kortfelleski slipper man Ä smÞre? Jeg ser jo at bÄde fischer og Äsnes er godt anbefalte ski! SÄ her blir det vel for en som meg veldig smÄ forskjeller Ä snakke om? 

SmĂžrefri har jeg aldri hĂžrt om, mĂ„ sette meg mer inn i dette! Hjelpes, merker det blir vanskelig Ă„ finne seg et par ski 🙈😂

Skrevet (endret)

Kortfell er kjekt. Da slipper man Ä smÞre og det gir normalt mye bedre feste enn smÞring, men man fÄr samtidig en del dÄrligere glid (noe avhengig av type/bredde/lengde pÄ fellen). Jeg bruker kortfell nesten bare om det er jevnt smÄ-bratt oppover et stykke (men vet at andre bruker kortfell oftere).
Man fÄr ogsÄ kortfell til bruk  pÄ ski uten spesielle fester pÄ skia: Madshus Intelligrip

SmĂžrefrie ski m/mĂžnster i sĂ„len gir normalt godt feste, ofte bedre enn ved bruk av smĂžring synes jeg, og samtidig god glid i hvert fall utenfor lĂžypene (igjen - min mening) - mine smĂžrefrie ski glir veldig mye bedre enn de jeg har prĂžvd med kortfell (Åsnes syntetisk og mohair, Fischer, Madshus). PĂ„ tur med mine smĂžrefrie E99 har jeg noen ganger ogsĂ„ med bĂ„de kortfell og langfell, for bruk ved hhv. bratt oppover og veldig bratt oppover :-D

Spesielt ved vekslende fÞre rundt null eller typisk vÄtt pÄskefÞre er smÞrefrie ski eller kortfeller kjekt Ä ha. Da er ogsÄ forskjellen i glid sammenlignet med smÞre-ski mindre enn ved kaldt fÞre.

Endret av HavĂžrn
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, HavĂžrn skrev:

Kortfell er kjekt. Da slipper man Ä smÞre og det gir normalt mye bedre feste enn smÞring, men man fÄr samtidig en del dÄrligere glid (noe avhengig av type/bredde/lengde pÄ fellen). Jeg bruker kortfell nesten bare om det er jevnt smÄ-bratt oppover et stykke (men vet at andre bruker kortfell oftere).
Man fÄr ogsÄ kortfell til bruk  pÄ ski uten spesielle fester pÄ skia: Madshus Intelligrip

SmĂžrefrie ski m/mĂžnster i sĂ„len gir normalt godt feste, ofte bedre enn ved bruk av smĂžring synes jeg, og samtidig god glid i hvert fall utenfor lĂžypene (igjen - min mening) - mine smĂžrefrie ski glir veldig mye bedre enn de jeg har prĂžvd med kortfell (Åsnes syntetisk og mohair, Fischer, Madshus). PĂ„ tur med mine smĂžrefrie E99 har jeg noen ganger ogsĂ„ med bĂ„de kortfell og langfell, for bruk ved hhv. bratt oppover og veldig bratt oppover :-D

Spesielt ved vekslende fÞre rundt null eller typisk vÄtt pÄskefÞre er smÞrefrie ski eller kortfeller kjekt Ä ha. Da er ogsÄ forskjellen i glid sammenlignet med smÞre-ski mindre enn ved kaldt fÞre.

Veldig glad for innspillene dine đŸ‘đŸ» Takk for gode rĂ„d sĂ„ langt! Men er det ikke mye lyd i disse smĂžrefrie? Jeg husker jeg hadde noe som kunne ligne nĂ„r jeg var guttunge, men aldri sett noe pĂ„ det i voksen alder, ikke hĂžrt om det heller? Er dette kommet for fult igjen i nyere tid siden jeg ikke har hĂžrt noe sĂŠrlig om det? 

Skrevet

Jeg kjĂžpte mine smĂžrefrie Fischer99 fjellski mens sesongen min var innskrenket til pĂžlseturer pĂ„ typisk pĂ„skefĂžre. Etterhvert utvidet jeg sesongen ved hjelp av langfeller og mente at jeg ikke trengte disse fancye Åsnes-skiene med kortfellefeste. Under en lengre tur i januar i fjor der jeg holdt pĂ„ Ă„ stabbe meg forderva pĂ„ langfeller mens gubben glei avgĂ„rde pĂ„ kortfell, var jeg i allefall klar for Ă„ teste Madshus-feller. PĂ„ heimveien pĂ„ samme tur kjĂžrte vi 6-7 km nedover i skuterlĂžype. Skiene mine lagde sĂ„ mye lyd at jeg med jevne mellomrom mĂ„tte stoppe for at vi skulle hĂžre om det kom skutere i mot. Uka etter blei det kjĂžpt inn nye Åsnes Nansen med kortfeller og Fischer-skia er igjen degradert til pĂžlseturer.

SÄ, ja, det er fortsatt mye lyd i smÞrefrie nÄr du kjÞrer i hardt spor. Og mye dÄrligere gli enn ski uten feller.

Skrevet
1 time siden, uteturen skrev:

Jeg ser dette dukker opp i de fleste trÄder her at det er forskjell i glid.

jeg tror dette har mye med hÞyden pÄ smÞrelomma Ä gjÞre og at de som produserer konkurranseski har en hÞyere lomme enn Äsnes? 

Merkelig at du fĂ„r raskere tĂžrr sĂ„le pĂ„ Åsnes og at de fĂžles grovere. har du vĂŠrt uheldig med varmen pĂ„ jernet kanskje? evt at du har kjĂžrt grov rotobĂžrste for hardt? det skjer...

De transparente sÄlene er ikke Ä direkte sammenlikne med helhvit eller svart siden det er en plastikkblanding inni der, men om det ikke har skjedd voldsomt mye siste Äret sÄ skal det vÊre en dÄrligere lÞsning enn de andre.

MÄ nesten finne ut av dette kjenner jeg! HÞrer med noen av gutta som selger utstyret og satser pÄ et godt svar!

Spennende Ă„ hĂžre hva du finner!

NÄr jeg snakker om grovere struktur, sÄ mener jeg pÄ nye ski. Om du drar neglen pÄ tvers av en ny sÄle sÄ er det en struktur som gÄr i skiens lengderetning. Jeg mener ikke frest struktur  i "mÞnster" som jeg har pÄ racingskiene, heller ikke riller presset av rillejern. Mulig dette bare er en fÞlelse, eller om Fischer bÞrster litt hardere fÞr de forlater fabrikken? Er sikker pÄ at jeg ikke har bommet med smÞrejern. Har kontroll pÄ varme og bevegelse.

Åsnes har transparent sĂ„le pĂ„ mange av sine ski. Om jeg forstĂ„r deg rett kan plastinnblanding i disse kan kanskje vĂŠre en forklaring pĂ„ at de glir dĂ„rligere?

Skrevet
1 time siden, tshansen skrev:

Veldig glad for innspillene dine đŸ‘đŸ» Takk for gode rĂ„d sĂ„ langt! Men er det ikke mye lyd i disse smĂžrefrie? Jeg husker jeg hadde noe som kunne ligne nĂ„r jeg var guttunge, men aldri sett noe pĂ„ det i voksen alder, ikke hĂžrt om det heller? Er dette kommet for fult igjen i nyere tid siden jeg ikke har hĂžrt noe sĂŠrlig om det? 

Jeg er sjelden plaget med lyd fra de smÞrefrie. KjÞrer du pÄ hardt fÞre, og spesielt litt ruglete, kan det brÄke. Spesielt i skuterspor som Boggabogg refererer til ovenfor :-) Og som nevnt er min erfaring at smÞrefrie ski glir litt dÄrligere enn smÞreski (og mer i kalde forhold og harde spor), men at det i de fleste tilfeller ikke er plagsomt (eller en gang merkbart). Og jeg har lett glidd fra smÞreski en del ganger ogsÄ (de har sikker ikke glida skikkelig, eller hatt pÄ smÞring som streker...). SÄ gliding hjelper godt (jeg bruker vanlig smelteglider foran og bak, og flytende glider i smÞresonen).

I praksis ender jeg oftest opp med Ä bruke mine smÞrefrie fjellski nÄr jeg skal gÄ mest utenfor spor, bÄde pÄ kaldt og varmt fÞre. Og jeg fÞler jeg kan smÞre ski og har ikke noe imot Ä gjÞre det, det blir bare enklere med smÞrefrie og jeg fÄr godt feste og god nok glid i de fleste forhold (unntak kan vÊre veldig isete fÞre - evt. kan man legge pÄ klister og fÄ en rensejobb etterpÄ). Da jeg kjÞpte skia trodde jeg jeg bare kom til Ä bruke dem pÄ typisk vÄtt pÄskefÞre, men jeg tok feil.

• Liker 2
Skrevet

Mulig jeg banner litt i kirken nÄ, men til normalt turbruk og for oss som ikke driver toppidrett, finnes det noen som helst grunn til Ä drive pÄ Ä smÞre skiene sine i dag, med alt det styret som hÞrer med for «bare» litt bedre glid? 

Jeg er en enkel sjel, som ikke har interesse av Ä bruke 2 dager fÞr hver tur pÄ Ä preppe ski! Jeg trenger noe som fungerer med normalt eller minimalt vedlikehold! Litt dÄrligere glid, eller litt lyd er jeg usikker pÄ om ville plaget meg nevneverdig! Men jeg er ikke sÄ veldig mye klokere! Hva bruker dere pÄ toppturer da? GÄr dere med langfeller i tilllegg? 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, tshansen skrev:

Mulig jeg banner litt i kirken nÄ, men til normalt turbruk og for oss som ikke driver toppidrett, finnes det noen som helst grunn til Ä drive pÄ Ä smÞre skiene sine i dag, med alt det styret som hÞrer med for «bare» litt bedre glid? 

Jeg er en enkel sjel, som ikke har interesse av Ä bruke 2 dager fÞr hver tur pÄ Ä preppe ski! Jeg trenger noe som fungerer med normalt eller minimalt vedlikehold! Litt dÄrligere glid, eller litt lyd er jeg usikker pÄ om ville plaget meg nevneverdig! Men jeg er ikke sÄ veldig mye klokere! Hva bruker dere pÄ toppturer da? GÄr dere med langfeller i tilllegg? 

Til den stÞrste delen av mine skiturer tenker jeg som deg i forhold til fart og glid, jeg gÄr stort sett med pulk og feller pÄ skia. I slake nedover bakker er det klart jeg merker at fellene bremser en del, men alternativet er jo og stoppe opp for og ta av og pÄ feller. Alt i alt vil jeg kanskje tro en taper mer tid pÄ det, men nok om det.

NÄ vet ikke jeg om du tenker Ä gÄ med pulk pÄ skiturene dine, men i sÄ tilfelle vil jeg anbefale og kjÞpe med et par lengfeller for og ha til de bratteste kneikene. NÄr jeg kjÞpte skia mine pÄsto selgeren at det selv med tung pulk var godt nok hold i kortfeller til bratte bakker, det har hvertfall for meg vist seg og vÊre sÄ langt fra sannheten som overhodet mulig. I bratte bakker har jeg slitt som en hund med kortfeller, i dag er det langfell som gjelder i slike bakker. 

Tilbake til det du egentlig spĂžr om sĂ„ kan jeg si at jeg aldri smĂžrer eller gjĂžr noe mer med skia enn en sĂ„nn sprayimpregnering kortfellene som skal hjelpe litt med glid, mine Åsnes Nansen gĂ„r noksĂ„ greit i oppkjĂžrte lĂžyper ogsĂ„, men som det allerede har blitt nevnt gĂ„r de ikke helt ned i "trikkesporet". Selv gĂ„r jeg med 75 mm binding med slik bĂžyle rundt hĂŠlen, fungerer utmerket.

SÄ altsÄ: Ja du kan kjÞpe et par fjellski og sette pÄ de kortfeller og gi fullstendig blaffen i smÞring og prepping og bare kose deg pÄ tur.

• Liker 3
Skrevet

Det er klart at hvis man labber rundt med feller pÄ hele tiden, sÄ spiller ikke prepping noen rolle. Det er imidlertid kjedelig Ä stÄ og stake nÄr man egentlig kunne gli. Enkel prepp tar ikke lang tid. Varm inn litt voks foran og bak smÞresonen, og skrap det av med en sikling. Gjenta en gang til for mer varig resultat. BÞrst sÄlen i lengderetningen. Ferdig.

PÄ langrennski som ikke har stÄlkant, hender det at jeg bare bruker en stÄlsikling og skraper sÄlen. Det er alt.

Rubb (puss med sandpapir) i smÞresonen, sÄ sitter festesmurning bedre. Null stress.

Skrevet

Da ble det nye ski pÄ meg gitt :oops:

Jeg landet til slutt pĂ„ Åsnes Nansen med x-skin mohair feller, Rottefella 75 binding og Alfa BC Advance 75 sko.

Problemet mitt er uten tvil hÞyden og vekten min. Jeg ble anbefalt Nansen over Gamme av de som jobbet der pga at Nansenskien hadde dobbeltspenn eller noe slikt. Den ville vÊre bedre for meg i dypsnÞen siden jeg gÄr med sekk og muligens blir Ä gÄ med pulk. SÄ blir det spennende Ä se hvordan dette blir framover. HÄper de fÄr montert og preppet skia tidlig i morgen, slik at jeg fÄr meg en prÞvetur. Begynner Ä bli noen Är siden jeg hadde denne typen ski pÄ bena....

Tusen takk for alle tips i denne trÄden. Det har virkelig hjulpet meg pÄ vei og gjort meg langt mer opplyst om hva som finnes pÄ denne fronten. 

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg landet til slutt pĂ„ Åsnes Nansen med x-skin mohair feller, Rottefella 75 binding og Alfa BC Advance 75 sko.

Problemet mitt er uten tvil hÞyden og vekten min. Jeg ble anbefalt Nansen over Gamme av de som jobbet der pga at Nansenskien hadde dobbeltspenn eller noe slikt. Den ville vÊre bedre for meg i dypsnÞen siden jeg gÄr med sekk og muligens blir Ä gÄ med pulk. SÄ blir det spennende Ä se hvordan dette blir framover. HÄper de fÄr montert og preppet skia tidlig i morgen, slik at jeg fÄr meg en prÞvetur. Begynner Ä bli noen Är siden jeg hadde denne typen ski pÄ bena....

Tusen takk for alle tips i denne trÄden. Det har virkelig hjulpet meg pÄ vei og gjort meg langt mer opplyst om hva som finnes pÄ denne fronten. 

Dette hares knall ut!

Du blir fornĂžyd, helt garantert!

NÄr det gjelder gliding/prepping, jeg prepper ikke fjellskiene mine, det er strengt tatt ikke nÞdvendig pÄ fjellski hvis man ikke Þnsker.

Bruk festevoks/klister og feller om hverandre etter behov. Feller gir dÄrlig glid og er ikke noe sÊrlig Ä renne nedover med, men de gir kanonbra feste.

PÄ toppturer gÄr jeg ofte opp med feller pÄ skien, og smÞrer med festevoks fÞr jeg kjÞrer ned. Festevoksen gjÞr ar jeg har nok grep pÄ de flate partiene til at jeg slipper Ä ta av/pÄ feller hele tiden.

Skrevet
16 minutter siden, Mareng skrev:

Dette hares knall ut!

Du blir fornĂžyd, helt garantert!

NÄr det gjelder gliding/prepping, jeg prepper ikke fjellskiene mine, det er strengt tatt ikke nÞdvendig pÄ fjellski hvis man ikke Þnsker.

Bruk festevoks/klister og feller om hverandre etter behov. Feller gir dÄrlig glid og er ikke noe sÊrlig Ä renne nedover med, men de gir kanonbra feste.

PÄ toppturer gÄr jeg ofte opp med feller pÄ skien, og smÞrer med festevoks fÞr jeg kjÞrer ned. Festevoksen gjÞr ar jeg har nok grep pÄ de flate partiene til at jeg slipper Ä ta av/pÄ feller hele tiden.

Ja hÄper virkelig jeg blir fornÞyd :-) Er hvertfall veldig gira pÄ Ä komme meg pÄ tur igjen. 

Jeg fikk med prepp av skiene pÄ butikken. AltsÄ at de fyller sÄlen med glider ogsÄ blir det ikke preppet noe mer fÞr eventuelt sÄlen blir tÞrr. (tenker jeg) Jeg vet ikke hva festevoks eller klister er, sÄ jeg mÄ nesten lese meg opp pÄ hva de forskjellige tingene er. hvordan de brukes og hvor de forskjellige tingene har sin hensikt Ä bruke. Men jeg hÄper og tror at jeg kan glede meg over Ä vÊre pÄ tur uten Ä mÄtte bruke alt for mye tid pÄ smÞre/vokse osv. Men jeg mÄ nok bruke litt tid pÄ Ä sette meg inn i hva som faktsik er nÞdvendig. For jeg vil jo ta vare pÄ skiene ogsÄ :-) 

Skrevet

Jeg sÄ at der var mulig Ä fÄ andre og stivere sko, men de var umulig Ä oppdrive i str.48 sÄ det mÄtte bli alfa som jeg vet passer veldig godt pÄ foten min. FÄr jeg hÄpe jeg ikke opplever gnagsÄr osv som en del andre har opplevd med alfa sko. 

Skrevet

19 minutter siden, tshansen skrev:

Ja hÄper virkelig jeg blir fornÞyd :-) Er hvertfall veldig gira pÄ Ä komme meg pÄ tur igjen. 

Jeg fikk med prepp av skiene pÄ butikken. AltsÄ at de fyller sÄlen med glider ogsÄ blir det ikke preppet noe mer fÞr eventuelt sÄlen blir tÞrr. (tenker jeg) Jeg vet ikke hva festevoks eller klister er, sÄ jeg mÄ nesten lese meg opp pÄ hva de forskjellige tingene er. hvordan de brukes og hvor de forskjellige tingene har sin hensikt Ä bruke. Men jeg hÄper og tror at jeg kan glede meg over Ä vÊre pÄ tur uten Ä mÄtte bruke alt for mye tid pÄ smÞre/vokse osv. Men jeg mÄ nok bruke litt tid pÄ Ä sette meg inn i hva som faktsik er nÞdvendig. For jeg vil jo ta vare pÄ skiene ogsÄ :-) 

Glem smÞring til Ä begynne med og kos deg med feller. Funker helt fint. Har gÄtt med kun kortfeller og er pÄ tredje sesongen nÄ. Har alltid med litt smÞring men syntes fellene funker sÄ bra at jeg ikke har sett behovet. Med pulk gÄr det mer enn fort nok nedover med feller ;-) Blir du gÄende mye uten pulk eller tung sekk kan det nok ha mer for seg. Har slitt ut et sett med feller per sesong og har sluppet Ä bekymre meg for smÞring og styr ;-) Helt topp!

• Takk 1
Skrevet
11 timer siden, tshansen skrev:

Dette er i alle fall mitt drĂžmmeoppsett (ski og binding, Alfa kan eg ikkje ha) for allround skiglede i alt slags terreng.

Grattis med ny 🎿 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.